Svenskar känner stor oro för spionage via webbkameror

Permalänk
Medlem

Sådana här undersökning är så roliga, med så sjukt få användare.
15k liksom.

Det är som aftonbladets politik undersökningar med 10k personer och ändå kommer headlines "OM DET VORE VAL IDAG HADE X PARTI VUNNIT" Bara nej så fungerar det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, jag håller med dig. Ingen har bevisat att de blivit inspelade. Och skulle nån bevisa det? Jösses vilken stämning det skulle bli. Advokater skulle slåss om uppdraget

Tror mer på att det är som ett av de första inläggen i tråden. Allt handlar om metadata! Den är så oerhhört mycket kraftigare än vad folk anar.

Ett exempel från Amazon (som de själva gått ut med för att "skryta" om sin AI):
En kvinna får hem reklam om blöjor fast än hon inte har barn eller är gravid. En månad senare tar hon ett test som visar att hon varit gravid i tre månader. Amazons AI såg helt enkelt på kvinnans surfvanor (tidpunkter) och webbsökningar och jämförde med 1 miljard andra kvinnors vanor. De som matchade hennes var helt enkelt gravida.

Så nä, ingen lyssnar på dig. För de behöver det inte, de vet fan redan ALLT!

Att avlyssna i smyg är en riskabel grej som kan krossa hela företaget bakom. Så bättre att locka in användaren med bra/roliga tjänster där du delar med dig gratis. (Google/fb/instagram).

När man tänker efter är det Metadata man ska vara rädd för. Jag är inte den duktigaste att skydda mig, men försöker iaf att tänka på det. De flesta som inte är datanördar som vi, har ingen som helst tanke på vad de lämnar om sig själva till alla företag. De laddar ner en app, loggar in med fb och godkänner alla rutor som kommer upp, delar gärna sina kontaktlistor på telefon.

Så webbkamera är ju inte så spännande. Att se mig titta in i skärmen när jag sitter och skriver eller kollar på youtube är inte så effektivt precis. Att göra en app och låta användarna dela hela sitt liv är ju mer kostnadseffektiv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för en lustig sak på jobbet. Vi hade ett teamsmöte där ett nytt IT projekt presenterades. Projektets namn var "The One" (namnet sades flertalet gånger). När mötet är slut, några minuter efter så får jag ett reklam mail (från Netonnet) till min privata hotmail.

De var ett reklam mail för Philips TV-serie som de kallar för "The One" https://www.philips.se/c-e/so/tv/performance-series.

Det kan inte vara en slump tänker jag 😁

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Vår smart tv har röststyrning och koppling till google.

Huawei har gjort en bra sak med sin kamera på sina laptops, popup under tangent. Sedan att dom på andra sidan bara ser näshår är ju en annan sak.
Säger som flera, metadata och mikrofon är stlrre problem.
Men de flesta tänker nog på rädslan om någon filmar dom när dom onanerar och hotar att lägga ut.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vårat metadata är redan på vift!

Kanske en uppdatering kring Edvard Snowden/NSA behövs?

Intervju med Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sådana här undersökning är så roliga, med så sjukt få användare.
15k liksom.

Det är som aftonbladets politik undersökningar med 10k personer och ändå kommer headlines "OM DET VORE VAL IDAG HADE X PARTI VUNNIT" Bara nej så fungerar det inte

Är inte 15000 en ganska OK sample size?

Skrivet av JesperDa:

Jag råkade ut för en lustig sak på jobbet. Vi hade ett teamsmöte där ett nytt IT projekt presenterades. Projektets namn var "The One" (namnet sades flertalet gånger). När mötet är slut, några minuter efter så får jag ett reklam mail (från Netonnet) till min privata hotmail.

De var ett reklam mail för Philips TV-serie som de kallar för "The One" https://www.philips.se/c-e/so/tv/performance-series.

Det kan inte vara en slump tänker jag 😁

En snarlik sak har hänt mig, jag och några kollegor snackade om att köpa in en väldigt specifik verktygssats, där namnet nämndes ett antal gånger.
Första annonsen som ploppade upp när jag satte mig vid datorn igen var för just den.
Jag hade aldrig hört talas om produkten innan min kollega berättade om den, så att jag skulle sökt på den innan är inte rimligt, dock kan det ju vara så att den kikat igenom min meta och passat ihop den med mig, och ren slump att den dök upp just då.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sådana här undersökning är så roliga, med så sjukt få användare.
15k liksom.

Det är som aftonbladets politik undersökningar med 10k personer och ändå kommer headlines "OM DET VORE VAL IDAG HADE X PARTI VUNNIT" Bara nej så fungerar det inte

Man behöver betydligt färre än man tror för att få fram ett tillförlitligt resultat ( om man lyckas med att få ett representativt urval)

För sveriges befolkning är ca 1000 personer fullt tillräckligt
https://www.qualtrics.com/uk/experience-management/research/d...

Så antalet är det absolut inte fel på, däremot lär urvalet i Kaspersky och Aftonbladet vara skevt jämfört med befolkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Är inte 15000 en ganska OK sample size?

Jo, om det är ett bra insamlat sample är det fullt tillräckligt för att dra bra slutsatser.

Edit: se post ovan min

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Suck, när ska den här myten dö...?

Jag tycker det är spännande hur de gör i verkligheten kontra myten. Enligt någon tech-artikel jag läste i ämnet för några år sedan är det att de kan jämföra vad olika enheter som är nära varandra söker på.

T.ex. att man diskuterar Liseberg på jobbet och några I gruppen googlar på det. Eftersom min mobil uppkopplad mot samma nät och är platsmässigt nära kan Googles algoritmer skicka liknande reklam till mig som till de som faktiskt sökte på det.

Jag vet inte om detta stämmer, men jag tycker att det är spännande och inte särskilt integritetskränkande om det funkar så.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Många appar lyssnar ju redan hela tiden och sedan får du reklam därefter så att mikrofonen används för att spionera och sedan påverka dina köpvanor är ju igen direkt hemlighet.

Mina syrra fick ett nytt barn för någon vecka sedan och mina päron var ju helt av sig inför förlossningen, efter dom pratat om detta i samma rum som mig så började jag få reklam rekommendationer av google för produkter för "mitt" nyfödda barn.
Blev lite komiskt kan man väl säga....

Slump? Well jag drar på mig foliehatten i alla fall.

Det har inget med din kamera eller mick att göra.
Dina föräldrar och/eller syster har sökt bebissaker på Google/Facebook/whatever som vet att ni är vänner.
Kanske dina föräldrar använde ditt wifi eller så är ni kompisar på Facebook.

Permalänk
Medlem

Därför man har kameran liggandes i skrivbordslådan när den inte används,för man vet ju aldrig😉😬😄

Permalänk
Medlem

Hur många som är rädda för detta tar även... "privata" bilder med sin mobil och delar på dejtingsiter, chatter etc..

Eller bara har dem i sin enhet för den sakens skull.

Större risk säger ja..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt att jag får reklam för saker jag pratat om. Men troligtvis är det väl som flera skriver att det är annat som ger mig det än avslyssning.

Den jag pratat med kanske googlat på det ämnet i närtid och sedan kopplar våra telefoner in på samma wifi eller via gps ser att vi sammanstrålat under längre tid (alltså tillräckligt för att ha ett samtal). Båda brukar kanske normalt sett vara intresserade av det ämnet och har i övrigt liknande intressen (läs surfvanor) och voila så tycker google att detta är du nog intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sådana här undersökning är så roliga, med så sjukt få användare.
15k liksom.

Det är som aftonbladets politik undersökningar med 10k personer och ändå kommer headlines "OM DET VORE VAL IDAG HADE X PARTI VUNNIT" Bara nej så fungerar det inte

15000 är mycket.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Jag är mer orolig för att mitt jobb ska spionera på mig via jobbdatorn. Således köpte jag en shutter dit, nu fick jag en ny dator med inbyggd shutter så det känns ju fint. Lyckades också avinstallera företagets obligatoriska spionprogram "Nanoheal" (inte helt enkelt, var tvungen att ta över ägandeskapet av katalogen i Program Files efter avinstallationen som i sig krävde speciella växlar och så, så att ingen annan får skriva till den).

Jag fick faktiskt in någon trojan på min laptop för några månader sedan vilket jag upptäckte genom att kameralampan tändes. Jag körde en viruskoll som hittade trojanen direkt. Det var inte alls trevligt på något sätt men vad ska de se liksom, även om jag hade suttit och runkat så hade jag ju inte riktat laptopens skärm mot skrevet liksom, och inte ens det hade väl varit så fruktansvärt egentligen. Nu gjorde jag dock inte det så det bästa de kunde se var mitt intensiva knappande på tangentbordet, eller snarare sidan av mitt huvud medan jag knappade.

Cortana, Siri eller liknande är jag inte rädd för alls. Cortana stänger jag förstås av på mina datorer så det är inget att oroa sig för. Däremot har jag ett antal Google Assistenter hemma, men de lyssnar ju bara efter sitt keyword konstant och laddar inte upp saker till nätet om den inte hör det. Ibland får den för sig att man har sagt Ok Google eller liknande när man inte har det, men det är ändå väldigt sällan och slutar generellt i antingen att den inte förstår eller att den tolkar vad man säger som någon konstig webbsökning eller så.

Att telefonerna skulle lyssna på oss är en myt. Det har gjorts ett antal undersökningar av detta, både på en rent teknisk nivå med kontroll av nätverkstrafik och så, men också genom att faktiskt testa. Till exempel gjorde SVT ett test i November: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blir-du-avlyssnad-av-din-m...

Sen finns det förstås en massa artiklar som säger motsatsen också, men de beror ju på confirmation bias generellt. En del forskare pratar om att exempelvis appar kan triggas på keywords som de lyssnar efter konstant och så, men det stämmer alltså inte i allmänhet. Men är man orolig så är det väl bara att inte ge access till mikrofonen, eller åtminstone bara ge det när appen är aktiv om man nu måste ha exempelvis Facebook installerat. Saken är att de (alltså Google främst) ju har ganska bra koll på en ändå, de vet vart din telefon är, vilka du är nära, vad du och de i din närhet söker på och så vidare. Så om exempelvis du pratar om luftvärmeväxlare med en kollega och sen får reklam för det så handlar det om att din kollega har sökt på sånt och ni har haft nära kontakt snarare än att telefonen har lyssnat på ert samtal.

Permalänk
Medlem

Ää de här var 2013.. tror ni dom blivit sämre nu..
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.523038/sa-blir-du-kartlagd-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaputnik:

Ää de här var 2013.. tror ni dom blivit sämre nu..
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.523038/sa-blir-du-kartlagd-...

Jo, men det handlar om kartläggning av vad man köper, det är svårt att undvika det om man handlar med samma kort hos samma kedja, och det har inget med telefoner eller webbkameror att göra. Vill man undvika det så är det enkelt dock, bara att handla med kontanter utan kundkort eller så.

Jag vet att flera kedjor, bland annat Ica, har undersökt möjligheten att spåra kunderna inne i butikerna, skicka erbjudanden om saker på hyllan där man befinner sig och så, men det blev liksom aldrig så av diverse orsaker. Rent tekniska med svårigheter att positionera och det stora arbete som hade krävts för att hålla koll på alla butikers layout och placering och så, men också för att det inte är något som kunderna uppskattar. De tekniska begränsningarna lär väl gå att komma runt, om inte nu så i framtiden, men det finns ju ingen mening med att lägga massa resurser på något som gör ens kunder sura.

Inomhus positionering är förresten fortfarande väldigt svårt. Jag vet för jag jobbar med det, och det går inte att lösa som med en GPS eller så utan det krävs mycket mer arbete. Idag löses det med någon form av sensorer, laser, lidar eller liknande, men det har vi inte i våra telefoner och även om vi hade haft det så hade det inte funkat med telefonen i fickan. Och även med det så krävs det ju en ytterst noggrann kartläggning av ytan för att det ska fungera. Däremot kanske en uppkopplad kundvagn hade kunnat lösa det, men då tror jag mer man hade fått en skärm på kundvagnen än att de skulle förlita sig på att kunderna skulle koppla ihop kundvagnen med sina telefoner. Då hade man inte inkräktat på privatlivet så mycket heller.

Permalänk
Medlem

Ni måste lösa problemet vid roten.
Prata inte.
Blunda.
Och kommunicera inte med nån.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Kamerorna är ju ett enkelt problem:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/eltejp/eltejp-2000038167
Alla mikrofoner däremot är ju besvärligare.

Men bäst är nog om man är lite försiktig med vad man bjuder in i sitt hem.

Steg 1: Använd aldrig inbyggda webbkameror och mikrofoner (aka laptops).

Steg 2: Koppla in USB-webbkamera i datorns främre USB-panel för lättare åtkomst.

Steg 3: Investera i mikrofon som kräver fantommatning så även om den är "påslagen" så kan den inte fungera utan tillräcklig spänning. Alternativt externt ljudkort där du kan justera mikrofonens volym och/eller strömbrytning analogt.

Steg 4: Dra ur USB-mikrofon+stäng av fantom-/strömmatningen vid behov.

Steg 5: Profit?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Har från en gammal kompis som nu jobbar på google (utveckling ai) hört att kör man chrome eller använder google eller någon tjänst som i sin tur använder google så ser dom hur man använder webbläsare som ett fingeravtryck. Scrollhastighet, hur man rör musen, typ av keywords osv.
Det i sin tur gör att dom har koll oavsett vpn, kryptering osv.
Skämtade om att då borde man vara ologisk och oregelbunden, men det blir ju såklart också ett avtryck...

Låter ganska logiskt, men vet att hon ibland blandar ihop med vad dom labbar med, vad dom kan och vad dom gör.

Och ser man till mängden av sajter som använder googles tjänster för klickuppföljning osv.
I google statistics-delen för webmastrar får man ju klickflöden osv exakt med tider på varje del. Och att spåra hur man rör musen är ju inga problem via js ens.

Google är den sanna fienden i dagens samhälle vad det gäller övervakning.
Men det är som alltid, är det gratis är du produkten och då är det integritet och din data som du betalar med som sedan direkt eller indirekt säljs vidare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Täckt kameran på laptopen sedan länge. Använder mobilen om video krävs i möte.

Permalänk
Medlem

Det är därför jag inte har någon webkamera och inte har tänkt att skaffa någon mer än de som är inbyggda i min laptop. Använder min laptop så gott som aldrig dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Hur fick ni fram vad just svenskar oroar sig för? Jag hittar ingenstans i rapporten att man delat upp globala datan efter land. Diagrammet är ju för 15k globala deltagare.

I och med att vi inte ens vet hur många svenskar som varit med i undersökningen så tror jag inte man kan generalisera på nationsnivå, utan bara globalt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tur att jag främst använder stationära datorer där man enkelt drar ur USB-kabeln till kamera och mikrofon.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Hur fick ni fram vad just svenskar oroar sig för? Jag hittar ingenstans i rapporten att man delat upp globala datan efter land. Diagrammet är ju för 15k globala deltagare.

Missvisande rubrik helt klart. Skickade en rättelse för flera timmar sedan, men inte ändrat ännu. Det är ju kasperskys användare som undersökningen bygger på, inte svenska användare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vad är dom rädda för att någon hör?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det handlar om kartläggning av vad man köper, det är svårt att undvika det om man handlar med samma kort hos samma kedja, och det har inget med telefoner eller webbkameror att göra. Vill man undvika det så är det enkelt dock, bara att handla med kontanter utan kundkort eller så.

Nej de har de kanske inte men min koppling är att kan bara affären veta va du "vill" ha eller ge dig rätt reklam genom att kolla va du handlar hos bara dom.

Vad kan då inte Google gissa om dig och sätta rätt reklam åt dig. När Google vet så mycket mer än tex Ica om dig.
Dom behöver som många andra säger knappast avlyssna dig för att gissa saker du är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag drar ur webbkameran varje gång jag använt den. Känns mer tryggt. Det kommer heller aldrig in ett larm med kamera i mitt hem.

Men som en del säger så är man så van vid sin telefon och platta så man tänker inte på det när man är vid dess hårdvara. Och dessa ska man egentligen vara mer rädd för än bara sin lilla dator som står på samma ställe hela tiden.

Vet inte om jag tror på dessa historier om att man får reklam efter man pratat med folk. Jag säger inte att det till 100% inte sker, men känns lite skumt om ingen verkligen har kunnat bevisa det än.
Min tunna teori:
släkt/vänner söker på en sak <-> ni är vänner genom t.ex. facebook/instagram <-> Ni pratar om saken <-> du får reklam om saken och reagerar för att ni pratat om det. Vänner har ofta samma intresse.

Det där med att Facebook och Google lyssnar på dig för att servera dig reklam verkar mest vara en myt, för det är ju en rätt så tacksam story att berätta när man får rätt så kraftiga reaktioner som respons. Journalister har ju försökt att återskapa det utan att lyckats, och här hemma med en Google-mikrofon i varje rum och mobil i varje hand så har det aldrig hänt.

Det handlar snarare om att metadata, som tidigare nämnts, är den stora boven. Företagen länkar samman folks relationer och baserat på webaktivitet serverar de relevant reklam som kan vara så precis att det kan verka som någon lyssnar på dina samtal via mikrofonen.

Har annars en systemkamera som webkamera, så den slås av med en fysisk brytare mellan sessioner, och jag drar då också ut XLR-kabeln från mic:en. Kan tycka det är meningslöst med Google i varje rum, men jag oroar mig mer för trojaner på min PC än på mobil och Google Home/Nest.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

jag har inte ens google voicefunktion igång, men ändå får man reklam om vad man pratat om irl.
Så en fysisk knapp för mikrofonen borde finnas.

Skrivet av Kyraal:

Det där med att Facebook och Google lyssnar på dig för att servera dig reklam verkar mest vara en myt, för det är ju en rätt så tacksam story att berätta när man får rätt så kraftiga reaktioner som respons. Journalister har ju försökt att återskapa det utan att lyckats, och här hemma med en Google-mikrofon i varje rum och mobil i varje hand så har det aldrig hänt.

Måste vara sjukt dåliga reportrar isåfall.
Det är ganska lätt att återskapa. Ha telefonen i närheten, och prata om att det vore gott med oboy.
Inom 3 dagar så har du oboy-reklam på youtube.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Vad är dom rädda för att någon hör?

Jag tror det handlar om mer än bara vara "rädd" för att någon ska "höra" nåt särskilt. Det handlar snarare om en grundläggande fri- och rättighet, och att inte få sin personliga integritet kränkt, oavsett vad man gör. Med andra ord så vill man själv ha bestämmanderätt över vad man delar med sig. Även om jag inte har något att "dölja" för mina grannar drar jag ändå för gardiner för fönstren.