Permalänk

Löneanspråk

Hej,

Jag tänkte hör om någon har någon koll på vad man kan slänga upp som löneanspråk?

Bakgrund:
Jag blev kontaktad av ett företag som sysslar med bla kryptovalutor, att arbeta med dem.

* Jag är självlärd inom programmering, men har hållit på ett tag nu (sedan 2015. 2018 full tid).
* Om jag läser annonsen så står det Senior FrontEnd Developer.
* Jag kommer i verksamheten att var inblandad i R&D och ha stor påverkan på arkitekturen för vilka vägar och lösningar som ska användas.
* Arbetet är på distans.

: Jag skulle verkligen vilja ha ett jobb och "komma in" i branschen.
: Jag har inte jättestort behov av hög lön i dagsläget, men det är ju dumt att "skänka" bort sig tänker jag. Så en lön som är bekväm för alla parter hade varit bra.

Någon som har någon input i frågan?

Tack för din tid.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bra input för just denna tjänst. Men rent generellt är min erfarenhet att man inte har så mycket att förlora på att låta arbetsgivaren komma med första förslaget, särskilt om det nu är de som kontaktat dig. Sannolikt kan du höja det de säger en del och du slipper risken med att sälja dig för billigt (vare sig du verkligen gör det eller det bara är en gnagande misstanke man har i efterhand).

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Dra till med en siffra du hade känt dig bekväm med och klarat de kostnader du har men nämn också att du är öppen för förslag eller att det inte är lönen som är det viktiga, skulle du ligga under deras tänkta instegslön så borde varje arbetsgivare med lite självrespekt lyfta upp dig till den

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga typ "Jag har inget speciellt löneanspråk, jag litar på att ni kommer ge mig ett rättvist erbjudande i förhållande till tjänsten" och sen kollar jag efter det. Är det i närheten av vad jag vill ha så kan man förhandla lite. Är det alldeles för lite så är det bara att tacka nej direkt.

Permalänk
Medlem

"Ge mig det ni tycker att jag förtjänar"
är det inte åt skogen dåligt, acceptera, du har än så länge inte bevisat ditt värde.

Vid nästa lönesamtal så är det samma sak,
"ge mig det ni tycker jag förtjänar, är det för dåligt så kommer jag söka mig vidare"
Upp till dem att välja om de vill behålla dig, och om de värderar dig så som du värderar ditt egna arbete.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Tack för alla svar och förslag. Uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Hej,

Jag tänkte hör om någon har någon koll på vad man kan slänga upp som löneanspråk?

Bakgrund:
Jag blev kontaktad av ett företag som sysslar med bla kryptovalutor, att arbeta med dem.

* Jag är självlärd inom programmering, men har hållit på ett tag nu (sedan 2015. 2018 full tid).
* Jag kommer i verksamheten att var inblandad i R&D och ha stor påverkan på arkitekturen för vilka vägar och lösningar som ska användas.
* Arbetet är på distans.

: Jag har inte jättestort behov av hög lön i dagsläget, men det är ju dumt att "skänka" bort sig tänker jag. Så en lön som är bekväm för alla parter hade varit bra.

Tack för din tid.

Har du blivit head-huntad? Det verkar som det, så släng iväg något galet. säg 65 tusen. Ingångslöner för nyexade Front-End utvecklare är mellan 33-40tusen kronor bara i stockholm. Det är för Juniorer. du är SENIOR (enligt företaget) och DOM har approachat DIG. Dem blir nog inte så förolämpade om du säger 65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Har du blivit head-huntad? Det verkar som det, så släng iväg något galet. säg 65 tusen.

Det räcker ju att ha en linkedinprofil.

Din erfarenhet uppfyller inte jobbeskrivningen så antingen har rekryteraren missuppfattat jobbet, eller så har de tagit i för mycket i beskrivningen och letar nu bland junioter.

Om det är i Stockholm är 35-42 lämpligt med 3 års erfarenhet.

Permalänk

Hehe, ja det lär väl visa sig om de tagit i för mycket eller vad det är som gäller.

Japp, de sökte upp mig och vi har haft en dialog. Nu vill de att jag kommer med bland annat löneanspråk.

Permalänk
Inaktiv

Vart håller företaget hus? Väldigt stora skillnader i löner beroende på stad. Tycker du ska lägga dig kring snittlön för någon med 2-3 års erfarenhet i staden som företaget vistas i. Exempelvis 40k för stora orter, eller närmare 30k för halvstora. Kommer du med 65k i anspråk och företaget inte ligger i stockholm så är risken väldigt hög att du framstår som en clown, vilket definitivt kan kosta dig tjänsten. Även om det ligger i stockholm så är 65k för någon med 2-3 års erfarenhet ganska skevt, särskilt för någon som är självlärd (stockholmare och akademiker i allmänt är väldigt måna om att använda det här med självlärdhet mot en i denna typen av förhandlingar, mycket klassförakt i branschen tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Hehe, ja det lär väl visa sig om de tagit i för mycket eller vad det är som gäller.

Japp, de sökte upp mig och vi har haft en dialog. Nu vill de att jag kommer med bland annat löneanspråk.

Dina arbetsuppgifter kommer vara krävande, Arkitektur-Design, Översikt m.m. Dem kommer inte bli förolämpade om du säger 65. Du säger 65, sen säger dem 50 och sen arbetar ni er till ca 55k i månaden.

Permalänk
Medlem

Tror rent spontant 35-40.. sedan när man visat så efter ett år kanske gå upp.

Permalänk

Ok, jag tror att jag börjar få en uppfattning om läget.

Stort tack till alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Du säger 65, sen säger dem 50 och sen arbetar ni er till ca 55k i månaden.

Heads up: Det här är inte löneförhandling, det är löneprutning och det garanterar att båda parter blir missnöjda.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Hej,

Bakgrund:

* Arbetet är på distans.

Tack för din tid.

Det viktigaste är nog att ni kommer övers när ni ska omförhandla lönen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Företaget får alltid ge mig förslag först. Säger lite hur kvalificerat dom anser att det är, men också lite om hur dom idag ser vikten av jobbet du kommer utföra. Att själv vara först med att värdera det jobb du skall göra make no sense... för mig. Eftersom dom sitter på kunskapen om jobbet och vad du förväntas göra. Du gissar bara efter lite jobb annonser och intervjuer...

Därefter kan man alltid diskutera förväntningarna på exakt vad man skall leverera. Lite planning poker... fast ändå inte...

Om man är väldigt långt ifrån kan det vara varningssignal på att dom inte förstår det dom ber om och då kanske inte det blir så kul i långa loppet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Ska du lämna ett anspråk utan att ha haft en intervju som förklarar mer i detalj vad tjänsten innebär och vad som förväntas av dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det viktigaste är nog att ni kommer övers när ni ska omförhandla lönen.

Fortfarande förlorade pengar att inte göra det "ordentligt" från början.

Permalänk
Medlem

Du säger att du är självlärd så då antar jag att du menar programmering. Men annonsen pratar om arkitektur. Är du självlärd inom olika ariktekturprocesser också? För då är du värd ganska mycket. 50+ iaf. Om du bara kodat några år så är du fortfarande hyfsat junior och 35-40 är mer rimligt.

Sen finns det fler sätt att förhandla lön än reda pengar. Vanligast är extra semesterdagar och högre avsättning till pension.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Ska du lämna ett anspråk utan att ha haft en intervju som förklarar mer i detalj vad tjänsten innebär och vad som förväntas av dig?

Det är inte en så konstig fråga som du verkar tycka att det är. Om företaget har räknat med att betala X KSEK och den tillfrågade vill ha 2*X KSEK är det slöseri med tid att ens träffas. Det spelar ingen roll hur brilljant den headhuntade visar sig vara på intervjun. Om de inte har råd att betala den lön som förväntas är det lika bra att avbryta processen med en gång. Så en mellan tummen och pekfingret-siffra på förväntad lönenivå är inte helt knasigt vid första kontakten. Det kan spara många timmar åt båda parter.

Permalänk

Tack så jättemycket för all input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är inte en så konstig fråga som du verkar tycka att det är. Om företaget har räknat med att betala X KSEK och den tillfrågade vill ha 2*X KSEK är det slöseri med tid att ens träffas. Det spelar ingen roll hur brilljant den headhuntade visar sig vara på intervjun. Om de inte har råd att betala den lön som förväntas är det lika bra att avbryta processen med en gång. Så en mellan tummen och pekfingret-siffra på förväntad lönenivå är inte helt knasigt vid första kontakten. Det kan spara många timmar åt båda parter.

Det jag menar är att det är svårt att lämna ett löneanspråk för en tjänst man inte vet vad den innebär.