Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified fläktkonfigurering

Permalänk
Medlem

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified fläktkonfigurering

Hej kära SweClockers,

Jag har precis införskaffat mig ett Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified som jag tänkte börja bygga i under september månad. Jag är dock sjukt osäker på hur jag bör placera fläktarna. Har googlat runt lite men ingen verkar ha den typen av konfigurering på radiatorerna jag hade tänkt samt luftkylt graff.

Vad tror ni är den bästa placeringen av intag/utblås av fläktarna när man har ett luftkylt grafikkort och två radiatorer både uppe och nere. Jag kommer inte ha kortet vertikalt utan det kommer sitta på det klassiska sättet (=

Har gjort en bild men hittar inte hur man lägger upp den =P

Min egen tanke är:

utblås uppe och nere samt back och inblås från sidan.

Vänligen
Fabian

Glömde lägga till några detaljer
Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi, har idag 9 fläktar i den, tre i botten som blåser in, tre i toppen som blåser ut och tre i sidan som blåser in. Kommer tre radiatorer i slutet av månaden, kommer köra samma riktningar med radiatorerna, så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Jag har samma chassi, har idag 9 fläktar i den, tre i botten som blåser in, tre i toppen som blåser ut och tre i sidan som blåser in. Kommer tre radiatorer i slutet av månaden, kommer köra samma riktningar med radiatorerna, så får vi se vad som händer.

Tack Rosslan, då kanske jag kör på det också!

Permalänk
Medlem

Som alltid så gäller det att tänka på över-/undertryck.

Hur du placerar fläktar spelar roll men mindre än ovanstående.

Övertryck ( mer luft in än ut ) så styr du luften främst där den tar sig ut lättast, detta betyder i första hand utblåsfläktarna och resterande tryck går ut från diverse glipor/hål.

Undertryck resulterar i att luft dras in från alla glipor/hål, svårt att styra luftflödet och damm inne i chassit är ett faktum oavsett om du har filter eller inte.

Om du försöker få luft direkt från radiatorernas fläktar till luftkylaren på GPU så är det helt fel sätt att tänka på, du ska tänka att du tar bort varm luft från CPU/Chassi med denna lösning, kommer resultera i bättre kylning för GPU också då man inte delar på varm luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Som alltid så gäller det att tänka på över-/undertryck.

Hur du placerar fläktar spelar roll men mindre än ovanstående.

Övertryck ( mer luft in än ut ) så styr du luften främst där den tar sig ut lättast, detta betyder i första hand utblåsfläktarna och resterande tryck går ut från diverse glipor/hål.

Undertryck resulterar i att luft dras in från alla glipor/hål, svårt att styra luftflödet och damm inne i chassit är ett faktum oavsett om du har filter eller inte.

Om du försöker få luft direkt från radiatorernas fläktar till luftkylaren på GPU så är det helt fel sätt att tänka på, du ska tänka att du tar bort varm luft från CPU/Chassi med denna lösning, kommer resultera i bättre kylning för GPU också då man inte delar på varm luft.

Tack GuuFi, men hur mäter man detta? Jag hade en teori om att låta den varma luften från botten radiatorn blåsa rakt in i chassit inte kändes rätt. Men sju fläktar som blåser ut och tre som blåser in låter lite som övertryck, eller har jag fel? Hur bör jag tänka, vad hade du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeZie:

Tack GuuFi, men hur mäter man detta? Jag hade en teori om att låta den varma luften från botten radiatorn blåsa rakt in i chassit inte kändes rätt. Men sju fläktar som blåser ut och tre som blåser in låter lite som övertryck, eller har jag fel? Hur bör jag tänka, vad hade du gjort?

Har du likadana fläktar så kan du räkna lätt, eller så kollar du specen, CFM är värdet du ska leta efter och räkna ihop.

Sen påverkar naturligtvis varvtal.

Övertryck = mer luft in än ut, undertryck = mer utblås än luft in ( blir som nämnt ovan att luften kommer in från glipor/hål ).

Så länge den luften som kommer från radiatorn under är svalare än GPU så kommer den kyla ner men optimalt är ju att ha svalare luft för GPU.

Sen om du kopplar in GPU i samma loop så handlar det mer om hur mycket värme radiatorerna kan flytta ut istället för vilken väg luften tar.

Permalänk
Medlem

Tack! Då är jag med på det! Det är samma fläktar som ska användas. Tanken är att koppla på grafikkortet i framtiden. Men tyvärr så slutar garantin gälla när man sätter på block och det gör en lite orolig när man lagt 20k på ett graff =P

Uppskattar att du tagit dig tiden och förklarat!