Vad saknar ni för funktioner i Android?

Permalänk
Samsung Sverige

Vad saknar ni för funktioner i Android?

Inför lanseringen av Android 12 så kom jag på lite tankar, vad är det jag saknar i min elektronikfyllda glasbit?

Själv så kan jag nog inte komma på något, men sen är jag ju ganska fantasilös också.
Men ni Sweclockersmedlemmar har nog mer fantasi och erfarenheter än mig, så kom igen nu. Kasta ur er vad ni suckat efter när mobilen legat i handen!

Möjligheten att ha flera saker kopierade till ens clipboard?
Mer kamerafunktioner?
Bättre variant av en voice-assistant?
Ögonspårning så telefonen blir "touchless"?
Inbyggd värmekamera? (Kanske är mer åt hårdvaruhållet )
Att telefonen kan skrika ut vad klockan är varje halvtimme?
Ett morgonlarm som inte ringer ifall telefonen känt av att du redan vaknat och tex fipplar med mobilen?

Möjligheterna är oändliga inom mjukvara så låt fantasin flöda

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

1) En vettig lösenordshanteringsintegration. Det kanske bara är Lastpass som är kass? Den integrationen är skitdålig oavsett app som ska ha lösenord. Den fungerade mil bättre på iOS.
2) Flera saker i clipboarden vore något (som en work-around på ovan problem)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag provade android.

Jag tror inte att jag skulle sakna en specifik funktion i android.

Men det jag saknar är väl att det finns en helhetstänk och att appar och operativsystemet är uppbyggda och fungerar på ett liknande sett. Att det är smidigt liksom.

Sen vill jag känna att det är en säker mobil från säkerhetssynpunkt. Och att telefonen hålls uppdaterad under många år.

Permalänk
Medlem

Imessage, icloud photos.

Överväger att testa android när det är dags för ny lur men det är ju lite bökigt när man är inköpt i applevärlden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samsung:

Möjligheten att ha flera saker kopierade till ens clipboard?
Mer kamerafunktioner?
Bättre variant av en voice-assistant?
Ögonspårning så telefonen blir "touchless"?
Inbyggd värmekamera? (Kanske är mer åt hårdvaruhållet )
Att telefonen kan skrika ut vad klockan är varje halvtimme?
Ett morgonlarm som inte ringer ifall telefonen känt av att du redan vaknat och tex fipplar med mobilen?

//Pontus

Utökad clipboard finns redan;)
Förbättrade kamerafunktioner ja, Samsung exempelvis låter en inte köra flera funktioner samtidigt: Aktiverar man en så kanske en annan stängs av.
Galaxy S3/S4 var istortsett inne på ögon/handspårning, det funkade OK om jag inte minns fel, skulle vara helt OK om det faktiskt utvecklades mer.

Sådär bara spontant vet jag inte om fler funktioner egentligen inte behövs i vanilla-android? Alternativ bör väl finnas som man kan välja vid boot, typ vid custom roms/AOSP.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att spela in båda sidor av samtal utan begränsningar eller varningsmeddelanden. Blir galen på att Google stängt av den möjligheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

FaceID-variant. D.v.s. säker ansiktsupplåsning.

..eftersom det nu var en samsung-post, så enkel möjlighet att ta bort/stänga av samsung store/bixby och en bra fingeravtrycksläsare.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Önskar att det var mer säkert och nerlåst. Vet att detta går rakt emot Androids öppenhet, vilket är det fina med det, men jag tycker det ibland känns lite osäkert med väldigt skeptiska appar som finns på Play Store. På iOS testar jag vilken app som helst och går in på vilken hemsida som helst, men på Android känner jag mig inte lika säker.
Eller om man iaf kunde sandboxa vissa appar så inget kommer åt datan för den appen typ. Vore fint att ha tex BankID och banken helt isolerat från allt annat.

Sen hade jag velat ha en bättre webbläsare. Tycker nog Samsungs är bäst, för den är mest lik Safari på iOS, men den har väldigt mycket bloat också.

Och sen hade jag velat ha iMessage och att min Apple Watch fungerar... meeeeen det är nog mer upp till Apple och de lär nog aldrig tillåta det.

Har varit sugen på en Z Flip men det är såna här saker som håller mig kvar på iphone.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

iMessage som någon var inne på. Utan tvekan den begränsning om ställer till med mest besvär (gruppkonversationer) och får användare att välja bort Android trots att en 2000 kr mobil hade fungerat lika bra.

Hade även önskat att få Android-uppdateringar längre. Mi A2 kom 2018 och fick aldrig mer än Android 10 (2019) trots att en av huvudpoängerna var Android One. Halva poängen med nya funktioner i Android försvinner om man ändå tvingas köpa en ny mobil vartannat år för att få ta del av dem.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att ta bort samtliga appar som inte är en del av det primära systemet utan att behöva krångla.

Möjlighet att sätta en laddgräns så inte telefonen laddar sönder sitt egna batteri genom att konstant ladda till 100% om man inte stoppar den manuellt.

Saknar samtalsinspelning ifrån min Pixel XL. Konstigt att det bara... Försvunnit.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Vila i frid

Möjlighet att "störa ut" andras androider inom 5 meter så att gamnackar lär lyfta blicken för att finna något annat som kan ge dem små frekventa dopaminkickar.

Permalänk

Samtalsinspelning. Sedan ökad säkerhet där appar isoleras mer. Det är väldigt få appar som ska få komma åt något utanför deras isolering.
Lösenordshanterare och app telefonupplysningsapp hade ej varit fel. Det känns så bakvänt att år 2021 ska få en massa telefonsamtal dagligen utan att veta vem det är.

Skrivet av Otur:

FaceID-variant. D.v.s. säker ansiktsupplåsning.

Det går rykte att Apple kommer med en sådan lösning under skärmen när som helst, ja då blir den riktigt bra. Men ha den synlig hela tiden i skärmen, så väljer jag hellre skärm än denna funktion.

*edit*
Rent allmänt så är det inte funktionsbrist i Android som jag stör mig på, det går ofta gå runt på något sätt. Värre är saker som att min skärm inte är vik eller rullbar, min relefonkamera duger ej åt mig, min telefon har ej den prestanda jag vill ha osv.
Så när jag köper nästa telefon så blir det inte för att den har ett bättre android utan bättre hårdvara,

Permalänk
Medlem

Möjligheten att begränsa laddningen till en viss nivå för att slita mindre på batteriet.

Effektivare strömsparlägen, telefonen borde efter en viss tidsperiod kunna gå ner i närmast 2G-läge och endast lite nu och då koppla upp sig för att synka mot nätet. Batteritiden skulle kunna utökas flera gånger om.

Möjlighet att låsa upp telefonen via kabel och spegla skärmen även om inte usb debugging är aktiverat.

MYCKET bättre filtreringsmöjligheter på Google Play. Jag vill kunna filtrera på kostnad, vilka funktioner apparna vill åt, om det finns reklam, in-app köp etc. Ungefär 98 procent av vad som finns på Play Store idag är ju ren dynga.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av zyberzero:

1) En vettig lösenordshanteringsintegration. Det kanske bara är Lastpass som är kass? Den integrationen är skitdålig oavsett app som ska ha lösenord. Den fungerade mil bättre på iOS.
2) Flera saker i clipboarden vore något (som en work-around på ovan problem)

Jo en bra autofill på lösenorden hade suttit fint, speciellt då man idag behöver ha så unika lösenord då hemsidor blir hackade titt som tätt.

Skrivet av PlogarN97:

Nu var det ett tag sedan jag provade android.

Jag tror inte att jag skulle sakna en specifik funktion i android.

Men det jag saknar är väl att det finns en helhetstänk och att appar och operativsystemet är uppbyggda och fungerar på ett liknande sett. Att det är smidigt liksom.

Sen vill jag känna att det är en säker mobil från säkerhetssynpunkt. Och att telefonen hålls uppdaterad under många år.

Jo förstås, att alla appar bara flyter på med samma formspråk underlättar förstås vid användning. Bra idé

Skrivet av Json_81:

Imessage, icloud photos.

Överväger att testa android när det är dags för ny lur men det är ju lite bökigt när man är inköpt i applevärlden.

Jag förstår känslan. Man blir lite fast i ecosystemet så det krävs lite arbete för att man ska ta sig ur. Om det underlättar så kan jag berätta att nuförtiden är det betydligt simplare med mobiltillverkarna som använder Android ofta har migreringsverktyg som medföljer deras version av Android

Skrivet av tcntad:

Utökad clipboard finns redan;)
Förbättrade kamerafunktioner ja, Samsung exempelvis låter en inte köra flera funktioner samtidigt: Aktiverar man en så kanske en annan stängs av.
Galaxy S3/S4 var istortsett inne på ögon/handspårning, det funkade OK om jag inte minns fel, skulle vara helt OK om det faktiskt utvecklades mer.

Sådär bara spontant vet jag inte om fler funktioner egentligen inte behövs i vanilla-android? Alternativ bör väl finnas som man kan välja vid boot, typ vid custom roms/AOSP.

Jo det var nog S4:an som hade någon ögonspårningsgrej. Stängde inte av skärmen när man kollade på skärmen bland annat

Skrivet av cyklonen:

Möjligheten att spela in båda sidor av samtal utan begränsningar eller varningsmeddelanden. Blir galen på att Google stängt av den möjligheten.

Haha ja det hade sparat mig mycket huvudvärk med frugan "Sa hon verkligen att jag ska ta ut köttet ur frysen?"
Tyvärr så är det väl troligtvis av 'tegrity som gör att det inte tillåts.

Skrivet av Otur:

FaceID-variant. D.v.s. säker ansiktsupplåsning.

..eftersom det nu var en samsung-post, så enkel möjlighet att ta bort/stänga av samsung store/bixby och en bra fingeravtrycksläsare.

Fingeravtrycksläsaren tycker _jag_ fungerar utmärkt, men allas upplevelser är förstås olika
Själv har jag svårt för face-id, det är inte alltid jag faktiskt kollar på telefonen när jag vill låsa upp den och då är det störande när den vägrar. Så det är alltid gött att ha fingeravtryck som man alltid kan använda.

Skrivet av lambdan:

Önskar att det var mer säkert och nerlåst. Vet att detta går rakt emot Androids öppenhet, vilket är det fina med det, men jag tycker det ibland känns lite osäkert med väldigt skeptiska appar som finns på Play Store. På iOS testar jag vilken app som helst och går in på vilken hemsida som helst, men på Android känner jag mig inte lika säker.
Eller om man iaf kunde sandboxa vissa appar så inget kommer åt datan för den appen typ. Vore fint att ha tex BankID och banken helt isolerat från allt annat.

Sen hade jag velat ha en bättre webbläsare. Tycker nog Samsungs är bäst, för den är mest lik Safari på iOS, men den har väldigt mycket bloat också.

Och sen hade jag velat ha iMessage och att min Apple Watch fungerar... meeeeen det är nog mer upp till Apple och de lär nog aldrig tillåta det.

Har varit sugen på en Z Flip men det är såna här saker som håller mig kvar på iphone.

Låter som att du helt enkelt föredrar iOS. Använd det du är bekväm med

Men ey, man måste prova något nytt ibland också

Skrivet av ducedo:

iMessage som någon var inne på. Utan tvekan den begränsning om ställer till med mest besvär (gruppkonversationer) och får användare att välja bort Android trots att en 2000 kr mobil hade fungerat lika bra.

Hade även önskat att få Android-uppdateringar längre. Mi A2 kom 2018 och fick aldrig mer än Android 10 (2019) trots att en av huvudpoängerna var Android One. Halva poängen med nya funktioner i Android försvinner om man ändå tvingas köpa en ny mobil vartannat år för att få ta del av dem.

Jag tror segregeringen kring iMessage är våran generations största utmaning! Nej men på allvar så känner jag igen mig där, även fast jag tycker det mest positiva kring iMessage försvann när sms blev gratis på majoriteten av dataplaner så verkar det leva kvar från gamla dagar.

Samsung har tre år med uppdateringar (fyra år med säkerhetsuppdateringar) på sina flaggskepp och en hel del andra modeller så det har blivit bättre.

Skrivet av NodCommander:

Möjligheten att ta bort samtliga appar som inte är en del av det primära systemet utan att behöva krångla.

Möjlighet att sätta en laddgräns så inte telefonen laddar sönder sitt egna batteri genom att konstant ladda till 100% om man inte stoppar den manuellt.

Saknar samtalsinspelning ifrån min Pixel XL. Konstigt att det bara... Försvunnit.

Mycket bra förslag, jag känner igen mig där. Ge mig laddbegränsning under natten! Det är dock värt att notera att batteriet faktiskt inte sitter helt full laddat på majoriteten av mobilen. Utan något under för att förminska slitaget.

Däremot kommer vi nog aldrig se samtalsinspelning igen. :/

Skrivet av hasenfrasen:

Möjlighet att "störa ut" andras androider inom 5 meter så att gamnackar lär lyfta blicken för att finna något annat som kan ge dem små frekventa dopaminkickar.

Haha, less på att människor går som vilda höns när dom vandrar ner för gatan?:)
Men jovisst, det vore nog en väldigt bra funktion för vissa situationer.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Spela in samtal är ju helt givet, det går ju bra på min S7, skull inte vilja byta till en där man inte enkelt kan spela in samtal. Självklar funktion på den här sidan millennieskiftet.

Docka in den (trådlöst) till valfri skärm, tangentbord och mus och köra komplett linux-desktop. Mobiltelefoner, åtminstone high-end, har ju desktopprestanda nu. Jag vet att det finns dockningsvarianter, men jag vill ha fullständigt stöd från Google. Fast det kanske bedöms konkurrera för mycket med Chromebook.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hakro807:

Möjligheten att begränsa laddningen till en viss nivå för att slita mindre på batteriet.

Effektivare strömsparlägen, telefonen borde efter en viss tidsperiod kunna gå ner i närmast 2G-läge och endast lite nu och då koppla upp sig för att synka mot nätet. Batteritiden skulle kunna utökas flera gånger om.

Möjlighet att låsa upp telefonen via kabel och spegla skärmen även om inte usb debugging är aktiverat.

MYCKET bättre filtreringsmöjligheter på Google Play. Jag vill kunna filtrera på kostnad, vilka funktioner apparna vill åt, om det finns reklam, in-app köp etc. Ungefär 98 procent av vad som finns på Play Store idag är ju ren dynga.

Bra idéer allihop.

Begränsa laddningen hade jag gärna kunnat göra, men det ska sägas att det sliter inte så farligt då mobiler inte faktiskt laddar till 100%. Utan håller sig en liten skvätt under för att inte slita i onödan.

Frågan är hur mycket ström det sparar att gå ner i 2g. Dagens 3 och 4g chip är ju bra strömeffektiva. Däremot kan du sätta din mail och lite annat på att endast synka varje timme osv. Vissa telefoner gör det per default när du sätter dom i strömsparläge.

Är det pga utvecklingsskäl som du vill kunna spegla skärmen? Jag har inte pysslat med app-skapande själv

Haha ja ibland får man sortera lite för att hitta guldkornen. Mer filter hade helt klart suttit fint

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Varierande upplås, t.ex du kan låsa upp och visa/svara på senaste meddelanden med fingervtryck/faceID men om du ska göra nåt med måste du använda PIN/lösen.

Vet av ingen telefon som har denna möjlighet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Min första tanke var att jag egentligen inte saknar något, men efter att ha läst tråden så kom jag på ett par saker.

Bättre hantering av laddning hade varit trevligt, som att säga till den när man går upp (eller om den kollar på ens larm) också laddar den så långsamt som möjligt för att nå hundra procent precis då. Att kunna stoppa laddningen vid typ 90 hade kanske varit bra men jag vet inte om det gör så stor skillnad för batterihälsan egentligen. Vid längre inkoppling, som typ jobbtelefonen på helgen, hade det varit fint om man kunde låta den typ nå hundra och sen pausa laddningen tills den går ner till åttio eller så innan den laddas upp igen.

Bättre hantering av BT hade också varit trevligt. Snabbare växling mellan enheter och varför inte möjlighet att ta andra roller, som att kunna agera som mus och tangentbord utan mjukvara på datorn, eller att kunna ha en telefon som mottagare för ljud.

Permalänk
Medlem

1. Att kunna synca mot egen/tredjeparts lagrinstjänst. Vill inte skicka iväg mina data till Google eller tillverkaren av min telefon utan vill kunna välja själv var det ska lagras och vem som ska kunna läsa. Helst ska jag kunna hosta allt själv i egen server men ett tredjeparts-alternativ är ok så länge det krypteras och bara jag har nyckeln.

2. Detta kanske fungerar redan, men jag har inte hittat det. Jag skulle vilja använda telefonen som extern display ibland.

3. En fyskisk switch för att aktivera ljudlöst, separat från volymkontrollerna

4. En spektrum analysator för de öppna frekvenserna. Alltså inte bara wifi-signaler utan all radiosignal.

5. Allt som jag inte använder ska gå att ta bort, utom möjligtvis möjligheten att använda USB-porten.

6. Sensorer på sidan, ibland har jag bara en hand att skriva med och då vore det skönt om telefonen kände av det och flyttade alla knappar åt den sidan där man håller telefonen. Åas, detta underlättar rattsurfande så kanske inte en så bra idé ändå. Men fördelen är att man kan surfa utan att behöva ställa ner ölen

7. Möjlighet att stänga av touch på skärmen. Nu är det extremt nischat, men när man använder telefonen som GPS på motorcykel och det börjar komma lite regn är det inte kul.

8. Telefonkö AI. Vissa företag och myndigheter berättar inte för en hur många som står före en i telefonkö. Det bästa vore ju om alla fick näringsförbud och att myndigheterna stängs ner, men tills dess vore det skönt att kunna spela in slingan för att lära telefonen vilka ljud som tillhör telefonkön. När man gjort det kan man ställa undan telefonen och när till slut något nytt ljud kommer som inte tillhör slingan man spelade in kan telefonen börja pipa så man vet att det är dags att ta upp luren igen. AI-biten kommer om man vill använda det även för telefonköer som berättar ens position i kön. Den lär sig var någonstans det skiljer sig och reagerar t ex inte på vad som än kommer efter "din plats i kön är nummer...".

Saker som fungerar nu, men stöd försvinner lite då och då så jag tar med det för att påpeka att det är viktigt att det inte tas bort:

Att kunna spela in mina samtal. Jag slapp en parkeringsbot på grund av att jag alltid spelar in mina samtal, men det verkar göras om ofta så funktionaliteten försvinner utan att man vet om det ibland. Jag får kontinuerligt testa att mina samtal spelas in ordentligt.

Jag använder ofta mobilen som periskop, ofta för att följa kablar och annat där det är mörkt. Vissa telefoner jag haft tillåter att kameran och ficklampan är igång samtidigt, andra inte. Just nu fungerar det på min telefon och det är viktigt att det fortsätter fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min första tanke var att jag egentligen inte saknar något, men efter att ha läst tråden så kom jag på ett par saker.

Bättre hantering av laddning hade varit trevligt, som att säga till den när man går upp (eller om den kollar på ens larm) också laddar den så långsamt som möjligt för att nå hundra procent precis då. Att kunna stoppa laddningen vid typ 90 hade kanske varit bra men jag vet inte om det gör så stor skillnad för batterihälsan egentligen. Vid längre inkoppling, som typ jobbtelefonen på helgen, hade det varit fint om man kunde låta den typ nå hundra och sen pausa laddningen tills den går ner till åttio eller så innan den laddas upp igen.

Bättre hantering av BT hade också varit trevligt. Snabbare växling mellan enheter och varför inte möjlighet att ta andra roller, som att kunna agera som mus och tangentbord utan mjukvara på datorn, eller att kunna ha en telefon som mottagare för ljud.

Ursäkta mitt ot inlägg, men IOS har ju den funktionen med smart laddning där den laddar långsamt, men ser till att den är fulladdad när man stiger upp. Fungerar sådär för mig iaf, mitt dygnschema så otroligt varierat när jag stiger upp. Om jag har förstått det rätt så ska den basera laddningen på användningsmönster. Ex. Stiger du upp kl 7 varje dag, så kommer telefonen vara fulladdad 6:30 eller något sådant.

Tanken är kanon men tycker att både android och apple, kunde ge användarna möjlighet att synkronisera laddningen med alarm klockan.

Ex. Ställer jag larmet på kl 7 så ska telefonen vara fulladdad kl 6:30. Då skiter jag fullständigt i om den är 30-50% kl 3:00

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Ursäkta mitt ot inlägg, men IOS har ju den funktionen med smart laddning där den laddar långsamt, men ser till att den är fulladdad när man stiger upp. Fungerar sådär för mig iaf, mitt dygnschema så otroligt varierat när jag stiger upp. Om jag har förstått det rätt så ska den basera laddningen på användningsmönster. Ex. Stiger du upp kl 7 varje dag, så kommer telefonen vara fulladdad 6:30 eller något sådant.

Tanken är kanon men tycker att både android och apple, kunde ge användarna möjlighet att synkronisera laddningen med alarm klockan.

Ex. Ställer jag larmet på kl 7 så ska telefonen vara fulladdad kl 6:30. Då skiter jag fullständigt i om den är 30-50% kl 3:00

En fråga i sammanhanget är hur mycket man sparar på batteriet genom detta?
För vissa som mig så går vi olika tider till jobbet varje dag beroende på hur vi känner för det, väckarklocka använder vi bara när vi ska till något viktigt möte eller liknande. Ibland kan telefon ringa jättetidigt och då ska vi iväg direkt. Det viktiga för mig är att telefonen är nästan fulladdad hela tiden.

Att prata om att den ej behöver vara fulladdad före tidigt på morgonen, så känner jag att telefonen snarare kan koppla ifrån batteridrift vid kvällen och sedan köra på laddaren tills morgonen och då har fulladdat.

*edit*
Något jag saknar är tydligare information om hur mycket man sparar batterierna genom att hantera på ett visst sätt. T.ex. ibland plugga jag i min mobil i snabbladdaren utan det behövs. Jag vet inte ett dugg hur mycket mer batteriet slits för detta och om det ens är värt att bry sig om. -Det är en smaksak. Men om batteriet t.ex. endast är 5% sämre efter 2år genom att ständigt snabbladda istället för vanligt, så kommer jag ständigt att snabbladda.-Min fritid är värt mer än att krångla med detta.

Men pratar man 20% sämre batteri, så börjar jag mer fundera på det. Problemet är som sagt att jag inte har en susning om hur mycket sämre batteriet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga i sammanhanget är hur mycket man sparar på batteriet genom detta?
För vissa som mig så går vi olika tider till jobbet varje dag beroende på hur vi känner för det, väckarklocka använder vi bara när vi ska till något viktigt möte eller liknande. Ibland kan telefon ringa jättetidigt och då ska vi iväg direkt. Det viktiga för mig är att telefonen är nästan fulladdad hela tiden.

Att prata om att den ej behöver vara fulladdad före tidigt på morgonen, så känner jag att telefonen snarare kan koppla ifrån batteridrift vid kvällen och sedan köra på laddaren tills morgonen och då har fulladdat.

*edit*
Något jag saknar är tydligare information om hur mycket man sparar batterierna genom att hantera på ett visst sätt. T.ex. ibland plugga jag i min mobil i snabbladdaren utan det behövs. Jag vet inte ett dugg hur mycket mer batteriet slits för detta och om det ens är värt att bry sig om. -Det är en smaksak. Men om batteriet t.ex. endast är 5% sämre efter 2år genom att ständigt snabbladda istället för vanligt, så kommer jag ständigt att snabbladda.-Min fritid är värt mer än att krångla med detta.

Är i princip samma situation som dig, jobbet börjar när jag vill. (Inom rimliga gränser)

Men personligen har jag nog väckarklocka, har nog en tid när jag senast ska stiga upp. För det mesta stiger jag upp före iaf

Håller med dig, skulle vara jätte intressant att veta hur stor påverkan det har på batteriet i sammanhanget.

Det är inte säkert att mobilerna kan köra på laddaren och koppla bort batteriet. Är inte så säker på att de är designade för det.
Men det vore optimalt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Spela in samtal är ju helt givet, det går ju bra på min S7, skull inte vilja byta till en där man inte enkelt kan spela in samtal. Självklar funktion på den här sidan millennieskiftet.

Docka in den (trådlöst) till valfri skärm, tangentbord och mus och köra komplett linux-desktop. Mobiltelefoner, åtminstone high-end, har ju desktopprestanda nu. Jag vet att det finns dockningsvarianter, men jag vill ha fullständigt stöd från Google. Fast det kanske bedöms konkurrera för mycket med Chromebook.

Ja, jag har provat lite med Dex och Huaweis motsvarighet och hade verkligen varit trevligt om det blev en standard i Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Docka in den (trådlöst) till valfri skärm, tangentbord och mus och köra komplett linux-desktop. Mobiltelefoner, åtminstone high-end, har ju desktopprestanda nu. Jag vet att det finns dockningsvarianter, men jag vill ha fullständigt stöd från Google. Fast det kanske bedöms konkurrera för mycket med Chromebook.

Det hade jag på min gamla Windows Phone (hade en Lumia 925). Kunde köra den trådlöst mot våra TV-apparater på jobbet mha Miracast, och behövdes det kunde man köra BT-mus och tangentbord.

Helt fantastiskt smidigt att visa presentationer på - och behövdes det kunde jag RDP:a till min arbetsstation och köra Visual Studio därifrån. Men alla vet ju vad som hände med Windows Phone

Skrivet av Många:

inspelning av samtal

Detta saknar jag med. Hade ACR, skitbra att kunna spela in med. Jag fattar inte varför Google tog bort den featuren; det hade väl inte varit konstigare än en fråga om "Vill du tillåta App-of-the-day att spela in dina röstsamtal?" med valen alla, endast detta, aldrig?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd @Samsung

Vad jag saknar är att kunna välja bort förinstallerade appar man inte använder. Man kan visserligen inaktivera vissa förinstalerade appar, men jag tror inte att det frigör något lagringsutrymme förutom när man rensar cache.

En variant skulle vara att man under installationen kan välja mellan minimal, fullständig och anpassad installation, och däri styra över vilka appar man faktiskt vill ha installerade. Dessutom borde man kunna välja att "ta bort" appar och inte enbart "dölja" dem, oavsett installation. Dock skulle Inställningar och andra system-appar inte vara möjliga att radera av säkerhetsskäl för att Android ska fungera korrekt, men att man kunde välja att dölja dem.
Sedan skulle man via en app-hanterare eller via Inställningar kunna se en översikt över vilka appar man har raderat och även ha möjlighet till att installera dem igen.

Personligen tycker jag att det är för mycket bloat och förinstallerade appar som jag aldrig använder.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bader:

1. Att kunna synca mot egen/tredjeparts lagrinstjänst. Vill inte skicka iväg mina data till Google eller tillverkaren av min telefon utan vill kunna välja själv var det ska lagras och vem som ska kunna läsa. Helst ska jag kunna hosta allt själv i egen server men ett tredjeparts-alternativ är ok så länge det krypteras och bara jag har nyckeln.

2. Detta kanske fungerar redan, men jag har inte hittat det. Jag skulle vilja använda telefonen som extern display ibland.

3. En fyskisk switch för att aktivera ljudlöst, separat från volymkontrollerna

4. En spektrum analysator för de öppna frekvenserna. Alltså inte bara wifi-signaler utan all radiosignal.

5. Allt som jag inte använder ska gå att ta bort, utom möjligtvis möjligheten att använda USB-porten.

6. Sensorer på sidan, ibland har jag bara en hand att skriva med och då vore det skönt om telefonen kände av det och flyttade alla knappar åt den sidan där man håller telefonen. Åas, detta underlättar rattsurfande så kanske inte en så bra idé ändå. Men fördelen är att man kan surfa utan att behöva ställa ner ölen

7. Möjlighet att stänga av touch på skärmen. Nu är det extremt nischat, men när man använder telefonen som GPS på motorcykel och det börjar komma lite regn är det inte kul.

8. Telefonkö AI. Vissa företag och myndigheter berättar inte för en hur många som står före en i telefonkö. Det bästa vore ju om alla fick näringsförbud och att myndigheterna stängs ner, men tills dess vore det skönt att kunna spela in slingan för att lära telefonen vilka ljud som tillhör telefonkön. När man gjort det kan man ställa undan telefonen och när till slut något nytt ljud kommer som inte tillhör slingan man spelade in kan telefonen börja pipa så man vet att det är dags att ta upp luren igen. AI-biten kommer om man vill använda det även för telefonköer som berättar ens position i kön. Den lär sig var någonstans det skiljer sig och reagerar t ex inte på vad som än kommer efter "din plats i kön är nummer...".

Saker som fungerar nu, men stöd försvinner lite då och då så jag tar med det för att påpeka att det är viktigt att det inte tas bort:

Att kunna spela in mina samtal. Jag slapp en parkeringsbot på grund av att jag alltid spelar in mina samtal, men det verkar göras om ofta så funktionaliteten försvinner utan att man vet om det ibland. Jag får kontinuerligt testa att mina samtal spelas in ordentligt.

Jag använder ofta mobilen som periskop, ofta för att följa kablar och annat där det är mörkt. Vissa telefoner jag haft tillåter att kameran och ficklampan är igång samtidigt, andra inte. Just nu fungerar det på min telefon och det är viktigt att det fortsätter fungera.

Du har funderat ordentligt på detta märker jag! Riktigt kul att du har så mycket förbättringar i huvudet, jag fastnade lite för periskopet du pratar om. Det används min telefonkamera till löjligt mycket både när jag skruvar på bilar och på jobbet. Alltid säkrare att sticka in handen än hela huvudet in i ett högspänningsfack

Och ja, att kunna slippa aktivt bevaka en telefonkö vore magiskt, men det skulle väl allt som allt fungera sådär :/

Samt så trodde jag att jag skulle gilla en fysiskt switch för att aktivera ljudlös. Men på dom telefoner jag haft det har jag allt som oftast råkat röra knappen när den exempelvis legat i fickan. Det är otroligt störande att missa viktiga samtal pga man råkat komma åt en liten knapp.

En sista grej jag kan flika in med. Det finns tredjepartsappar som låter dig låsa skärmens touch. Jag använder också den funktionen när jag är ute och cyklar med telefonen på styret.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Du har funderat ordentligt på detta märker jag! Riktigt kul att du har så mycket förbättringar i huvudet, jag fastnade lite för periskopet du pratar om. Det används min telefonkamera till löjligt mycket både när jag skruvar på bilar och på jobbet. Alltid säkrare att sticka in handen än hela huvudet in i ett högspänningsfack

Och ja, att kunna slippa aktivt bevaka en telefonkö vore magiskt, men det skulle väl allt som allt fungera sådär :/

Google har ju en sådan funktion, med en AI som sitter i telefonkö åt en liksom, dock bara i USA vad jag förstår. Samma funktion kan ju också bland annat ringa restauranger och liknande och boka bord, eller avboka redan bokade tider.

Citat:

Samt så trodde jag att jag skulle gilla en fysiskt switch för att aktivera ljudlös. Men på dom telefoner jag haft det har jag allt som oftast råkat röra knappen när den exempelvis legat i fickan. Det är otroligt störande att missa viktiga samtal pga man råkat komma åt en liten knapp.

Det är nog den funktion jag saknar mest från Iphone faktiskt. För mig var det aldrig något problem att den råkade aktivera sig av misstag och knappen är väldigt trevlig på många sätt. I möten och liknande blev det ofta att jag satt och flippade den fram och tillbaka som någon fidget-spinner eller något. Sen finns det ju Android-enheter med typ samma knapp, OnePlus om jag inte minns fel, men så viktig är den inte att jag skulle välja en telefon baserat på att den har den.

Citat:

En sista grej jag kan flika in med. Det finns tredjepartsappar som låter dig låsa skärmens touch. Jag använder också den funktionen när jag är ute och cyklar med telefonen på styret.

//Pontus

Jag har faktiskt inte haft några problem med väta på skärmen på senare år, i mina ögon så brukar det inte skapa problem i sig, däremot funkar ju inte touchen om skärmen är blöt. Men det var värre förr, jag minns inte exakt modell men jag minns att väta kunde göra att skärmen helt flippade ut liksom, men det var rätt många år sedan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Google har ju en sådan funktion, med en AI som sitter i telefonkö åt en liksom, dock bara i USA vad jag förstår. Samma funktion kan ju också bland annat ringa restauranger och liknande och boka bord, eller avboka redan bokade tider.
Det är nog den funktion jag saknar mest från Iphone faktiskt. För mig var det aldrig något problem att den råkade aktivera sig av misstag och knappen är väldigt trevlig på många sätt. I möten och liknande blev det ofta att jag satt och flippade den fram och tillbaka som någon fidget-spinner eller något. Sen finns det ju Android-enheter med typ samma knapp, OnePlus om jag inte minns fel, men så viktig är den inte att jag skulle välja en telefon baserat på att den har den.
Jag har faktiskt inte haft några problem med väta på skärmen på senare år, i mina ögon så brukar det inte skapa problem i sig, däremot funkar ju inte touchen om skärmen är blöt. Men det var värre förr, jag minns inte exakt modell men jag minns att väta kunde göra att skärmen helt flippade ut liksom, men det var rätt många år sedan.

Då får vi hoppas att den AI funktionen kommer till Sverige, många som svårt för att prata i telefonen kommer kasta sig över detta!

Kul att din erfarenhet kring silent-knappen är så annorlunda från ens egen. Användningsmönstret hos folk skiljer sig verkligen åt. Men huvva vad du väckte gamla vanor nu när du pratar om fidget. Min silentknapp användes också ständigt i möten

Enligt min erfarenhet så beror det väldigt mycket på vad resten av telefonen vilar mot för att diktera om den reagerar på vatten eller inte, men det har förstås blivit bättre under senare år. Men som vanligt så lever man kvar i sina gamla vanor

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Då får vi hoppas att den AI funktionen kommer till Sverige, många som svårt för att prata i telefonen kommer kasta sig över detta!

Jo, den har väl fått lite kritik främst från restaurangpersonal och liknande som tycker det känns lite opersonligt och så (och ägarna som inte gillar att det är lättare att avboka om man inte behöver ha kontakt med någon person). Även om Google vad jag förstår bara tillåter denna funktion (med bokning och så alltså) för de ställen som har godkänt detta i förväg. Men just för telefonkö så har de ju redan gjort valet att låta en maskin hantera mig liksom och då har jag inga som helst betänkligheter att låta en maskin hantera deras maskin liksom.

Citat:

Kul att din erfarenhet kring silent-knappen är så annorlunda från ens egen. Användningsmönstret hos folk skiljer sig verkligen åt. Men huvva vad du väckte gamla vanor nu när du pratar om fidget. Min silentknapp användes också ständigt i möten

Jo. Samtidigt har ju funktionaliteten utvecklats en del också. Schemalagt tyst läge med genomsläpp av vissa saker från vissa kontakter har i allmänhet löst det för mig, men på möten och liknande får man ju låsa upp skärmen och sätta på det manuellt, och inte glömma att stänga av det förstås.

Citat:

Enligt min erfarenhet så beror det väldigt mycket på vad resten av telefonen vilar mot för att diktera om den reagerar på vatten eller inte, men det har förstås blivit bättre under senare år. Men som vanligt så lever man kvar i sina gamla vanor

//Pontus

Jo. Jag filmade lite under vatten i somras exempelvis, såg en kräfta i en badsjö som såg lite intressant ut, och det funkade hur bra som helst. Dock fick jag ju sätta igång filmningen innan jag stoppade telefonen i vattnet förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Begränsa laddningen hade jag gärna kunnat göra, men det ska sägas att det sliter inte så farligt då mobiler inte faktiskt laddar till 100%. Utan håller sig en liten skvätt under för att inte slita i onödan.

Samtidigt är skillnaden i slitage mellan exempelvis 95 procent laddning och 80 procent laddning betydande, speciellt om man ofta har mobilen på laddning genom att exempelvis använda en QI-laddare vid skrivbordet eller har den i varma miljöer som i en het bil.

Citat:

Frågan är hur mycket ström det sparar att gå ner i 2g. Dagens 3 och 4g chip är ju bra strömeffektiva. Däremot kan du sätta din mail och lite annat på att endast synka varje timme osv. Vissa telefoner gör det per default när du sätter dom i strömsparläge.

Jag vill påstå att väldigt mycket ström kan sparas. En modern mobiltelefon klarar sig som sagt i cirka en månad om den står i flygplansläge. Det betyder att dess kretsar kan nå ned i väldigt låga energinivåer om de bara ges chansen. Samtidigt känner vi alla till att en mobiltelefon idag tenderar att vara närmast slut i slutet av dagen oavsett om vi använt den mycket eller ej. Att endast synkronisera med bestämda intervall är inte en lika effektiv metod som att välja dynamisk synkronisering eftersom vi tenderar att göra saker i perioder, i.e. ibland kan telefonen bli liggandes oanvänd i timmar, ibland vill vi ha svar direkt. Så en metod skulle kunna vara att först synkronisera momentant, om inget händer öka tiden mellan synkroniseringarna till 5 minuter. Om inget hänt då öka tiden till 15 minuter. Om inget hänt under denna tid öka till 30 minuter och om inget hänt under denna period öka till 60 minuter etc.

Citat:

Är det pga utvecklingsskäl som du vill kunna spegla skärmen? Jag har inte pysslat med app-skapande själv

Tyvärr inte, utan för att rädda människors mobiltelefoner sedan de spräckt skärmen eller liknande skada uppstått. Det är flera gånger som detta hänt, och alltför många saknar ännu backup på sina viktiga filer, bilder etc.