Microsoft släpper Windows 11 som ISO-fil

Permalänk
Medlem

Har kört win 11 i produktionsmiljö sedan första dev utgåvan.
Haft mindre problem med att utforskaren hänger sig lite i någon halvminut eller startar om.
Haft lite problem med att konfigurera flera skärmar då jag kör dockningsstation.
Vpn kan vara lite klurigt att få igång då det är ett skönt mixat gränssnitt mellan win 10 och win 11

I övrigt fungerar officepaketet, onedrive, teams, autocad, bluebeam, utskrifter utan anmärkningar.
Vår win 2019 server klagar inte över backuper av min win 11 klient.
För spel kan jag inte uttala mig då det är en jobbdator.

Sen de två senare win 11 uppdateringarna upplever jag att utforskarens frysning upphört och att dockningsstation med flera skärmar funkar klockrent hur man än kopplar.
Kvarstår dock att det kan vara lite klurigt med vpn men jag vet ju hur jag gör nu.
Fortsatt mixat gränssnitt mellan 10 och 11a

Men vad fasen det är ju en dev version så en del får man räkna med men skulle ändå vilja kalla den stabil.

Sitter på en hp probook 450 g6 med en hp g5 docka om nu någon är intresserad av vilken kombo som iaf verkar fungera

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Inaktiv

Med min nuvarande takt hinner Windows 11 lanserats innan jag hunnit testa...
Blir att prova i helgen i en VM, eventuellt uppgradera min primära dator. Väntat länge nog men att ta sig tid är inte det lättaste alla gånger.

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Går det bra att testa runt med Windows 11 i ex VirtualBox?

Skrivet av VonCraft:

Tänkte också fråga samma sak skulle uppskatta de om det finns något sånt

bör inte vara några problem att köra i virtualbox eller liknande såvida inte kravet på säkerhetsmodul sätter käppar i hjulet för installationen.

men är ju bara att testa det värsta som händer är att du får ett blankt nej under installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara läsa om nyheterna och se att det finns mycket mer nytt att gotta sig med. https://www.techrepublic.com/article/windows-server-2022-thes...

Tackar, skall kolla närmare på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med min nuvarande takt hinner Windows 11 lanserats innan jag hunnit testa...
Blir att prova i helgen i en VM, eventuellt uppgradera min primära dator. Väntat länge nog men att ta sig tid är inte det lättaste alla gånger.

Kräver ju inte mer än än 10 min aktiv inpput Installation mm sköter ju sig självt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mac-datorer med Apple Silicon? Min MacBook Air M1 är min snabbaste Windows-laptop

Kör du win 11 via parallels 17? Har du MacBook Air M1 med 16gb ram eller den med 8gb? Är lite sugen på att testa men har "bara" 8gb ram så är lite skeptiskt.

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Kräver ju inte mer än än 10 min aktiv inpput Installation mm sköter ju sig självt.

Installationen är lite skitsamma, övrig tid det tar för att undersöka, testa och säkert felsöka kommer ta så mycket mer tid. Speciellt om det blir på min viktigaste och mest använda dator.

Vid det här laget lär de mesta bekymren hanterats så räknar med att det borde vara relativt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Blir inget Windows 11 när de tar bort möjligheter med fullt fungerande system bara för satans tpm

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair HX1200i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Installationen är lite skitsamma, övrig tid det tar för att undersöka, testa och säkert felsöka kommer ta så mycket mer tid. Speciellt om det blir på min viktigaste och mest använda dator.

Vid det här laget lär de mesta bekymren hanterats så räknar med att det borde vara relativt smärtfritt.

även vid första dev så påverkades inget av mina program i arbetet. Var väl nån bug med UI:t då och då men ingenting som påverkade några andring program.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tengilz:

Kör du win 11 via parallels 17? Har du MacBook Air M1 med 16gb ram eller den med 8gb? Är lite sugen på att testa men har "bara" 8gb ram så är lite skeptiskt.

Körde tidigare Windows 10 med Parallels 16 (preview) på min MacBook Air M1 med 16GB RAM. Har inte testat 11:an än på min M1:a, men tycker den borde rulla på fint med även 4GB RAM.

Windows 10 på ARM64 föll lite på det dåliga utbudet av native-appar för mig. Hoppas det blir bättre stöd för ARM64 framöver!

Hittills har jag bara kört Windows 11 på en äldre laptop här och gillar 11:an på det stora hela, men kommer nog hellre köra Windows 10 LTSC som mitt sista Windows.

Permalänk
Medlem

Verkar som om i ISO filen kontrolleras om datorn CPU stöds samt om TPM 2.0 finns, iallafall om man ska uppdatera via Windows. https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/p7wuur/it_turns_o...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

hej alla här
har försökt få win 11 installerad men den säger min dator inte är kompatibelt

har en Gigabyte C246-WU4 med en Xeon E2186G 32 Gb ram och har aktiverat TPM 2.0 samt secure boot men får inte updatera
och när jag aktiverar insider delen så får jag ej välja dev eller beta

har försökt googla men hittar inget typ

tacksam för hjälp

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

hej alla här

har en Gigabyte C246-WU4 med en Xeon E2186G 32 Gb ram och har aktiverat TPM 2.0 samt secure boot men får inte updatera

tacksam för hjälp

Kan det vara CPU:n?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Nice! Blir att blåsa om då, så man kommer ifrån att man har uppgraderat igenom Windows 10 så det blir en clean W11 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

hej alla här

dum fråga kanske, men jag har 2 likadana datorer (xps 9560), den ena kör ahci och den andra kör raid (intel sst) på hårddiskinställning i bios, den med ahci kommer upp som att datorn inte är kompatibel. Dock gjorde den det innan.... så känns som att dom gjort någon ändring.
Så från att ha fått uppdatering via win update på den så slutade den plötsligt med detta.
Sååååååå i mitt fall rain (intel sst) är inte direkt kompatibelt med linux så dual boot skiter sig.

Har skickat in det som en bugg då det inte står någonting om det någonstans i krav.

Skulle kunna vara några drivrutiner som ställt till det.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Detta känns inte lika hypat längre för min del som förr. Jag saknar fortfarande förgående versioner, så som Win98, XP eller Win7

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av walkir:

Mac-datorer med Apple Silicon? Min MacBook Air M1 är min snabbaste Windows-laptop

Har du testat att köra Windows 11 (10) virtuellt på Mac M1? Hur är prestandan då (upplevelse, CPU-last när inget görs och batteritid)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

hej alla här

tacksam för hjälp

Jag gjorde exakt som #1 i den här. Fast jag konverterade wim-filen till esd också. Jag vet inte om det var nödvändigt men installationen gick vägen och Windows 11 är installerat

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Jag gjorde exakt som #1 i den här. Fast jag konverterade wim-filen till esd också. Jag vet inte om det var nödvändigt men installationen gick vägen och Windows 11 är installerat

tack för hjälpen

funkade för mig med men enda jag fick göra va att skapa om min Windows 10 USB sticka som va på svenska det gillade den inte alls så jag skapade en ny Windows 10 USB med Engelska image sen kopierade över filen från Windows 11 ISOn till USB

skriver detta meddelande men Windows 11

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

tack för hjälpen

funkade för mig med men enda jag fick göra va att skapa om min Windows 10 USB sticka som va på svenska det gillade den inte alls så jag skapade en ny Windows 10 USB med Engelska image sen kopierade över filen från Windows 11 ISOn till USB

skriver detta meddelande men Windows 11

Härligt!

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Ang att joina windows insider för att testa win 11.

Jag har ett insider konto sedan tidigare och är sugen testa beta-kanalen t ex. Förmodligen kommer jag nog blåsa hårddisken när Win11 släpps skarpt och installera från scratch.

Men, om jag skulle ändra mig ang nyinstallation så undrar jag om man kan gå från dev/beta/release preview till skarpa versionen (production build/rtm...) utan att behöva installera om allt? Eller annorlunda uttryckt, kan man köra preview-versioner fram tills OSet släpps skarpt och då opt out ur insider-programmet utan att behöva installera om windows?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Hejsan,

Jag har ett insider konto sedan tidigare och är sugen testa beta-kanalen t ex. Förmodligen kommer jag nog blåsa hårddisken när Win11 släpps skarpt och installera från scratch.

Men, om jag skulle ändra mig ang nyinstallation så undrar jag om man kan gå från dev/beta/release preview till skarpa versionen (production build/rtm...) utan att behöva installera om allt? Eller annorlunda uttryckt, kan man köra preview-versioner fram tills OSet släpps skarpt och då opt out ur insider-programmet utan att behöva installera om windows?

Du har detta val i Windows Update (i Beta / Release Preview):

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har detta val i Windows Update (i Beta / Release Preview):
https://i.imgur.com/EHrnpsp.png

Thanks, det verkar ju som att det ska fungera då så länge man inte hoppar på dev channel

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bör inte vara några problem att köra i virtualbox eller liknande såvida inte kravet på säkerhetsmodul sätter käppar i hjulet för installationen.

men är ju bara att testa det värsta som händer är att du får ett blankt nej under installationen.

Håller med dig få se vad som händer.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Hejsan,

Du kan ställa i Windows 11 om du kör Beta/Release Preview att gå ur Insider när nästa version släpps för allmänheten. Detta går dock inte med dev kanalen, då måste du installera om Windows 11 (och 10:an för den delen)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Du kan ställa i Windows 11 om du kör Beta/Release Preview att gå ur Insider när nästa version släpps för allmänheten. Detta går dock inte med dev kanalen, då måste du installera om Windows 11 (och 10:an för den delen)

Alldeles nyss (kanske fortfarande) fick man ju faktiskt byta från dev till beta om man ville, så det skulle ju kunna hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Alldeles nyss (kanske fortfarande) fick man ju faktiskt byta från dev till beta om man ville, så det skulle ju kunna hända igen.

Ja, just nu, men enligt MS anställda på Reddit säger att det typ var engångsföreteelse och det har inte gått o göra i Windows 10. Jag skulle inte alls räkna med det framåt, utan köra på Beta som minimum om man inte vill behöva ominstallera Windows

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte alls räkna med det framåt, utan köra på Beta som minimum om man inte vill behöva ominstallera Windows

Instämmer, men om det förut var något som aldrig händer (och eventuellt tekniskt omöjligt) är det ju nu bara mycket ovanligt. Det kunde ju vara snyggt av Microsoft att låta alla testare få chansen igen när det släpps, men som sagt är det nog inget att räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Detta känns inte lika hypat längre för min del som förr. Jag saknar fortfarande förgående versioner, så som Win98, XP eller Win7

Mm känner lite samma, tycker XP är bästa Windows nånsin. Det var inte fullt med skräp, inställningarna fanns på ett klart o tydligt ställe, man slapp påtvingade uppdateringar o all telemetry. Dessutom så kunde man köra blackbox4win som tillsammans med Directory Opus gjorde hela Windows-upplevelsen så väldigt customizeable o trevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mm känner lite samma, tycker XP är bästa Windows nånsin. Det var inte fullt med skräp, inställningarna fanns på ett klart o tydligt ställe, man slapp påtvingade uppdateringar o all telemetry. Dessutom så kunde man köra blackbox4win som tillsammans med Directory Opus gjorde hela Windows-upplevelsen så väldigt customizeable o trevlig!

XP blev nära nog perfekt till slut. Speciellt i form av Windows Embedded POSReady 2009.

Windows 11 börjar kännas mer och mer som Vista. Många effekter i gränssnittet som inte går att stänga av och funktioner som ingen efterfrågat (varför dubbla context-menyer?). I Windows 10 har jag redan städat min context-meny mha tredjepartsprogram.

Har ersatt Explorer med Directory Opus i Windows 10 här för att inte bli galen, men 11:an verkar än så länge svår att få kontroll över.

Kan lista 10 skäl till varför jag inte kommer köra Windows 11 innan Microsoft fixat dessa.

Edit: Lagt till listan

1. Drag and Drop fungerar ej till taskbaren (dvs för att öppna filer i programmen)
2. Dubbla context-menyer
3. Nya Startmenyn mer begränsad än tidigare
4. Vissa animationer går inte att stänga av
5. Vissa skuggor runt fönster går inte att stänga av
6. Fler steg för att göra inställningar
7. Vissa tredjepartsprogram fungerar dåligt
8. Svårare att ställa in standardprogram
9. Edge svårare än någonsin att undvika
10. Inga fördelar jfm Windows 10 (än så länge)
(11. Ingen enhetlig storlek på menyer, typsnitt, ikoner etc.)

Tycker även att dessa videos sammanfattar många av bristerna i Windows 11 tydligt:

Tvivlar inte på att Windows 11 blir bra till slut, men hinner Windows 12 komma innan dess? (likt Windows Vista och 7:an)