Hur är det att jobba som programmerare och finns det någon sida som testar hur mycket du kan inom programmering

Permalänk
Inaktiv

Hur är det att jobba som programmerare och finns det någon sida som testar hur mycket du kan inom programmering

Fråga 1: Hur stressigt är det att arbeta som programmerare i dagens läge när det kommer till att jobba själv och i grupp? Jag antar att om man jobbar själv då måste man lösa en massa uppgifter inom en deadline och i grupp så är det mer lugnt då om man fastnar på något så kan man ta hjälp av kollegor. Hur upplever ni att det är att jobba som programmerare?

Fråga 2: Finns det en hemsida som ger dig uppgifter att lösa och som sen säger på en skala hur du ligger till i just det språket och vad du skulle behöva öva på för att bli bättre?

Permalänk
Medlem

1. Beror helt på arbetsplatsen. Mindre företag och startups kan vara stressigare medans stora företag och kommunalt kan vara långsammare. Återigen så beror det på vilket projekt och roll du har. I ett projekt jag hade så byggde jag ett ganska stort system från grunden och då fick jag koda rätt mycket vilket var kul. I ett annat mer etablerat system så skriver man kanske en rad i veckan medans resten går till att försöka fatta hur det funkar, skaffar access och sitter i möten. Personligen har jag inget emot att stressa ibland då det kan ge bra motivation. Men som med allt annat är det bäst med balans.

2. Alltså att skriva kod är bara en del av det hela och det finns mig veterligen inget bra sätt att bedömma hur bra någon är. Du behöver vara bra på analys, lyhörd, problemlösning, hitta information, viljan att lära sig nya saker, etc. Jag upplever att många fokuserar för mycket på språket istället för koncepten bakom och det gör att man ibland stöter på mycket märkliga grejer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag skulle gissa att de flesta idag gör jobb som de fakturerar en kund. Det går diskutera priser och det varierar, men 1000kr/h är en standardkostnad som folk har använt länge. I vilket fall gör du ett jobb åt en kund så kommer din arbetstid en vecka kosta kund 40 000kr och du ska då ha gjort ett arbete som kund känner sig nöjd med för denna kostnad. Detta skiljer sig inte egentligen ifrån en snickare, de kostar kanske lite mindre i timman men principen är exakt densamma med förväntning..

Det är en kompetenskrävande yrke och stressen hör direkt emot en kunskap, alltså ju mer man kan ju snabbare löser man saker och ju mindre stress får man.. Visst finns det olika arbetsplatser, men har man kunskap så kan man byta jobb.

Angående enkla tester så ger jag inte mycket för dessa. Det beror på flera sätt. Men många saker så går det enkelt se var man ligger till, webbutvecklingen. Ja hela webben är full med sidor, man ser vad som görs och tycker man att man kan göra bättre så..
Lite samma sak med applikationsutvecklingen och open sourceprojekt.

De flesta är dock inte så duktiga så de kan hoppa rakt på utan utbildning och läser du en 2 årig YH utbildning så får du veta det du behöver veta och vad du kan.

Permalänk
Medlem

Om du har en Linkedinprofil så kan du lägga till erfarenheter, inom alla tänkbara språk. Därefter kan du göra ett kompetenstest via linkedin för valt språk.

Testet går på tid & du kan typ bara göra det 1 gång per 6 månad.
Klarar du det genereras ett typ cert. Som visas på din Linkedin.

Alltid något.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Bartex svar är bra men för att komma in behöver man ofta som ny göra något kodtest, typ codility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Fråga 1: Hur stressigt är det att arbeta som programmerare i dagens läge när det kommer till att jobba själv och i grupp? Jag antar att om man jobbar själv då måste man lösa en massa uppgifter inom en deadline och i grupp så är det mer lugnt då om man fastnar på något så kan man ta hjälp av kollegor. Hur upplever ni att det är att jobba som programmerare?

Fråga 2: Finns det en hemsida som ger dig uppgifter att lösa och som sen säger på en skala hur du ligger till i just det språket och vad du skulle behöva öva på för att bli bättre?

1) Som junior så har (bör) du alltid ha seniorer som stöttar dig när du fastnar. Periodvis kan det vara stressigt, men om produktägaren kastar på med features hen vill ha så får du väl stå på dig att timmarna inte kommer räcka så att PO får välja mellan X och Y. Du jobbar väldigt sällan själv (speciellt som junior). I de flesta projekt är man ett helt team med utvecklare där alla förväntas dra sitt strå i stacken. Så jag skulle inte säga att det är lugnare för att du är i en grupp. Det kan istället bli så att andra utvecklare väntar på det du ska bygga så att de kommer vidare med sitt.

Det du bör bli van med är att så fort du är klar med något så kommer PO ändra sig och vilja ha något annat. Så du får se till att det du byggt är så pass frikopplat att du enkelt kan byta ut något utan att behöva skriva om något i flera dagar. Samt snåla inte med tester, det kommer straffa dig.

2) Förutom LinkedIn som har tester och ger en badge så har t.ex. Pluralsight olika tester för att ge ett humm om vilken nivå man ligger på och rekommenderar därefter olika kurser baserat på sin kunskapsnivå.
Sen har du Codewars som ger små problem på olika nivå, kan vara rätt kul för att öva algoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Om du har en Linkedinprofil så kan du lägga till erfarenheter, inom alla tänkbara språk. Därefter kan du göra ett kompetenstest via linkedin för valt språk.

Testet går på tid & du kan typ bara göra det 1 gång per 6 månad.
Klarar du det genereras ett typ cert. Som visas på din Linkedin.

Alltid något.

Som någon som gjort ett test likt detta på Linkedin så kan jag säga att det är helt värdelöst.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Tänk på att många som svarar jobbar i storstäderna. Varken 1000 kr/h eller kodtester är på något sett "standard" (även om det såklart förekommer) - om det beror på vilken typ av företag man söker sig till eller om det handlar om geografiskt område vet jag inte.

Permalänk
Medlem
  1. Hur stressigt det är beror nog på hur man är lagd och vilken vana man har. Jag har jobbat länge i branschen och tycker att det är kul att lösa problem, så jag brukar aldrig uppleva jobbigt som stressigt p.g.a. pressat läge.

2. Fokusera inte på att lära dig ett programmeringsspråk, utan på att utveckla ett program. Språket lär du dig under tiden som du gör det. Mycket handlar om problemlösning och förmåga att hitta bra lösningar, medans vilket språk man använder spelar inte så stor roll när man har några års erfarenhet. Så skaffa dig ett projekt och genomför det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607