Vilken displayport kabel ska man köpa?

Permalänk

Vilken displayport kabel ska man köpa?

Har en 240 hz skärm.
Funderar på denna.

Dp kabel

Eller finns det någon mer prisvärd/bättre?

Jag har en kabel det står P på så gissar att det inte ska vara några problem, men den är 6-7 år gammal nu och gissar att det inte klarar hdr 10... Jag har en hdr skärm. Kanske lika bra att byta ut den mot den jag länka ovan? P betyder väl att den ska klara 8k?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Keeper of the Bamse

Den kabeln du länkade klarar 4K 120hz och 8K 60hz, vilket säkert räcker för din 240hz-skärm som säkert är 1080p, eller?

Jag tror inte det finns några skärmar/grafikkortskombos som kan köra 4K 120hz via displayport dock, väl? I alla fall inte om man vill ha VRR.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Den kabeln du länkade klarar 4K 120hz och 8K 60hz, vilket säkert räcker för din 240hz-skärm som säkert är 1080p, eller?

Jag tror inte det finns några skärmar/grafikkortskombos som kan köra 4K 120hz via displayport dock, väl? I alla fall inte om man vill ha VRR.

Japp 1080p, bror min har en 240 hz 1440p och tänkte köpa en till han också.

Kör G-sync på båda skärmar, vad gör Variable refresh rate nu igen?

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av blue eyed devil:

Japp 1080p, bror min har en 240 hz 1440p och tänkte köpa en till han också.

Kör G-sync på båda skärmar, vad gör Variable refresh rate nu igen?

240 hz och 1440p verkar kräva 24,62 Gbit/s enligt ett redditinlägg (jag har inte kollat huruvida det stämmer) och kabeln som är länkad ska klara upp till 32,4 Gbit/s, så utifrån de parametrarna borde det ju fungera.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

240 hz och 1440p verkar kräva 24,62 Gbit/s enligt ett redditinlägg (jag har inte kollat huruvida det stämmer) och kabeln som är länkad ska klara upp till 32,4 Gbit/s, så utifrån de parametrarna borde det ju fungera.

Okey tack

Är det någon som fattar varför denna kabel kostar mer? Verkar ju ha samma specs och samma märke bara att det står 8kp på den..

8kp kabel

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Okey tack

Är det någon som fattar varför denna kabel kostar mer? Verkar ju ha samma specs och samma märke bara att det står 8kp på den..

8kp kabel

Båda kablarna verkar klara HBR3 så det bör inte vara någon skillnad. Det kanske bara är en nyare version?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk

Vilken hade ni köpt? Ivanky Vs Kabeldirekt

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Vilken hade ni köpt? Ivanky Vs Kabeldirekt

Båda verkar ha bra recensioner, så då skulle jag ta den billigare. Om du inte exempelvis föredrar utseendet på den lite dyrare kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en VESA certifierad kabel, annat är bara att inbjuda problem.

Köp någon av kablarna som nämns här:

https://docs.google.com/document/d/1illeNLsUfZ4KuJ9cIWKwTDUEX...

Jag kan rekommendera denna: https://www.amazon.de/-/en/Club3D-HBR3-DisplayPort-Cable-Blac...

Permalänk
Skrivet av hg:

Köp en VESA certifierad kabel, annat är bara att inbjuda problem.

Köp någon av kablarna som nämns här:

https://docs.google.com/document/d/1illeNLsUfZ4KuJ9cIWKwTDUEX...

Jag kan rekommendera denna: https://www.amazon.de/-/en/Club3D-HBR3-DisplayPort-Cable-Blac...

Okey tack, ska kolla in listan.

Hittade denna kabel från kabeldirekt också Kabeldirkt Säkert samma som jag länkade tidigare, men nu står det VESA-certifierad, då borde det väl vara okey? Bra pris också, tyckte den du länka var lite dyr.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom den enda "kvalitetsmärkningen" som finns är VESA DP8K så är det rekommenderat att man väljer en DP8K-kabel om man ska ta sig mot den övre gränsen för HBR3 som 1440p/240 och 4K/120-nivåer kräver. Där brukar det inte stora bekymmer med 2 meter.

Till skillnad från HDMI finns det inget sätt att verifiera certifieringar så det blir ändå alltid att köpa och testa.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom den enda "kvalitetsmärkningen" som finns är VESA DP8K så är det rekommenderat att man väljer en DP8K-kabel om man ska ta sig mot den övre gränsen för HBR3 som 1440p/240 och 4K/120-nivåer kräver. Där brukar det inte stora bekymmer med 2 meter.

Till skillnad från HDMI finns det inget sätt att verifiera certifieringar så det blir ändå alltid att köpa och testa.

Okey, men är det inte bara använda https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/ och söka modell-nummer?

Tror det blir denna nu https://www.amazon.se/KabelDirekt-DisplayPort-kabelversion-VE...

Vet att du inte gillar å rekommendera saker laxpudding, men vilken kabel på 2 meter skulle du rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Båda kablarna verkar klara HBR3 så det bör inte vara någon skillnad. Det kanske bara är en nyare version?

Såg vad skillnaden var nu, den ena är certifierad.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Okey, men är det inte bara använda https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/ och söka modell-nummer?

Kan vara ett sätt ja. Man kan missa OEM-kablar den vägen eftersom det inte alltid är uppenbart vem som tillverkar originalprodukten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara ett sätt ja. Man kan missa OEM-kablar den vägen eftersom det inte alltid är uppenbart vem som tillverkar originalprodukten.

okey

Visa signatur

Permalänk

Liten update, min nya kabel tog bort skumt flimmer och att skärmen ibland blev svart i en sekund och det sedan fortsatte var 5min min tills man startade om datorn.

Fick min skärm (240 hz 1080p) för halva priset, då han innan mig som skickade tillbaka den, säkert trodde han också att det var fel på den. Så visar det sig att kabeln det är fel på, rätt skumt att Acer inte kan skicka med en kabel som kan hantera skärmen, det står visserligen P på den, så den borde ha klarat det, men som laxpudding sa OEM kablar kan ju vara lotto.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

rätt skumt att Acer inte kan skicka med en kabel som kan hantera skärmen

Det är ganska vanligt. Kan ju också bero på dålig kvalitet på kabeln generellt. Till exempel att den blir lite glapp efter man ryckt den in och ut några gånger.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är ganska vanligt. Kan ju också bero på dålig kvalitet på kabeln generellt. Till exempel att den blir lite glapp efter man ryckt den in och ut några gånger.

Var inge glapp alls faktiskt, så skulle säga dålig kvalitet.

Visa signatur