Hur många fläktar hade ni kört med i chassi

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar hade ni kört med i chassi

Hej

Lite kort info om vad jag har.
Chassi: Corsair 4000D Airflow (En 120mm fläkt bak och en 120mm fläkt fram. Men finns plats totalt för 3st 120mm (eller 2 st 140mm) fram, 2st 120mm i taket och 1st 120mm bak.
GPU: GeForce RTX 2060 Super
Kylare: Noctua NH-U9B SE2
PSU: Corsair RM850X V2.

Jag har just nu de 2 original fläktarna i, men har köpt 1 st 120 mm och 2 st 140mm. Min plan var från början att sätta 2st 140mm i fronten. De 2 original 120mm i taket och en 120mm bak.

Spelat MW och ligger mellan 70-80 grader på GPU och CPU har varit upp på max 67grader. Men fläktarna går på ganska högt varv, iaf CPU fläktarna.

Så till min fråga, chassit är tystare än mitt förra så jag är nöjd med ljudet och tempen ligger ju inte så farligt högt. Men hade ju varit nice om man kunde få ner ljudet ytterligare. Tror ni att fler fläktar hade gjort att dom kan gå långsammare och då blir det tystare att flytta samma mängd luft. Eller tror ni att fler fläktar bara skulle leda till högre ljud?

Tack för era synpunkter

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K62 | Hårddiskar: OCZ SSD Agility 3 120GB, Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM 32MB | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Processor kylning: Noctua NH-U9B SE2 |

Permalänk
Medlem

Testa byt CPU-kylare med fläktstorlekarna som stöder 120 eller 140. 92mm är skit tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Testa byt CPU-kylare med fläktstorlekarna som stöder 120 eller 140. 92mm är skit tyvärr.

Håller med till 100%, välj en storleksklass av kylare som är så nära chassits begränsning som möjligt. Små kylare har man bara i chassin som inte stödjer större.

Kolla upp TJmax på din CPU och ändra fläktkurvan så att du kommer till en Maxtemperatur som är närmare än vad du har nu (moderna CPUer tillåter ju upp till 90C). Tillåter du högre temperaturer så blir det ju att fläktarna går långsammare = tystare.

Apropå fläktarna så hade jag satt: två 140 mm i fronten (in) , en 120 mm bakåt (ut) och en 120 mm i toppen längst bak (ut).
Den främre i taket tar ju bara bort det svala luftflödet som de främre fläktarna blåser in (kanske till och med skippat den andra i toppen).

Sedan hade jag även sett till att täta fläktplatserna i taket för att göra så att ingen luft du blåser in smiter ut den vägen, då takplatser enligt mig är till för om man använder vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att kladda fram en egen fläktkurva för din CPU-kylare om du inte har gjort det, och se om du får ner ljudnivån, innan du köper fler chassifläktar. Inte för att det skadar - mer för att det är gratis att rita fläktkurvor. Nu har jag ingen Intel-processor, men 67 grader är väl fullt godkänt för en luftkylare. Så pass bra att jag ändå skulle prova att låta den bli några grader varmare på bekostnad av lägre fläkthastighet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Har 2 st i fronten 1 st i röven 120mm fläktar som kör fast hastighet på 600rpm

Kan dra upp dem till ca 2000rpm men gör typ ingen skillnad mer än att det låter mer.

Så känns som att även om du adderar mer vindsnurror kommer det inte göra speciellt stor skillnad i slutänden.

Finns även en video på tuben som gämför 1 till tror det var 8 fläktar i chassit och har för mig att summan på videon blev att över 2 st fläktar (1 in och 1 ut) gör väldigt minimal skillnad.

Sen brukar chassifläktarnas effekt vara ganska begränsad just på gpu såvida du inte har en sk exhaust kylare dvs en kylare som dumpar värmen bakom datorn istället för att vispa runt den då luften har en tendens att stå relativt still där nere i hörnet.

Det du kan göra är vända nätagget med fläkten uppåt så du använder nätagget som utsug vid gpun och se om det gör någon skillnad när du får lite cirkulation runt gpun.

edit:
här är videon jag nämnde.

inte samma chassi men fortfarande relevant då possitioneringen på fläktarna är väldigt lika oavsett chassi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Försök nå övertryck med fläktarna i fronten, då styr du luftflödet genom filtret och ser till att den inte suger in damm och skit + förstör flödet genom att suga in luft från glipor.

Dvs mer luftflöde från fronten än fläktarna som står för utblås, om du gör det med flera/större fläktar eller genom att styra varvtal spelar mindre roll.

Luft tar lättaste vägen ut, har du för mycket ös i toppen så går mindre sval luft till CPU-kylaren än om du skulle ha mer luftflöde i bakdelen av chassit.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på din plan beskriven ovan, dvs 2 st 140mm fram in och 2st 120mm bak/top ut. Du verkar ju ha rätt goa temperaturer redan, så du kan ju prova att göra som @FarbrorBarbr0 föreslog och ändra fläktkurvan mot lite högre temperaturer. Jag kör sj mina chassifläktat på 600rpm, och processorfläktarna får inte gå över 80%, i utbyte mot lite högre temperaturer.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Testa byt CPU-kylare med fläktstorlekarna som stöder 120 eller 140. 92mm är skit tyvärr.

Mycket bra tips, skall absolut kolla på det! Tack!

Skrivet av loefet:

Håller med till 100%, välj en storleksklass av kylare som är så nära chassits begränsning som möjligt. Små kylare har man bara i chassin som inte stödjer större.

Kolla upp TJmax på din CPU och ändra fläktkurvan så att du kommer till en Maxtemperatur som är närmare än vad du har nu (moderna CPUer tillåter ju upp till 90C). Tillåter du högre temperaturer så blir det ju att fläktarna går långsammare = tystare.

Apropå fläktarna så hade jag satt: två 140 mm i fronten (in) , en 120 mm bakåt (ut) och en 120 mm i toppen längst bak (ut).
Den främre i taket tar ju bara bort det svala luftflödet som de främre fläktarna blåser in (kanske till och med skippat den andra i toppen).

Sedan hade jag även sett till att täta fläktplatserna i taket för att göra så att ingen luft du blåser in smiter ut den vägen, då takplatser enligt mig är till för om man använder vattenkylare.

Ska kolla över en alternativ kylare med större fläkt/fläktar, Har en AMD Ryzen 5 3600x CPU, så den är ju inte jätte ny men ändå relativt modern.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag skulle börja med att kladda fram en egen fläktkurva för din CPU-kylare om du inte har gjort det, och se om du får ner ljudnivån, innan du köper fler chassifläktar. Inte för att det skadar - mer för att det är gratis att rita fläktkurvor. Nu har jag ingen Intel-processor, men 67 grader är väl fullt godkänt för en luftkylare. Så pass bra att jag ändå skulle prova att låta den bli några grader varmare på bekostnad av lägre fläkthastighet.

Har en AMD Ryzen 5 3600x cpu, ska testa att laborera lite med fläktkurvorna, har inte gjort det än. Skall även kolla på att köpa kylare med större fläktar som man nämnt ovan. Tack!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har 2 st i fronten 1 st i röven 120mm fläktar som kör fast hastighet på 600rpm

Kan dra upp dem till ca 2000rpm men gör typ ingen skillnad mer än att det låter mer.

Så känns som att även om du adderar mer vindsnurror kommer det inte göra speciellt stor skillnad i slutänden.

Finns även en video på tuben som gämför 1 till tror det var 8 fläktar i chassit och har för mig att summan på videon blev att över 2 st fläktar (1 in och 1 ut) gör väldigt minimal skillnad.

Sen brukar chassifläktarnas effekt vara ganska begränsad just på gpu såvida du inte har en sk exhaust kylare dvs en kylare som dumpar värmen bakom datorn istället för att vispa runt den då luften har en tendens att stå relativt still där nere i hörnet.

Det du kan göra är vända nätagget med fläkten uppåt så du använder nätagget som utsug vid gpun och se om det gör någon skillnad när du får lite cirkulation runt gpun.

edit:
här är videon jag nämnde.
https://youtu.be/8OmkmluAYAQ

inte samma chassi men fortfarande relevant då possitioneringen på fläktarna är väldigt lika oavsett chassi.

Tack för videon och ditt inlägg, skall testa att byta kylare till en med större fläktar, sen kan det faktiskt vara intressant att vända PSU för att se vad det gör med värme och fläkthastigheter. Bra tips!

Skrivet av GuuFi:

Försök nå övertryck med fläktarna i fronten, då styr du luftflödet genom filtret och ser till att den inte suger in damm och skit + förstör flödet genom att suga in luft från glipor.

Dvs mer luftflöde från fronten än fläktarna som står för utblås, om du gör det med flera/större fläktar eller genom att styra varvtal spelar mindre roll.

Luft tar lättaste vägen ut, har du för mycket ös i toppen så går mindre sval luft till CPU-kylaren än om du skulle ha mer luftflöde i bakdelen av chassit.

Så sätta 2st 140mm i fronten och ingen i taket är den vägen du hade börjat med

Skrivet av Ostbullen:

Jag hade kört på din plan beskriven ovan, dvs 2 st 140mm fram in och 2st 120mm bak/top ut. Du verkar ju ha rätt goa temperaturer redan, så du kan ju prova att göra som @FarbrorBarbr0 föreslog och ändra fläktkurvan mot lite högre temperaturer. Jag kör sj mina chassifläktat på 600rpm, och processorfläktarna får inte gå över 80%, i utbyte mot lite högre temperaturer.

Skall börja med att kolla över kylaren till cpu och även kolla på fläktkurvorna. Kan ju vara intressant att kolla hur mycket man kan testa att ändra gränserna. Tack för svar!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K62 | Hårddiskar: OCZ SSD Agility 3 120GB, Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM 32MB | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Processor kylning: Noctua NH-U9B SE2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZizzoZ:

Har en AMD Ryzen 5 3600x CPU, så den är ju inte jätte ny men ändå relativt modern.

Den CPUn har en maxtemp på 95C, så du har mycket att stora möjligheter att öka temperaturen/minska fläkthastigheten innan det tar stopp.

Hade du haft en äldre CPU (5-10 år), så kan de vara specificerade till max 60-70C beroende på modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har 2 st i fronten 1 st i röven 120mm fläktar som kör fast hastighet på 600rpm

Kan dra upp dem till ca 2000rpm men gör typ ingen skillnad mer än att det låter mer.

Så känns som att även om du adderar mer vindsnurror kommer det inte göra speciellt stor skillnad i slutänden.

Finns även en video på tuben som gämför 1 till tror det var 8 fläktar i chassit och har för mig att summan på videon blev att över 2 st fläktar (1 in och 1 ut) gör väldigt minimal skillnad.

Sen brukar chassifläktarnas effekt vara ganska begränsad just på gpu såvida du inte har en sk exhaust kylare dvs en kylare som dumpar värmen bakom datorn istället för att vispa runt den då luften har en tendens att stå relativt still där nere i hörnet.

Det du kan göra är vända nätagget med fläkten uppåt så du använder nätagget som utsug vid gpun och se om det gör någon skillnad när du får lite cirkulation runt gpun.

edit:
här är videon jag nämnde.
https://youtu.be/8OmkmluAYAQ

inte samma chassi men fortfarande relevant då possitioneringen på fläktarna är väldigt lika oavsett chassi.

Det där är INTE ett chassi som är optimerat för luftflöde.

Återigen, väldigt enkelt, luft in måste komma ut man kan ha över-/undertryck ( på detta har LTT en bättre video på effekterna, i den så visar övertryck alltid mer positiva resultat ).

Med dagens optimerade chassin så har man 3 vägar in och valfritt hur man vill få ut det.

Men igen, väldigt gammal video, gäller inte för dagens chassing då layouten ser väldigt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Videon har ett test som känns relevant då det både använder nyare fläktar och ett modernt chassi som nog liknar de många köper numera. Han testar en rad olika konfigurationer också.

https://www.youtube.com/watch?v=iCn-XL-HyXg

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Det där är INTE ett chassi som är optimerat för luftflöde.

Återigen, väldigt enkelt, luft in måste komma ut man kan ha över-/undertryck ( på detta har LTT en bättre video på effekterna, i den så visar övertryck alltid mer positiva resultat ).

Med dagens optimerade chassin så har man 3 vägar in och valfritt hur man vill få ut det.

Men igen, väldigt gammal video, gäller inte för dagens chassing då layouten ser väldigt annorlunda ut.

visst köper det att valet av chassi kan göra lite skillnad.

men samtidigt inte det som är poängen med videon utan mer en jämförelse på fläktarnas olika placering i chassit har för påverkan oavsett hur bra hålet genom chassiväggen är utformat.

alla chassin är konstruerade att är där en fläktplats finns också ett hål fär för luft att passera igenom annars skulle fläktplatsen vara helt meningslös.

och fläktplaceringen mellan olika chassin är väldigt liknande med minimala skillnader 1-3 fläktar i fronten lågt placerade, 1-2 högt bak, 1-3 top är relativt standard optimerat eller ej.

och även den nyare videon från dec 2020 ovan skulle jag säga att skillnaderna är så små att det kan lika gärna vara kombination variationer i rumstemperatur och i vilken ordning han kört testet variationer med tiden mellan testerna med olika fläktkombinationer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZizzoZ:

Hej

Lite kort info om vad jag har.
Chassi: Corsair 4000D Airflow (En 120mm fläkt bak och en 120mm fläkt fram. Men finns plats totalt för 3st 120mm (eller 2 st 140mm) fram, 2st 120mm i taket och 1st 120mm bak.
GPU: GeForce RTX 2060 Super
Kylare: Noctua NH-U9B SE2
PSU: Corsair RM850X V2.

Jag har just nu de 2 original fläktarna i, men har köpt 1 st 120 mm och 2 st 140mm. Min plan var från början att sätta 2st 140mm i fronten. De 2 original 120mm i taket och en 120mm bak.

Spelat MW och ligger mellan 70-80 grader på GPU och CPU har varit upp på max 67grader. Men fläktarna går på ganska högt varv, iaf CPU fläktarna.

Så till min fråga, chassit är tystare än mitt förra så jag är nöjd med ljudet och tempen ligger ju inte så farligt högt. Men hade ju varit nice om man kunde få ner ljudet ytterligare. Tror ni att fler fläktar hade gjort att dom kan gå långsammare och då blir det tystare att flytta samma mängd luft. Eller tror ni att fler fläktar bara skulle leda till högre ljud?

Tack för era synpunkter

Jag hade skippat sätta de gamla i toppen, 2x140 fram, en 120 bak. En betydligt större CPU-kylare, inte bara fläktarna utan framförallt storleken på själva kylaren. Med en Noctua NH15 lär det bli knäpptyst.