Permalänk
Medlem

Koppla ihop bärbar och stationär

Hej,

Jag har en stationär all-in-one dator hemma och en bärbar jobbdator. Jag hade velat koppla ihop dessa så att jag använder den bärbara datorn på min stationära.

Min stationära skärm/dator är mycket större och enklare att arbeta från, men alla mina program och filer som jag behöver finns på min bärbara jobbdator. På kontoret har jag en separat skärm där jag har dockat den bärbara datorn. Men jag har ingen dockstation hemma och jag vet inte riktigt hur det funkar när min dator är en dator och inte bara en skärm.

Går det på något enkelt sätt att koppla ihop dessa så jag kan jobba från min bärbara på min stationära? Typ en sladd att pressa in hade ju varit smidigt :).

Om nån vänlig själ vill hjälpa mig så försök hålla språket till "datorer för dummies".

Permalänk
Hjälpsam

Installera TeamViewer på båda datorerna och styr den ena från den andra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Det beror på om din dator kan agera som bara en skärm, det är inte helt ovanligt för den typen av datorer. I så fall är det bara att koppla in sladden som till en skärm. Har den inte det så är det mer komplicerat. Det vanligaste är nog att man kör någon form av remote desktop, alltså att du använder din vanliga dator och kopplar upp dig mot jobbdatorn så att du fjärrstyr den. Dock kan en företagsdator förstås ha stängt ned sådana möjligheter. Det går kanske att komma runt sådana begränsningar antingen genom diverse tricks eller genom att ditt jobb öppnar upp det åt dig. Men ett alternativ är ju annars att du ber ditt jobb om att få låna hem en skärm och kanske mus och tangentbord.

För remote desktop kan du följa instruktionerna här: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/anv%C3%A4nda-fj%C...

Permalänk
Medlem

Tack hörrni! Det låter som att det är mer jobb än det är värt. Jag får helt enkelt köra dubbla datorer ett tag tills jag är tillbaka på kontoret :). Men stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome Remote Desktop. Det är gratis, enkelt och fungerar kanon!

https://remotedesktop.google.com/?pli=1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kottna:

Tack hörrni! Det låter som att det är mer jobb än det är värt. Jag får helt enkelt köra dubbla datorer ett tag tills jag är tillbaka på kontoret :). Men stort tack för hjälpen!

Teamviewer som rekommenderades ovan är inte komplicerat och kan ofta komma runt nerlåsningar, och gratis så det är absolut värt att testa (jag tänkte inte på det av någon anledning, kanske för att det är totalt blockerat på min jobbdator). Sen är det också värt att kolla om du kan koppla in datorn till din dator och använda den som skärm bara, funkar det så är det ju bra. Då bryter du inte ens mot några regler från jobbet.

Permalänk
Rekordmedlem

Är ganska enkelt om datorerna är i samma nätverk och du har en winversion (pro eller bättre) som stödjer fjärrskrivbord, då behövs det inget extra utan behöver bara aktiveras, funkar utmärkt för arbete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vissa All-in one skärmdatorer har en Hdmi/DP port som går åt båda hållen, så man kan använda Skärmdatorn som skärm.

Så vore lite spännande att få höra vilken AIO det är, märke och modell

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?
Hur har ni alla löst det? 😀

Permalänk
Lego Master

Jag har en dockningsstation som jobbet tillhandahöll, och sen är i sin tur kopplad till min stora gamingskärm på sekundära DP-porten.
Sen kör jag Mouse without borders för att kunna använda min vanliga uppsättning mus och tangentbord på jobbdatorn (bara som att gå från en skärm till en annan).

Det betyder ju att speldatorn alltid måste vara igång, men jag använder den ofta för att ha musik eller nån youtube-video igång samtidigt som jag jobbar, så det blir naturligt.

För mig funkar det perfekt, enda störmomentet är precis när jag startar upp jobbdatorn så har vi bitlocker och då körs ju inte Mouse without borders, så jag har ett litet trådlöst tangentbord ENBART för bitlocker på jobbdatorn (för att slippa ta fram den, står inkopplad med USB-C till dockan bakom skärmen). Stängs av och ställs bakom skärmen bredvid laptopen direkt efteråt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har en dockningsstation som jobbet tillhandahöll, och sen är i sin tur kopplad till min stora gamingskärm på sekundära DP-porten.
Sen kör jag Mouse without borders för att kunna använda min vanliga uppsättning mus och tangentbord på jobbdatorn (bara som att gå från en skärm till en annan).

Det betyder ju att speldatorn alltid måste vara igång, men jag använder den ofta för att ha musik eller nån youtube-video igång samtidigt som jag jobbar, så det blir naturligt.

För mig funkar det perfekt, enda störmomentet är precis när jag startar upp jobbdatorn så har vi bitlocker och då körs ju inte Mouse without borders, så jag har ett litet trådlöst tangentbord ENBART för bitlocker på jobbdatorn (för att slippa ta fram den, står inkopplad med USB-C till dockan bakom skärmen). Stängs av och ställs bakom skärmen bredvid laptopen direkt efteråt.

Lät ju väldigt smidigt och enkelt!
Jag gjorde det dock ännu simplare (dock ledig pga. plugg idag, så inte testats skarpt ännu).
Kör Teamviewer på min stationära/gamingdator och iom att jag precis införskaffade Xiaomi Mi Curved 34" (istället för mina tidigare två mindre bildskärmar) blir det här nog en trevligare upplevelse.
Märkte knappt av någon latency/fördröjning heller.

Teams-möten kör jag via mobilen och dess kamera och koppla upp datorn till mötet direkt efter anslutit med mobilen, vilket gör att man kan titta på delade presentationer etc. på bildskärmen men prata via mobilen (som är kopplad till ett par trådlösa NC-lurar, mina bebisar 🥰).

Höj- och sänkbart skrivbord kändes också väldigt trevlig!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Swe.Stars:

Lät ju väldigt smidigt och enkelt!
Jag gjorde det dock ännu simplare (dock ledig pga. plugg idag, så inte testats skarpt ännu).
Kör Teamviewer på min stationära/gamingdator och iom att jag precis införskaffade Xiaomi Mi Curved 34" (istället för mina tidigare två mindre bildskärmar) blir det här nog en trevligare upplevelse.
Märkte knappt av någon latency/fördröjning heller.

Teams-möten kör jag via mobilen och dess kamera och koppla upp datorn till mötet direkt efter anslutit med mobilen, vilket gör att man kan titta på delade presentationer etc. på bildskärmen men prata via mobilen (som är kopplad till ett par trådlösa NC-lurar, mina bebisar 🥰).

Höj- och sänkbart skrivbord kändes också väldigt trevlig!

https://i.imgur.com/hXtz1ta.png

Jag testade faktiskt att köra RDP till jobbdatorn så den bara behövde ström och nätverk, men tydligen tillåter inte vår VPN-klient att man kopplar upp sig med den på en RDP-session, så det sket sig. Annars funkade det riktigt bra. Teamviewer har jobbet sagt ifrån om att det är big no-no, så även om jag i teorin kunde installerat det tänker jag att jag faktiskt lyder i det fallet. Har själv haft en mindre rolig upplevelse med Teamviewer när nån fick jag i mina uppgifter och kom åt datorn. Har strypt ner det rejält även på mina privata maskiner efter det.

EDIT:
Och oavsett har jag problemet med bitlocker vid uppstart, som kräver lokal input till datorn. Surt, sa räven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag använder Chrome Remote Desktop. Det är gratis, enkelt och fungerar kanon!

https://remotedesktop.google.com/?pli=1

Jag kör också detta och det har funka kalas bra, men den senaste tiden har den börja frysa och låsa sig samt bara ge en vit bild, är det nåt du också har råkat ut för?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag testade faktiskt att köra RDP till jobbdatorn så den bara behövde ström och nätverk, men tydligen tillåter inte vår VPN-klient att man kopplar upp sig med den på en RDP-session, så det sket sig. Annars funkade det riktigt bra. Teamviewer har jobbet sagt ifrån om att det är big no-no, så även om jag i teorin kunde installerat det tänker jag att jag faktiskt lyder i det fallet. Har själv haft en mindre rolig upplevelse med Teamviewer när nån fick jag i mina uppgifter och kom åt datorn. Har strypt ner det rejält även på mina privata maskiner efter det.

EDIT:
Och oavsett har jag problemet med bitlocker vid uppstart, som kräver lokal input till datorn. Surt, sa räven.

Ja, det har jag inte tänkt på.
Det märkliga är att vårt jobb tillåter fjärrstyrning via Teams 😂
Kan ju ta upp frågan i alla fall. Mailar våran ServiceDesk as we write 😅