AMD Radeon RX 6900 XT med vattenkylning får 16 GB rekordsnabbt GDDR6

Permalänk
Cylon

AMD Radeon RX 6900 XT med vattenkylning får 16 GB rekordsnabbt GDDR6

Med sluten vattenkylare skruvar AMD upp Radeon RX 6900 XT till elva. Det blir högre klockfrekvenser och GDDR6 i 18 000 MHz.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Galet, såg att inet skulle ha denna i en av sina prebuilds tillsammans med bland annat 5950x och 64GB RAM.

Kan bli en trevlig burk för den kräsne.

Permalänk
Medlem

pris vid lansering Ja 😂

Permalänk
Inaktiv

Är inte en 120mm AIO lite för klent för strömförbrukningen? Tycker min 9900K svettas rätt bra med en 240 H100i

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta förväxla enheterna någon gång? 🙄

Permalänk
Medlem

Glömde man inte "onödigt kort" i rubriken?

Permalänk
Medlem

jag har nog missat det men har AMD slutat med hbm2 minnen eller är de långsammare än GDDR6?

Permalänk
Medlem

Kortet kommer ju dra mindre ström vid samma klockfrekvens om det går svalare så det kan vara en del av förklaringen till den beskedliga TBP-ökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

pris vid lansering Ja 😂

Hahah, gillar det där, då vet man att det blir dyrt iallafall.

/Lifooz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är inte en 120mm AIO lite för klent för strömförbrukningen? Tycker min 9900K svettas rätt bra med en 240 H100i

Vega 64 Liquid cooled edition drar väl ungefär lika mycket och var helt ok temperaturmässigt. Sannolikt väljer de storleken av kompatibilitetsskäl. Om fläkten får snurra lite fortare, så be it

Skrivet av hellmix:

jag har nog missat det men har AMD slutat med hbm2 minnen eller är de långsammare än GDDR6?

Vad jag förstått så är det för dyrt och reserverat till ev proffsmodeller där marginalerna finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vega 64 Liquid cooled edition drar väl ungefär lika mycket och var helt ok temperaturmässigt. Sannolikt väljer de storleken av kompatibilitetsskäl. Om fläkten får snurra lite fortare, så be it

Vad jag förstått så är det för dyrt och reserverat till ev proffsmodeller där marginalerna finns.

Ja för det finns ju inge marginaler när man säljer 6900xt för 23000 https://www.inet.se/produkt/5412293/powercolor-radeon-rx-6900...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Ja för det finns ju inge marginaler när man säljer 6900xt för 23000 https://www.inet.se/produkt/5412293/powercolor-radeon-rx-6900...

Jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ska man stödja HBM på ens *en* variant så ska man alltså ta hänsyn till det redan när man börjar skissa på kretsen, och allokera kisel till det. De kan möjligtvis ha gjort det på chipet som blivit 6900+, vet inte. Men det har rimligtvis gått in en del RnD till Infinity Cache och det verkar fungera skapligt, så ens tanken att man ska hjälpa Powercolor ha HBM på sina dussintals kort med förmonterade block för goda marginaler ca tre år innan idag.. ja den tanken fanns rimligtvis inte

Permalänk
Medlem

GDDR6X ser mer och mer ut som ett riktigt stolpskott.

AMD blev rätt brända av att tillverkarna inte höll vad de lovade vid lanseringen av HBM2 - ett av skälen till att Vega inte gick bättre. (Ett av många iofs, men hade minnena hållit måtten och GFs fått ordning på sina process-problem lite snabbare så hade Vega 56 kunnat mäta sig med 1080 istället för att knappt slå 1070, och det hade nog räckt i det läget.) De kör med HBM på proffskort, precis som NVidia, och på ett par laptop-fokuserade kort där minimal storlek är viktigt - se Vega 12 och Navi 12. För den sista har AMD gjort en ny mask av Navi 10 med bara memory controllers utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Glömde man inte "onödigt kort" i rubriken?

Detta var ju ingen review dock, och det beror ju lite på priset i slutänden. Det är ju inte heller en helt annat modell som Ti utan till synes bara än där de släppt upp spärrar för minnen lite men fortfarande ett 6900XT.

Skrivet av hellmix:

Inget HBM i navi-serierna, de har lyckats rigga det med infinity cache i nya korten så att de ändå kan få utt bra prestanda i high-end på "Vanlig" GDDR6 och smala minnesbussar.

Skrivet av Teddis:

Fick intrycket att det även handlade om tillgång, utöver priset, samt att det var lite högre krav vad gällde att designa för HBM jämfört med GDDR- minnemodulerna satt ju precis med kärnan snarare än runt omkring osv så kanske lite drygare att designa flera olika storlekar med det.

Permalänk
Medlem

Varför rapporterar ni minneshastighet som 18000 MHz när det faktiskt gäller Gbps? Har sett det i varenda artikel om grafikkort från båda lag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vill ha AMDs grafikkort oavsett hur dom kyls?
(battle time).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(battle time).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dessutom det gamla kortet med slöare minnen.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att köpa för mining då.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att AMD inte använder GDDR6X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tandläkarstudenten:

Blev nyfiken och hittade detta. Verkar ha att göra med en exclusivity deal? Har inte jättebra koll på hur sånt här brukar gå till, men verkar ju rent spontant som att GDDR6X inte ens konkretiserats än, och kan mycket väl förändras innan eventuell specifikation? Minnestypen verkar ju hittills bara vara en deal mellan en enskild tillverkare (Micron) och Nvidia än så länge.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Micron developed GDDR6X in close collaboration with Nvidia. GDDR6X SGRAM had not been standardized by JEDEC yet. Nvidia is Micron's only GDDR6X launch partner

https://en.wikipedia.org/wiki/GDDR6_SDRAM#GDDR6X

Permalänk
Viking

Nvidia har nog köpt upp allt med tanke på bristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(battle time).

Uppenbarligen då de precis som nvidias inte finns i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(battle time).

Absolut, det är en mognadsfråga lille vän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(battle time).

Ja gärna. Men vägrar ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Vega 64 hade ju en MSRP på 500$ medans LC-versionen hade en på 700$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

(battle time).

Jadå, men inte förrän dom kommer ihåg att 90% prestanda och 110% pris inte är realistiskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hoppas på 10% bättre prestanda men om jag får gissa så snarare 8%.
En typisk vill ha produkt som man aldrig kommer få lägga vantarna på.
Fast med dagens hårdvara så behöver man nog inga vantar. Det blir hett ändå.

Permalänk
Medlem

Nvidia och Micron utvecklade det tillsammans, och NVidia har exklusiv tillgång till det under en period. Samma gällde med GDDR5X, och omvänt med första HBM där AMD var ensamma under en period.