LG 55" C1 4K OLED (2021) + Soundbar + Apple TV. Bästa lösning för styra med 1 fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

LG 55" C1 4K OLED (2021) + Soundbar + Apple TV. Bästa lösning för styra med 1 fjärrkontroll?

Mossan har en gammal tv, gammal förstärkare, högtalare och en Apple TV.
Och det strular så ofta, massa fjärrkontroller och bara kladd.

Nu kommer hon köpa ny TV LG 55" C1 4K OLED (2021). Och koppla detta med sin Apple TV 4k.
Då undrar vi också vad för Soundbar som passar till allt detta?

Jag antar allt måste stödja hdmi-arc. Och som jag fattat det så kopplar man Apple TV -> Input på sound bar. Sen soundbar output -> TV. Allt då måste ha ARC stöd som jag förstått?

Och då måste väl soundbaren ha både en input och output också med ARC stöd.
Speciellt om man har en Atmos soundbar så man får Atmos stödet via Apple TVn.

Hon vill slippa att ha 3 fjärrkontroller och vill styra allt med 1 helst, vilket borde gå med bara Apple fjärren då som jag fattat om man gör såhär?

En annan sak är att man måste kunna sätta upp soundbaren på väggen, där även tvn kommer vara.
Fördel om det ej behövs en SUB då hon har en hel del hundar som gärna tuggar på saker på golvet Men kanske behövs för bra ljud.

Tacksam för all hjälp då jag inte kan något om detta området och rörigt och googla har jag märkt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har nästan samma setup som dig, fast jag kör med "riktig" receiver och 5.1.

Dvs en LG CX, ATV 4k, och en Marantz-stärkare.

Jag styr allt via ATV-fjärren, eftersom jag har alla appar i Apple-enheten, så jag höjer volym och styr ATV-interfacet med apples fjärrkontroll.

På TVn har jag Ljud ut: HDMI ARC
AppleTV har Ljud ut: TV-högtalare, som då blir marantz-receivern.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com