Permalänk
Medlem

Hur köpa elektronikkomponenter

Det här kan ju tyckas vara en rätt efterbliven titel, men jag finner mig själv ofta vara på jakt efter ett fåtal specifika elektronikkomponenter, utan att veta riktigt hur jag ska få tag på dem på ett vettigt sätt.

Just nu försöker jag bygga ihop en fläktkontroller i retrotappning (två gamla kromade vippbrytare ist för vred). Hursomhelst så behöver jag nu 2 st motstånd (100 + 50 ohm, ca 2-4W power rating), men vet inte riktigt hur jag ska få tag på dem. Från elfa kan man bara köpa rätt "stora" ordrar, och frakten är hutlös, så för att få mina motstånd därifrån skulle det kosta typ 350kr, vilket är vansinne. Då är det billigare att köpa en Noctua FLX med dessa motstånd medföljandes. Någon fysisk Elfa butik finns inte, så frakten kommer man inte undan. Kjell, Clas, etc har inget vettigt i kategorin. Jag har försökt leta upp kasserad elektronik, något som tydligen är extremt åtråvärt och jag är aldrig snabb nog på bortskankes.se etc. Dessutom är chansen låg att hitta det jag söker.

Så vad ska man göra som hobbybyggare här? Några andra tips? Finns det någon butik (fysisk eller online) jag har missat?

Permalänk
Medlem

jag har köpt massvis från Aliexpress, men är ju rätt lång leveranstid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Amazon, Aliexpress, banggood och i vissa fall Ebay.
För svenska delar finns en del små butiker på Tradera (oftast något uppmarkade Kina delar), du har annars Electrokit.com , är det mer specifikt du söker så rs, farnell eller digikey men där kostar det en del med frakt så sällan värt det för små enskilda köp förrän du passerar upp till fraktfritt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Amazon, Aliexpress, banggood och i vissa fall Ebay.
För svenska delar finns en del små butiker på Tradera (oftast något uppmarkade Kina delar), du har annars Electrokit.com , är det mer specifikt du söker så rs, farnell eller digikey men där kostar det en del med frakt så sällan värt det för små enskilda köp förrän du passerar upp till fraktfritt.

Oj, Amazon hade ju en hel del verkar det som! Men finns det metod i det vansinnet som är att hitta saker där Jag hittade iofs vad jag sökte med "motstånd 2w", men man hamnar ju inte i någon kategori vad jag kan se? Dock är ju leveranstiden lite lång, 25 okt till 11 nov. Betyder det att grejerna kommer från kina?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Oj, Amazon hade ju en hel del verkar det som! Men finns det metod i det vansinnet som är att hitta saker där Jag hittade iofs vad jag sökte med "motstånd 2w", men man hamnar ju inte i någon kategori vad jag kan se? Dock är ju leveranstiden lite lång, 25 okt till 11 nov. Betyder det att grejerna kommer från kina?

Troligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Man börjar med att köpa några olika sortimentsatser med komponenter så man har ett bassortiment hemma. Det blir ofta dyrare att inte göra så. typ >
https://www.amazon.se/Resistor-Resistors-Assortiment-vardera-...
https://www.amazon.se/Longruner-Metallfilm-motst%C3%A5ndssats...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är nog vettigt om man planerar att göra fler projekt. Ska dock ta och löda isär det elektronikskrotet jag ändå lyckades skrapa ihop och sortera komponenterna. Bra OCD projekt om inte annat..

Permalänk

Electrokit.com som nämnts tidigare är nog mitt vanligaste ställe. Innan dess var det Aliexpress, med alla avgifter och frakttiden så är det sällan intressant numera.

Permalänk
Avstängd

RS är väl mitt tips, vet inte hur frakten är från dem men värt att kolla. Liknande sortiment som Elfa har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det här kan ju tyckas vara en rätt efterbliven titel, men jag finner mig själv ofta vara på jakt efter ett fåtal specifika elektronikkomponenter, utan att veta riktigt hur jag ska få tag på dem på ett vettigt sätt.

Just nu försöker jag bygga ihop en fläktkontroller i retrotappning (två gamla kromade vippbrytare ist för vred). Hursomhelst så behöver jag nu 2 st motstånd (100 + 50 ohm, ca 2-4W power rating), men vet inte riktigt hur jag ska få tag på dem. Från elfa kan man bara köpa rätt "stora" ordrar, och frakten är hutlös, så för att få mina motstånd därifrån skulle det kosta typ 350kr, vilket är vansinne. Då är det billigare att köpa en Noctua FLX med dessa motstånd medföljandes. Någon fysisk Elfa butik finns inte, så frakten kommer man inte undan. Kjell, Clas, etc har inget vettigt i kategorin. Jag har försökt leta upp kasserad elektronik, något som tydligen är extremt åtråvärt och jag är aldrig snabb nog på bortskankes.se etc. Dessutom är chansen låg att hitta det jag söker.

Så vad ska man göra som hobbybyggare här? Några andra tips? Finns det någon butik (fysisk eller online) jag har missat?

Mina "go-to" är electrokit för småsaker. Hyffsat urval, lite dyrt med billigt och snabb frakt pga att de finns i Sverige. Annars är komponentshoppen bra. De beställer genom Farnell, mot ett litet påslag. Även de baserade i Sverige, men aningen dyrare frakt. Sen finns ju digikey som säljer till privatpersoner. Enormt utbud och bra priser, men sällan värt för ordrar under deras fri frakt gräns (430kr). Komponentshoppen eller digikey borde ha vad du behöver

Electrokit
komponentshoppen
Digikey

Edit: Prylarna du behöver kostar 3kr/st och 6kr/st på electrokit, då en 2W och en 3W + 29 (eller är det kanske 39) kr frakt. Men som tidigare sagts, du kan ta mindre effektklass om du vill.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du räknat lite fel på effektbehovet. Låter som lite väl överdrivna effekter för att driva fläktar. I ett 12V system kan du max få 1.4W - om du har hela spänningsfallet på 12V över 100 Ohm, vilket du inte har, då skulle inte fläktarna snurra. Men du kan alltid köpa motstånds-sortimentet på Kjell. Lägre effekt, men det löser du med lite parallell-/seriekopplingar, och kan justera spänningarna med lödkolv. Electrokit.com som nämndes ovan brukar annars ha en del hemma till rimliga frakter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Man börjar med att köpa några olika sortimentsatser med komponenter så man har ett bassortiment hemma. Det blir ofta dyrare att inte göra så. typ >
https://www.amazon.se/Resistor-Resistors-Assortiment-vardera-...
https://www.amazon.se/Longruner-Metallfilm-motst%C3%A5ndssats...

Jag gillade resistorerna där med "Low noise"!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gillade resistorerna där med "Low noise"!

Det är inget lustigt översättningsfel utan en verklig och viktig egenskap.
Det är lågbrusiga metallfilmsresistorer, de brusar mindre än kolresistorer, brus i förstärkarkretsar uppstår faktisk till stor del i resistorerna och det är därför det är så extremt svårt att nå låga brusnivåer utan att kyla dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Johnson%E2%80%93Nyquist_noise

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget lustigt översättningsfel utan en verklig och viktig egenskap.
Det är lågbrusiga metallfilmsresistorer, de brusar mindre än kolresistorer, brus i förstärkarkretsar uppstår faktisk till stor del i resistorerna och det är därför det är så extremt svårt att nå låga brusnivåer utan att kyla dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Johnson%E2%80%93Nyquist_noise

Syftade mer på att de verkade prisvärda! De större 1/2W-resistorerna tyckte jag verkade något dyra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Jag gissar att du räknat lite fel på effektbehovet. Låter som lite väl överdrivna effekter för att driva fläktar. I ett 12V system kan du max få 1.4W - om du har hela spänningsfallet på 12V över 100 Ohm, vilket du inte har, då skulle inte fläktarna snurra. Men du kan alltid köpa motstånds-sortimentet på Kjell. Lägre effekt, men det löser du med lite parallell-/seriekopplingar, och kan justera spänningarna med lödkolv. Electrokit.com som nämndes ovan brukar annars ha en del hemma till rimliga frakter.

Jag tänkte att vara lite på den säkra sidan bara. Jag räknade högt på fallet med en fläkt som drar nära 4W. Vill minnas att jag såg detta på en av mina fläktar, men kan minnas fel. Låter ju lite väl högt (kan det vara med RGB belysning inräknat?). Men om det är max 1.4W så borde det ju räcka gott med 0.5 - 1W resistorer, eller lägre om man är lite kreativ med lödkolven som du säger. Får kolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Mina "go-to" är electrokit för småsaker. Hyffsat urval, lite dyrt med billigt och snabb frakt pga att de finns i Sverige. Annars är komponentshoppen bra. De beställer genom Farnell, mot ett litet påslag. Även de baserade i Sverige, men aningen dyrare frakt. Sen finns ju digikey som säljer till privatpersoner. Enormt utbud och bra priser, men sällan värt för ordrar under deras fri frakt gräns (430kr). Komponentshoppen eller digikey borde ha vad du behöver

Electrokit
komponentshoppen
Digikey

Edit: Prylarna du behöver kostar 3kr/st och 6kr/st på electrokit, då en 2W och en 3W + 29 (eller är det kanske 39) kr frakt. Men som tidigare sagts, du kan ta mindre effektklass om du vill.

Jupp, samma här, enstaka småsaker beställer jag från Electrokit. Bor man i Malmö har de öppnat upp för avhämtning av förbeställda prylar igen, om man vill slippa frakten. De håller till vid frihamnen.

Lawicel kan vara värda att ta en kik på också, som alternativ till Electrokit.

Till dina övriga alternativ kan jag lägga RS Online. Också enormt sortiment, men lider av samma sak som dina förslag, dyr frakt om man inte kommer över fri frakt-gränsen. Kan också ta några dagar att få grejorna levererade, de kan komma från olika lager runtom i Europa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Nu har jag verkligen en hel del alternativ att kolla in. Även om det är svårslaget att bara kunna valsa in i en Elfabutik, som man kunde en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Jag gissar att du räknat lite fel på effektbehovet. Låter som lite väl överdrivna effekter för att driva fläktar. I ett 12V system kan du max få 1.4W - om du har hela spänningsfallet på 12V över 100 Ohm, vilket du inte har, då skulle inte fläktarna snurra. Men du kan alltid köpa motstånds-sortimentet på Kjell. Lägre effekt, men det löser du med lite parallell-/seriekopplingar, och kan justera spänningarna med lödkolv. Electrokit.com som nämndes ovan brukar annars ha en del hemma till rimliga frakter.

Med Kjells motståndssats kan man panga ihop 2x330 Ohm och 1x270 Ohm i parallell, vilket borde ge ett effektivt motstånd på 102 Ohm, samt power rating på 3 * 0.25W = 0.75W, om jag tänkt rätt.

(Anledningen till just 50 och 100 Ohm är att jag med dessa kan göra kombinationerna 50, 100, samt 150 Ohm, vilket är detsamma som Noctuas olika low-noise adapters, vilka funkar bra).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikael07:

Med Kjells motståndssats kan man panga ihop 2x330 Ohm och 1x270 Ohm i parallell, vilket borde ge ett effektivt motstånd på 102 Ohm, samt power rating på 3 * 0.25W = 0.75W, om jag tänkt rätt.

(Anledningen till just 50 och 100 Ohm är att jag med dessa kan göra kombinationerna 50, 100, samt 150 Ohm, vilket är detsamma som Noctuas olika low-noise adapters, vilka funkar bra).

Eftersom resistorerna har olika värden kommer det att flyta olika hög ström genom dem vilket leder till olika effektutveckling i respektive gran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom resistorerna har olika värden kommer det att flyta olika hög ström genom dem vilket leder till olika effektutveckling i respektive gran.

Ja det är sant, men motstånden är nästan lika stora, så den approximationen får duga

Fast det vore ju kul att dra fram papper och penna och göra det ordentligt, var länge sedan. För att göra ett kretsschema bör man väl räkna med att fläktens ekvivalenta motstånd är (12*12) / P_fläkt?

Permalänk
Medlem

Köpte kondensatorer från Conrad när jag lagade en skärm, dock kostar oftast frakten mer är komponenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampstern:

Electrokit.com som nämnts tidigare är nog mitt vanligaste ställe. Innan dess var det Aliexpress, med alla avgifter och frakttiden så är det sällan intressant numera.

Det ska inte vara några Postnordavgifter längre, nu ska säljaren ta ut moms när du lägger ordern. Det är nytt från 1a juli

Permalänk
Medlem

Farnell kanske?

Permalänk
Medlem

Jag minns med viss nostalgi när man knatade in på Eltema (de var vid det laget uppköpta av Elfa men behöll sitt eget varumärke), ställde sig vid ett av deras ståbord med en talong, fyllde i vad man skulle ha (ett sådant här motstånd, fyra sådana härna kondensatorer, två små plåtlådor av den här modellen, en 555:a (alltid minst en 555:a i varje bygge) etc), gick fram till kassan med sin ifyllda talong och fick sedan stå där medan en glad medarbetare sprang omkring på deras gigantiska lager och plockade ihop min lilla skitorder. Betala någon hundralapp för att sedan glad i hågen åka hem med spårvagn och buss med ett nytt projekt i en liten påse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Farnell kanske?

Farnell säljer tyvärr inte till privatpersoner vad jag vet. Men det går att beställa genom komponentshoppen som jag nämnde ovanför. Fungerar bra, men man kan få sina prylar i flera paket om man har otur

Permalänk
Medlem

electrokit.com tycker jag är outstanding.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikael07:

Det här kan ju tyckas vara en rätt efterbliven titel, men jag finner mig själv ofta vara på jakt efter ett fåtal specifika elektronikkomponenter, utan att veta riktigt hur jag ska få tag på dem på ett vettigt sätt.

Just nu försöker jag bygga ihop en fläktkontroller i retrotappning (två gamla kromade vippbrytare ist för vred). Hursomhelst så behöver jag nu 2 st motstånd (100 + 50 ohm, ca 2-4W power rating), men vet inte riktigt hur jag ska få tag på dem. Från elfa kan man bara köpa rätt "stora" ordrar, och frakten är hutlös, så för att få mina motstånd därifrån skulle det kosta typ 350kr, vilket är vansinne. Då är det billigare att köpa en Noctua FLX med dessa motstånd medföljandes. Någon fysisk Elfa butik finns inte, så frakten kommer man inte undan. Kjell, Clas, etc har inget vettigt i kategorin. Jag har försökt leta upp kasserad elektronik, något som tydligen är extremt åtråvärt och jag är aldrig snabb nog på bortskankes.se etc. Dessutom är chansen låg att hitta det jag söker.

Så vad ska man göra som hobbybyggare här? Några andra tips? Finns det någon butik (fysisk eller online) jag har missat?

Skulle det funka med sånna där medföljande motstånd från Noctua så har jag ett helt gäng du kan få.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jobbar med inköp av elektronikkomponenter så har inte koll på vilka som säljer till privatpersoner men här kommer en lista på leverantörer vi använder:

Elfa
Farnell
RS
TME
Mouser
Digikey
Arrow

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gillade resistorerna där med "Low noise"!

Ja de gamla tvåtaktsresistorerna är grymt bullriga.

Permalänk
Medlem

m.nu har ingen nämnt, uruselt utbud men ibland har de just vad man behöver.
https://www.m.nu/komponenter/motstand-potentiometrar