Min bildskärm visade färgiga linjer som skiftade, dock löstes det, hoppas jag? [Tecken på nånting dåligt?]

Permalänk
Medlem

Min bildskärm visade färgiga linjer som skiftade, dock löstes det, hoppas jag? [Tecken på nånting dåligt?]

Jag var ute och handlade och innan så var bildskärmen precis som vanligt.

Men när jag kom hem så såg jag att skärmen var i viloläge och när jag väckte datorn så kom det linjer av färger som skiftade kunde inte se vare sig bildskärmens inställningar eller skrivbordet. S

Och när jag skulle starta om datorn då ser jag skiftande färger när det är svart på skärmen några linjer vart ljus mörkare och andra helmörka.

Jag vet ej hur eller vad som orsaka men jag kolla nätet jag ändrade från 144Hz till 120 då försvann det och bytte tillbaka till 144Hz utan problem.

Vad var jag med om, tecken på nånting illa?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle inte tro att det är något att fundera på om det inte återkommer igen. Mest troligt hände det något när den vaknade upp från viloläge bara.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle inte tro att det är något att fundera på om det inte återkommer igen. Mest troligt hände det något när den vaknade upp från viloläge bara.

Kan det vara lätthänt att den fick nån konstig reaktion?

Det var så här det vart när jag väckte skärmen

Såhär

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Min FZ Profil

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Vangen:

Kan det vara lätthänt att den fick nån konstig reaktion?

Det var så här det vart när jag väckte skärmen

Såhär

Bilden verkar inte gå att direktlänka, men jag kikade på sidan. Jag tror som sagt inte att det är något att vara orolig för. I bland kan en drivrutin vakna lite dåligt efter viloläge, helt enkelt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Bilden verkar inte gå att direktlänka, men jag kikade på sidan. Jag tror som sagt inte att det är något att vara orolig för. I bland kan en drivrutin vakna lite dåligt efter viloläge, helt enkelt.

Nu hände samma sak igen, denna gången när jag startade datorn.

Ocg gick jag in i inställningar och ändrade så försvann detta.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Vangen:

Nu hände samma sak igen, denna gången när jag startade datorn.

Ocg gick jag in i inställningar och ändrade så försvann detta.

Har du senaste drivrutinsversionen för grafikkortet? Om den är uppdaterad skulle jag göra ett försök med att ta bort de gamla drivrutinerna och göra en ominstallation.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kanske. Jag fick vertikala röda linjer/artefakter på halva skärmen. 100% säker på att det inte var skärmen i mitt fall.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Vangen Ser det ut som bilderna på min post/tråd? #19099652

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz och @Vangen

Har ni sett den här tråden?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Handlar om DP-kablar som potentiellt kan skada GPUn. Har ni testat kabelbyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@ronz och @Sebastian V

Har ni sett den här tråden?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Handlar om DP-kablar som potentiellt kan skada GPUn. Har ni testat kabelbyte?

Jag kör med denna kabel till båda mina skärmar https://www.dustin.se/product/5010967350/prokord-displayport-...
Köpte 2020-08-17.
Finns det chans att pin 20 är problemet fortfarande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns det chans att pin 20 är problemet fortfarande?

Det gör nog eftersom strömmatningen via den pinnen finns i designen. Jag kollade upp mina kablar hos tillverkaren och såg att det fanns en teknisk beskrivning som indikerade 19 poler, men om det inte gör det så kan man nog misstänka att kabeln har 20 poler.

Långsökt att det skulle vara kabeln kanske, men värt att kolla ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

@Sebastian V Ser det ut som bilderna på min post/tråd? #19099652

Exakt så såg det ut.

Och det är bara på min senaste LG skärm på sign nedan.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Exakt så såg det ut.

Har du upptäckt det något mer? För mig verkar det försvinna efter ett tag. Men kommer tillbaka ibland. Främst efter en omstart av datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad händer om du byter kablarna mellan skärmarna, d.v.s. låter dem sitta kvar i respektive port på grafikkortet men byter vilken skärm den går till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad händer om du byter kablarna mellan skärmarna, d.v.s. låter dem sitta kvar i respektive port på grafikkortet men byter vilken skärm den går till?

Det gjorde ingen skillnad för mig iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det gjorde ingen skillnad för mig iaf

Men du körde en skärm?

Tycker det verkar väldigt konstigt med artefakter på ena skärmen av två om det skulle vara grafikkortet.

Har du ditt grafikkort inkopplat via en riser @Vangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men du körde en skärm?

Tycker det verkar väldigt konstigt med artefakter på ena skärmen av två om det skulle vara grafikkortet.

Har du ditt grafikkort inkopplat via en riser @Sebastian V?

Kör två skärmar. Inte sett något fel på den andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har du upptäckt det något mer? För mig verkar det försvinna efter ett tag. Men kommer tillbaka ibland. Främst efter en omstart av datorn.

Ja mitt kommer tillbaks (Artefaktens linjer och blinkningar) vid vissa tillfällen, hitintills har jag varit med om det 2 gånger.

Började första gången igår sen jag skaffade skärmen för 1 månad sedan.

Skrivet av Sveklockarn:

Men du körde en skärm?

Har du ditt grafikkort inkopplat via en riser @Sebastian V?

Vad menar du med riser vad är det?

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad menar du med riser vad är det?

En adapter så att man kan montera grafikkortet i en position utanför PCIe-platsen på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En adapter så att man kan montera grafikkortet i en position utanför PCIe-platsen på moderkortet.

Jaha nej det använder jag inte.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns ju lite weird att vi får samma typ av problem samtidigt

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle det vara konstigt? Förutsatt att man använder två separata utgångar på grafikkortet är det också (delvis) separat elektronik som hanterar bildsignalen. En defekt kan därmed mycket väl uppstå via en utgång men inte via en annan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför skulle det vara konstigt? Förutsatt att man använder två separata utgångar på grafikkortet är det också (delvis) separat elektronik som hanterar bildsignalen. En defekt kan därmed mycket väl uppstå via en utgång men inte via en annan.

Nja, artefakter i bilden beror normalt på mer djupt liggande problem som påverkar hela kortet. Jag har sett många trasiga kort med artefakter genom åren men aldrig någonsin ett sånt problem som varit isolerat till enbart en bildutgång.

Med tanke på läget på marknaden finns det ju goda skäl att testa allt annat, typ kablar, flasha BIOS osv.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på läget på marknaden finns det ju goda skäl att testa allt annat, typ kablar, flasha BIOS osv.

Mitt argument är dock inte att man skall ignorera andra rimliga felkällor utan att man inte kan utesluta fel på grafikkortet på basis av att felet bara uppstår på en av två inkopplade skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Känns ju lite weird att vi får samma typ av problem samtidigt

Lite detta jag fastnade för med, problematiken lät lika, problemet uppstod i bägge fall nyligen(?), Nvidia men olika generationer i bägge fall, Acer XB270HU vs XB271HU. Ena fallet riser, i andra inte.

Och då sitter jag själv med en Acer XB271HU (köpt våren 2017 så rätt gammal) ihop med ett 3070, dock utan riserkabel. Men för mig fungerar det dock bra, har inte sett några problem. Ännu iallafall...

Mitt 3070 är Rebar-flashat, kör drivare 466.47. Inte klockat, två skärmar inkopplat varav den andra är en Acer X34A. Bägge kör Displayportkablar och G-Sync aktiverat. X34A'n kör 90Hz, XB271HU 144Hz, om det nu skulle ha någon som helst betydelse.

Jag vet inte... börjar kännas som att det skulle kunna vara någon bugg med, även om felen också påminner om grafikkortsfel. Har för mig ett gammal 8800 GTS 512MB gav liknande problem, men som försvann vid underklockning. Men då det är 13 år sedan eller något är minnet inte det bästa gällande denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har för mig ett gammal 8800 GTS 512MB gav liknande problem, men som försvann vid underklockning.

Det är fortfarande en relevant punkt för felsökning då felet i det fallet antagligen berodde på överhettning.

Permalänk
Medlem

Har ni testat avinstallera drivern med DDU i felsäkert läge och installera en äldre version (utan internet eller i felsäkert läge) som ni vet fungerade utan problem? Kan vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har ni testat avinstallera drivern med DDU i felsäkert läge och installera en äldre version (utan internet eller i felsäkert läge) som ni vet fungerade utan problem? Kan vara värt ett försök.

Japp, jag provade tre äldre drivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade en kille på Reddit med exakt samma problem. 4 Månader gammal tråd. Jag skrev en kommentar och frågade om han löst problemet.
"I didn't, it went away with the next driver update though. Chalking it up to a buggy driver"
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/l5uxxl/red_vertical_li...

Ska vi hoppas på det?

Visa signatur