Kryptovalutan Chia jagar upp priset på hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Kryptovalutan Chia jagar upp priset på hårddiskar

På kinesiska marknaden ses prisökningar med upp till 60 procent på hårddiskar med högre lagringskapaciteter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu får det fan vara nog.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nu får det fan vara nog.

Känner detsamma. Dels komponentbristerna och det här med scalping och brytning. Kommer kommunicera med röksignaler om datorn dör, innan jag lägger mig i extremlång kö eller betalar hutlösa priser till scalpers för en ersättningskomponent.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl roligt att någon lanserar ännu ett lagligt pyramidspel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, hur används hårddiskar för att "minea"? Känns helt ologiskt för mig.

Permalänk
Medlem

Tröttsamt.

Nu är jag inte direkt insatt i krypto alls, men jag tycker hela krypto-valuta-prylen känns tramsig.
Vad är det egentligen, och varför skulle man generera pengar bara genom att mina?
Till ingen nytta alls i slutändan, det blir väl ingen slutprodukt av det?
Eller har jag missuppfattat det hela?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag som var för digital valuta, men nu vet jag inte längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jag som var för digital valuta, men nu vet jag inte längre...

Digital valuta och krypto(som genereras) är inte riktigt samma sak. Digital valuta är väl nice i grunden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Jag fattar inte hur används hårddiskar för att "minea"? Känns helt ologiskt för mig.

Ord upp
Låter helt ologiskt tycker jag också.

Permalänk
Avstängd

Dags att uppfinna en egen kryptovaluta som använder sig av gamla mobiltelefoner så kan även dessa börja gå upp i värde. Börjar bli rätt less på alla olika valutor där vissa aldrig ens kommer att kunna användas till annat än att skicka till varandra men som egentligen inte har något värde.

Hela världen köper energieffektiva kylar, frysar och allt vad det nu kan vara och sen äts alla besparingar upp av att alla måste mina olika valutor mest hela dagar. De som uppfinner dessa valutor lär ju vara multimiljardärer veckan efter. Dags att skola om sig kanske

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag säger som jag tidigare har sagt. Om detta leder till att det blir brist av någon råvara så blir det skit.
Men annars historisk sett så har extrem konsumtion av datateknik lett till att vi har fått en snabb utveckling. Så på lång sikt, stor efterfrågan på stora hdd leder till att det kommer mer pengar åt tillverkarna. Detta leder sedan till att utvecklingen ökas.

Min upplevelse att runt 2005-2010 var det en peak där "vanliga datoranvändare" la väldigt mycket pengar på hdd, detta till den grad att de fick skriva kommentar att de skulle ha dem för semesterfilmer för att inte bli anklagade för det ena och andra.
Men idag, så visst har folket mer lagring än vad de hade för 10 till 15 år sedan, men det är inte extremt mycket mer som man vid den tiden kunde tro.

*edit*
Jag själv hoppas på att miners köper upp nas och 10Gbit nätverksutrustning i mängder, detta kan säkert leda till att priset kortvarigt stiger. Men det lär också bidra till att det händer något. Hur länge har inte nördar beklagat sig på att 10Gbit är svindyrt i hemnätverk? Och det är det fortfarande och man får till med ovanliga lösningar.
För en person som bor i en liten lägenhet så räcker det med en "router", man vill inte ha en extern switch precis bredvid bara för att routerns switch inte klarar av 10Gbit.

*edit2*
Min åsikt när det gäller 10Gbit och nasar är att problemet är för liten efterfrågan för att tillverkare ska satsa. Lite samma sak är det med konsument hdd. De flesta jag känner idag har inte mycket lagring hemma.

Permalänk
Medlem

Chia är som ett lotteri, ju större man är desto bättre chans har man att vinna en chia coin. Det ryktas att det ska vara värt någonstans runt 1000$ för en chia. Men det riktiga priset kommer 3e maj

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Inaktiv

Proof of Space and Time lanseras ju som det miljövänliga alternativet. Jag är jävligt glad att jag fick tummen ur och köpte 4 stycken X16 Exos 16TB för strax 3200 kr. Nu ligger samma diskar norr om 5000kr och det går vara uppåt.

Permalänk
Medlem

Precis som vanligt ska alla in och kommentera "crypto bad, verkar ologiskt, jag förstår inte hur det funkar, rör inte mina komponenter".

Säger inte att det inte ska diskuteras, men jag undrar hur man tänker när man helt öppet säger "Jag vet inget om det, men jag gillar det inte!". Känns väldigt "livets hårda skola" över det.

Personligen så ser jag en hel del problem med spekulationshetsen som råder över kryptovalutorna. Men potentialen i krypto är så mycket större än det.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Ord upp
Låter helt ologiskt tycker jag också.

I Chia så kallas det för farming. Stora problemet nu mot Chia är hpool som håller på att aggrera massor med användare och riskerar hela nätverket. Risken är att det kommer kollapsa om de når över 51%. Poolprotokollwt kommer först i början av maj.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gallon:

Chia är som ett lotteri, ju större man är desto bättre chans har man att vinna en chia coin. Det ryktas att det ska vara värt någonstans runt 1000$ för en chia. Men det riktiga priset kommer 3e maj

Det är så de flesta kryptovalutor fungerar, och det är också därför man brukar mine:a i en miningpool.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det utvidgas klassklyftan mer och mer hela tiden över vilka som har råd att köpa en dator som duger till mer än barnspel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallon:

Chia är som ett lotteri, ju större man är desto bättre chans har man att vinna en chia coin. Det ryktas att det ska vara värt någonstans runt 1000$ för en chia. Men det riktiga priset kommer 3e maj

Källa på dessa rykten?
Skulle en Chia coin bli värt 1000$ så kommer det vara svårare att få tag på diskar än vad det är att få tag på ett RTX 3080. Alltså en rigg för cirka 30.000kr skulle generera över 300.000kr i månaden, inte alls troligt för fem öre.
Mer troligt att den kan nå 10$ och då pratar vi 3000kr i månaden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är så de flesta kryptovalutor fungerar, och det är också därför man brukar mine:a i en miningpool.

Just nu så verkar det inte finnas en miningpool, kanske bara i Kina

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Källa på dessa rykten?
Skulle en Chia coin bli värt 1000$ så kommer det vara svårare att få tag på diskar än vad det är att få tag på ett RTX 3080. Alltså en rigg för cirka 30.000kr skulle generera över 300.000kr i månaden, inte alls troligt för fem öre.
Mer troligt att den kan nå 10$ och då pratar vi 3000kr i månaden istället.

https://nomics.com/assets/xchiou-chia-iou

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gallon:

Just nu så verkar det inte finnas en miningpool, kanske bara i Kina

Hpool är en inofficiell pool. Där alla matar in samma nyckel och därför blir de väldigt stora. Ett misstag av skaparna bakom Chia. Det borde ha varit på plats innan man startade mainnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gallon:

Chia är som ett lotteri, ju större man är desto bättre chans har man att vinna en chia coin. Det ryktas att det ska vara värt någonstans runt 1000$ för en chia. Men det riktiga priset kommer 3e maj

Det är det jag menar med dessa så kallade "kryptospel" som försöker snacka runt hasardspelskonceptet med saker som "proof of staking" med mera när det ändå är konkreta odds inblandade, för att inte tala om alla avgifter för alla små saker man vill göra med sina "kryptopengar". Men alla skapare bakom dessa "kryptospel" skrattar hela vägen till Fiatbankerna med alla transaktionsavgifter de tar för att andra skall kriga om "virtuella prispengar".

Det är som The Hunger Games: Cryptocurrency Edition.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hela världen köper energieffektiva kylar, frysar och allt vad det nu kan vara och sen äts alla besparingar upp av att alla måste mina olika valutor mest hela dagar. De som uppfinner dessa valutor lär ju vara multimiljardärer veckan efter.

Kanske är elbolagen som ligger bakom?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alla dessa kryptovalutor, vad används dem till ens? jag vet att några kan användas men det finns ju oräkneligt antal olika valutor som folk sitter och spekulerar kring. Luftslottet kommer sprängas och folk kommer förlora så ofantligt mycket pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Kanske är elbolagen som ligger bakom?

Du är nog något på spåren.....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Känner mig lite ledsen, jag har bara 36 diskar 24 x 8 TB och 12 x 6TB, behöver köpa mer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Floot:

Precis som vanligt ska alla in och kommentera "crypto bad, verkar ologiskt, jag förstår inte hur det funkar, rör inte mina komponenter".

Säger inte att det inte ska diskuteras, men jag undrar hur man tänker när man helt öppet säger "Jag vet inget om det, men jag gillar det inte!". Känns väldigt "livets hårda skola" över det.

Personligen så ser jag en hel del problem med spekulationshetsen som råder över kryptovalutorna. Men potentialen i krypto är så mycket större än det.

Håller med dig typ helt. Överflödiga kommentarer som dränker de kommentarer som kan vara intressanta att läsa. Bör räknas som spam och modereras bort. Men är lite som när det kommer till piratkopiering/rättigheter och andra ämnen som inte genererar diskussion.

Ämnet är intressant om man är lagd åt entusiasthållet, det som lockade mig att prova bitcoin i början. De var inte värt något då trots allt. Idag ställer det till det en hel del, förstås, men det är inte miners fel att det är svårt att köpa komponenter. Ingen kan köpa komponenter när tillverkningen ser ut så som idag.

Hade önskat en bättre diskussion i ämnet i forumet, en klar förbättringspunkt. Sedan är frustrationen förståelig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Jag fattar inte, hur används hårddiskar för att "minea"? Känns helt ologiskt för mig.

Skrivet av Stan Carley:

Ord upp
Låter helt ologiskt tycker jag också.

Lite missvisande att kalla detta minande egentligen- i chia network har du "plotting" och "farming" där du vid plottning genererar ett så stort som möjligt antal "plots" som är ca 100GB stora. Alla dessa plots är lite som en bingolott och vid varje nytt block som skapas för att föra nätverket framåt används en ny kryptografisk nyckel av något slag som motsvarar en sådan plot någonstans, den användaren för processa blocket och får som betalning 2 XCH- värdet på dem vet ingen säkert än då ingen stora exchanges har trading än, och utvecklarna (bland annad Bram Cohen som skapade bitorrent) har en enorm premine som ska användas för att tillåta större affärsintressen att köpa in sig.

Diskarna slits inte särskilt- varje disk fylls tills sitt max och sedan sitter de i stort sett idle med lite läsningar från och till och drar därmed oerhört mycket mindre ström än GPU-mining.

Det som slits är SSD's vid plottning- när en plot genereras skrivs 239GB temporärt data över några timmar för att generera den slutgiltiga filen på 100GB, generellt köps det då alltså in SSD's med 2TB eller mer som plott drive och de skrivs över helt flera gånger om dagen för att generera slutfiler, vilket är varför de flesta rekommenderar att köpa enterprise-class SSD nytt eller gamla från serverparker på ebay.

Allt detta är en vettigare lösning för miljö än GPU-mining men de har inte på något sätt löst problemet med att det blir ett arms-race; nätverket växer så enormt snabbt just nu att de flesta som inte var igång dag 1 kanske inte kommer se några profits alls, iallafall ingen garanti att täcka sina kostnader. Med mining pools senare kanske det blir mer viable att bara plotta upp sitt överblivna diskspace dock. En fördel är att diskspace spelar ingen roll om det är en i övrigt nästan helt förbrukade begagnad disk eller bara en hög med slumpade HDD's från gamla byggen, vad som helst funkar och det behöver inte vara högpresterande på något vis, det är även ett steg framåt att du säkrar nätverket genom att bara vara ansluten med dina plots- du behöver inte egentligen expandera för evigt sålänge du inte ämnar livnära dig på detta utan kan plotta ett tag tills du har ett ägng fulla diskar och sedan sitta på dem för evigt, det går även att förvara sina plots och farma dem från en NAS.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Känner mig lite ledsen, jag har bara 36 diskar 24 x 8 TB och 12 x 6TB, behöver köpa mer.

Vad lagras på detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Känner mig lite ledsen, jag har bara 36 diskar 24 x 8 TB och 12 x 6TB, behöver köpa mer.

det som är jobbigt idag är att det tar så himla lång tid att plotta. Lagringsutrymme har jag gott om. Men det är tiden det tar att plotta. Hoppas att Chian kraschar eller att det blir en fork.