Svenskar känner stor oro för spionage via webbkameror

Permalänk
Melding Plague

Svenskar känner stor oro för spionage via webbkameror

Med ökande användning av videokonferensprogram känner fler oro för att bli bevakade genom sina webbkameror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kamerorna är ju ett enkelt problem:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/eltejp/eltejp-2000038167
Alla mikrofoner däremot är ju besvärligare.

Men bäst är nog om man är lite försiktig med vad man bjuder in i sitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kamerorna är ju ett enkelt problem:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/eltejp/eltejp-2000038167
Alla mikrofoner däremot är ju besvärligare.

Men bäst är nog om man är lite försiktig med vad man bjuder in i sitt hem.

Skulle precis skriva det, folk bör inte oroa sig lika mycket över kameror som mikrofoner.
Vad du säger är mer värt än vad dom ser dig göra.

Mikrofoner BÖR ha en fysisk brytare som bryter fysiskt mikrofonen från resten av kretsen.

Kamera är luriga med för eventuell indikationer så som LED's styrs av mjukvara, så även om kameran inte indikerar på så kan den vara på.

Problemet är att folk ser hotet i denna årdnigen.

Kameror.
Mikrofoner.
Metadata.

Men problemet är egentligen i denna ordnigen.
Metadata.
Mikrofoner.
Kameror.

Pratar man alltid "övervakning" med vanligt folk så blir dom sura och säger, "varför skulle dom kolla vad jag gör via en kamera".
Problemet är att igen nämner en kamera utan bara övervakning, vanligt folk förstår inte hur kraftfullt verktyg metadata är och hur mycket mer det ger än vad folk gör bakom kameran, och microfoner efter det är fortfarande mer värdefullt än kameran, så kameran blir 3:e i detta fallet.

Men så länge folk tror att spionage från företag och staten sker via kameror (dom ser för mycket Hollywood film kanske?) och inte metadata först och i andra han mikrofoner så kommer problemet med att folk är övervakade kvarstå fast dom inte vill inse det.

Permalänk
Medlem

Mjo oron är ju dock befogad.

I princip varje trojan kan med enkelhet aktivera kameran utan användarens bättre vetande.
D.v.s har du en liten LED som som blinkar / lyser när kameran är aktiv, så är den lätt att stänga av, trots att kameran rullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skulle precis skriva det, folk bör inte oroa sig lika mycket över kameror som mikrofoner.
Vad du säger är mer värt än vad dom ser dig göra.

Mikrofoner BÖR ha en fysisk brytare som bryter fysiskt mikrofonen från resten av kretsen.

Kamera är luriga med för eventuell indikationer så som LED's styrs av mjukvara, så även om kameran inte indikerar på så kan den vara på.

Mjo, välkommen säger jag till smartphones!
Som har kamera både back och fram. Med tillhörande mikrofon.

Dock så är det nog svårare att utnyttja. Än vad windows maskiner är.
Men det perfekta verktyget finns ju där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo, välkommen säger jag till smartphones!
Som har kamera både back och fram. Med tillhörande mikrofon.

Dock så är det nog svårare att utnyttja. Än vad windows maskiner är.
Men det perfekta verktyget finns ju där.

Många appar lyssnar ju redan hela tiden och sedan får du reklam därefter så att mikrofonen används för att spionera och sedan påverka dina köpvanor är ju igen direkt hemlighet.

Mina syrra fick ett nytt barn för någon vecka sedan och mina päron var ju helt av sig inför förlossningen, efter dom pratat om detta i samma rum som mig så började jag få reklam rekommendationer av google för produkter för "mitt" nyfödda barn.
Blev lite komiskt kan man väl säga....

Slump? Well jag drar på mig foliehatten i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo, välkommen säger jag till smartphones!
Som har kamera både back och fram. Med tillhörande mikrofon.

Dock så är det nog svårare att utnyttja. Än vad windows maskiner är.
Men det perfekta verktyget finns ju där.

En egenskap med mobiltelefonens kamera är dock att den är oanvändbar utan att någon aktivt håller i kameran och pekar den någonstans.

Antingen ligger telefonen på ett bord och filmar bordsskivan och taket, eller i en ficka och filmar tyget i fickan.

Visst det går att fota användarens ansikte men då är det ju enklare att bara gå in på sociala media och hämta en bild.

Eller kanske man kan filma något intressant om användaren har telefonen mot örat i ett samtal... Känns väldigt begränsat dock

Har man hackat en telefon är mikrofon och gps betydligt mer intressant än kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Många appar lyssnar ju redan hela tiden och sedan får du reklam därefter så att mikrofonen används för att spionera och sedan påverka dina köpvanor är ju igen direkt hemlighet.

Jo då jag vet, men det är om du ger apparna tillhörighet till det. Vilket de flesta gör.

Personligen kör jag en degooglad android. Men det är ju rätt överkurs för gemene användare.

Edit: länkade denna i ett tidigare inlägg men den lär kanske hjälpa fler.
Detta är en förenklad "guide"

La till youtube vid
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En egenskap med mobiltelefonens kamera är dock att den är oanvändbar utan att någon aktivt håller i kameran och pekar den någonstans.

Antingen ligger telefonen på ett bord och filmar bordsskivan och taket, eller i en ficka och filmar tyget i fickan.

Visst det går att fota användarens ansikte men då är det ju enklare att bara gå in på sociala media och hämta en bild.

Har man hackat en telefon är mikrofon och gps betydligt mer intressant än kameran

Nä nu tänker du lite snett, de flesta nya telefoner har en kamera fram och bak.
Dvs sk "selfie kameran"

Nu mer läggs mer fokus på den än själva kameran i säg, i vissa modeller.

Samt, jag håller med om att mikrofonen är mer intressant. Men topic handlar ju just om kamera i detta fallet.

Permalänk
Rekordmedlem

Googleassistenten, Cortana och Siri hör och ser allt (även det hackarna missar) och det är enklare att köpa uppgifterna av spionföretagen än att själv avlyssna någon.
Och en del använder ju molntjänster för att vara helt säkra på att också NSA får tillgång till uppgifterna, hackarna ligger långt efter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en privacy shutter på min webcam. Micen mutar jag nog inte då den då blinkar. Sen finns ju en google home, mobil och dessutom har webcamen en mic som jag inte ens vet hur man stänger av. Inte brytt mig iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

15000 personer totalt runt om? Hittar ingenting om specifik statistik om svenskar, däremot att 38% av de som är oroliga är över 55 bast.

Detta hade kanske passat bättre som enbart en forumtråd och inte ett försök till att se seriösa ut genom att publicera ”nyheter”. Löjligt sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Googleassistenten, Cortana och Siri hör och ser allt (även det hackarna missar) och det är enklare att köpa uppgifterna av spionföretagen än att själv avlyssna någon.
Och en del använder ju molntjänster för att vara helt säkra på att också NSA får tillgång till uppgifterna, hackarna ligger långt efter

Cortana och siri är ju rent ut sagt en keylogger i en mer avancerad form. Som de flesta konstigt nog är okey med.

Men de flesta har nog heller inte pysslat med keyloggers eller trojaner. Så de vet inte ens hur de fungerar.
Så hur ska de då veta hur deras "pålitliga" programvara fungerar?

Än idag går det knappt att få win10 att INTE lyssna på dig trots att man gör allt för att neka det.
Tänk då resten av världen som bara klickar på "nästa - nästa"

Medans vi som är intresserade knappt blir av med skiten trots att vi försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har en privacy shutter på min webcam. Micen mutar jag nog inte då den då blinkar. Sen finns ju en google home, mobil och dessutom har webcamen en mic som jag inte ens vet hur man stänger av. Inte brytt mig iaf.

På Google Home/Nest enheter finns det en mic mute knapp på sidan av enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En egenskap med mobiltelefonens kamera är dock att den är oanvändbar utan att någon aktivt håller i kameran och pekar den någonstans.

Det var därför dom skapade spionprogrammet Pokemon Go...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Google Home/Nest enheter finns det en mic mute knapp på sidan av enheten

Då är frågan om den fysiskt bryter micen från resten av kretsen eller om det är en mjukvasuswitch bara för då är poägen licksom mute som dom säger XD

Permalänk
Medlem

Jag drar ur webbkameran varje gång jag använt den. Känns mer tryggt. Det kommer heller aldrig in ett larm med kamera i mitt hem.

Men som en del säger så är man så van vid sin telefon och platta så man tänker inte på det när man är vid dess hårdvara. Och dessa ska man egentligen vara mer rädd för än bara sin lilla dator som står på samma ställe hela tiden.

Vet inte om jag tror på dessa historier om att man får reklam efter man pratat med folk. Jag säger inte att det till 100% inte sker, men känns lite skumt om ingen verkligen har kunnat bevisa det än.
Min tunna teori:
släkt/vänner söker på en sak <-> ni är vänner genom t.ex. facebook/instagram <-> Ni pratar om saken <-> du får reklam om saken och reagerar för att ni pratat om det. Vänner har ofta samma intresse.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jo då jag vet, men det är om du ger apparna tillhörighet till det. Vilket de flesta gör.

Personligen kör jag en degooglad android. Men det är ju rätt överkurs för gemene användare.

Edit: länkade denna i ett tidigare inlägg men den lär kanske hjälpa fler.
Detta är en förenklad "guide"

https://www.youtube.com/watch?v=UXLo15l2i4c

Tur att jag bara har en stenålders Nokia 3410 utan kamera eller internet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag drar ur webbkameran varje gång jag använt den. Känns mer tryggt. Det kommer heller aldrig in ett larm med kamera i mitt hem.

Men som en del säger så är man så van vid sin telefon och platta så man tänker inte på det när man är vid dess hårdvara. Och dessa ska man egentligen vara mer rädd för än bara sin lilla dator som står på samma ställe hela tiden.

Samma här. Min webbkamera har åtminstone en led som visar att den är på och har inte iphones det också numera? Går kanske att komma runt men jag tycker det känns som att det ger mer trygghet. 😆

Vänta bara tills kameror under skärmen blir vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag drar ur webbkameran varje gång jag använt den. Känns mer tryggt. Det kommer heller aldrig in ett larm med kamera i mitt hem.

Men som en del säger så är man så van vid sin telefon och platta så man tänker inte på det när man är vid dess hårdvara. Och dessa ska man egentligen vara mer rädd för än bara sin lilla dator som står på samma ställe hela tiden.

Vet inte om jag tror på dessa historier om att man får reklam efter man pratat med folk. Jag säger inte att det till 100% inte sker, men känns lite skumt om ingen verkligen har kunnat bevisa det än.
Min tunna teori:
släkt/vänner söker på en sak <-> ni är vänner genom t.ex. facebook/instagram <-> Ni pratar om saken <-> du får reklam om saken och reagerar för att ni pratat om det. Vänner har ofta samma intresse.

Ja, jag håller med dig. Ingen har bevisat att de blivit inspelade. Och skulle nån bevisa det? Jösses vilken stämning det skulle bli. Advokater skulle slåss om uppdraget

Tror mer på att det är som ett av de första inläggen i tråden. Allt handlar om metadata! Den är så oerhhört mycket kraftigare än vad folk anar.

Ett exempel från Amazon (som de själva gått ut med för att "skryta" om sin AI):
En kvinna får hem reklam om blöjor fast än hon inte har barn eller är gravid. En månad senare tar hon ett test som visar att hon varit gravid i tre månader. Amazons AI såg helt enkelt på kvinnans surfvanor (tidpunkter) och webbsökningar och jämförde med 1 miljard andra kvinnors vanor. De som matchade hennes var helt enkelt gravida.

Så nä, ingen lyssnar på dig. För de behöver det inte, de vet fan redan ALLT!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här. Min webbkamera har åtminstone en led som visar att den är på och har inte iphones det också numera? Går kanske att komma runt men jag tycker det känns som att det ger mer trygghet. 😆

Vänta bara tills kameror under skärmen blir vanligt...

Min har det också, och ett lock. Men jag drar ur den ändå. Ja, gömda webbkameror kommer nog snart till monitorer också. är ju på G till telefoner (en har det redan, kommer inte ihåg vilken).

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

This is what boomers actually believe.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här. Min webbkamera har åtminstone en led som visar att den är på och har inte iphones det också numera? Går kanske att komma runt men jag tycker det känns som att det ger mer trygghet. 😆

Vänta bara tills kameror under skärmen blir vanligt...

Nej din led visar att din led är påslagen enligt mjukvaran inget annat.

Kolla vad olika säkerhetsexperter säger om detta sedan flera år, leden styrs av mjukvara precis som kameran, vill man inte ha på ledden så flippar man inte den bitten i det registret.

Så din led visar bara att din led är på enligt mjuvkaran inget annat.

Permalänk
Medlem

Appar ska hållas kort på en "need to know" basis. Det fula är appar som ger sig tillträde innan dem ens frågar. t.ex "Google play tjänster".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fan då får jag sluta och se på..... det ja, på nätterna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

är detta en nyhet 🤨🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nej din led visar att din led är påslagen enligt mjukvaran inget annat.

Kolla vad olika säkerhetsexperter säger om detta sedan flera år, leden styrs av mjukvara precis som kameran, vill man inte ha på ledden så flippar man inte den bitten i det registret.

Så din led visar bara att din led är på enligt mjuvkaran inget annat.

Ja ok, jag tänkte att den var hard wired typ. Dvs om strömförbrukningen ökar till kameran då sitter leden emellan bara. Men bra att veta, får bli att fortsätta att dra ut kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Många appar lyssnar ju redan hela tiden och sedan får du reklam därefter så att mikrofonen används för att spionera och sedan påverka dina köpvanor är ju igen direkt hemlighet.

Suck, när ska den här myten dö...?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vrid kameran så den stirrar in i väggen.
Dra ur mikrofonen ur headsettet när den inte används.
Var inte inne på suspekta hemsidor/länkar och håll lösenord och skyddsmjukvaror uppdaterade.

*insert WeSmart.gif*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.