Hej
Jag har fått ett uppdrag på jobbet att erbjuda våra kunder CFD-beräkningar. Det handlar om rumsklimat och ventilation där vi bygger upp rummet, lägger till ventilationsprodukter och sätter alla parametrar såsom hastigheter, temperaturer, värmelaster o.s.v för att få fram luftströmmar i rummet etc.
Vi har redan en person som gör detta men då han inte har tid så ville dom avlasta honom och jag var mest intresserad och hade bäst bakgrund. Jag har jobbat tidigare som VVS-konsult och sysslat mest med ventilation. Nu jobbar jag då på ett företag som säljer ventilations- och rumsklimatprodukter.
När vi hade vårt möte om detta så framgår det att för det första är programmet han använder något riktigt gammalt. Programmet i sig är Creo 3d, men en väldigt gammal version då CFD-pluginet han använder bara funkar på en gammal version. Så det ligger på en gammal dator och kan tydligen aldrig flyttas utan att förlora licensen, eller något sånt. Han hade försökt och kontaktat deras support etc. Datorn är en gammal 4770k tror jag det var med 32gb långsamt ram-minne eller något i den stilen. Han sätter tydligen igång en beräkning och kommer sedan tillbaka nästa dag. Detta känns kanske inte helt hållbart om man får lite fler uppdrag att göra.
Dessutom berättade han om hutlösa kostnader för detta, vad som verkar, ålderdomliga och ineffektiva programmet. 100 000+ om året för Creo och något liknande för CFD-pluginet
Min erfarenhet av CAD är AutoCAD och vi har även folk som använder det varje dag på företaget så licenser och så till detta är inga problem att lägga till någon licens till detta. Autodesk har ju egna CFD-plugins t.ex och jag kan tänka mig att andra externa CFD-plugins säkert också är bra.
Jag har som sagt väldigt lite erfarenhet av detta men vill alltså ha tips på vilka program som är bra för ändamålet, om något plugin till AutoCAD hade funkat och vad som är ekonomiskt rimligt. I min bästa av värld så föreslår jag för företaget ett förslag som både kommer modernisera hela processen och samtidigt spara en slant. Och vad behöver man för hårdvara för detta? Kör det på CPU enbart? Finns det någon sweet spot att sikta på? Har läst nånstans att det blir "diminishing returns" ju fler kärnor du lägger på så kanske 8 eller 10 hade räckt? AMD eller Intel?
Tacksam för svar.