Jag vill börja med att berätta att jag aldrig förstått logiken kring apples produkter så det kan vara så att problemet jag behöver hjälp med är enkelt fixat. Eller så är det som i de flesta fall med apples produkter, att det inte är möjligt...
Jag har en äldre platta som jag tagit över från min avlidne far. Denna platta har främst använts för spel av min 6åriga dotter.
Nu är det så att jag köpt en ny platta då den gamla börjar bli riktigt sliten.
Mitt problem är nu att jag skulle vilja kopiera över appdata från den gamla plattan till den nya. Jag har försökt att hitta något sett att kopiera appar men det verkar vara svårare än vad jag trodde. Därför har jag nu testat att säkerhetskopiera innehållet från den gamla som jag nu fört över på den nya.
Problemet med säkerhetskopiering verkar va att man skapar en klon av den förra plattan. Dvs allt från pappas platta klonas in i den nya inklusive apple-Id och konton.
Jag vill inte längre använda min avlidne fars konto. Jag vill kunna logga in på mitt egna konto men kopiera appdata (spel) från hans platta.
Hur gör jag detta?
Jag tror tyvärr inte det kommer gå.
Spelen och också spelets data tillhör det icloud-konto som apparna är installerade i. Vissa spel/appar har stöd för att logga in mot en plattform och på så vis kan du ha data åtkomligt över flera enheter.
Så det du kan göra (som du redan upptäckt) är att säkerhetskopiera hela iPaden till en ny men då måste du också använda de gamla inloggningsuppgifterna, då kommer allt vara precis som på den gamla fast lite mer drag under huven
Visa signatur
.: Learn the system, Play the system, Break the system :.
Har svårt att förstå att detta inte är en självklar funktion, men det är kanske för att man är en gammal pc brukare. Men då är det väl inte mycket att göra åt det i så fall.
Gå in på din fars konto på den gamla ipaden och lägg till ditt eget appleid som familjemedlem. Då kan du ladda ner allt som din far köpt gratis på ditt eget appleid. Bilder får du spara manuellt.
Inställningar-> Din fars namn högst upp-> Familjedelning.
För Gamesaves, gå in i Inställningar-Game Center-Logga Ut. Logga in med din fars appleid. Fungerar inte med alla spel.