Nvidia öppna för att konkurrenter bygger CUDA-kompatibel hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Nvidia öppna för att konkurrenter bygger CUDA-kompatibel hårdvara

Det välsvarvade ramverket CUDA kräver hårdvara som endast Nvidia kan utforma, men om storkunder vill titta på egna lösningar kan grafikjätten behöva gå dem till mötes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att CUDA borde bli någon ny form av directX eller liknande standard som alla kan implementera, openCL oneAPI metalVompute och andra finns såklart men bättre för kunderna om saker kunde standardiseras och bli lättare för alla programutvecklare

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att de känner pressen från Vulkan Compute, OpenCL visade sig vara mindre populärt än Cuda, men Vulkan Compute kanske är en riktig utmanare. Så för att inte förlora marknad...

Permalänk
Avstängd

Min spontana känsla är.. inget för dig och mig, men dessa kryptobrytare däremot!

Permalänk
Medlem

Om nu nVidia skulle få ARM så skulle skulle det inte förvåna om CUDA som av en händelse kom som mjukvara till framtida ARM. Fast som ett tillägg eller annan licensmodell gentemot ARM licensen.
Hade gärna sett CUDA stöd på AMD produkter. Samsungs med Exynos och AMD RDNA 2 skulle vara intressent att se vad det skulle kunna leda till.

Någon som vet om Nintendo Switchen går att programmera till genom att använda CUDA? Det är ju ändå ARM+nVidia GPU.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

De måste väl gå denna vägen då efter vad jag läst och förstått så får man bara spela moraliska spel på deras egen hårdvara.

Skämt åsido.

Tror det blir som det mesta. Efter ett tag tröttnar de och det blir öppen sås med en eller två standarder som man får nyttja fritt.
Förutom i Linux då, där ska det forkas sönder och samman och vi ska ha 27 miljarder varianter av samma sak som är nästan, men inte helt, kompatibla. Dll-hell i modernare tappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om nu nVidia skulle få ARM så skulle skulle det inte förvåna om CUDA som av en händelse kom som mjukvara till framtida ARM. Fast som ett tillägg eller annan licensmodell gentemot ARM licensen.

CUDA har funnits till ARM sen ett tag tillbaka (se denna sida), Nvidia satsar ju en hel del på ARM-servrar.

Skrivet av hACmAn:

Hade gärna sett CUDA stöd på AMD produkter. Samsungs med Exynos och AMD RDNA 2 skulle vara intressent att se vad det skulle kunna leda till.

AMD har HIP som i stort sett är en klon av CUDA, och de har verktyg för att översätta CUDA till HIP. Men som vanligt när det gäller GPGPU och AMD så är det en halvdan satsning som inte riktigt verkar leda någonstans (de skulle behöva lite mer av "never half-ass two things, whole-ass one thing").

Skrivet av hACmAn:

Någon som vet om Nintendo Switchen går att programmera till genom att använda CUDA? Det är ju ändå ARM+nVidia GPU.

Hårdvaran klarar det definitivt, det går att använda CUDA om man installerar Linux på den. Däremot är det nog tveksamt om Nintendos OS har stöd för CUDA.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Min spontana känsla är att de känner pressen från Vulkan Compute, OpenCL visade sig vara mindre populärt än Cuda, men Vulkan Compute kanske är en riktig utmanare. Så för att inte förlora marknad...

Om Vulkan-compute vore värsta konkurrent mot CUDA kunde Jensen sova som en baby om nätterna

Vet inte riktigt hur man lyckades, Vulkan-compute har ett brett HW-stöd både på PC och (moderna) Android-mobiler. Men en av huvudorsakerna att OpenCL misslyckades så kapitalt mot CUDA är att den förra kräver så otroligt mycket boiler-plate för att få något gjort överhuvudtaget. Med Vulkan-compute lyckades man med konststycket att göra just det problem ännu värre.

Finns studier som visar hur viktigt "time-to-hello-world" är för att en teknik ska lyckas. Teknik som kräver löjligt mycket för att man överhuvudtaget ska lyckas göra något alls misslyckas även om det finns verkliga fördelar med tekniken i stort.

Ett klassiskt "hello-world" för GPGPU är att kunna addera innehållet hos två vektorer. Att göra det i Vulkan compute kommer i praktiken ta 500-600 rader C/C++ kod!!!

Motsvarande i CUDA kan göras på ~50 rader + att man kan göra allt i en enda fil i CUDA medan det krävs minst två filer för Vulkan-compute (samma gäller OpenCL).

Är det något Nvidia rimligen oroar sig för så är det Intels OpenAPI. CUDA är nästan vanlig C. Compute-delen i OneAPI använder sig av Khronos SyCL och använder sig av standard C++.

SyCL kräver inte bara något mindre boiler-plate än CUDA, i fallet OneAPI kan man med samma kod-bas bygga för GPGPU, FPGA och/eller SIMD på CPU (SSE/AVX på x86). Det är en stor styrka då olika problem passar olika HW-typer olika bra.

Hello-world exemplet i OpenAPI/SyCL går att få ned till under 30 rader kod, då inkluderat stöd för att köra på CPU, GPU och FPGA (tar en/två rader att göra det valbart i runtime och ingen rad att välja statiskt).

En annan trevlig saker med SyCL är att man kan använda t.ex. OpenCL, Vulkan-compute, AMD HIP, CUDA som "back-end" driver. Då hamnar det på back-end skaparen att hantera all boiler-plate för OpenCL (bl.a Intel, Qualcomm och ARM har SyCL backends baserad på OpenCL), Vulkan-compute, HIP (finns community drivna projekt som jobbar på dessa två) och CUDA (Intel har skapat en OneAPI kompatibel backend för Nvidias GPUer på det sättet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD har HIP som i stort sett är en klon av CUDA, och de har verktyg för att översätta CUDA till HIP. Men som vanligt när det gäller GPGPU och AMD så är det en halvdan satsning som inte riktigt verkar leda någonstans (de skulle behöva lite mer av "never half-ass two things, whole-ass one thing").

Jag skulle inte vilja påstå att att det är en halvdan satsning då det kommer användas av flera superdatorer.
OLCF hade tänkt att göra HIP tillgängligt för Summit för att förbereda och porta kod till kommande Frontier och El Capitan, jag vet inte status för projektet men Frontier närmar sig...
https://www.olcf.ornl.gov/wp-content/uploads/2019/05/frontier...

Intel har DPC++ (Data Parallel C++) Compatibility Tool
https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/tools/oneap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag skulle inte vilja påstå att att det är en halvdan satsning då det kommer användas av flera superdatorer.
OLCF hade tänkt att göra HIP tillgängligt för Summit för att förbereda och porta kod till kommande Frontier och El Capitan, jag vet inte status för projektet men Frontier närmar sig...
https://www.olcf.ornl.gov/wp-content/uploads/2019/05/frontier...

Ja, bygger man en superdator med AMD GPUer så finns väl inte så mycket annat att använda. Men jag tänkte främst på GPGPU för vanliga datorer och inte superdatorer. HIP är endast för Linux, och även där har stödet varit sådär.

GPGPU för vanliga konsumenter är helt enkelt inget som AMD satsat särskilt mycket på. Jag önskar att de hade utmanat Nvidia på riktigt på den fronten, då kanske vi hade haft en bra öppen standard istället för CUDA. Men nu är det nog större chans att Intels oneAPI blir utmanaren jag hoppats på istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, bygger man en superdator med AMD GPUer så finns väl inte så mycket annat att använda. Men jag tänkte främst på GPGPU för vanliga datorer och inte superdatorer. HIP är endast för Linux, och även där har stödet varit sådär.

GPGPU för vanliga konsumenter är helt enkelt inget som AMD satsat särskilt mycket på. Jag önskar att de hade utmanat Nvidia på riktigt på den fronten, då kanske vi hade haft en bra öppen standard istället för CUDA. Men nu är det nog större chans att Intels oneAPI blir utmanaren jag hoppats på istället.

Varken HIP eller ROCm är speciellt konsumentorienterat kanske blir det bättre i framtiden men just nu är GPGPU för mig som linuxanvändare riktigt uselt med AMD hårdvara, på den fronten är intel mer lovande.
De som använder en AMD APU med linux vet att GPGPU är ej existerande om man inte patchar in ett tredjepartsstöd, det är även det riktigt uselt.

Permalänk

Intel one api to rule them all

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Ojdå, är Intels bättre alltså?
NVidia skulle aldrig vara dumma nog att släppa in andra på sitt område om det inte var för att klänga sig fast med näbbar och klor.