Intels grafikkort Arc "Alchemist" ute hos partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort Arc "Alchemist" ute hos partnertillverkare

Inför lanseringen är referensdesignen för Intels grafikkort ute hos partnertillverkare, vilka är i gång med att ta fram skräddarsydda modeller.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Men när är dem i min hand då?

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av kelthar:

Tidigt 2022 är sagt. På svenska brukar det betyda första kvartalet.

Permalänk
Medlem

RX 6700 XT har 12GB minne, inte 8GB som det står i tabellen.

Permalänk
Medlem

Dom skulle nog skippat RT kärnorna så dom fått ner priset lite, Raytracing lär suga stenhårt ändå på dessa korten.

Permalänk
Medlem

2022! ..och sen X tid i månader/år av F5:ande på Proshop 14:00 varje dag för att lyckas lägga ett kort i kundkorgen

Permalänk
Medlem

På papper så ser kortet riktigt intressant ut, men där Intel kan falla är på drivrutinerna och prislappen. Lever kortet inte upp till specsen och priset ligger i nivå med Nvidia och AMD så tror jag inte att många är särskilt sugna på köp. Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Permalänk
Medlem

Aldrig trodde jag att jag skulle hålla på Intel!

Men med Nvidia som det girigaste och vidrigaste företaget i mannaminne...allt är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pibben:

RX 6700 XT har 12GB minne, inte 8GB som det står i tabellen.

Sammanblandning mellan 6600 XT och 6700 XT kanske?
Texturenheter ska väl vara 160 istf 128 och minne 12 GB istf 8 GB, det som sticker ut framförallt.
Vet inte om det är mer fel i faktarutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skrivet av Jacob:

Tidigt 2022 är sagt. På svenska brukar det betyda första kvartalet.

Vilket i sin tur brukar betyda 32:a mars. I teorin. Sen om de kan möta efterfrågan etc är förstås en annan fråga.

Permalänk
Snusfri

Mysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Men borde inte Intel vara lika begränsade som Nvidia och AMD, eftersom även Intel tillverkar gpu:n hos TSMC? Det vore en annan sak om det var Intel själva som gjorde det.

Permalänk
Medlem

Om man blickar framåt några år och intel håller sig kvar i gamet så blir det väldigt intressant, första släppet är alltid skakigt och har inte jättehöga förväntningar, tänker mest på drivrutiner, barnsjukdomar mjukvara/hårdvara etc.

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av Gender Bender:

På papper så ser kortet riktigt intressant ut, men där Intel kan falla är på drivrutinerna och prislappen. Lever kortet inte upp till specsen och priset ligger i nivå med Nvidia och AMD så tror jag inte att många är särskilt sugna på köp. Men å andra sidan, kan de, till skillnad från Nvida och AMD, faktiskt fylla lagerhyllorna runt om i världen så är det det enda alternativet vid behov av uppgradering.

Skrivet av backfeed:

Men borde inte Intel vara lika begränsade som Nvidia och AMD, eftersom även Intel tillverkar gpu:n hos TSMC? Det vore en annan sak om det var Intel själva som gjorde det.

Intel använder TSMC:s 6-nanometersteknik som i allt väsentligt är 7 nanometer och använder samma produktionslinjer. Det talar väl ändå för att Intel sätter sig i samma båt som AMD, men vi ska inte utesluta att de gjort avtal med TSMC som säkrat upp så att tillgången blir tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

2022! ..och sen X tid i månader/år av F5:ande på Proshop 14:00 varje dag för att lyckas lägga ett kort i kundkorgen

Haha precis min tanke. Försöker fortfarande stundvis när jag kommer ihåg att följa med "onsdags droppen" av 3070 Ti kort till MSRP pris på proshop. xD Ännu idagsläget så såljs de få exemplar som de får slut på minuten liksom. Får hoppas Intel blir ett alternativ också så ökar mina chanser!!

Permalänk
Medlem

Intel är väl redan världens största tillverkare av grafikprocessorer? Jag tvivlar inte en sekund på att detta blir skitbra, framförallt under Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Intel använder TSMC:s 6-nanometersteknik som i allt väsentligt är 7 nanometer och använder samma produktionslinjer. Det talar väl ändå för att Intel sätter sig i samma båt som AMD, men vi ska inte utesluta att de gjort avtal med TSMC som säkrat upp så att tillgången blir tillräcklig.

Exakt, det beror på antalet reserverade wafer starts.
Vi vet å andra sidan förstås inte hur det står till med det.

Permalänk

Känns som Intel vill hänga på mining-tåget och tjäna massa cash, detta kommer bli ett mining kort.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se prestandan och stabilitet i titlar annat än "AAA-spel".

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se dom i test hur dom presterar i mot Nvidia och AMDs grafikkort..

Permalänk
Medlem

Drömma går ju.

Permalänk
Medlem

Intel har väl tyvärr aldrig försökt pressa priserna... Så de hoppas väl bara på fortsatt komponentbrist så de kommer in på marknaden utan att behöva kompromissa

Permalänk
Medlem

Jag vill se priserna först, har ändå större förtroende för amd och Nvidia när det gäller grafikkort och drivrutiner, är de inte rejält billigare får någon annan betatesta....

Permalänk
Medlem

Det är Intel vi pratar om så räkna med saftiga priser.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Intel går partner vägen som AMD och Nvidia anser jag på ett sätt hade det tyckt det varit intressant om man sagt inga partner modeller utan vi gör enbart referensmodeller och hanterar det precis som med CPU att det endast finns de modeller som kommer ifrån Intel själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dom skulle nog skippat RT kärnorna så dom fått ner priset lite, Raytracing lär suga stenhårt ändå på dessa korten.

Jag tror iofs att ett grafikkort helt utan möjlighet till raytracing kommer att bli svårsålt i prisklassen kring 300-400 $ i framtiden om det är inriktat på spelande, och Intel vet det.

Det är ju inte heller omöjligt att de samarbetar med några spelföretag för att få in XESS + raytracing i några spel till lanseringen, vilket gör att även lägre presterande kort blir mer attraktiva. Sedan behöver de ju inte göra som Nvidia och CD Project Red och överdriva raytracingen så att det knappt ens fungerar utan DLSS på deras egna toppkort, mer som det verkar bli med Far Cry 6, att det nog funkar för de flesta om man inte behöver köra 4K/60. Det är nog också bra om Intel vill att XESS ska bli en "DLSS-dödare".

Man ska kanske inte heller underskatta betydelsen av 16 GB minne i samband med raytracing. Där kan det slå över sin prisklass, se på Resident Evil Village och RTX 3060 med 12 GB jämfört med RTX 3060 Ti/3070 med 8 GB. Även om 3060 inte är tänkt för spelande i 4K trumfade det sina dyrare syskon där, och dessutom med spelbar framerate. Speciellt om man kombinerar raytracing med högupplösta texturer, då kan nog minnesmängden få betydelse även i lägre upplösningar än 4K. dvs där Alchemist är positionerat. Det ska f ö bli intressant att se vad minnesmängden på grafikkorten innebär för just Far Cry 6 i de lägena.

Antar dock att Intel ev får konkurrera med upphottade versioner av Ampere- och RDNA 2-korten, och att Nvidia/AMD då kanske bara är ett drygt halvår bort från sina nästa generation, så jag tror inte Intel kan ta för mycket betalt (jämförelsevis) ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Att aktivt försöka gimpa sina kort i den prisklassen är ingen direkt bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Men med Nvidia som det girigaste och vidrigaste företaget i mannaminne...allt är möjligt.

Har du glömt bort hur Intel var mot sina kunder innan AMD dominerade de!? De är lika vidriga som Nvidia.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se pris och hashrate på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Du behöver inte hålla på dem. Men du kan hoppas de inte gör en blunder, igen. (läs in valfritt misslyckande, helst GPU och iGPU)