Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Medlem

Fy satan vad nice, jag avskyr att bli avbruten när jag tittar på någon kanal jag följer på Youtube, men samtidigt tycker jag det är helt orimligt dyrt att betala 169:- så jag har skapat mig en ohygglig mängd throw-away konton för att nappa på 1-3mån gratis Premium.

Varför skulle jag betala för Youtube Music när jag har haft Spotify sedan betainbjudningarna skickades ut för hur många år sedan som helst.

Detta blir nog faktiskt en ny prenumeration för min del, fast jag väntar tills runt den 25:e, för det är alltid gött när allt dras samtidigt ifrån kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nja. Stöld och piratkopiering är möjligtvis jämförbart ur ett snävt moraliskt perspektiv (typ att båda potentiellt skadar producenten av varan/tjänsten), men ur ett juridiskt perspektiv är det inte alls samma sak.

Men, detta är off topic så det skriker om det.

Absolut offtopic och jag utgår från att på ett ställe som detta så håller användarna med dig bara för att de tycker att de ska ha rätt att ladda hem något. Det krävs en rätt spännande argumentation för att motivera "snävt moraliskt perspektiv". Polisen håller definitivt inte med och inte jag heller. Men som sagt, off topic och kanske ämne för en annan tråd i framtiden!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MsSmith:

Absolut offtopic och jag utgår från att på ett ställe som detta så håller användarna med dig bara för att de tycker att de ska ha rätt att ladda hem något. Det krävs en rätt spännande argumentation för att motivera "snävt moraliskt perspektiv". Polisen håller definitivt inte med och inte jag heller. Men som sagt, off topic och kanske ämne för en annan tråd i framtiden!

Om man går både enligt ordboken och lagen så är stöld inte direkt applicerbart det är väl mer det personen vänder sig mot.

Det är lite som att det inte är stöld att planka in på en biograf tex. Vilket istället rubriceras som bedrägligt beteende eller olaga intrång tex.

Kan väl tycka det är vettigt att man gör en distinktion. I fallet med stöld har den som blivit bestulen inte kvar objektet eller pengarna som tagits från den, pratar vi piratkopiering, annonsblockering av reklamfinansierade tjänster eller tex att planka in på en biograf så är det snarare ”bortfall av intäkt”.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om man går både enligt ordboken och lagen så är stöld inte direkt applicerbart det är väl mer det personen vänder sig mot.

Det är lite som att det inte är stöld att planka in på en biograf tex. Vilket istället rubriceras som bedrägligt beteende eller olaga intrång tex.

Kan väl tycka det är vettigt att man gör en distinktion. I fallet med stöld har den som blivit bestulen inte kvar objektet eller pengarna som tagits från den, pratar vi piratkopiering, annonsblockering av reklamfinansierade tjänster eller tex att planka in på en biograf så är det snarare ”bortfall av intäkt”.

Mycket möjligt, jag tänkte dels mer i de klassiska banorna om att skaparen inte blivit av med sitt verk och dels att personen inte såg det som ett brott överhuvudtaget var av min länk till Polisen.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker mig ha sett det i vimlet i tråden men det är möjligt att teckna Lite efter att ha haft Premium? Får fortfarande inte upp Lite men lite halvsugen på att prova en månad med Music och se om det är ett seriöst alternativ till Spotify. Podcastar använder jag mycket bättre Pocket Casts för och då är det bara musiken kvar. Och Spotify kostar nästan som Youtube Premium trots allt.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, jag lägger väldigt mycket tid på Youtube och majoriteten sker på min Shield TV eller telefonen, alltså utan uBlock Origin.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Jag tycker mig ha sett det i vimlet i tråden men det är möjligt att teckna Lite efter att ha haft Premium? Får fortfarande inte upp Lite men lite halvsugen på att prova en månad med Music och se om det är ett seriöst alternativ till Spotify. Podcastar använder jag mycket bättre Pocket Casts för och då är det bara musiken kvar. Och Spotify kostar nästan som Youtube Premium trots allt.

Verkar vara en total crapshoot. För vissa funkar det. Andra inte.

Angående music så är det ju ett ganska stort utbud, framförallt med musik som är omöjlig att hitta på andra plattformar eftersom deras musikapp också kan spela upp vilken musikvideo som helst.
Kul för mig som gillar mycket musik från 90-talet som släpptes på små independentbolag som aldrig någonsin kommer att ges ut igen.

Men alla autoskapade playlists är helt horribla. Deras algoritmer för att lista ut ungefär vilken musiksmak man har är bara sämst. Och det hjälper inte ett endaste dugg att ge låtar tummen ner - de kommer likväl tillbaka in i rotation direkt igen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tycker mig ha sett det i vimlet i tråden men det är möjligt att teckna Lite efter att ha haft Premium? Får fortfarande inte upp Lite men lite halvsugen på att prova en månad med Music och se om det är ett seriöst alternativ till Spotify. Podcastar använder jag mycket bättre Pocket Casts för och då är det bara musiken kvar. Och Spotify kostar nästan som Youtube Premium trots allt.

Jag har inte lyckats få till erbjudandet. Verkar vara som @UndaC säger ett rent lotteri.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tycker mig ha sett det i vimlet i tråden men det är möjligt att teckna Lite efter att ha haft Premium? Får fortfarande inte upp Lite men lite halvsugen på att prova en månad med Music och se om det är ett seriöst alternativ till Spotify. Podcastar använder jag mycket bättre Pocket Casts för och då är det bara musiken kvar. Och Spotify kostar nästan som Youtube Premium trots allt.

Nej ljudet på YT Music är helt värdelöst. Om du bryr dig om ljud kommer du bli väldigt besviken.

Permalänk
Medlem

Om man ställer in Youtube Music på "Alltid hög" i inställningarna och inte kör med video så ska det vara 256 kbit/s AAC. Kanske inte för alla låtar men ändå. Det duger för mig.

https://support.google.com/youtubemusic/answer/9076559?hl=sv

Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Om man ställer in Youtube Music på "Alltid hög" i inställningarna och inte kör med video så ska det vara 256 kbit/s AAC. Kanske inte för alla låtar men ändå. Det duger för mig.

https://support.google.com/youtubemusic/answer/9076559?hl=sv

Jag ska testa på gymmet idag. Återkommer om det fungerar. Om det gör det ryker Spotify på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag ska testa på gymmet idag. Återkommer om det fungerar. Om det gör det ryker Spotify på en gång.

Det tycker jag absolut att du ska göra. I vissa fall är ljudet rätt dåligt men det är om man har valt att spela musikvideon. Den kan variera i ljudkvalité. Märks tydligt när man klickar mellan Låt - Video. Se till att ställa in allt på alltid hög (och spela bara låt, inte video) och kör ett test.

Spotify var bättre på att gissa sig till vad jag gillade. Gjorde bra spellistor osv. Youtube Music är lite sämre på det men det känns som att det blir bättre och bättre. Samtidigt är det viktigt att man är där och trycker tumme upp på bra låtar och tumme ner på det man inte gillar. Det ger mig ett bra resultat. Saknar inte Spotify en sekund.

Stavfel/meningsbyggnader
Permalänk
Medlem
Skrivet av mr. E:

Fy satan vad nice, jag avskyr att bli avbruten när jag tittar på någon kanal jag följer på Youtube, men samtidigt tycker jag det är helt orimligt dyrt att betala 169:-

Jag betalar 119:-
Har du nåt familjeabbonemang? YT-lite lär ju inte hjälpa om du har det...

Permalänk
Medlem

Sparar jag cirka 30 minuter varje dag från reklam så är det mycket mer värt än 69:-, taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Absolut offtopic och jag utgår från att på ett ställe som detta så håller användarna med dig bara för att de tycker att de ska ha rätt att ladda hem något. Det krävs en rätt spännande argumentation för att motivera "snävt moraliskt perspektiv". Polisen håller definitivt inte med och inte jag heller. Men som sagt, off topic och kanske ämne för en annan tråd i framtiden!

Känner mig tvungen att svara på detta, då sitt svar insinuerar att du tror att jag försvarar piratkopiering. Varken jag eller någon annan här (som jag har läst i den här tråden i alla fall) har hävdat att det ska vara ok att piratkopiera.

Det jag skrev är att det är ett separat brott från stöld. Ur juridisk synvinkel är det inte stöld att kopiera en film, utan immaterialrättsbrott (precis som länken du skickade sa).

Att skriva att piratkopiering är stöld är ungefär som att skriva att insidertrading är stöld, dvs en rätt dålig jämförelse ur juridisk synvinkel, men möjligtvis jämförbart ur ett moraliskt perspektiv (dvs båda kan skada någon annans ekonomiska förutsättningar = inte ok).

Edit: Såg att UndaC förekom mig. Hans svar sammanfattar mina tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nope kommer aldrig betala för sånt.. bortkastade pengar. lite reklam kan man väl leva med.

Otroligt smidigt att kunna LYSSNA på en video medans man har någon annan app öppen på surfplattan/telefonen. Utan premium om du byter fokus till en annan app så stoppas videon. Med premium kan du fortsätta lyssna. Jag har YouTube Premium family, betalar lite extra så att även min syster och mamma kan kolla på Youtube utan reklam osv. Och det finns en del bra content som är Youtube Originals.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Annonsblockerare betyder att annonsen inte visas = du stöder inte de som gör alla videos du ser på YouTube. Med Premium slipper du reklamen men din abonnemangsavgift delas mellan Google och content creators du tittar på.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

De kommer förmodligen lägga mer energi på motåtgärder mot annonsblockerare i och med det här.
Kan blir besvärligt, 345kr/månad för youtube till hela familjen är ändå pengar, kanske kommer något familjeabonnemang.

Finns redan. 149 kronor i månaden och upp till 5 stycken kan kopplas till det, alla med sina egna login precis som nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Helt klart intressant, jag lägger väldigt mycket tid på Youtube och majoriteten sker på min Shield TV eller telefonen, alltså utan uBlock Origin.

Försökt använda Youtube till min Shield med och är mer eller mindre omöjligt att titta. Först flera reklamklipp innan videon startar och sedan ständiga avbrott under avsnittet, även när det är ett avsnitt som är kanske 10 minuter bara. Och sedan har ofta youtubern egna reklamavbrott, sponsringar och "smash that button and ring that bell". Lite är perfekt för mig, använder inte Youtube på telefonen normalt sett och behöver inte bakgrundsspelning som i mitt tycke endast kommer till sin rätt i en telefon med begränsat utrymme. På datorn kör jag bara ett fönster och på TVn blir det förstås helskärm. Bara de inte begränsar kvaliten bara. Typ max 720p eller något.

Fiber snart och med i det närmaste obegränsad data kan jag äntligen se de kanaler jag följer i högre/native upplösning istället för som idag begränsa på 1080p pga 4G och "obegränsad" data. Det jag sparar från att byta från 4G till fiber kommer rymma säkert två streamingtjänster utan större bekymmer.

Skrivet av UndaC:

Verkar vara en total crapshoot. För vissa funkar det. Andra inte.

Angående music så är det ju ett ganska stort utbud, framförallt med musik som är omöjlig att hitta på andra plattformar eftersom deras musikapp också kan spela upp vilken musikvideo som helst.
Kul för mig som gillar mycket musik från 90-talet som släpptes på små independentbolag som aldrig någonsin kommer att ges ut igen.

Men alla autoskapade playlists är helt horribla. Deras algoritmer för att lista ut ungefär vilken musiksmak man har är bara sämst. Och det hjälper inte ett endaste dugg att ge låtar tummen ner - de kommer likväl tillbaka in i rotation direkt igen.

Skrivet av RVX:

Jag har inte lyckats få till erbjudandet. Verkar vara som @UndaC säger ett rent lotteri.

Knepigt, mitt konto har en kanal kopplad, som aldrig använts. Har för mig jag blev halvt påtvingad under Google+ tiden för att kunna ladda upp ett klipp. Om nu det påverkar. Sedan saknas betallösning då den gamla utgått och tagits bort. Samt att jag kör kontot på engelska när jag kan. Finns en hel del att felsöka.

Intressant gällande utbudet, och musikvideor på det förstås. Borde nog försöka testa faktiskt. Använder Spotify normalt kanske någon enstaka gång i månaden så 109kr/månad funkar inte. Men vanliga Premium där detta ändå bakas in börjar jag faktiskt gilla tanken på.

Men att den är sämre på att generera listor var inte lika kul. Har själv haft en del problem innan med att Spotify fick för sig att jag lyssnade på rap och finsk pop. Förslagen var värdelösa tills den fattade att jag inte lyssnar på rap och jag är mer för Finntroll och annan finsk metal.

Skrivet av N!klas:

Om man ställer in Youtube Music på "Alltid hög" i inställningarna och inte kör med video så ska det vara 256 kbit/s AAC. Kanske inte för alla låtar men ändå. Det duger för mig.

https://support.google.com/youtubemusic/answer/9076559?hl=sv

Skrivet av xSean145:

Jag ska testa på gymmet idag. Återkommer om det fungerar. Om det gör det ryker Spotify på en gång.

Skrivet av N!klas:

Det tycker jag absolut att du ska göra. I vissa fall är ljudet rätt dåligt men det är om man har valt att spela musikvideon. Den kan variera i ljudkvalité. Märks tydligt när man klickar mellan Låt - Video. Se till att ställa in allt på alltid hög (och spela bara låt, inte video) och kör ett test.

Spotify var bättre på att gissa sig till vad jag gillade. Gjorde bra spellistor osv. Youtube Music är lite sämre på det men det känns som att det blir bättre och bättre. Samtidigt är det viktigt att man är där och trycker timme upp på ekrkglr bra låta och timme ner på riktigt dåliga. Det ger mig ett riktigt bra resultat. Saknar inte Spotify en sekund.

Intressanta inlägg, ser fram emot ditt intryck @xSean145

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det, speciellt när man jämnför med twitch där det kostar 50kr per kanal. Så skönt att slippa reklam på min enheter som inte är PCs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

19 kr månaden hade jag kunnat tänka mig betala för reklamfritt i mobilen men inte en krona mer.

Då får du väl testa att använda en VPN för att köpa YouTube Premium i Indien. Har för mig deras pris ligger på något liknande.

Rent generellt gillar jag att de äntligen låter en välja bort YouTube Music. Har aldrig varit intresserad av den sistnämnda tjänsten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Känner mig tvungen att svara på detta, då sitt svar insinuerar att du tror att jag försvarar piratkopiering. Varken jag eller någon annan här (som jag har läst i den här tråden i alla fall) har hävdat att det ska vara ok att piratkopiera.

Det jag skrev är att det är ett separat brott från stöld. Ur juridisk synvinkel är det inte stöld att kopiera en film, utan immaterialrättsbrott (precis som länken du skickade sa).

Att skriva att piratkopiering är stöld är ungefär som att skriva att insidertrading är stöld, dvs en rätt dålig jämförelse ur juridisk synvinkel, men möjligtvis jämförbart ur ett moraliskt perspektiv (dvs båda kan skada någon annans ekonomiska förutsättningar = inte ok).

Edit: Såg att UndaC förekom mig. Hans svar sammanfattar mina tankar.

Stämmer att jag fick det intrycket, men bra då är det utrett

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det tycker jag absolut att du ska göra. I vissa fall är ljudet rätt dåligt men det är om man har valt att spela musikvideon. Den kan variera i ljudkvalité. Märks tydligt när man klickar mellan Låt - Video. Se till att ställa in allt på alltid hög (och spela bara låt, inte video) och kör ett test.

Spotify var bättre på att gissa sig till vad jag gillade. Gjorde bra spellistor osv. Youtube Music är lite sämre på det men det känns som att det blir bättre och bättre. Samtidigt är det viktigt att man är där och trycker timme upp på ekrkglr bra låta och timme ner på riktigt dåliga. Det ger mig ett riktigt bra resultat. Saknar inte Spotify en sekund.

Körde YT Music på gymmet tidigare under dagen och är helnöjd! Jag kunde inte höra någon skillnad om man kör samma låt på både spotify och youtube samtidigt när man växlar fram och tillbaka.
Blir faktiskt lite lack på att dom har lagt ljudkvaliten på medel som standard. Om jag hade vetat om det tidigare hade jag inte betalat för spotify också under dom här åren.
Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det ser ut på mitt konto att jag bara kan välja premium. Förnya för 119 eller ta ett nytt för 149???? Familj 250 kr. Men det är genom iPhone och inkluderar nog Apples snikavgift på 30%. Men får heller inget val om light genom datorn.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Körde YT Music på gymmet tidigare under dagen och är helnöjd! Jag kunde inte höra någon skillnad om man kör samma låt på både spotify och youtube samtidigt när man växlar fram och tillbaka.
Blir faktiskt lite lack på att dom har lagt ljudkvaliten på medel som standard. Om jag hade vetat om det tidigare hade jag inte betalat för spotify också under dom här åren.
Stort tack för tipset!

Härligt! Kul att jag kunde hjälpa till.

Skrivet av yrfhar:

Det ser ut på mitt konto att jag bara kan välja premium. Förnya för 119 eller ta ett nytt för 149???? Familj 250 kr. Men det är genom iPhone och inkluderar nog Apples snikavgift på 30%. Men får heller inget val om light genom datorn.

250! Jag betalar 179 för familj direkt till Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det ser ut på mitt konto att jag bara kan välja premium. Förnya för 119 eller ta ett nytt för 149???? Familj 250 kr. Men det är genom iPhone och inkluderar nog Apples snikavgift på 30%. Men får heller inget val om light genom datorn.

Skrivet av N!klas:

250! Jag betalar 179 för familj direkt till Google.

Apple går väll i konkurs om de inte får sina 70 kronor av de som bara vill använda Apples produkter. Det luriga var att jag också testade genom Chrome på iPhone med samma resultat.

I alla fall genom PC ser det ut så här:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av yrfhar:

I alla fall genom PC ser det ut så här:

Lika för mig. Både med och utan VPN.

Permalänk
Inaktiv

Om jag är inne på Youtube, trycker på kontoknappen längst upp till höger och väljer "Purchases and memberships", så kommer jag in på "Offers from Youtube"-sidan där de erbjuder gratismånad för Premium och Music. Väljer jag då "Learn more" kommer jag in på en sida där jag kan aktivera Premium men med texten:

" Prices start at SEK 69.00/month
We'll remind you 7 days before your trial ends
Recurring billing • Cancel at any time "

Men det kanske är studentkontot de syftar på då den har samma pris som Lite. Inte klickat längre än så. Men efter @xSean145 intryck får det bli att prova Premium känner jag.

Permalänk
Medlem

För mig står det

Skaffa Premium Lite och titta på YouTube utan annonser

<Hantera> (knapp)

Du har YouTube Premium

Kör jag inkognito så är jag ju inte inloggad och då står det att erbjudandet inte är tillgängligt. Antar att jag behöver vara inloggad. Nu ska jag inte byta något men ändå.

Permalänk
Medlem

Läste ett tips någonstans att man kunde signa upp sig för premium via argentina och får klart bättre pris.
Så testade det nu, ska bli spännande att se om det fungerar.
Signup och sånt funkade med sitt vanliga konto och priset är 119 argentiniska pengar ca 11kr i månaden, fick börja med 1 månad gratis så frågan är om dom drar 11kr eller om jag är lurad och dom drar riktiga summan på 119kr

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB