Permalänk

Byte av ram

Tjena!

Sitter på en z170 k3 moderkort med en 6600k processor och funderar på att byta ut mitt ram minne, har just nu
EN 16 gb crucial. (ram)
Är det någon som kan rekommendera några som kommer funka till min setup.
Har tittat på dessa skulle dem funka? https://www.inet.se/produkt/5302658/pny-xlr8-16gb-2x8gb-ddr4-3200mhz-cl16
eller om jag bara ska lägga till ett till ram har jag tittat på denna https://www.inet.se/produkt/5300281/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-2400mhz-cl16-value-select#specifikationer

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är det för att du vill ha dual channel som du vill göra bytet?

Vad gör du med din dator?

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Är det för att du vill ha dual channel som du vill göra bytet?

Vad gör du med din dator?

Ja precis spelar lite r6 siege o vill kräma ut lite mer fps och är ju inte läge att byta graffe kort just nu. Har hört att dual channel ska vara stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Om hastighet är det enda som är viktigt så hade jag ju köpt 2x8 med bra hastighet.

Nuvarande minnen ser ut att vara specificerade till 1.2V medan de snabbare vill ha 1.35V, så för att få ut all hastighet tänker jag att du behöver kontrollera dina inställningar efter att du installerat dem.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om hastighet är det enda som är viktigt så hade jag ju köpt 2x8 med bra hastighet.

Nuvarande minnen ser ut att vara specificerade till 1.2V medan de snabbare vill ha 1.35V, så för att få ut all hastighet tänker jag att du behöver kontrollera dina inställningar efter att du installerat dem.

Okej i bios då bara antar jag?

Men du rekommenderar alltså att jag köper dem jag tittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Ja precis spelar lite r6 siege o vill kräma ut lite mer fps och är ju inte läge att byta graffe kort just nu. Har hört att dual channel ska vara stor skillnad.

Hittade en video på tuben som testar just detta (har inte engagerat mig i hurpass väl utfört testet är). Vinsten i antal bildrutor per sekund (som lägst eller snitt) är i bästa fall 5% för ett byte till dual channel. Ligger du på 100 fps idag kan du med andra ord nå 105.

Någon särskilt stor skillnad skall du då inte hoppas på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart köpa PNY XLR8 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16.
Du kommer märka skillnad, men hur mycket varierar med spelen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Okej i bios då bara antar jag?

Men du rekommenderar alltså att jag köper dem jag tittat på?

Ja precis i BIOS.

Du borde också se till att minnena får plats. Just de du hade hittat är mycket högre än din nuvarande sticka, p.g.a. den monterade kylflänsen. Ibland sitter CPU-kylaren så att den begränsar höjden på minnesmodulerna. Det kanske inte blir ett problem om du bara ska ha två stickor i, men bäst att kolla först. Öppna burken och titta in för att se hur mycket plats det finns direkt ovanför nuvarande minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hittade en video på tuben som testar just detta (har inte engagerat mig i hurpass väl utfört testet är). Vinsten i antal bildrutor per sekund (som lägst eller snitt) är i bästa fall 5% för ett byte till dual channel. Ligger du på 100 fps idag kan du med andra ord nå 105.

Någon särskilt stor skillnad skall du då inte hoppas på.

Jag tänker att det beror på vilken upplösning, vilka spel och vilken processor hur stor skillnaden blir.

Det går såklart att hitta en massa olika källor. Här är en annan:

https://www.hardwaretimes.com/single-channel-vs-dual-channel-...

Och detta är en ytterligare:

https://nucblog.net/2015/09/dual-channel-vs-single-channel-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tänker att det beror på vilken upplösning, vilka spel och vilken processor hur stor skillnaden blir.

Självklart. Nu kör TS dock en äldre processor och ett okänt grafikkort som av TS kommentar att döma också skulle behöva uppgraderas. Spelet ifråga som TS angivit är Rainbow Six Siege, vilket inte verkar vara en titel som påverkas överdrivet mycket av en eller två minneskanaler. En minnesuppgradering kommer antagligen inte göra någon stor skillnad eller vara kostnadseffektiv.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Självklart. Nu kör TS dock en äldre processor och ett okänt grafikkort som av TS kommentar att döma också skulle behöva uppgraderas. Spelet ifråga som TS angivit är Rainbow Six Siege, vilket inte verkar vara en titel som påverkas överdrivet mycket av en eller två minneskanaler. En minnesuppgradering kommer antagligen inte göra någon stor skillnad eller vara kostnadseffektiv.

Om det är samma video som jag hittade så var det i den frågan om endast 8 gb i endera 1 x 8 eller 2 x 4 konfiguration.

Kanske är det så att detta inte är tillämpligt eftersom 8 gb redan begränsar så mycket jämfört med 16 gb.

Permalänk
Skrivet av twit:

Självklart. Nu kör TS dock en äldre processor och ett okänt grafikkort som av TS kommentar att döma också skulle behöva uppgraderas. Spelet ifråga som TS angivit är Rainbow Six Siege, vilket inte verkar vara en titel som påverkas överdrivet mycket av en eller två minneskanaler. En minnesuppgradering kommer antagligen inte göra någon stor skillnad eller vara kostnadseffektiv.

kör ett 1060 om det spelar nån roll

Permalänk
Medlem

@kingkevin96
Märkesdator?
Lite märkligt att du bara skulle ha en minnesstick tänkte jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@kingkevin96
Märkesdator?
Lite märkligt att du bara skulle ha en minnesstick tänkte jag.

inget märke så men köpte den på en sida med färdigbyggda datorer för 5-6 år sen