YH-Utbildningar Automation

Permalänk

YH-Utbildningar Automation

Hej jag har gått el och energi programmet och börjat att fundera på en vidare utbildning jag har kollat på olika sidor för att få info av jobbet eller utbildning jag är intresserad av, men ändå känns det så fattigt med information där av vänder jag mig till er så kan ni ge lite förslag med lite vägledning

Jag är intresserad av Automation och ville veta mer.
Någon som jobbar som det, eller har kunskaper om yrket? Hur ser arbetsmarknaden ut, vad gör man?
Lön

jag är även intresserad av fastighetsförvaltare och vet lika lite som den första.

jag skulle bli jätte glad om ni kunde hjälpa och dela med erfarenheter och idéer förslag och allt möjligt är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockerss123:

Hej jag har gått el och energi programmet och börjat att fundera på en vidare utbildning jag har kollat på olika sidor för att få info av jobbet eller utbildning jag är intresserad av, men ändå känns det så fattigt med information där av vänder jag mig till er så kan ni ge lite förslag med lite vägledning

Jag är intresserad av Automation och ville veta mer.
Någon som jobbar som det, eller har kunskaper om yrket? Hur ser arbetsmarknaden ut, vad gör man?
Lön

jag är även intresserad av fastighetsförvaltare och vet lika lite som den första.

jag skulle bli jätte glad om ni kunde hjälpa och dela med erfarenheter och idéer förslag och allt möjligt är tacksam för all hjälp jag kan få.

Har jobbat med automation i över 10 år nu, har ca 40k i lön och en beredskaps vecka på en fabrik var fjärde vecka som ger ca 7k i grundersättning.

Vad man gör beror så klart vart man hamnar, jag jobbar på ett mindre företag och mina arbetsuppgifter är ganska varierande
Programmera PLC/HMI till en ny anläggning, planera, räkna på och byta gamla styrsystem.
Eller mindre saker som akuta felsökning, små projekt som tex att en verkstad vill ha ett nödstopp till en pelarborr, Då brukar jag planera räkna beställa komponenter, bygga manöverskåp själv, har jag tur får jag med en gubbe som är duktig på installation.
jag är också "utlånad" till diverse industriföretag som tekniker och har hand om den dagliga driften om dom har brist på folk.

Vad gäller arbetsmarknaden, jag gick också en YH utbildning blev anställd under andra året och behövde bara göra en "light" version av dom resterande kurserna, examensarbetet va ren BS som jag och min ny chef ljög ihop så jag kunde jobba istället
skolan kollad inte så noga heller, dom var nog mest glada att jag hittat arbete (detta var efter finanskrisen 08 -09) sen des har det varit full gas, aldrig haft arbetsbrist och det saknas folk, det är därför jag är "utlånad" och har beredskap.

Jobbar mest med:
Siemens WIN CC, STEP7, TIA PORTAL (PLC/HMI)
Mitsubishi GX Developer, IEC, GX Works 2/3 har även även uppgraderat några MELSEC MEDOC program (PLC/HMI)
Beijer E-Designer, iX Developer, (HMI)
ABB, Fanuc, Motoman robotar
Pluto(ABB) (säkerhets PLC)
Men det finns MÅNGA olika system ute i det vilda, jag har läst MÅNGA manualer

Permalänk
Medlem

Som automation tekniker så får du jobb innan du är klar med utbildningen, garanterat. Stor brist i hela den svenska industrin.