Snabbtest: Ray tracing med AMD i Cyberpunk 2077 Patch 1.2

Permalänk
Cylon

Snabbtest: Ray tracing med AMD i Cyberpunk 2077 Patch 1.2

Redaktionen laddar upp testriggen för att bränna av ray tracing-tester med AMD i nyligen uppdaterade Cyberpunk 2077.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

När jag läser sådana här tester - som jag btw uppskattar jättemycket! - och vad som anses vara acceptabel prestanda brukar jag tänka att jag ändå har en viss fördel av att ha kalibrerat min tolerans för låga fps med Doom på en 486-33 med 4 MB RAM.

"30 fps? Smoooth!"

Permalänk
Medlem

Så helt enkelt: Ja AMD har också hårdvarustöd, men nej du vill inte använda det.

Sämre än 3070 är ju skämmigt, ingen vill nog spela med så kass frekvens.

Hoppas på RT till nästa generation alltså. Tråkigt att konsolerna kommer leva kvar på en bråkdel av ens denna prestanda. Kommer nog vara svårt att ut utnyttja

Permalänk
Medlem

Inte direkt strålande resultat.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om ni testar med en AMD CPU?

Permalänk
Medlem

Nej RT är inte redo än på AMD-sidan. Och inte heller på Nvidia-sidan utan en bra DLSS-implementering.

Men det måste börja någonstans. Kanske är fantastiskt bra om några generationer.

Permalänk
Medlem

Förstår om man testar utan DLSS ur ett rättvist perspektiv men när DLSS är så bra som de är i Cyberpunk 2077 så ger de nästan onödigt negativ bild av RT prestandan på Nvidia sidan. Hoppas AMD får ordning på sin DLSS variant så vi kan jämföra mer realistiska scenarion.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av alfo1989:

Hur ser det ut om ni testar med en AMD CPU?

Testerna är helt GPU-bundna. I synnerhet med raytracing aktiverat.

Permalänk
Medlem

Tror jag hoppar den här patchen. Raytracing förblir en i mina ögon ofärdig teknik som kostar mer än det smakar och det verkar som de har fixat "buggen" som gör att man kan bli en rymdraket med mid-air dodge på props.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Testerna är helt GPU-bundna. I synnerhet med raytracing aktiverat.

Antar att SAM/Resizable BAR inte är aktiverat? Kommer Cyberpunk vara med i ert kommande test med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tror jag hoppar den här patchen. Raytracing förblir en i mina ögon ofärdig teknik som kostar mer än det smakar och det verkar som de har fixat "buggen" som gör att man kan bli en rymdraket med mid-air dodge på props.

Hur är den ofärdig? Mer effekter kräver mer resurser kort och gott. Inget ofärdigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Hur är den ofärdig? Mer effekter kräver mer resurser kort och gott. Inget ofärdigt med det.

Och moderna bilar är mer effektiva än de från 70-talet, tills den inte fullständigt decimerar fps är den inte färdig.

Permalänk
Medlem

AMDs bästa kort presterar jämförbart med Nvidias näst bästa UTAN ray-tracing. Det skulle vara intressant att se en jämförelse i bildkvalitet mellan dom där allt är på högsta, inklusive ray-tracing, vid 1440p, med DLSS på för Nvidia och sen använder man den befintliga FidelityFX uppskalningen som finns i Cyberpunk satt på en nivå där frameraten mellan korten blir så likvärdig som möjligt. Sen jämför man bildkvaliteten. Det måste ju vara det ända sättet att faktiskt jämföra objektivt. Om man inte använder DLSS med ett kort som stödjer det så har man betalat för någonting som man inte använder och detsamma gäller ju ray-tracing i AMDs fall. Det SKA ju gå att använda.

Permalänk
Relik 📜

Inte oväntat, men lite "deppigt" ändå. Känns som vi får vänta en generation till av både hårdvara och spel innan ray tracing blir ett reellt alternativ med Radeon. Om inte FidelityFX Super Resolution (namn?) blir något alldeles i hästväg bra.

Permalänk
Medlem

DLSS är bra grejor. Den som säger motsatsen har inte testat DLSS själv.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av xSean145:

DLSS är bra grejor. Den som säger motsatsen har inte testat DLSS själv.

Skulle vilja modifiera det till "DLSS har blivit bra grejor". Första implementationerna av DLSS var en kladdig soppa med massa artefakter och elände. Först från och med mitten av 2020 med DLSS 2.0 och mer finslip får utvecklarna har det blivit bra på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej RT är inte redo än på AMD-sidan. Och inte heller på Nvidia-sidan utan en bra DLSS-implementering.

Men det måste börja någonstans. Kanske är fantastiskt bra om några generationer.

Skulle säga att det redan är fantastiskt om en har ett 2080+. Allt som använder RT och DLSS 2.0+ presterar över 60fps med 1080/1440p rekonstruerat till en bild som ser/kan se bättre ut än native 4K. RT beroende på omfattning är som dag och natt om en frågar mig. Precis gått ned till ett 1080 Ti pga mITX-låda och det jag spelat med RT känns tomt utan.

Vad gäller testet i artikeln så är det ur ren prestandasynvinkel relevant i sig, men tänk på att alla typer av RT på Ultra i Cyberpunk inte är tänkt att köras på dagens kort då de för sakens skull pressar det visuella överdrivet mycket för framtida kort. Balans mellan alla eller högre inställning på en eller ett par av valen är att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att strålspårning är #framtiden. Men blir intressant att se den dag det finns ett kort att köpa som kan driva det i vettig upplösning och till ett pris som inte kräver att man säljer en njure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och moderna bilar är mer effektiva än de från 70-talet, tills den inte fullständigt decimerar fps är den inte färdig.

Sweclockers och bilargument...

Fast nu snackar vi inte om bilar, det är inte samma teknik och samma argument är inte applicerbara. Tekniken känns inte ofärdig någonstans, däremot behöver vi starkare hårdvara för att utnyttja den till fullo. Tycker att det är en viktig skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack för bra test!
Hur ligger 2000 serien, tappar den också ~70% likt AMDs första gen RT kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så helt enkelt: Ja AMD har också hårdvarustöd, men nej du vill inte använda det.

Sämre än 3070 är ju skämmigt, ingen vill nog spela med så kass frekvens.

Hoppas på RT till nästa generation alltså. Tråkigt att konsolerna kommer leva kvar på en bråkdel av ens denna prestanda. Kommer nog vara svårt att ut utnyttja

Tror största problemet med Ray Tracing för AMD just nu är att dom har ingenting i stil med DLSS 2.0 som Nvidia är i förkant med, enda anledningen jag kör med Ray Tracing i Cyberpunk 2077 på min rig är pga jag har tillgång till DLSS.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att RT är fortfarande inte något att ha på i spel.
RT ON måste du sänka inställningarna på grafiken. Pest eller kolera.

Kanske nästa generation vi slipper röra grafik inställningarna när RT är ON.

Utan RT ON, presterar båda sidorna bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

DLSS är bra grejor. Den som säger motsatsen har inte testat DLSS själv.

Jag säger tvärtom, dom som hyllar DLSS har inte provat det eller har inga krav på en ren och skarp bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

DLSS är bra grejor. Den som säger motsatsen har inte testat DLSS själv.

DLSS är långt ifrån perfekt, oavsett om det är 1.0 eller 2.0. Finns många spel där det finns delar där där jag behöver stänga av det för att det blir gröt, och det är så pass störande att det drar mig ur inlevelsen helt och hållet (Metro, Control, Ghost Runner, Battlefield och Watch Dogs är de jag märkt detta i).

Jag hoppas dock att det börjar användas mer och att det blir bättre. För ~40 spel på 3 år är inte riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag säger tvärtom, dom som hyllar DLSS har inte provat det eller har inga krav på en ren och skarp bild.

Hur tänker du nu? DLSS 2.0 ger just renare och skarpare bild än native 4K många gånger. Då med native 1080 eller 1440p som rekonstrueras. Control och Death Stranding är superbra exempel. Om bättre bild än native 4K är resultatet fast med prestandan från 1080/1440p inte är värt att hyllas vet jag inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

DLSS är långt ifrån perfekt, oavsett om det är 1.0 eller 2.0. Finns många spel där det finns delar där där jag behöver stänga av det för att det blir gröt, och det är så pass störande att det drar mig ur inlevelsen helt och hållet (Metro, Control, Ghost Runner, Battlefield och Watch Dogs är de jag märkt detta i).

Jag hoppas dock att det börjar användas mer och att det blir bättre. För ~40 spel på 3 år är inte riktigt imponerande.

Tänk på att det kan skilja hur en ska använda DLSS från spel till spel. När du säger att det blir gröt i Control har jag svårt att tro dig. Vad har du för inställningar i det fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag säger tvärtom, dom som hyllar DLSS har inte provat det eller har inga krav på en ren och skarp bild.

Hur tänker du då? Om högre prestanda inte är det man är ute efter så kan man använda DLSS för att skala upp från native och sen ned igen och få fantastisk AA istället. Om man är ute efter en "ren och skarp bild" så är DLSS fortfarande rätt val. Eftersom en bildruta renderad utan någon form av AA är per definition FULL av artefakter och därmed inte en "ren och skarp bild" så berätta gärna vad alternativet är?

Och för att förtydliga, det är bara den nuvarande tekniken DLSS 2.0 jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Lite mer djupgående test av RT i CP2077:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maereng:

Hur tänker du då? Om högre prestanda inte är det man är ute efter så kan man använda DLSS för att skala upp från native och sen ned igen och få fantastisk AA istället. Om man är ute efter en "ren och skarp bild" så är DLSS fortfarande rätt val. Eftersom en bildruta renderad utan någon form av AA är per definition FULL av artefakter och därmed inte en "ren och skarp bild" så berätta gärna vad alternativet är?

Och för att förtydliga, det är bara den nuvarande tekniken DLSS 2.0 jag pratar om.

Tycker att DLSS kan jämföras med att dra fingret över ett skarpt blyertsstreck, vilket resulterar i en väldigt mjuk och suddig bild.
Vilket är något jag har svårt för.

Men jag ska vara ärlig och säga att jag har noll koll på olika AA tekniker och hur dom fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Sweclockers och bilargument...

Fast nu snackar vi inte om bilar, det är inte samma teknik och samma argument är inte applicerbara. Tekniken känns inte ofärdig någonstans, däremot behöver vi starkare hårdvara för att utnyttja den till fullo. Tycker att det är en viktig skillnad.

Jaja, i vanlig ordning så handlar det om att du ska märka ord...