Intel önskar köpa RISC-V-tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel önskar köpa RISC-V-tillverkare

Med ett bud på över 2 miljarder USD vill Intel titta på alternativ till x86-processorer, närmare bestämt i den fritt tillgängliga RISC-V-sfären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att M1 var en brytpunkt i vad människor kommer förvänta sig framåt och känns som att övriga industrin togs lite på sängen. Inte helt olikt hur iPhone ändrade saker på sin tid. Får se vart detta är på väg, men 5% per år från gamla x86 kommer inte räcka länge alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att M1 var en brytpunkt i vad människor kommer förvänta sig framåt och känns som att övriga industrin togs lite på sängen. Inte helt olikt hur iPhone ändrade saker på sin tid. Får se vart detta är på väg, men 5% per år från gamla x86 kommer inte räcka länge alls

Så är det verkligen!
Jag köpte en M1 och när jag tittar på att uppgradera min 4790k så är jag inte särskilt sugen i dagsläget. Jävlar med ström processorerna drar ström nuförtiden.. Hade gärna bytt till något mer effektivt då jag knappast känner ett behov av högre prestanda ens i dagsläget. Mervärde för mig hade varit en likvärdig dator som gick betydligt tystare och utvecklade mindre värme.

Permalänk

Hoppas RISV får fäste. Arm kopplat till ett företag som får licespengar är inte bra. Visserligen är det samma sak med annat som 5G, där huwaie får licenspengar.

Sedan handlar det om att leverera rätt saker i rätt tid. Apple var en gång först med grafisk gränssnitt och mus (Apple Lisa) och det blev en flopp, inte för att iden med grafisk gränssnitt var dålig utan det var för tidigt. Samma sak var det med smartphones, vi var många som hade touchscreen telefoner med apputbud etc början av 2000talet, men det var när tekniken blev så bra som den tilltalade Average Joe som den blev populär.
Microsoft satsade stenhårt på Windows RT med Arm runt 2012, detta till den grad att de gjorde ett kasst gränssnitt för alla. (Windows 8) Men de floppade, inte för att arm suger utan de var för tidiga.

Samma satsning idag så skulle många problem som gjorde den floppa i princip vara borta. -Bra prestanda, att man ej kan köra alla windows appar, ja det är inte så många windows appar folk idag kör lokalt.

Så länge leve Average Joe. De företag som lyckas lansera produkter som tilltalar denna kan bli väldigt rika, de som satsar för långt innan kan lätt se en flopp även om tanken var god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Så är det verkligen!
Jag köpte en M1 och när jag tittar på att uppgradera min 4790k så är jag inte särskilt sugen i dagsläget. Jävlar med ström processorerna drar ström nuförtiden.. Hade gärna bytt till något mer effektivt då jag knappast känner ett behov av högre prestanda ens i dagsläget. Mervärde för mig hade varit en likvärdig dator som gick betydligt tystare och utvecklade mindre värme.

Nu beror ju strömåtgången till största delen p.g.a. Intels och AMD's (enligt mig) överdrivna jakt på platser i benchmarklistorna. På många sätt verkar frekvenserna och strömbudget (med standardinställningar i BIOS) vara orimligt uppskruvade.

Vet att jag läste om AMD's 5900 (utan X) som enligt någon källa bara presterade marginellt sämre än 5900x, fast till en betydligt mindre värmeproduktion (TDP på denna var för övrigt 65 W). Den går tyvärr inte att köpa annat än i färdigbyggda datorer vad jag vet.

Sen kan ju effektivitet etc. även ytterligare förbättras med en modernare arkitektur, fast jag anser inte att det är hela lösningen eller orsakerna till att dessa processorer framstår som ineffektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Så är det verkligen!
Jag köpte en M1 och när jag tittar på att uppgradera min 4790k så är jag inte särskilt sugen i dagsläget. Jävlar med ström processorerna drar ström nuförtiden.. Hade gärna bytt till något mer effektivt då jag knappast känner ett behov av högre prestanda ens i dagsläget. Mervärde för mig hade varit en likvärdig dator som gick betydligt tystare och utvecklade mindre värme.

Jag har en bärbar Windows 10 PC som gott och väl räcker att köra en dag på normalt bruk. Prestandan är tillräcklig, men jag känner hellre att det vore trevligare om systemet blev ytterligare rappare än att batteriet räckte längre. Eftersom jag inte har behov av längre batteritid.

När jag förra året köpte en ny mobil och bytte ut min gamla mobil var prestandan som natt och dag. Batteritiden har jag inte tänkt på så mycket, eftersom jag laddar den när det behövs och batteriet mer än väl räcker till för att jag aldrig ska behöva tänka på det. När jag använder min gamla mobil känns den väldigt seg.

Så med andra ord är är för mig prestanda betydligt viktigare än batteritid. Jag har då inget behov av att kunna sitta med en bärbar i 20 timmar utan laddning.

-----

När det gäller RISC-V är det bara positivt om det får en större marknad. ARM behöver konkurrens och RISC-V som ett öppet system med potentiellt likvärdig prestanda låter som ett bra alternativ. Nu handlar det om Intel som köper in sig. Men om de satsar på RISC-V kan de aldrig stänga ute andra aktörer (hoppas jag i alla fall).

Permalänk
Medlem

Nu när AMD och Intel har pengar så kommer utvecklingen gå mycket snabbare på X86 sidan. Intel kunde inte bli ensam tillverkare på X86 för då skulle plattformen dö. Så resan som AMD gjort gynnar Intel i längden. Snacket om byta till ARM är betydligt lägre idag än det var för 3år sedan. Idag har Intel har många fickor fulla med saker som inte är släppta ännu på grund av svårigheterna att komma över till 10nm. Jag tror att X86 servrar kommer se ett stort prestandalyft i prestanda/kärna framöver vilket kommer stänga många dörrar för ARM att komma in i servermiljön.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu beror ju strömåtgången till största delen p.g.a. Intels och AMD's (enligt mig) överdrivna jakt på platser i benchmarklistorna. På många sätt verkar frekvenserna och strömbudget (med standardinställningar i BIOS) vara orimligt uppskruvade.

Även för Nvidia är det rätt uppskruvat för att få ut all tänkbar prestanda. https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har en bärbar Windows 10 PC som gott och väl räcker att köra en dag på normalt bruk. Prestandan är tillräcklig, men jag känner hellre att det vore trevligare om systemet blev ytterligare rappare än att batteriet räckte längre. Eftersom jag inte har behov av längre batteritid.

När jag förra året köpte en ny mobil och bytte ut min gamla mobil var prestandan som natt och dag. Batteritiden har jag inte tänkt på så mycket, eftersom jag laddar den när det behövs och batteriet mer än väl räcker till för att jag aldrig ska behöva tänka på det. När jag använder min gamla mobil känns den väldigt seg.

Så med andra ord är är för mig prestanda betydligt viktigare än batteritid. Jag har då inget behov av att kunna sitta med en bärbar i 20 timmar utan laddning.

-----

När det gäller RISC-V är det bara positivt om det får en större marknad. ARM behöver konkurrens och RISC-V som ett öppet system med potentiellt likvärdig prestanda låter som ett bra alternativ. Nu handlar det om Intel som köper in sig, och de är en stor jätte. Men om de satsar på RISC-V kan de aldrig stänga ute andra aktörer (hoppas jag i alla fall).

Mitt stora problem med windowslaptops är väl inte batteritiden så mycket som extremt högljudda och högvarviga kylare som viner i tid och otid när jag arbetar. Jag hoppas på utvecklingen mot strömsnålare produkter mer för att de kan gå tystare och svalare. Laptops som håller en arbetsdag hade vi redan innan M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Mitt stora problem med windowslaptops är väl inte batteritiden så mycket som extremt högljudda och högvarviga kylare som viner i tid och otid när jag arbetar. Jag hoppas på utvecklingen mot strömsnålare produkter mer för att de kan gå tystare och svalare. Laptops som håller en arbetsdag hade vi redan innan M1.

Ok, det kanske varierar från laptop till laptop. Den jag har låter aldrig så länge jag inte spelar något 3D spel. Vilket jag inte gör. Ska man ha en spel-laptop är det nog en annan kategori, krävs en kraftfull GPU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft satsade stenhårt på Windows RT med Arm runt 2012, detta till den grad att de gjorde ett kasst gränssnitt för alla. (Windows 8) Men de floppade, inte för att arm suger utan de var för tidiga.

Nja, när det begav sig var ju fortfarande arm synonymt med låg prestanda till låg strömförbrukning, och då man redan var trea på bollen blev det ju en ganska liten kundgrupp man riktade sig mot.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma satsning idag så skulle många problem som gjorde den floppa i princip vara borta. -Bra prestanda, att man ej kan köra alla windows appar, ja det är inte så många windows appar folk idag kör lokalt.

Surface Pro X är väl i princip detta (fast ännu ambitiösare hårdvarumässigt) men än verkar väl många av problemen kvarstå och succén måttlig...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Nu när AMD och Intel har pengar så kommer utvecklingen gå mycket snabbare på X86 sidan. Intel kunde inte bli ensam tillverkare på X86 för då skulle plattformen dö. Så resan som AMD gjort gynnar Intel i längden. Snacket om byta till ARM är betydligt lägre idag än det var för 3år sedan. Idag har Intel har många fickor fulla med saker som inte är släppta ännu på grund av svårigheterna att komma över till 10nm. Jag tror att X86 servrar kommer se ett stort prestandalyft i prestanda/kärna framöver vilket kommer stänga många dörrar för ARM att komma in i servermiljön.

Fast hur kommer du till den slutsatsen?

Arm fick sig en rejäl (och faktiskt välförtjänt) snyting när man började prata om att utmana x86_64 med deras 32-bitars arkitektur.

32-bitars Arm är inte bättre än x86_64, den är bättre på vissa saker och sämre på andra. Båda dessa ISA har fundamentala problem i sin design som gör det väldigt svårt att bygga kretsar med riktigt hög prestanda per kärna. Vidare gjordes den offensiven i ett läge där hela server-världen redan var på god väg att helt migrera till 64-bit. 32-bitars Arm och x86_64 kan inte fixa dessa problem med mindre än att bryta bakåtkompatibiliteten, något som inte är realistiskt för någon av dessa ISA.

ARM64 och i teorin även RISC-V är i grunden designade specifikt för att komma runt de största flaskhalsarna man sett hos andra ISA för att skapa effektiva rejält "breda" designer. Apple utnyttjade detta rätt tidigt, men "ingen" insåg egentligen hur bra Apples CPUer blivit då de bara användes i telefoner och pekplattor.

Arm började en seriös serversatsning rätt sent, deras försa "riktiga" server-krets är Neoverse N1 som lanserades för ungefär två år sedan. Intel och AMD har fortfarande högre peak-prestanda än Neoverse N1, men till skillnad mot desktop där det faktiskt fungerar att klocka kretsar till 4,5-5,0 GHz fungerar inte det för servers när de faktiskt har lite last.

På serversidan kan inte AMD/Intel klocka högre än Arm, faktum är att Ampere Altra med 80 Neoverse N1 kärnor har något högre frekvens än AMD/Intels toppmodeller samtidigt som Neoverse N1 utför ungefär lika mycket som Zen2/Skylake per cykel. Tidigare i år lanserades andra generationen Neoverse N2 och V1, som förväntas klocka ungefär lika högt men ha 30 resp. 50 % högre IPC än Neoverse N1. Det når inte Apples nivå (M1 ligger 80-90 % högre per cykel jämfört med Zen2/Skylake), men det är högre än ens de mest passiva gissningarna ligger på kring var AMD/Intel kommer ligga under 2022 (Neoverse N2/V1 produkter väntas eventuellt Q4 2021 annars under 2022).

Arm når denna prestanda på väsentligt lägre transistorbudget jämfört med x86_64 kollegorna. Intel/AMD lär vara smärtsamt medvetna om hur mycket transistorer de är trycker in i sina designer för att nå rätt små IPC-ökningar. För 5-10 år sedan kunde de vifta bort Arm med att de trots allt var betydligt snabbare i absoluta termer, men vi ser nu att ARM64 designer inte bara matchade x86_64, de har gått förbi med råge.

Framförallt Apple, men även Arms Cortex X1 utför mer per cykel än något x86_64 gänget har, i bästa fall matchar Intel det med Golden Cove fast Cortex X2 är redan lanserad och kretsar baserad på den designen lär komma i slutet av året.

De största vinnarna om x86_64 tillslut ersätts med något designad den här sidan millenieskiftet (som bl.a. ger bättre prestanda i multicore samt bättre utväxling räknat per transistor) är vi kunder. Tyvärr är världen extremt beroende av x86_64 p.g.a. Windows hårda låsning till den ISA.

Ett riktigt talade exempel man kan designa fast sig i en viss ISA är .NET. Specifikationen för .NET har ingen som specifikt gör det bundet till x86_64, likt alla andra moderna ramverk/programspråk. Men när Microsoft mer seriöst började jobba med ARM32/ARM64 stöd för .NET insåg man att allt för många viktiga ramverk innehöll buggar som "råkar" fungera korrekt på x86_64, men som är buggar om man går efter .NET-spec:en och det blir verkligen buggar på ARM64, RISC-V, PowerPC ja egentligen all utom x86 och SPARC (båda råkar fungera lika på just punkten som orsakar problemet).

Nu är det inte hela världen, Microsoft har gjort en workaround som gör att .NET program fungerar korrekt även på ARM64. Tyvärr kostar det prestanda i vissa lägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Mitt stora problem med windowslaptops är väl inte batteritiden så mycket som extremt högljudda och högvarviga kylare som viner i tid och otid när jag arbetar. Jag hoppas på utvecklingen mot strömsnålare produkter mer för att de kan gå tystare och svalare. Laptops som håller en arbetsdag hade vi redan innan M1.

Jag har en zenbook med 8000-seriens i7:a. Den är knäpptyst vid normal användning... sålänge jag kör den i Linux. Så fort jag startar den i Windows så börjar fläkten låta i tid och otid. Batteritiden blir sämmre också.
Det betyder inte nödvändigtvis att det inte är laptop-tillverkarnas fel, men en stor del av problemet är mjukvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har en zenbook med 8000-seriens i7:a. Den är knäpptyst vid normal användning... sålänge jag kör den i Linux. Så fort jag startar den i Windows så börjar fläkten låta i tid och otid. Batteritiden blir sämmre också.
Det betyder inte nödvändigtvis att det inte är laptop-tillverkarnas fel, men en stor del av problemet är mjukvara..

Testa att köra Zoom på Linux och hör fläktarna jobba

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har en zenbook med 8000-seriens i7:a. Den är knäpptyst vid normal användning... sålänge jag kör den i Linux. Så fort jag startar den i Windows så börjar fläkten låta i tid och otid. Batteritiden blir sämmre också.
Det betyder inte nödvändigtvis att det inte är laptop-tillverkarnas fel, men en stor del av problemet är mjukvara..

Det tror jag säkerligen. Men för mig som dotnetutvecklare så känns det som att skjuta sig själv i foten att börja köra linux på arbetsmaskinen. Sen att arbetsmaskinen är bloatad åt helvete hjälper ju knappast.

Summan kvarstår åtminstone att jag hade velat ha en dator med färre kompetenter som tvingar fläktarna att gå på i det närmaste maximala varvtal. Jag tror knappast jag är den enda som längtar efter dessa komponenter mer än jag längtar efter marginellt snabbare kompileringstider.

Permalänk
Medlem

Det hade varit spännande om RISC-V växer.
Låter som ett rimligt steg för Intel.

Men om Intel köper upp Sifive, vilka andra finns det som satsar på att utveckla RISC-V ?
De är de enda jag minns att jag hört om.
Hade varit tråkigt om det enbart blir Intel som satsar på RISC-V.

Permalänk
Inaktiv

Ett förmodligen sämre utfall än om Nvidia får igenom köpet av ARM.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Det hade varit spännande om RISC-V växer.
Låter som ett rimligt steg för Intel.

Men om Intel köper upp Sifive, vilka andra finns det som satsar på att utveckla RISC-V ?
De är de enda jag minns att jag hört om.
Hade varit tråkigt om det enbart blir Intel som satsar på RISC-V.

Huvudpoängen med RISC-V är att det är en helt öppen instruktionsuppsättning, d.v.s. ingen kontrollerar den likt hur Arm kontrollerar sin instruktionsuppsättning och AMD/Intel kontrollerar x86.

Sifive är en av lite dryga tiotalet företag som idag byggt någon krets med RISC-V. P.g.a (tack vare?) handelskriget mellan USA och Kina där bl.a. Arm användes som slagträ (så mycket för att de är brittiska med japanska ägare...) har RISC-V fått en rejäl push i just Kina.

Så finns ingen risk (eller ens möjlighet) för Intel att "köpa upp" alla RISC-V företag.

Många tror också att Arm kommer få väldigt svårt att behålla sina enorma volymer av mikrokontrollers, den marknaden är extremt prispressad och är en rejäl fördel att slippa licenskostnader där.

För desktop och servers har RISC-V just nu ett rejält berg att bestiga. Huvudproblemet är inte kretsar, det är i sammanhanget ett relativt litet problem. Berget är programvara: någon, typ Intel, måste investera enorma resurser i allt från OS-stöd, till kompilatorer och grundläggande bibliotek. Intels arbete just kring GPU-relaterad programvara (OneAPI) visar att de fattar vad som behövs för att man ska lyckas idag.

Arm fattade också det tack vare sin långa erfarenhet. Ingen annan ISA har mognat så snabbt som ARM64 m.a.p programvara. Å andra sidan hjälper det att ha världens rikaste företag som draglok... Apple har spenderat enorma resurser på programvara, t.ex. i LLVM (kompilatorinfrastruktur). Även Amazon trycker in allt mer i ARM64.

RISC-V behöver liknande backning om de någonsin ska bli relevant i datacenter/desktop!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Apple lisa var en dator som i 1983 års penningvärde kostade 100 000:- . Plus att det var 2 st konkurrerade projekt inom Apple.

Windows har aldrig kunna lämna x86 pga det finns många program till plattformen. Windows har under åren även funnits för DEC Alpha . Det Apple har lyckats med M1 är få till en bra emulering av x86. Jag tro att mer pengar kommer läggas på ARM framöver än på x86, just för att ARM sitter i alla mobila enheter idag.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas RISV får fäste. Arm kopplat till ett företag som får licespengar är inte bra. Visserligen är det samma sak med annat som 5G, där huwaie får licenspengar.

Sedan handlar det om att leverera rätt saker i rätt tid. Apple var en gång först med grafisk gränssnitt och mus (Apple Lisa) och det blev en flopp, inte för att iden med grafisk gränssnitt var dålig utan det var för tidigt. Samma sak var det med smartphones, vi var många som hade touchscreen telefoner med apputbud etc början av 2000talet, men det var när tekniken blev så bra som den tilltalade Average Joe som den blev populär.
Microsoft satsade stenhårt på Windows RT med Arm runt 2012, detta till den grad att de gjorde ett kasst gränssnitt för alla. (Windows 8) Men de floppade, inte för att arm suger utan de var för tidiga.

Samma satsning idag så skulle många problem som gjorde den floppa i princip vara borta. -Bra prestanda, att man ej kan köra alla windows appar, ja det är inte så många windows appar folk idag kör lokalt.

Så länge leve Average Joe. De företag som lyckas lansera produkter som tilltalar denna kan bli väldigt rika, de som satsar för långt innan kan lätt se en flopp även om tanken var god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Huvudpoängen med RISC-V är att det är en helt öppen instruktionsuppsättning, d.v.s. ingen kontrollerar den likt hur Arm kontrollerar sin instruktionsuppsättning och AMD/Intel kontrollerar x86.

Sifive är en av lite dryga tiotalet företag som idag byggt någon krets med RISC-V. P.g.a (tack vare?) handelskriget mellan USA och Kina där bl.a. Arm användes som slagträ (så mycket för att de är brittiska med japanska ägare...) har RISC-V fått en rejäl push i just Kina.

Så finns ingen risk (eller ens möjlighet) för Intel att "köpa upp" alla RISC-V företag.

Många tror också att Arm kommer få väldigt svårt att behålla sina enorma volymer av mikrokontrollers, den marknaden är extremt prispressad och är en rejäl fördel att slippa licenskostnader där.

För desktop och servers har RISC-V just nu ett rejält berg att bestiga. Huvudproblemet är inte kretsar, det är i sammanhanget ett relativt litet problem. Berget är programvara: någon, typ Intel, måste investera enorma resurser i allt från OS-stöd, till kompilatorer och grundläggande bibliotek. Intels arbete just kring GPU-relaterad programvara (OneAPI) visar att de fattar vad som behövs för att man ska lyckas idag.

Arm fattade också det tack vare sin långa erfarenhet. Ingen annan ISA har mognat så snabbt som ARM64 m.a.p programvara. Å andra sidan hjälper det att ha världens rikaste företag som draglok... Apple har spenderat enorma resurser på programvara, t.ex. i LLVM (kompilatorinfrastruktur). Även Amazon trycker in allt mer i ARM64.

RISC-V behöver liknande backning om de någonsin ska bli relevant i datacenter/desktop!

Kan inte nackdelen med RISC-V och att det är en öppen ISA bli att företag svävar iväg med egna instruktioner och att det aldrig blir en riktig standard?
Att x86 blev standard underlättade väl ändå för utvecklare? Man slapp anpassa koden för 6502, Z80, 68000 etc?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad Intels motiv är. Är de rädda för ARM och letar efter ett sätt att konkurrera? Är SiFive i dagsläget riktigt så sofistikerade jämfört med Intel och ARM att SiFive's teknik skulle tillföra Intel något?
Kanske Intel i själva verket är ute efter att sinka RISC-V i ett par år innan de har utvecklat de RISC-V - processorer de annars hade tänkt utveckla, så att de hinner innan SiFive's konkurrenter kommer ikapp.

Skrivet av Barak:

Kan inte nackdelen med RISC-V och att det är en öppen ISA bli att företag svävar iväg med egna instruktioner och att det aldrig blir en riktig standard?
Att x86 blev standard underlättade väl ändå för utvecklare?

Det underlättade, ja. Men i längden tror jag att standarden inte kommer att heta x86, ARM eller RiSC-V, utan WebAssembly, och då spelar kompatibilitet mellan maskin-ISA på olika processorer mindre roll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Intel ÄR desperata....

De är inte längre en bra (den bästa) tillverkaren.... Vilket var deras tyngsta kort mot AMD...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag undrar vad Intels motiv är. Är de rädda för ARM och letar efter ett sätt att konkurrera? Är SiFive i dagsläget riktigt så sofistikerade jämfört med Intel och ARM att SiFive's teknik skulle tillföra Intel något?
Kanske Intel i själva verket är ute efter att sinka RISC-V i ett par år innan de har utvecklat de RISC-V - processorer de annars hade tänkt utveckla, så att de hinner innan SiFive's konkurrenter kommer ikapp.

Visst är det konstigt?
Det kan naturligtvis också vara att de inte bara neutraliserar en konkurrent, utan också kan göra ett snabbt avstamp på en ny marknad.
Skating to where the puck will be, intel style.

Citat:

Det underlättade, ja. Men i längden tror jag att standarden inte kommer att heta x86, ARM eller RiSC-V, utan WebAssembly, och då spelar kompatibilitet mellan maskin-ISA på olika processorer mindre roll.

Någon måste fortfarande bygga den underliggande hårdvaran, och kommer att tjäna pengar på att sälja den. Intel har fört en kamp för att också de som inte har tvingande behov av bakåtkompatibilitet ändå skall välja x86.
Om Nvidia får igenom köpet av ARM dör hoppet om att använda Aarch64 i serverlösningar för alla andra, så att Intel intresserar sig för RISC-V är inte så konstigt. Men om det är för att göra egna produkter på plattformen eller ett försök att, om inte stämma så åtminstone hämma en utveckling i bäcken får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har en zenbook med 8000-seriens i7:a. Den är knäpptyst vid normal användning... sålänge jag kör den i Linux. Så fort jag startar den i Windows så börjar fläkten låta i tid och otid. Batteritiden blir sämmre också.
Det betyder inte nödvändigtvis att det inte är laptop-tillverkarnas fel, men en stor del av problemet är mjukvara..

Det är bara att tacka Intel för det, då jag länge riktat hård kritik mot "Intel Dynamic Platform and Thermal Framework" som inte gör sitt jobb på Ultrabooks.

Ett tips är att istället köra ThrottleStop och undervolta i7:an med ca 100mV over hela fältet.

Datorn blir knäpptyst (i normalläge) och du får bättre prestanda på köpet, då värmeutvecklingen blir lägre. Burst blir också mer användbart, då CPU kan bursta i längre perioder.

Jag har en Dell XPS 13 med i7-8565U där mina justeringar gjort underverk.

Den är dock inte i närheten så snabb som min MacBook Air M1 körandes Windows 10 (ARM64).

Men använder fortfarande XPS:en till Windows och GNU/Linux, då stödet för ARM64 är under all kritik på dessa system. OS:en funkar, men applikationerna lyser med sin frånvaro. Har fortfarande inte sett skymten av DaVinci Resolve exempelvis.

Edit: Kan tillägga att jag även undervoltar min XPS på Linux-sidan, då många bland annat Ubuntu hos mig endast kör CPU:n i Powersave-läget (vilket gav mig sämre prestanda jfm Windows).

Efter lite justeringar även där, så presterar Windows och Ubuntu likvärdigt i Geekbench.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det är bara att tacka Intel för det, då jag länge riktat hård kritik mot "Intel Dynamic Platform and Thermal Framework" som inte gör sitt jobb på Ultrabooks.

Ett tips är att istället köra ThrottleStop och undervolta i7:an med ca 100mV over hela fältet.

Datorn blir knäpptyst (i normalläge) och du får bättre prestanda på köpet, då värmeutvecklingen blir lägre. Burst blir också mer användbart, då CPU kan bursta i längre perioder.

Jag har en Dell XPS 13 med i7-8565U där mina justeringar gjort underverk.

Den är dock inte i närheten så snabb som min MacBook Air M1 körandes Windows 10 (ARM64).

Men använder fortfarande XPS:en till Windows och GNU/Linux, då stödet för ARM64 är under all kritik på dessa system. OS:en funkar, men applikationerna lyser med sin frånvaro. Har fortfarande inte sett skymten av DaVinci Resolve exempelvis.

Edit: Kan tillägga att jag även undervoltar min XPS på Linux-sidan, då många bland annat Ubuntu hos mig endast kör CPU:n i Powersave-läget (vilket gav mig sämre prestanda jfm Windows).

Efter lite justeringar även där, så presterar Windows och Ubuntu likvärdigt i Geekbench.

Nice, Throttlestop ska jag prova till min 9310'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nice, Throttlestop ska jag prova till min 9310'a.

Hoppas det funkar! Dell blockerar viss funktionalitet i BIOS, men jag har vägrat uppdatera min XPS från 2019.

Kanske finns lite tips om 9310:an här:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/infuriating-power-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Barak:

Kan inte nackdelen med RISC-V och att det är en öppen ISA bli att företag svävar iväg med egna instruktioner och att det aldrig blir en riktig standard?
Att x86 blev standard underlättade väl ändå för utvecklare? Man slapp anpassa koden för 6502, Z80, 68000 etc?

Det skulle kunna bli ett problem just p.g.a. att det är helt öppet, finns ju ingen som kan sätta ned foten och säga: du får inte göra på det sättet.

Arm är väldigt strikt på den punkten, man får inte implementera "egna" saker inom ramen för deras licens. Orsaken är just att man ska veta att även om en krets tillverkats av olika entiteter så ska det inte spela någon roll om de alla implementerar t.ex ARMv8.4.

Å andra sidan fungerar det för x86 och det är inte en standard på något sätt. I praktiken dikterar Intel vad som läggs till (enda gången AMD fått in något som faktiskt stannat är när de designade ursprungliga x86_64). Faktum är att AMD64 och Intel64 inte är helt kompatibla, finns ett par skillnader som OS behöver beakta. De ska dock vara helt kompatibla i "user-land", d.v.s. det "vanliga" applikationer använder.

I designen av RISC-V har man försökt tagit höjd för just denna aspekt, finns en standardiserat system för att göra icke-standar tillägg
I praktiken: man har reserverat en specifik del av utrymmet för kodning av instruktioner till instruktioner som gör kretsspecifika saker.

Kompilatorer, OS och grundläggande bibliotek kan däremot helt fokusera på de delar som är gemensamma och för att RISC-V överhuvudtaget ska ha något värde måste alla faktiskt följa denna del. Finns ju ett stort egenvärde för de som jobbar med RISC-V att säkerställa att så också blir fallet, annars kan man inte utnyttja varandras insatser i just grundläggande programvara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas RISV får fäste. Arm kopplat till ett företag som får licespengar är inte bra. Visserligen är det samma sak med annat som 5G, där huwaie får licenspengar.

Sedan handlar det om att leverera rätt saker i rätt tid. Apple var en gång först med grafisk gränssnitt och mus (Apple Lisa) och det blev en flopp, inte för att iden med grafisk gränssnitt var dålig utan det var för tidigt.

Apple Lisa var absolut inte på något sätt först. Innan Lisa floppade, floppade åtminstone Xerox Star, och även (speciellt) Xerox Alto och Wirths Lilith var föregångare. De två såldes bara i små små serier, men det vore synd att kalla dem en flopp, för de var inte avsedda att vara volymmaskiner heller. Det finns säkert andra föregångare också - tips emottas gärna. Men Lisa/Mac var en efterapning, med en del smarta tweaks. Inte dumt det heller.

Och förstås: den som inte sett den måste se "Engelbart-demon"/The Mother of all Demos (flera olika klippta versioner av olika längd) från 1968(!). Den som inte får ståfräs av den är ingen riktig datorentusiast...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det skulle kunna bli ett problem just p.g.a. att det är helt öppet, finns ju ingen som kan sätta ned foten och säga: du får inte göra på det sättet.

Arm är väldigt strikt på den punkten, man får inte implementera "egna" saker inom ramen för deras licens. Orsaken är just att man ska veta att även om en krets tillverkats av olika entiteter så ska det inte spela någon roll om de alla implementerar t.ex ARMv8.4

Stämmer det verkligen? Apple har väl implementerat egen funktionalitet, bl.a. för att få en mer effektiv x86-emulering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Stämmer det verkligen? Apple har väl implementerat egen funktionalitet, bl.a. för att få en mer effektiv x86-emulering?

Apple har haft högsta nivån på sin licens sedan 2008, vilket har gett Apple betydligt mer frihet att utveckla egna kärnor med ARM-arkitektur. Detta är en anledning till att Apple var mer eller mindre flera år före sina konkurrenter på att migrera till ARM64.

Apple M1 (och A14 Bionic) bygger till exempel på ARMv8.5-A, när både Samsung och Qualcomm är kvar på ARMv8.2-A för att de förlitar sig på Cortex-designen som utvecklas av ARM själva.