Ska köpa 2 bärbara speldatorer till barnen - hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska köpa 2 bärbara speldatorer till barnen - hjälp!

Hej
I julklapp ska våra 11-åringar få sin första dator.
Tänker att det rimligtvis år ett bra tillfälle nu kring black friday. Men är riktigt dålig på prestanda vad gäller bärbart.

De spelar minecraft, roblox, diverse småspel, the sims, kolla film, koda lite (verkligen låg nivå givetvis) och sånt. Spelen kommer ju bli mer avancerade med åren men en aning ”framtidssäker” vill man ju vara sånär på ett par år fram i tiden åtminstone. Kul också om det inte låter som ett flygplan när man spelar.
Och så ca 15”.

Ca pris 7-8000. Hjälp snälla med länkar samt ”motivering” skulle uppskattas.

TACK❤️ från en vilsen pappa som snart är fattigare

Permalänk
Medlem

Bärbar speldator till en 11-åring är en mardröm;

1. Du betalar betydligt mer för mindre prestanda
2. Tangentbordet är inte utbytbart
3. Skärmen är inte utbytbar
4. Inte uppgraderingsbara inre komponenter som en stationär

Hade helt undvikit det såvida du inte är ekonomiskt komfortabel att 11-åringen spiller cola andra dagen och att du glatt kan köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Såg denna för 7990;- (medlemspris)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/308859...

Denna kan jag väl tänka mig är rätt "bang for the bucks". Innehållet känns bra men är ej expert så någon annan får gärna kommentera ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Bärbar speldator till en 11-åring är en mardröm;

1. Du betalar betydligt mer för mindre prestanda
2. Tangentbordet är inte utbytbart
3. Skärmen är inte utbytbar
4. Inte uppgraderingsbara inre komponenter som en stationär

Hade helt undvikit det såvida du inte är ekonomiskt komfortabel att 11-åringen spiller cola andra dagen och att du glatt kan köpa en ny.

Förstår vad du menar, som gamer hade jag sjölv aldrig köpt bärbar. Men de går från ipads till detta. De vill kunna sitta ihop i varandras rum, ta emd när vi åker till landet, gå till en kompis osv. Så bärbart behöver det vara för deras behov.
Och genomgång på säkerhet och hantering givetvis. De måste ta hand om sina saker. Då får man knte ha läsk på rummet exempelvis. Detta gäller ju alla saker de har, de ska tas hand om. Men olyckor kan ske, givetvis. Men man får skylla sig själv om man ger barnen dyr teknik som iphones osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolopp:

Såg denna för 7990;- (medlemspris)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/308859...

Denna kan jag väl tänka mig är rätt "bang for the bucks". Innehållet känns bra men är ej expert så någon annan får gärna kommentera ytterligare.

Tack!
Kikade på denna som kostar samma men kan itne avgöra vilken som är bättre. Kan du?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y540-81sx00samx-15-6-gaming-laptop-1327283.html?rbtc=prj%7Cpf%7C1327283%7CLENOVO+Legion+Y540+(81SX00SAMX)+-+15.6%22%22+Gaming+Laptop%7Cp%7CDatorer++-+Bärbar+dator+-+Bärbar+dator+14-16+tum%7C#

Permalänk
Medlem

Snabb koll så verkar skillnaderna vara att du i den senare får 16 GB Ram och en skärm som har högre uppdateringsfrekvens.
Dock så har den tidigare datorn ett grafikkort ur en nyare serie.

Det är lite svårt för mig att jämföra dessa grafikkort då det inte står (jag hittar inte) om det är mobile versionerna av dessa grafikkort i både eller enerdera av datorerna.

Men om det i den tidigare datorn hade varit möjligt att uppgradera minnet (du får söka och ladda ner manualen och läsa) i framtiden så hade jag val den av dessa två.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.