Permalänk

Platt nätverkskabel

Hej,

Jag behöver dra nätverkskabel mellan 2 rum för att koppla in i min stationäradator och såg dessa platta nätverkskablar som verkar vara mycket enklare att dra runt hörn. Kan man använda den som en vanlig internetkabel?

https://www.discatonce.se/se/natverksprodukter/cat6-utp/delta...

/FZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameZeneli:

Hej,

Jag behöver dra nätverkskabel mellan 2 rum för att koppla in i min stationäradator och såg dessa platta nätverkskablar som verkar vara mycket enklare att dra runt hörn. Kan man använda den som en vanlig internetkabel?

https://www.discatonce.se/se/natverksprodukter/cat6-utp/delta...

/FZ

Jupp jag använder sådan då nätverksuttaget är i vardagsrummet vid TV'n medans datorn är i intilliggande sovrum så måste dra kabel genom dörrspringan(var för lat att borra genom väggar lol). Funkar fin fint för mig!
Snacka om att Kjell & Company tar ut överpris för dessa. Exakt samma kabel ska de ha 300 spänn för snacka om ocker!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jupp jag använder sådan då nätverksuttaget är i vardagsrummet vid TV'n medans datorn är i intilliggande sovrum så måste dra kabel genom dörrspringan(var för lat att borra genom väggar lol). Funkar fin fint för mig!

Grymt, tack för snabbt svar, är det exakt den du har så jag inte köper fel?

Tänkte ha detta tills jag orkar anlita någon elektriker som kan fixa internetuttag i rummet åt mig.

/FZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameZeneli:

Grymt, tack för snabbt svar, är det exakt den du har så jag inte köper fel?

Tänkte ha detta tills jag orkar anlita någon elektriker som kan fixa internetuttag i rummet åt mig.

/FZ

Jupp det är den, det är av märket Deltaco. Med elektriker menar du nog Nätverkstekniker för elektriker installerar inte nätverk!

Jag hade också planer från början att sedan installera nätverksuttag men det blev aldrig av då det ju fungerar ändå och med en Gigabit nätverks-switch i rummet med 6 uttag kan jag koppla på flera enheter på samma kabel ut i vardagsrummet så känner inget behov av att installera uttag så blev aldrig av. Har kört så här nu i 11 år så länge jag haft fiber.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Återupplivar denna tråd då jag också har funderingar kring platta nätverkskablar. TS säger att den verkar enklare att dra runt hörn, men det är just där jag har mina frågetecken.
Jag skulle behöva svänga kabeln flera gånger. Dels från uttaget ner till listen, sedan runt ett hörn, upp över dörrkarmen med alla hörn den har och sedan ut till datorn. Runt och över dörrkarmen är ju lugnt då den ligger platt emot, men den 90-gradiga svängen innan funderar jag över hur man gör. Och vad är bästa sättet att fästa en platt nätverkskabel? Kan man ta stark dubbelhäftande tejp? Eller typ häftklammer?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Återupplivar denna tråd då jag också har funderingar kring platta nätverkskablar. TS säger att den verkar enklare att dra runt hörn, men det är just där jag har mina frågetecken.
Jag skulle behöva svänga kabeln flera gånger. Dels från uttaget ner till listen, sedan runt ett hörn, upp över dörrkarmen med alla hörn den har och sedan ut till datorn. Runt och över dörrkarmen är ju lugnt då den ligger platt emot, men den 90-gradiga svängen innan funderar jag över hur man gör. Och vad är bästa sättet att fästa en platt nätverkskabel? Kan man ta stark dubbelhäftande tejp? Eller typ häftklammer?

Kabel kanal är det lättaste, du trycker den mjukt runt hörnen, den låser sig lite lätt mot kanten på kanalen och sedan trycker du på locket.

Finns självhäftande, rekommenderar dock ett par skruvar ändå 😊 du kan självklart klamra med
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...
Men blir mycket klämmer på en icke styv kabel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Finns det särskilda kanaler som lämpar sig bättre till de här platta kablarna eller bör man välja en vanlig variant? Köpte platt kabel då det kändes mycket mindre skrymmande och är smidigt att dra på vissa ställen men nu ska kabeln "klättra" runt en dörrkarm i någon form av passande kabelkanal och här blir jag osäker...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zybeer:

Finns det särskilda kanaler som lämpar sig bättre till de här platta kablarna eller bör man välja en vanlig variant? Köpte platt kabel då det kändes mycket mindre skrymmande och är smidigt att dra på vissa ställen men nu ska kabeln "klättra" runt en dörrkarm i någon form av passande kabelkanal och här blir jag osäker...

Hårdplast med lock du knäpper fast brukar se snyggast ut på väggen, köp så liten du kommer undan med. Skippa rundade med mjukläpp eller klammer.

Fördelen med platt nätverkskabel i kanal är att du kan pressa in den med andra kablar där en vanlig aldrig hade gått in. Jag har t ex fått in ström+hdmi+ethernet i en https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k... upp till tvn och en likadan med ström+2 ethernet från tv-bänk till uttag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

https://www.bauhaus.se/kabelkanal-plasfix-sjalvhaftande-9x5mm...

Minsta jag hittar verkar vara 9x5 och min kabel ska vara 6x1,5. Men den ska ju gå runt hörnen vid dörren så det kanske är lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hårdplast med lock du knäpper fast brukar se snyggast ut på väggen, köp så liten du kommer undan med. Skippa rundade med mjukläpp eller klammer.

Varför skippa de rundade med mjukläpp? Borde ju fungera lika bra de, åtminstone med vanlig rund kabel. Kanske är svårt med den platta varianten av kabeln i en sådan dock?

Har själv tänkt sätta en sådan list med en nätverkskabel i taket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar väl om du ska dra exakt en rund kabel med tjocklek som matchar listen, men det var inte det TS skulle göra.

Sen tycker jag att de ser skräpigare ut, om de ska dras så att de syns vill säga. blir en skarv som aldrig är helt rak och går inte att måla på om du skulle ha väggfärg som inte är vit.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Funkar väl om du ska dra exakt en rund kabel med tjocklek som matchar listen, men det var inte det TS skulle göra.

Sen tycker jag att de ser skräpigare ut, om de ska dras så att de syns vill säga. blir en skarv som aldrig är helt rak och går inte att måla på om du skulle ha väggfärg som inte är vit.

Citera gärna inlägget du svarar på så att man lättare märker ditt svar.

Ja, det bygger ju som du säger på att dimensionen på kabeln matchar listen väl. Förstår inte riktigt vilken skarv du talar om dock? Har som sagt inte testat själv än så lyssnar gärna på andras erfarenhet av dessa lister.

Ja, vill man måla på den är den platta i hårdplast säkerligen betydligt bättre. I mitt fall ska den sitta mot ett vitt tak och sedan gå ner längs en vit vägg. Därför behöver den inte målas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q