Permalänk

Löneanspråk

Hej,

Jag tänkte hör om någon har någon koll på vad man kan slänga upp som löneanspråk?

Bakgrund:
Jag blev kontaktad av ett företag som sysslar med bla kryptovalutor, att arbeta med dem.

* Jag är självlärd inom programmering, men har hållit på ett tag nu (sedan 2015. 2018 full tid).
* Om jag läser annonsen så står det Senior FrontEnd Developer.
* Jag kommer i verksamheten att var inblandad i R&D och ha stor påverkan på arkitekturen för vilka vägar och lösningar som ska användas.
* Arbetet är på distans.

: Jag skulle verkligen vilja ha ett jobb och "komma in" i branschen.
: Jag har inte jättestort behov av hög lön i dagsläget, men det är ju dumt att "skänka" bort sig tänker jag. Så en lön som är bekväm för alla parter hade varit bra.

Någon som har någon input i frågan?

Tack för din tid.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bra input för just denna tjänst. Men rent generellt är min erfarenhet att man inte har så mycket att förlora på att låta arbetsgivaren komma med första förslaget, särskilt om det nu är de som kontaktat dig. Sannolikt kan du höja det de säger en del och du slipper risken med att sälja dig för billigt (vare sig du verkligen gör det eller det bara är en gnagande misstanke man har i efterhand).

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Dra till med en siffra du hade känt dig bekväm med och klarat de kostnader du har men nämn också att du är öppen för förslag eller att det inte är lönen som är det viktiga, skulle du ligga under deras tänkta instegslön så borde varje arbetsgivare med lite självrespekt lyfta upp dig till den

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga typ "Jag har inget speciellt löneanspråk, jag litar på att ni kommer ge mig ett rättvist erbjudande i förhållande till tjänsten" och sen kollar jag efter det. Är det i närheten av vad jag vill ha så kan man förhandla lite. Är det alldeles för lite så är det bara att tacka nej direkt.

Permalänk
Medlem