Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Bitröta, finns det linuxprogram för att rädda foton osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tack för tipset
Då får man ha koll på utrymmet... Lite som linux.. den varnar inte när det blir fullt på diskarna utan helt plötsligt blir det tvärstopp utan förklaring, tills man råkar se i filhanteraren att det är fult.
Så det saknar jag från windowsgnället... Hårdisken har lite diskutrymme kvar o sedan en jobbig påminnelse stup i kvarten.

https://www.looklinux.com/how-to-manage-disk-quota-in-linux/
https://docs.oracle.com/cd/E23823_01/html/819-5461/gazvb.html

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Tack för länkarna
Nu kollade jag lite snabbt.. Men disk quota via Fstab så ligger den i realtid o känner av hela tiden? eller krävs det i cron.daily att den scannar av en gång om dagen och den bara vid det tillfället varnar?
Min dyslexi kan missat något när jag snabbläste första länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har inte läst så mycket om snapraid, ännu, så jag har inte fått grepp om hur det funkar, men jag ska läsa lite mer om det senare
Hemmaserver? Sedan jag blev medlem på swecklockers har jag lärt mig att folk säger server om allt från laptops till serverhallar Hemmaserver var nytt ord, så jag får ödmjukt nyfiket fråga vad din definition av en sådan är i hårdvaruväg o användningsområde?

Hemmaserver har för mig genom åren varit en burk dedikerad att hantera hemmets behov av tex lagring, köra webserver och annat som vanligen står igång 24/7.

Hårdvaruväg har nog en väldigt stor spridning. Idag är det för mig något som kanske även kan liknas vid en traditionell server, jämfört med de frankensteinskapelser man haft genom åren. Jag kör en dual Xeon med 128GB ram, 20x4 TB diskar för lagring och 4x6TB diskar för paritetsdata. På den rullar ett fyrtiotal containrar som kör allt från webservrar till Plex osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Hemmaserver har för mig genom åren varit en burk dedikerad att hantera hemmets behov av tex lagring, köra webserver och annat som vanligen står igång 24/7.

Hårdvaruväg har nog en väldigt stor spridning. Idag är det för mig något som kanske även kan liknas vid en traditionell server, jämfört med de frankensteinskapelser man haft genom åren. Jag kör en dual Xeon med 128GB ram, 20x4 TB diskar för lagring och 4x6TB diskar för paritetsdata. På den rullar ett fyrtiotal containrar som kör allt från webservrar till Plex osv.

Jag tackar för utvecklingen Då är det en server
Sedan jag blev medlem här har jag som sagt fått lära mig att begreppet är ganska brett mot vad jag själv har för definition... Men det är ju det som är kul på detta forumet att det breddar ens syn på saker och i mitt fall försöker jag lära mig linux till samma nivå som microsoft.. vilket är en mardröm. *hihihi*

Sedan 2008R2 EOL så går min server offline nu mer(ansluten i lan, men spärrad till wan).. så den har ju inte lika många uppgifter längre.. och sedan min UPS tackade för sig, så går den inte dygnet runt längre.. så jag startar bara upp den vid behov.. Jag tog en gammal laptop o anslöt till skrivaren så jag slipper starta servern för utskrifter... så jag känner mig lite bakbunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Så sant.. själva filsystemet blir ju säkrare mot bitröta, men den kan fortfarande uppstå vid skrivning till disk.. samt med zpool och en felskrivning så tolkade jag det som att hela polen kan gå förlorad... Men jag har ju bara läst i 20minuter på sin höjd, så jag har ju inte grottat ner mig ännu, så jag kan ha en korrekt helhetsbild... Men jag har ju börjat ta första steget iallafall, tack vare er.

felet ligger ju hos moderkortstillverkarna att de fasat ut stöd för ECC tyvärr. Denna maskinen är en simpel billig i3:a 8gen intel (8100) och cpun har stöd för ECC.. Så intel gör ju billiga produkter med ECC stöd.. Men inga moderkortstillverkare längre.
När P3 var vanlig så hade ju nästan alla moderkortstillverkare stöd för ECC.. så jag antar att det började fasas ut med P4an o uppåt... Vilket är korkat, då man får mer driftsäkra datorer.

Däremot om man ignorerar Intel och kör med AMD så stöder de ECC rakt av, är väl bäst att kolla varje moderkort närmare men annars ska en generell regel vara att alla moderkort som är märkta med PRO till Ryzen också stödjer ECC.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av F.Ultra:

Däremot om man ignorerar Intel och kör med AMD så stöder de ECC rakt av, är väl bäst att kolla varje moderkort närmare men annars ska en generell regel vara att alla moderkort som är märkta med PRO till Ryzen också stödjer ECC.

Men modekorten till AMDcpuer stödjer inte ECC minnen vad jag vet.
Men värt att ta en kik på efter jag postat detta inlägget.

Edit.. Om man söker på nätet kan man hitta några, men det är servermodekort oftast.. kollar man på komplett så finns det inte listat om det är ECC
Jag är ingen ninja i sökning ska tilläggas. *haha*

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Edit.. Om man söker på nätet kan man hitta några, men det är servermodekort oftast.. kollar man på komplett så finns det inte listat om det är ECC

Nu har jag inte testat själv, men poängen är att AMD’s CPU:er inte artificiellt fått ECC avstängt, så har du ett moderkort som inte aktivt sparar in på de kretsbanor som behövs, och ett operativsystem som förstår signalerna, så har du (oregistrerad) ECC. Många av de lite dyrare konsumentkorten ska det funka på, och det finns listor över tillverkare och modeller som är värda att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jo de med "PRO" i namnet skall (ofta) stödja ECC enligt folk på nätet. T.ex ASUS har en liten lista här: https://www.asus.com/se/support/FAQ/1045186/ över vilken kombination av CPU och chipset som stödjer ECC på deras moderkort.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tack för tipset
Då får man ha koll på utrymmet... Lite som linux.. den varnar inte när det blir fullt på diskarna utan helt plötsligt blir det tvärstopp utan förklaring, tills man råkar se i filhanteraren att det är fult.
Så det saknar jag från windowsgnället... Hårdisken har lite diskutrymme kvar o sedan en jobbig påminnelse stup i kvarten.

Kör du headless eller med desktop? Om du kör desktop så ska t.ex Gnome ha detta inbyggt i sin HouseKeeping demon (går att hitta med dconf under /org/gnome/settings-daemon/plugins/housekeeping/ ) och är iaf påslaget by default i Ubuntu och Mint (så troligen även Debian). Larmar per default vid 5% ledigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tack för tipset

Jag har själv en container som kör OpenNMS för övervakning av av linux instanser. Skickar bland annat larm via mail och slack när diskanvänding går över 80%.

Rätt trevlig mjukvara, OpenNMS Distribution OpenNMS Horizon är fritt att använda och open source.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu har jag inte testat själv, men poängen är att AMD’s CPU:er inte artificiellt fått ECC avstängt, så har du ett moderkort som inte aktivt sparar in på de kretsbanor som behövs, och ett operativsystem som förstår signalerna, så har du (oregistrerad) ECC. Många av de lite dyrare konsumentkorten ska det funka på, och det finns listor över tillverkare och modeller som är värda att prova.

Men Intels cpuer med support för ecc har det väl inte artificiellt avstängt heller.
Det märks att jag är out of the loop tack vare mina 7års sjukskrivning och då jag inte har ett aktivt dataintresse utan ser datorer mer som verktyg/jobb.. så jag har inte läst något om hårdvara senaste 8-9åren *skäms lite för min lathet*
Sista minnena jag har från att ha läst om hårdvara då, det var mer ciscos saker och workstations, och liiite konsument datorer/laptops
Men det är ju inte för sent att uppdatera sig på ämnet igen. då livet fortsätter i minst 40-50 år till. (förhoppningsvis)

Skrivet av F.Ultra:

Jo de med "PRO" i namnet skall (ofta) stödja ECC enligt folk på nätet. T.ex ASUS har en liten lista här: https://www.asus.com/se/support/FAQ/1045186/ över vilken kombination av CPU och chipset som stödjer ECC på deras moderkort.

Något jag blev lite förbryllad över i förrgår när jag kikade lite efter modekort... Det är.... Har de ändrat så det är samma pinnlayout på ECC och Non-ECC minnen?
På ett modekort stod det..
Kompatibla processorer: Pentium, Celeron, Core i3, Xeon E-2100-serie, Xeon E-2200-serie
och sedan står det..
Stöder Ram Integrity Check: Icke-ECC, ECC
???????????? lixom... Har de lagt ner idiotin på att ha olika pinnlayout på ramminnena..
Tyvärr hade jag inte tid att börja forska i om DDR4 ECC och Non-ECC har samma layout eller inte... och igår var jag inte online en sekund ens och idag ser det dåligt ut med online-tid att forska i det..
Så chansen är överhängande att ni kanske svarar på det innan jag har en chans att forska i det själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av F.Ultra:

Kör du headless eller med desktop? Om du kör desktop så ska t.ex Gnome ha detta inbyggt i sin HouseKeeping demon (går att hitta med dconf under /org/gnome/settings-daemon/plugins/housekeeping/ ) och är iaf påslaget by default i Ubuntu och Mint (så troligen även Debian). Larmar per default vid 5% ledigt.

Jag kör Xfce som jag ändrat efter eget behov.. Så jag har tagit lite funktioner från KDE samt Gnome och tryckt in.
Så det borde ju gå att kidnappa den delen oxå.. Inget är ju omöjligt i linux, bara att det tar lite längre tid ibland.

Skrivet av Mayth:

Jag har själv en container som kör OpenNMS för övervakning av av linux instanser. Skickar bland annat larm via mail och slack när diskanvänding går över 80%.

Rätt trevlig mjukvara, OpenNMS Distribution OpenNMS Horizon är fritt att använda och open source.

Jag tackar för länken.
Tack vare denna tråden kommer jag ha att läsa massssor minst ett år framöver känns det som snart.
Jag blir ju inte sysslolös i vinter iallafall. *hihi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Fungerar OpenNMS bra för dig och är det enkelt att sätta upp övervakning med denna lösning? Jag har testat lite allt möjligt i form av Paessler PRTG som var mycket enkelt att jobba med men begränsningarna i gratis-versionen är lite för snäva för allt annat än en liten labb-miljö. Därtill har jag även provat LibreNMS, NetXMS, Icinga men landade till slut på CheckMK RAW eftersom jag finner denna både estetiskt tilltalande och enkel att konfigurera och 0% java-kod med stöd för Nagios-plugins med mera och integrering mot Zammad ärendehanteringssystemet också som extra bonus.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men Intels cpuer med support för ecc har det väl inte artificiellt avstängt heller.
Det märks att jag är out of the loop tack vare mina 7års sjukskrivning och då jag inte har ett aktivt dataintresse utan ser datorer mer som verktyg/jobb.. så jag har inte läst något om hårdvara senaste 8-9åren *skäms lite för min lathet*
Sista minnena jag har från att ha läst om hårdvara då, det var mer ciscos saker och workstations, och liiite konsument datorer/laptops
Men det är ju inte för sent att uppdatera sig på ämnet igen. då livet fortsätter i minst 40-50 år till. (förhoppningsvis)

Något jag blev lite förbryllad över i förrgår när jag kikade lite efter modekort... Det är.... Har de ändrat så det är samma pinnlayout på ECC och Non-ECC minnen?
På ett modekort stod det..
Kompatibla processorer: Pentium, Celeron, Core i3, Xeon E-2100-serie, Xeon E-2200-serie
och sedan står det..
Stöder Ram Integrity Check: Icke-ECC, ECC
???????????? lixom... Har de lagt ner idiotin på att ha olika pinnlayout på ramminnena..
Tyvärr hade jag inte tid att börja forska i om DDR4 ECC och Non-ECC har samma layout eller inte... och igår var jag inte online en sekund ens och idag ser det dåligt ut med online-tid att forska i det..
Så chansen är överhängande att ni kanske svarar på det innan jag har en chans att forska i det själv.

Ja from DDR4 så har non-ECC och ECC identisk pinlayout och du kan tom mixa (dock slutar ECC funka rakt av då) https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/ecc-vs-no...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av F.Ultra:

Ja from DDR4 så har non-ECC och ECC identisk pinlayout och du kan tom mixa (dock slutar ECC funka rakt av då) https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/ecc-vs-no...

Tackar-tackar för svaret.. yessss, då blir det att jaga lite minnen och ett modekort, då borde marknaden vara liiiite bättre på LGA1151 DDR4
Det var så sjuk idioti av dem att börja med olika pinnlayout, så skönt att det är slut på den eran.

Permalänk
Medlem

Finns lite tips här på hur man kan rädda filer:
https://wiki.archlinux.org/title/File_recovery

Visserligen kör jag också ZFS på min linux server men som nämnts så är backuper bästa botemedlet på problemet. Oavsett hur bra filsystem man använder kan det bli ett totalt haveri av någon oförutsägbar orsak. Åskan slår ner och slår ut alltihopa, det blir en brand o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns lite tips här på hur man kan rädda filer:
https://wiki.archlinux.org/title/File_recovery

Visserligen kör jag också ZFS på min linux server men som nämnts så är backuper bästa botemedlet på problemet. Oavsett hur bra filsystem man använder kan det bli ett totalt haveri av någon oförutsägbar orsak. Åskan slår ner och slår ut alltihopa, det blir en brand o.s.v.

Testdisk körde jag och det funkade bra när jag formaterat en hårddisk.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att använda parchive, parfiler oberoende av lagringen för att öka säkerheten på vilka filer som hels genom att addera felkontroll och " justerbar" korrigering, vanligt på usenet men funkar överallt om man vill öka filsskyddet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Parchive

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.