Permalänk

Gaming router inställningar?

Tjena, köpte en ny gaming router och vid första uppstart utan några inställningar gjorda så fick jag runt 25-50 i ms i spelet jag spelade beroende på vilken server. Jag gick sedan in och ändra QoS till gaming och la till min enhet i “Game Device Prioritizing”. Efter det öppnade jag några portar så jag skulle kunna få nat type open på xboxet.

Efter det så startade jag spelet igen och fick mellan 50-80 i ms beroende på vilket server, jag provade sedan ta bort portarna jag öppnat och då verkade det ”fungera igen” med 25-50 i ms..

Det måste ju ha varit någon inställning som inte är kompatibel med någon av det andra?

Där är ju goda inställningsmöjligheter och skulle tacksamt ta imot tips på vad man ska använda/aktivera/avaktivera!

Även tips på om det är inställningar som inte fungerar med andra inställningar, läste någonstans att man kanske inte kunde köra port forwarding med QoS eller med UPnP(?)

Permalänk
Inaktiv

QoS har alltid en overhead, jag brukar stänga av det. Det är användbart i lägen där man bor flera under samma tak, och någon kör tunga nerladdningar som äter all bandbredd samtidigt som någon annan försöker streama 4K content typ.

Sen brukar jag också ibland aktivera DMZ för min primära rigg istället för att bråka med port forwarding. Detta kan anses slarvigt ur säkerhetssynpunkt men det underlättar verkligen ibland. Stänger gärna av Windows brandväggen också. 🙈

Permalänk

QoS är typ mer en funktion för att inte en person ska kunna roffa åt sig all bandbredd.

dvs sitter Per på en icke prio dator och tankar porr i full hastighet och du börjar använda nätet från din dator med prio så kommer den sänka hastigheten för Per så att din data får plats i bandbredden.

dvs det gör inte att du får bättre bandbredd bara att du alltid får plats i tillgängliga bandbredden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ahokej så QoS är inget OP få direkt! Men bytte dns server på routern till 1.1.1.1 1.0.0.1 och det gjorde hyfsad skillnad! Vad ska jag göra för att få igång port forward utan att det bråkar med någon annan funktion?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Flatearth: Vad är det för märke och modell på routern?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flatearth:

Ahokej så QoS är inget OP få direkt! Men bytte dns server på routern till 1.1.1.1 1.0.0.1 och det gjorde hyfsad skillnad! Vad ska jag göra för att få igång port forward utan att det bråkar med någon annan funktion?

Testa denna sida: https://portforward.com/router.htm

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Flatearth: Vad är det för märke och modell på routern?

Asus rt-ac86u heter den

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen grejen med dessa "gamingroutrar", är det inte bara mest en marknadsföringstaktik att kalla dom så?
Det som de flesta "gamingroutrar" har gemensamt att de valt designen efter någon farkost i Star Wars eller liknande samt att de eftersträvar att ha så många wifiantenner som möjligt, vilket borde vara ointressant när det gäller gaming, för då vill man ju koppla med sladd för lägsta möjliga pingtider?

Permalänk
Skrivet av Margarin:

Testade men samma metod som jag använde, gissar på att någon annan funktion bråkar med den?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Vad är egentligen grejen med dessa "gamingroutrar", är det inte bara mest en marknadsföringstaktik att kalla dom så?
Det som de flesta "gamingroutrar" har gemensamt att de valt designen efter någon farkost i Star Wars eller liknande samt att de eftersträvar att ha så många wifiantenner som möjligt, vilket borde vara ointressant när det gäller gaming, för då vill man ju koppla med sladd för lägsta möjliga pingtider?

Lyckligtvis ser min ganska clean ut ville inte ha något flashigt direkt.. jag är ganska novis på denna topic men efter min korta research inför inköpet så är där fler funktioner för att få låglatens spel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av No_Jah:

Ja det är mestadels flash och många mjukvarufunktioner och lite taktik..
Inte alla kan eller vill använda kabel, sen om det fungerar bättre med 14 eller två antenner får sagda "taktik" visa

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flatearth:

Lyckligtvis ser min ganska clean ut ville inte ha något flashigt direkt.. jag är ganska novis på denna topic men efter min korta research inför inköpet så är där fler funktioner för att få låglatens spel

Latensen beror lite mer på andra saker än din "gaming" router, den skyfflar egentligen bara trafik.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Flatearth:

Asus rt-ac86u heter den

Okej, då har vi samma modell

Kör du trådat eller trådlöst till den enhet du mäter med?

Kolla så att firmwaren är uppdaterad annars uppdatera den. En sak som jag gör är att återställa routern helt efter en fw-uppdatering.
Detta är inget måste men ibland (i asus fall ”för ofta”j hjälper det att få bort små fel som kan komma vid en uppdatering

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Okej, då har vi samma modell

Kör du trådat eller trådlöst till den enhet du mäter med?

Kolla så att firmwaren är uppdaterad annars uppdatera den. En sak som jag gör är att återställa routern helt efter en fw-uppdatering.
Detta är inget måste men ibland (i asus fall ”för ofta”j hjälper det att få bort små fel som kan komma vid en uppdatering

Ahokej perfekt ju! Kör på 5ghz wifin och uppdaterade mjukvaran direkt när jag pluggade in den, har du någon aning varför jag får avsevärt högre ping när jag öppnade portarna i port forward? Några andra bra inställningar jag bör titta på?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Flatearth:

Ahokej perfekt ju! Kör på 5ghz wifin och uppdaterade mjukvaran direkt när jag pluggade in den, har du någon aning varför jag får avsevärt högre ping när jag öppnade portarna i port forward? Några andra bra inställningar jag bör titta på?

Wi-Fi är en egen best, dvs det är långt ifrån optimalt att spela på om man bryr sig om ping.

Sen blir det lite fel om du mäter mot en spelserver då du inte får konsekventa resultat (beroende på serverbelastning mm).

Stäng av qos, upnp. Öppna portarna du behöver (har du ju gjort).
Scanna av din omgivning med en wifiscanner och se om du har en viss kanal som är ledig och lås din router på den.

Det kommer inte bli perfekt men kanske mer konsekventa resultat iaf så pingen inte fluktuerar lika mycket

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Wi-Fi är en egen best, dvs det är långt ifrån optimalt att spela på om man bryr sig om ping.

Sen blir det lite fel om du mäter mot en spelserver då du inte får konsekventa resultat (beroende på serverbelastning mm).

Stäng av qos, upnp. Öppna portarna du behöver (har du ju gjort).
Scanna av din omgivning med en wifiscanner och se om du har en viss kanal som är ledig och lås din router på den.

Det kommer inte bli perfekt men kanske mer konsekventa resultat iaf så pingen inte fluktuerar lika mycket

Aa vet såklart att Wi-Fi inte är optimal men routern står ca 2m ifrån xboxet, fick precis in fiber och har änsålänge bara dragit nätverk mellan noden och routern hehe! Aha då är det säkert qos och upnp som bråkat med portarna! Tack för hjälpen! Ändrade även dns server på routern och det märkte jag skillnad på också!

Ska jag låta xboxet ligga kvar i Game Device Prioritizing?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan du göra. QoS ska inte påverka portarna i sig.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det kan du göra. QoS ska inte påverka portarna i sig.

Tack för svar! Någon annan onämnd funktion man kan kika på?

Permalänk
Inaktiv

Kolla om det finns inställningar för CTF/Cut-Through Forwarding någonstans. Det är en ganska extrem funktion du kan använda för att skala bort funktionalitet med enda syftet att höja bandbredd och minska latens.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Kolla om det finns inställningar för CTF/Cut-Through Forwarding någonstans. Det är en ganska extrem funktion du kan använda för att skala bort funktionalitet med enda syftet att höja bandbredd och minska latens.

Ahokej, tack för tipset! Har kollat genom menyerna men verkar ej som jag har tillgång till den inställningen:)

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det är servern/servrarna du ansluter till som begränsar din ms, inte routern. Sen är väl 25 ms acceptabelt att spela med (tycker jag).

Jag har gigabitlina med en likadan router och kan ligga på allt mellan 2-300+ ms när jag spelar BF4 t.ex.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Tror snarare att det är servern/servrarna du ansluter till som begränsar din ms, inte routern. Sen är väl 25 ms acceptabelt att spela med (tycker jag).

Jag har gigabitlina med en likadan router och kan ligga på allt mellan 2-300+ ms när jag spelar BF4 t.ex.

Ja absolut är det så, använde det mest som en referenspunkt

Permalänk

Är somsagt väldigt novis och precis fått fiber men blir lite konfunderad, spelade runt lunch idag och hade 80% 30 i ms på alla servrar i en 2 timmars period. Nu ikväll skulle jag testa spela igen och hade som bäst 50 i ms och i dom flesta fall 70 i ms på en 2 timmars period (samma spel såklart). Blir ganska provocerad över hur okonsekvent det verkar vara? Har 250/250 och har inte ändrat några inställningar alls, vad kan detta bero på? Något fel hos min leverantör eller dylikt?

Permalänk
Skrivet av Flatearth:

Är somsagt väldigt novis och precis fått fiber men blir lite konfunderad, spelade runt lunch idag och hade 80% 30 i ms på alla servrar i en 2 timmars period. Nu ikväll skulle jag testa spela igen och hade som bäst 50 i ms och i dom flesta fall 70 i ms på en 2 timmars period (samma spel såklart). Blir ganska provocerad över hur okonsekvent det verkar vara? Har 250/250 och har inte ändrat några inställningar alls, vad kan detta bero på? Något fel hos min leverantör eller dylikt?

beror högst troligt på variationer i belastning på servern.

en högre belastad server kommer automagiskt ha högre svarstid.

och rätt vanligt att svarstiden ökar på kvällstid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror högst troligt på variationer i belastning på servern.

en högre belastad server kommer automagiskt ha högre svarstid.

och rätt vanligt att svarstiden ökar på kvällstid.

Låter rimligt men mina kompisar jag spelar med får inte alls så stor variation på deras internet?

Permalänk
Skrivet av Flatearth:

Låter rimligt men mina kompisar jag spelar med får inte alls så stor variation på deras internet?

olika internetleverantörer?

inte alla leverantörer går samma väg utan kan variera vilken väg nätet pekas runt så kan va en nod på mitten som är hårt belastad kvällstid som dina vänner inte passerar för att deras leverantör "routar" nätet en annan väg än din.

t.ex. Telia brukar ha relativt bra routing iaf i EU då mycket av det går via deras eget nät fram till landsgränsen iaf.

vill du se var flaskhalsen ligger kan du köra en tracert mot servern

i kommandotolken

tracert serveradress

bör se ut nå liknande denna

körde tracert mot battle.net som demonstration

och som du ser hos mig är största flaskhalsen när jag börjar pekas runt i twelve99.net noderna dvs utanför t.om. min internet eller nätleverantörs nät så inget äns de kan göra något åt då det är telias noder runt stockholm (tror jag) som plussar på ~100ms och sen Blizzards server (de efter timeout raderna) i kansas lägger sen på ytterligare ~50ms.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

olika internetleverantörer?

inte alla leverantörer går samma väg utan kan variera vilken väg nätet pekas runt så kan va en nod på mitten som är hårt belastad kvällstid som dina vänner inte passerar för att deras leverantör "routar" nätet en annan väg än din.

t.ex. Telia brukar ha relativt bra routing iaf i EU då mycket av det går via deras eget nät fram till landsgränsen iaf.

vill du se var flaskhalsen ligger kan du köra en tracert mot servern

i kommandotolken

tracert serveradress

bör se ut nå liknande denna

https://i.imgur.com/MksXoxE.png

körde tracert mot battle.net som demonstration

och som du ser hos mig är största flaskhalsen när jag börjar pekas runt i twelve99.net noderna dvs utanför t.om. min internet eller nätleverantörs nät så inget äns de kan göra något åt då det är telias noder runt stockholm (tror jag) som plussar på ~100ms och sen Blizzards server (de efter timeout raderna) i kansas lägger sen på ytterligare ~50ms.

Ahokej, intressant läsning! Får testa ikväll, har testat pinga min router mot telenor servern i malmö och brukar ligga mellan 3-6 i ms men igårkväll låg jag på runt 30 i ms vilket är 10x högre än vanligt, kan det vara så att telenor är ett dåligt alternativ där jag bor? Får testa göra en sån ikväll

Permalänk
Skrivet av Flatearth:

Ahokej, intressant läsning! Får testa ikväll, har testat pinga min router mot telenor servern i malmö och brukar ligga mellan 3-6 i ms men igårkväll låg jag på runt 30 i ms vilket är 10x högre än vanligt, kan det vara så att telenor är ett dåligt alternativ där jag bor? Får testa göra en sån ikväll

Är kanske onödig bump men efter en veckas granskning av en systemanalysiker så är det felanmält till stadsnätet.