Svenskar känner stor oro för spionage via webbkameror

Permalänk
Medlem

Jag har världens tråkigaste liv, om någon orkar spionera på mig är dem fan värda årets uthållighetspris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ford Prefect:

Låter rimligt, även om röstigenkänningsutvecklingen går ordenligt fort nu med hjälp av AI. Jag gissar att engelska är enkelt nog och det räcker nog med att den klarar av att plocka upp någon procent av nyckelorden om den får lyssna tillräckligt länge.

I artikeln jag länkade så framgår det att det inte var konversationer som var målet med avlyssningen. Det var snarare att lyssna på bakgrundsljud från TV och radio, för att öka förståelsen för personens intressen.

Edit: en till sak, hur mycket data skickar appar som Shazam etc.? Den kan ju upptäcka låtar på någon sekund.

Det är en väldig skillnad på att matcha en specifik inspelning som ett TV-program eller en låt mot att tolka någon som talar. Det är lite samma grej som Google Image Search, väldigt bra på att exempelvis se vilken film ett screenshot kommer från men man får nog ha väldig tur och vara väldigt skicklig på att måla om tjänsten ska identifiera en film från en målning av en scen liksom.

Det sagt så går ju utvecklingen framåt, snart lär det finnas inbyggd rösttolkning i telefonen som inte är beroende av nätet. Men se till att inte låta en suspekt app, eller någon app alls egentligen, ha tillgång till mikrofonen när appen inte används så är det inget problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Från och med iOS 14 finns en indikation för när mikrofon eller kamera är aktiv, borde döda alla soccermom-teorier om avlyssning genom appar.

https://www.thesun.co.uk/tech/12870052/iphone-green-dot-orang...

Om man nu inte frivilligt sålt sig till google genom att köpa en androidtelefon, vill säga.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Från och med iOS 14 finns en indikation för när mikrofon eller kamera är aktiv, borde döda alla soccermom-teorier om avlyssning genom appar.

https://www.thesun.co.uk/tech/12870052/iphone-green-dot-orang...

Om man nu inte frivilligt sålt sig till google genom att köpa en androidtelefon, vill säga.

Android, och jag antar Iphone också, har ju permissions. Om en app begär att få åtkomst till kamera och/eller mikrofon så får man ju tänka till lite, och max ge den tillgången när appen är aktiv om det inte handlar om någon "assistent" eller liknande som ska lyssna efter keywords hela tiden. Om en app som inte behöver denna access för sin funktionalitet ber om access utan att ha en väldigt bra förklaring så bör man nog avinstallera den snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är betydligt högre risk att grannen sitter med kikare och spanar på dig en att nån hackar din webkamera.

Varför hacka, när många kör med standardlösenord?

http://www.insecam.org/

Nu är jag inte speciellt orolig över webbkameran i min dator, men vanliga IoT-enheter bör man hålla koll på. Även om man själv byter lösenord, så finns det även bakdörrar där lösenordsbyte kräver betydligt mer kunskap (och tålamod).

Tänker just nu på en av mina smart-lampor från TP-Link med inbyggd Linux-server som även kan styras över Internet.

https://www.softscheck.com/en/reverse-engineering-tp-link-hs1...

Själv känner jag till riskerna och har begränsat åtkomst utifrån, men hur skyddar vanliga Svenssons sig? Hur många patchar sina IoT-prylar regelbundet? Vad händer vid strömavbrott etc?

Jag tror många faktiskt borde vara mer rädda och försiktiga än vad de är idag.

Om du kan se dina webbkameror online, så kan även andra göra det.

Att folk handlar från Wish och AliExpress är oroväckande i sig. Det låga priset på produkterna kommer med en merkostnad senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Jag har världens tråkigaste liv, om någon orkar spionera på mig är dem fan värda årets uthållighetspris.

Detta är ju ett av klassiska felen med "jag har rent mjöl i påsen" argumentet.

Ta Kina som exempel där du får ett medborgarbetyg beroende på hur duktig du är. Om du har ett "tråkigt liv" så kanske du motionerar för lite enligt den som massövervakar (staten i detta fall) och då får du ett lägre betyg. Köper du för mycket alkohol och konsumerar själv? Då kanske det blir rejäla avdrag i ditt medborgarbetyg. Med ett allt för lågt betyg kommer det bli svårt att få ta lån eller ens boka vettiga flygbiljetter.

I detta fall är det ingen specifik person som sitter och övervakar just dig. Du är bara en i mängden som massövervakas av AI som letar efter vissa mönster.

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Att implementera denna typ av system bygger på en gradvis förskjutning av vad som är OK. På 80-talet hade ingen i Sverige accepterat att all post levererades uppsprättad och igenklistrad med statlig tejp (med godtycklig KGB/Stasi märkning). Men med teknikexplosionen som internet medförde så är det svårare att hänga med vad som sker och lathet tar hela tiden små segrar över förnuft. Förhoppningsvis landar vi inte i Kina och samtidigt som ett parti med totalitära ambitioner tar makten.

Min foliehatt är inte tillräckligt stor att jag ska sluta använda min iPhone. Google är ofta bättre än Duck-duck-go och gmail får fortfarande fundera på allt skit jag köper från olika företag. Vanan är svår att bryta.

Skrivet av snajk:

Det är en väldig skillnad på att matcha en specifik inspelning som ett TV-program eller en låt mot att tolka någon som talar. Det är lite samma grej som Google Image Search, väldigt bra på att exempelvis se vilken film ett screenshot kommer från men man får nog ha väldig tur och vara väldigt skicklig på att måla om tjänsten ska identifiera en film från en målning av en scen liksom.

Det sagt så går ju utvecklingen framåt, snart lär det finnas inbyggd rösttolkning i telefonen som inte är beroende av nätet. Men se till att inte låta en suspekt app, eller någon app alls egentligen, ha tillgång till mikrofonen när appen inte används så är det inget problem.

Håller med. Det är lite det som är poängen. Att vara rimligt försiktig är bättre än att blunda och hoppas på det bästa. Sedan får man hoppas att en avstängning verkligen stänger av funktionen, men man har iaf gjort det enkla man kan göra i det fallet.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av walkir:

Varför hacka, när många kör med standardlösenord?

http://www.insecam.org/

Nu är jag inte speciellt orolig över webbkameran i min dator, men vanliga IoT-enheter bör man hålla koll på. Även om man själv byter lösenord, så finns det även bakdörrar där lösenordsbyte kräver betydligt mer kunskap (och tålamod).

Tänker just nu på en av mina smart-lampor från TP-Link med inbyggd Linux-server som även kan styras över Internet.

https://www.softscheck.com/en/reverse-engineering-tp-link-hs1...

Själv känner jag till riskerna och har begränsat åtkomst utifrån, men hur skyddar vanliga Svenssons sig? Hur många patchar sina IoT-prylar regelbundet? Vad händer vid strömavbrott etc?

Jag tror många faktiskt borde vara mer rädda och försiktiga än vad de är idag.

Om du kan se dina webbkameror online, så kan även andra göra det.

Att folk handlar från Wish och AliExpress är oroväckande i sig. Det låga priset på produkterna kommer med en merkostnad senare.

Bra poäng!
Varför vill min nätverksskrivare prata med internet? Det finns absolut ingen orsak för den att kontakta sin skapare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Detta är ju ett av klassiska felen med "jag har rent mjöl i påsen" argumentet.

Ta Kina som exempel där du får ett medborgarbetyg beroende på hur duktig du är. Om du har ett "tråkigt liv" så kanske du motionerar för lite enligt den som massövervakar (staten i detta fall) och då får du ett lägre betyg. Köper du för mycket alkohol och konsumerar själv? Då kanske det blir rejäla avdrag i ditt medborgarbetyg. Med ett allt för lågt betyg kommer det bli svårt att få ta lån eller ens boka vettiga flygbiljetter.

I detta fall är det ingen specifik person som sitter och övervakar just dig. Du är bara en i mängden som massövervakas av AI som letar efter vissa mönster.

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Att implementera denna typ av system bygger på en gradvis förskjutning av vad som är OK. På 80-talet hade ingen i Sverige accepterat att all post levererades uppsprättad och igenklistrad med statlig tejp (med godtycklig KGB/Stasi märkning). Men med teknikexplosionen som internet medförde så är det svårare att hänga med vad som sker och lathet tar hela tiden små segrar över förnuft. Förhoppningsvis landar vi inte i Kina och samtidigt som ett parti med totalitära ambitioner tar makten.

Min foliehatt är inte tillräckligt stor att jag ska sluta använda min iPhone. Google är ofta bättre än Duck-duck-go och gmail får fortfarande fundera på allt skit jag köper från olika företag. Vanan är svår att bryta.

Håller med. Det är lite det som är poängen. Att vara rimligt försiktig är bättre än att blunda och hoppas på det bästa. Sedan får man hoppas att en avstängning verkligen stänger av funktionen, men man har iaf gjort det enkla man kan göra i det fallet.

Kanske kan motivera mig till att motionera mer om jag hade fått poäng för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Kalla mig tråkig, men det korrekta uttrycket är "moot point", inte mute.

Bara på sweclockers förstår folk inte "phuns" och ironi, verkar som dina två likes inte förstog mitt phun med ord heller.

Permalänk

Kom att tänka på det där mailet som folk brukar få, (jag själv inkluderad) att de har filmat en, samt förmodligen även spelat in ljud, då man på sena kvällar eller nätter kollat på porr.

De vill att man betalar ett antal tusen kronor till dom, annars kommer de att skicka filmen till ens familj och flera andra.

Måste säga att det är väldigt imponerande hur de filmat mig, då webbkameran ligger i en garderob, med en hel del annat datorrelaterade prylar, samt att micen är löstagbar från mina hörlurar och ligger i en skrivbordslåda.

Jag förstår ju självklart att detta är bara en skrämseltaktik från deras sida, då förmodligen många sitter med mobil, surfplatta eller laptop och som alla har en frontmonterad kamera.

Är garanterat många som tittat på porr under sena kvällar och som då känner sig oroade att de ska åka dit och tyvärr betalar.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inomhus positionering är förresten fortfarande väldigt svårt. Jag vet för jag jobbar med det, och det går inte att lösa som med en GPS eller så utan det krävs mycket mer arbete. Idag löses det med någon form av sensorer, laser, lidar eller liknande, men det har vi inte i våra telefoner och även om vi hade haft det så hade det inte funkat med telefonen i fickan. Och även med det så krävs det ju en ytterst noggrann kartläggning av ytan för att det ska fungera. Däremot kanske en uppkopplad kundvagn hade kunnat lösa det, men då tror jag mer man hade fått en skärm på kundvagnen än att de skulle förlita sig på att kunderna skulle koppla ihop kundvagnen med sina telefoner. Då hade man inte inkräktat på privatlivet så mycket heller.

Kan inte alla större wifi nätverk spåra alla trådlösa enheter på det viset, oavsett om de är anslutna eller inte?
Trode redan det användes i alla köpcentrum m.m.
Kanske är upplösningen för dålig för att man ska se när en person kollar på en enskild vara.

Utan att ha koll skulle jag trott att det snarare är privacy aspekten som sätter stopp än tekniken. Dvs att folk skulle ta illa vid sig om Ica började sms bomba när man rörde sig runt i butiken.

Edit: Själv scannade på någon coop butik för ett år eller två sedan. Då fick jag dynamiska erbjudanden som popups i scannerenheten. Mer sannolikt att de var kopplat till det jag scannade än position, men nog finns potentialen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Kan inte alla större wifi nätverk spåra alla trådlösa enheter på det viset, oavsett om de är anslutna eller inte?
Trode redan det användes i alla köpcentrum m.m.
Kanske är upplösningen för dålig för att man ska se när en person kollar på en enskild vara.

Jo det är mycket svårare än man tror att få precision. Utomhus med en GPS så kan ju signalerna studsa mellan byggnader och så men man ser i allmänhet ganska många satelliter (och kanske landbaserade stationer också) så genomsnittet ger väl hyfsad position ändå. Dock funkar det ju inte så bra på en del ställen med väldigt höga hus eller så. Inomhus är det värre dock. Man hade nog kunnat se om någon rörde sig bort från en AP och närmade sig en annan, men det ger inte tillräcklig precision alls. Däremot kan man ju ha en "fyr" som märker när någon är nära den, men telefoner svarar ju inte på pingar från random trådlösa nät eller BT-enheter så det hade varit komplicerat att lösa och det hade krävts att kunderna typ installerade en app som fick access till trådlösa protokoll på en ganska låg nivå. Man kan liksom inte sätta upp ett lokalt GPS-nät med sändare inne i en butik eller så.

Citat:

Utan att ha koll skulle jag trott att det snarare är privacy aspekten som sätter stopp än tekniken. Dvs att folk skulle ta illa vid sig om Ica började sms bomba när man rörde sig runt i butiken.

Jo det är förstås en aspekt också. Jag jobbar med automation dock så då spelar inte det någon roll så hade det funnits en bra lösning så hade vi kunnat köra på den oavsett om den var baserad på Wifi, BT eller något annat. Idag så lägger vi mycket tid på varje projekt med att mappa upp platsen och montera och trimma in reflektorer som en lasersensor kan se. Vi testar också "natural navigation" där man använder andra sensorer för att se saker som hyllor eller väggar och på så vis försöker hitta en position, men miljöerna vi jobbar med har en tendens att ha många likartade platser. Är man i exempelvis ett stort lager och ser hyllornas "ben" så är det ändå väldigt svårt att avgöra om man är i "gång A" eller "gång Ö" då de brukar se exakt likadana ut för sensorerna. Än så länge funkar det så att man får peka ut en ungefärlig plats på en karta sen kan maskinen se mer exakt vart den befinner sig inom det ungefärliga området.

Citat:

Edit: Själv scannade på någon coop butik för ett år eller två sedan. Då fick jag dynamiska erbjudanden som popups i scannerenheten. Mer sannolikt att de var kopplat till det jag scannade än position, men nog finns potentialen.

Jo absolut. Man kan ju tänka sig att Icas app hade, om man tillät den ha access till diverse saker i ens telefon, kunnat känna av när man kom in i en Ica Maxi exempelvis och då satte igång att scanna efter BT-enheter och på så vis ge en ungefärlig position. Men en scanner som butiken äger är förstås mycket lättare. En sak de borde göra är ju att ha en funktion i sin app för inköpslistor, vilket jag tror de har, men kopplat till butiken så att den sorteras efter layouten. Kan man sen skicka denna till scannern som kunden har med sig i butiken med positionering hade man ju kunnat göra en massa smarta saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men en scanner som butiken äger är förstås mycket lättare. En sak de borde göra är ju att ha en funktion i sin app för inköpslistor, vilket jag tror de har, men kopplat till butiken så att den sorteras efter layouten. Kan man sen skicka denna till scannern som kunden har med sig i butiken med positionering hade man ju kunnat göra en massa smarta saker.

Är ganska säker på att Ica Liljeholmen i Stockholm har detta redan. Tidigare sorterades min inköpslista i appen för vald butik. Numera visas även inköpslistan i scannern.

Har även hört att Icas "slumpmässiga" kontroller triggas utifrån var olika varor scannas samt hur många ggr kunden tar bort varor från scannern. Dock osäker på om det verkligen stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Är ganska säker på att Ica Liljeholmen i Stockholm har detta redan. Tidigare sorterades min inköpslista i appen för vald butik. Numera visas även inköpslistan i scannern.

Intressant. Ica är inte riktigt min huvudbutik så jag har inte grävt ner mig i deras app direkt.

Citat:

Har även hört att Icas "slumpmässiga" kontroller triggas utifrån var olika varor scannas samt hur många ggr kunden tar bort varor från scannern. Dock osäker på om det verkligen stämmer.

Det finns nog många kriterier. Den närmaste Maxi-butiken här brukar jag köra självscanning på och jag misstänker att de väljer ut folk som inte handlar där så ofta, för under en period handlade jag kanske varannan vecka och fick någon form av kontroll varje gång fem-sex gånger i rad typ. På Hemköp där jag oftast handlar med scanning har jag nog bara fått en delavstämning en gång.

Permalänk
Medlem

Så fler än 1/3 befinner sig i ett obscent skick vid datorn...?
Undrar om de uppmätt någon könsskillnad, eller om det är 50-50 där? 🤔😂

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här. Min webbkamera har åtminstone en led som visar att den är på och har inte iphones det också numera? Går kanske att komma runt men jag tycker det känns som att det ger mer trygghet. 😆

Vänta bara tills kameror under skärmen blir vanligt...

Jag inaktiverar webcamen i enhetshanteraren, känns och hoppas som att det räcker då det behövs admin för det.

Kanske fler som gör som jag?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag inaktiverar webcamen i enhetshanteraren, känns och hoppas som att det räcker då det behövs admin för det.

Kanske fler som gör som jag?

Jag inaktiverade webbkameran i enhetshanteraren tidigare. Nu i Corona-tider när jag använder webbkameran dagligen, så är det skönt att kunna ha en lucka att dra för istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Så fler än 1/3 befinner sig i ett obscent skick vid datorn...?
Undrar om de uppmätt någon könsskillnad, eller om det är 50-50 där? 🤔😂

Typ såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är mycket svårare än man tror att få precision. Utomhus med en GPS så kan ju signalerna studsa mellan byggnader och så men man ser i allmänhet ganska många satelliter (och kanske landbaserade stationer också) så genomsnittet ger väl hyfsad position ändå. Dock funkar det ju inte så bra på en del ställen med väldigt höga hus eller så. Inomhus är det värre dock. Man hade nog kunnat se om någon rörde sig bort från en AP och närmade sig en annan, men det ger inte tillräcklig precision alls. Däremot kan man ju ha en "fyr" som märker när någon är nära den, men telefoner svarar ju inte på pingar från random trådlösa nät eller BT-enheter så det hade varit komplicerat att lösa och det hade krävts att kunderna typ installerade en app som fick access till trådlösa protokoll på en ganska låg nivå. Man kan liksom inte sätta upp ett lokalt GPS-nät med sändare inne i en butik eller så.
Jo det är förstås en aspekt också. Jag jobbar med automation dock så då spelar inte det någon roll så hade det funnits en bra lösning så hade vi kunnat köra på den oavsett om den var baserad på Wifi, BT eller något annat. Idag så lägger vi mycket tid på varje projekt med att mappa upp platsen och montera och trimma in reflektorer som en lasersensor kan se. Vi testar också "natural navigation" där man använder andra sensorer för att se saker som hyllor eller väggar och på så vis försöker hitta en position, men miljöerna vi jobbar med har en tendens att ha många likartade platser. Är man i exempelvis ett stort lager och ser hyllornas "ben" så är det ändå väldigt svårt att avgöra om man är i "gång A" eller "gång Ö" då de brukar se exakt likadana ut för sensorerna. Än så länge funkar det så att man får peka ut en ungefärlig plats på en karta sen kan maskinen se mer exakt vart den befinner sig inom det ungefärliga området.
Jo absolut. Man kan ju tänka sig att Icas app hade, om man tillät den ha access till diverse saker i ens telefon, kunnat känna av när man kom in i en Ica Maxi exempelvis och då satte igång att scanna efter BT-enheter och på så vis ge en ungefärlig position. Men en scanner som butiken äger är förstås mycket lättare. En sak de borde göra är ju att ha en funktion i sin app för inköpslistor, vilket jag tror de har, men kopplat till butiken så att den sorteras efter layouten. Kan man sen skicka denna till scannern som kunden har med sig i butiken med positionering hade man ju kunnat göra en massa smarta saker.

Nu ser jag framför mig ett lager med höga ställage och accesspunkter högt uppe i taket, relativt tätt.
Jag tycker att det borde gå att få bra precision med Wifi.
Varför är det inte så?

Jag vill till och med minnas att någon av leverantörerna vi träffade vid senaste wifi upphandlingen hade med det (position i lagermiljö) som ett säljargument för just deras lösning. Det är inget vi behövde så det ställdes nog inga följdfrågor, tyvärr. Men nu blir jag ju väldigt nyfiken hur de löst det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Nu ser jag framför mig ett lager med höga ställage och accesspunkter högt uppe i taket, relativt tätt.
Jag tycker att det borde gå att få bra precision med Wifi.
Varför är det inte så?

Jag vill till och med minnas att någon av leverantörerna vi träffade vid senaste wifi upphandlingen hade med det (position i lagermiljö) som ett säljargument för just deras lösning. Det är inget vi behövde så det ställdes nog inga följdfrågor, tyvärr. Men nu blir jag ju väldigt nyfiken hur de löst det.

Jo jag fattar inte heller riktigt varför det ska vara så svårt. Kostnaden för vår positionering är rejäl, dels kostar varje sensor som sitter på varje maskin typ 60-70 tusen bara den (och den är bara till för positionering, inget annat) sen ska man lägga en massa dyr tid på att sätta upp reflektorer och trimma in dem. Hade det funnits någon billigare lösning hade vi nog kört på den, eller så hade någon av våra konkurrenter gjort det och vi hade blivit utkonkurrerade.

Vi har som sagt gjort försök med andra typer men de har visat sig vara väldigt svårt. Dock tror jag absolut inte det är olösbart.