Permalänk
Medlem

AC-adapter universal

Hej jag tänkte köpa en ac-adapter som är i universalformat. Grejen är att de finns för laptop och sen finns de ”vanliga” som är i samma storlek som ac-adaptrar för tillexempel.

Kan jag köpa en för laptop och använda de router, lampor, radio osv. Eller måste jag köpte en stor och en liten? Länkande exempel på de adaptrarna jag pratar om.

Har ni tips?

https://www.teknikdelar.se/goobay-universal-stromadapter-usb-...

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/lap...

Permalänk
Medlem

Du måste kolla om de håller rätt utspänning för de enheter du vill kunna ansluta. Laptop laddaren har t ex 18,5-20 V och den andra har 3-12V

Permalänk
Skrivet av ripan_:

Hej jag tänkte köpa en ac-adapter som är i universalformat. Grejen är att de finns för laptop och sen finns de ”vanliga” som är i samma storlek som ac-adaptrar för tillexempel.

Kan jag köpa en för laptop och använda de router, lampor, radio osv. Eller måste jag köpte en stor och en liten? Länkande exempel på de adaptrarna jag pratar om.

Har ni tips?

https://www.teknikdelar.se/goobay-universal-stromadapter-usb-...

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/laptop-tillbehor/lap...

Det är viktigt att du kollar vilken volt det du skall använda tar emot samt ampere för att veta om den klarar av att drivas effektmässigt.
Det du har länkat är 3-12v 0.6A för den första transformatorn och den går inte att använda till någon laptop.
Den andra är 19v och fungerar till många modeller av laptops men inte alla.

Så ja du behöver köpa båda om du ska ha dem till både laptop och andra prylar men kolla noga vilken spänning och strömstyrka prylarna du använder behöver (det står där du kopplar in sladden).

Permalänk
Medlem

Kolla polerna så + och - sitter på rätt ställen på kontakten , spänningen måste stämma , strömstyrkan kan vara högre men i regel inte för låg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

Det är viktigt att du kollar vilken volt det du skall använda tar emot samt ampere för att veta om den klarar av att drivas effektmässigt.
Det du har länkat är 3-12v 0.6A för den första transformatorn och den går inte att använda till någon laptop.
Den andra är 19v och fungerar till många modeller av laptops men inte alla.

Så ja du behöver köpa båda om du ska ha dem till både laptop och andra prylar men kolla noga vilken spänning och strömstyrka prylarna du använder behöver (det står där du kopplar in sladden).

Men finns de ingen man kan ställa ampere och volt på?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ripan_:

Ampere (ström) är "upp till", det är säkringarna som avgör hur mkt du kan trycka ut.
Volt (spänning) är ett fast värde, som i vissa fall går att ställa manuellt med ett vred eller liknande.

Volt * Ampere = Effekt, watt. Så 20v med 0,5A ger 10 watt.
Bakvänt kan du säga att ett 850 watts nätaggregat på 220v drar ca: 3,8 ampere (850/220) under maxlast.
En hemsäkring kan ligga på 10 ampere tex, för att ge lite kontext.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/laptop-...
Där är ett exempel på en med variabel spänning, men den löser det åt dig (hoppas den väljer rätt, bara..).
Oftast är de byggda med en specifik användning i åtanke; mindre USB-enheter, laptops osv.

Du kan skaffa spänningskuber som kan ge i stort sett vad du vill, på vilket sätt du vill. Men det är inte ekonomiskt hållbart att köpa såna till varenda lampa i huset. Bättre att skaffa enheter till exakt vad du ska ha den till. Det blir billigare och enklare i längden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Har sett såna men jag skulle inte vilja ha en sån , en klassiker från förr är när nån undrade vad det var för knapp bak på nätagget , ändrade spänning så var den burken godnatt

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har sett såna men jag skulle inte vilja ha en sån , en klassiker från förr är när nån undrade vad det var för knapp bak på nätagget , ändrade spänning så var den burken godnatt

Det är raka motsatsen till vad denna tråd handlar om, ett nätaggregat där man manuellt kan ställa förväntad spänning in.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är raka motsatsen till vad denna tråd handlar om, ett nätaggregat där man manuellt kan ställa förväntad spänning in.

Nja , det är vad som kan hända om man matar en enhet med en för hög spänning.

Visa signatur