MSI MAG B550 TOMAHAWK - DIMMB2 Fungerar ej

Permalänk

MSI MAG B550 TOMAHAWK - DIMMB2 Fungerar ej

Hej!

Jag har stött på patrull här i mitt alldeles nya kort!

Innan jag börjar så kanske jag ska skriva ner delarna jag kör:
MSI MAG B550 TOMAHAWK
AMD Ryzen 5 5600x
G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 2x8 gig cl 16-16-16-36
Gigabyte RTX 3070 8gig gaming oc
Corsair RM750X Modulärt gold plus
Och ett corsair chassi

Nu till mitt problem: Som bekant så trivs minnena som bäst i slot 2 och 4 men det ger inte med sig. Att köra minnena enskilt i slot 2 går utmärkt och jag kan överklocka underklocka och släppa lös all volt jag vill. Datorn fungerar utmärkt och gör sig fint i olika benchmarks(förutom att den tjatar på att jag borde uppgradera till mer ram).

Jag har inte provat så mycket men hittar inte så mycket att prova heller, flasha bios känns ju helt meningslöst eller? Funkar ju utmärkt på 1 sticka och inte stött på problem med datorn i övrigt.

Har testat plocka ur CPUn och då hängde den med kylaren dvs pastan höll fast CPU så pass att den följde med, jag tänker att det är problemet? Kikade såklart på varenda pin som ögat kunde urskilja och såg inte något som såg vidare böjt ut eller missformat.

Har ni andra förslag på saker som kan tänkas vara problemet?

Även gått med lupp och kikat ner i DimmB2 och ser inga tecken på konstigheter.

Tänkte jag provar med detta forum innan jag skickar cpu+moderkort på garantirep.

Om någon kan hjälpa så utlovar jag en bärs med snigelposten.

Permalänk
Medlem

ja du, A2 B2 är ju de slottar du ska använda...

Det är aldrig en dålig idé att flasha Bios - har löst många mysko problem - så mitt tips är flasha på

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

ja du, A2 B2 är ju de slottar du ska använda...

Det är aldrig en dålig idé att flasha Bios - har löst många mysko problem - så mitt tips är flasha på

mvh Lazze

Flashat 2ggr utan resultat nu...

Permalänk
Medlem

vad händer om du kör A1 b1?

XMP av / på?

// LZ

Permalänk

Okej, löste detta problem genom att lossa helt på CPU kylare som medföljde(förbannade amd stealth) prova köra utan kylare men dock inkopplad till moderkort. Efter detta så startade datorn och fungerar nu som vanligt, applicerade lite ny pasta och skruvade tillbaka med typ 1-2 varv skruvning