Permalänk
99:e percentilen

LEGO Space Shuttle Discovery

Snart ett decennium efter att Atlantis satte punkt för en epok av såväl framsteg som tragedier har den kanske mest legendariska av de fem rymdfärjorna nu äntligen kommit som LEGO-byggsats i form av 10283 NASA Space Shuttle Discovery.

Taggad som jag varit på en rymdfärja i LEGO sedan jag var liten hängde jag naturligtvis på låset och lyckades klicka hem ett exemplar (efter flera minuters svettig väntan på att ordern skulle bekräftas). I mitt vardagsrum står redan 21309 NASA Apollo Saturn V, 10266 NASA Apollo 11 Lunar Lander och 21321 International Space Station, så Fuglesangs flygmaskin blir ett efterlängtat tillskott till samlingen. Hade helst velat ha hela den mäktiga stacken, komplett med bränsletank och SRB:er, men man kan inte få allt.

Fler som hållit sig vakna för att lägga vantarna på denna redan givna klassiker?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag minns att jag hade detta Legoset men det verkar vara under Town -> Space Port och inte kopplat till det amerikanska jymdprogrammet:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset! Har hoppats ganska länge att dom skulle släppa den här Bara en fullständig launchpad med raketen kvar på önskelistan ^_^

Permalänk
Medlem

Hållit sig vaken för att beställa? Näe, det är inget LEGO-set som släpps i begränsad upplaga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tonii:

Tackar för tipset! Har hoppats ganska länge att dom skulle släppa den här Bara en fullständig launchpad med raketen kvar på önskelistan ^_^

Fanns på LEGO Ideas, men gick inte igenom. Verkar även finnas diverse hemmasnickrade varianter om man kollar runt på nätet.

Skrivet av Kaine_Uro:

Hållit sig vaken för att beställa? Näe, det är inget LEGO-set som släpps i begränsad upplaga.

Det fanns två skäl till att jag ville beställa direkt vid lansering:

  • Man vet aldrig. You snooze, you lose.

  • Jag tänkte även beställa den VIP-exklusiva Ulysses Space Probe, som skulle släppas samtidigt i begränsad upplaga. Dess lansering blev dock uppskjuten (lol).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det var helvete vad svårt det var att komma in i deras "checkout" funktion. Fick välja Paypäl utan att logga in. Fastnade i en evig logout loop annars då en bild med två val poppade upp. Log out to start shopping or start playing.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Så trist att Saturn V och denna inte är i samma skala.
Hade gärna velat att de körde minifig-skala på allt, även om det kommer kosta endel.
Men roligare för då kan man matcha tex andra världar inom lego bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sidde:

Så trist att Saturn V och denna inte är i samma skala.

Ja!!! Riktigt tråkigt är det. Skalorna är dessutom tyvärr tillräckligt lika (1:110 respektive ~1:70, tror jag) för att man ska kunna tro att de är samma, men inte tillräckligt lika för att skillnaden ska kunna bortses från.

Citat:

Hade gärna velat att de körde minifig-skala på allt, även om det kommer kosta endel.
Men roligare för då kan man matcha tex andra världar inom lego bättre.

Hade säkert gått på minst 15 000 kr för Saturn V, då volymen skulle bli minst tio gånger så stor. Om inte det är avskräckande nog så är åtminstone jag tveksam till att jag ens skulle vilja ha en två och en halv meter hög månraket stående hemma oavsett pris … Men visst hade det varit hur coolt som helst och bidragit till att poängtera hur enorm Saturn V faktiskt var!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers