PSU är defekt, Elgiganten vill även ha tillbaka GPU

Permalänk
Medlem

PSU är defekt, Elgiganten vill även ha tillbaka GPU

Överlycklig om att äntligen hittat ett erbjudande till någorlunda ok pris, köpte jag ett EVGA GF RTX 3060 med tillhörande nätaggregat (EVGA 650WB BU) hos Elgiganten. Inget att hänga i granen kanske men det var en bra deal för mig för att komma igång i PC-svängen.

När jag fått alla delar och ska bygga ihop datorn visar det sig att nätagget troligtvis är trasigt (lös komponent som ramlar ner i fläkten). Jag kontaktade därför Elgigantens support, både via telefon och i butik. Vid båda tillfällen vägrar de ta emot/byta ut enbart nätagget. Istället måste jag lämna in både nätagg och grafikkort. Naturligtvis är jag inte jättetaggad på det med tanke på hur svårt det var att få tag på kortet till att börja med.

Jag fattar att policyn finns av en anledning. Men att vara så träiga och kundfientliga med en sån skitsak som de så enkelt kunnat fixa är för mig helt galet. Kortet och nätagget är i helt separata förpackningar, den enda kopplingen är att de såldes tillsammans under ett pris. Kom igen, Elgiganten! Inte undra på att ni blir utkonkurrerade när ni är så fruktansvärt osmidiga i er kundservice.

Rubrik förtydligad från "Varning för Elgigantens paket-artiklar (GPU + PSU)" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Haha, har Elgiganten dragit en Newegg? Bara stå på dig att nätagget är trasigt och du gör en RMA / byte på den delen av paketet. Kräver dem att du lämnar in båda ska du ha utbytt både RTX 3060 och EVGA agg i handen när du lämnar fysiska butiken.
Annars får du väl ta det på garanti hos EVGA.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju inte, skulle lika gärna kunna vara en grej från EVGA. Men det låter ju inte trevligt oavsett.

Permalänk

Kan inte fatta varför man är så desperat för att få tag i ett grafikkort måste köpa en skräp till nätagg?

Permalänk
Medlem

Ja det är tråkigt. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker ibland företagen.
Min fru beställde nyss Jeans på nätet. När hon fick hem dem så upptäckte hon att ett par hade fel storlek.
Så ja detta par fick hon skicka tillbaka gratis i utbyte mot ett par nya i rätta/beställda storleken.
Samtidigt var det ett annat par Jeans som hon inte gillade. Så dessa ville hon byta mot något annat.
Men då gick det ju såklart inte att skicka detta ihop, trots att det var till samma adress.
Så hon skulle skicka två paket tyckte dom, och då såklart betala för det ena men inte det andra.
Bra miljötänk där också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Annars får du väl ta det på garanti hos EVGA.

Japp, det är nog det jag får göra. Spelar inte så stor roll för min del då jag tänkt köpa ett bättre nätaggregat på annat ställe ändå. Men tänkte det kan vara värt för folk att känna till ifall man inte har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan inte fatta varför man är så desperat för att få tag i ett grafikkort måste köpa en skräp till nätagg?

Ja antingen för att jag är dum i huvudet eller för att det var ett ok pris? Lämnar det upp till dig att välja.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits.
Köpte ett paket med ett EVGA 3070 XC3 och en Hybrid Kit Cooler. Tänkte inte så mycket mer på det innan jag såg att kylaren bara passar 3080/3090 kort. Alltså ett helt felaktigt paket av Elgiganten.

Självklart kan dem inte bara ta Hybrid Kit Cooler i retur utan vill ha hela paketet. Försöker via mail, chat och sen besök i butik. Inget hjälper. Funderar på att behålla allt i 49 dagar och sen lämna tillbaka det på öppet köp..

Permalänk
Hedersmedlem

Att du reklamerar nätagget och får det lagat eller får ett nytt borde ju funka fint.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!