VGA till Displayport via adapter, ingen bild

Permalänk
Medlem

VGA till Displayport via adapter, ingen bild

Tjena!

Jag försöker koppla upp en CRT skärm med en VGA till Displayport adapter som jag lånat från jobbet och har ett lustigt problem.
Skärmen hittas av datorn men får inte ut någon bild. Kan pilla runt och byta upplösning och uppdateringsfrekvens i inställningar.

Är samma sak på både min bärbara(W10) och min stationära(W11).
Funkar fint med en VGA till DVI adapter på min serverburk.

Innan jag springer iväg och köper en egen adapter så tänkte jag kolla om någon här kan tänka sig vad problemet beror på?
Min magkänsla säger att det är adaptern det är fel på.

Skärmklipp

Permalänk
Medlem

Antagligen är din adapter aldeles för enkel. Det är nog lite lättare att få det att fungera med HDMI, men det finns ingen garanti.

Steg ett är att ha en bra, aktiv adapter. Men VGA gick i graven för runt 10 år sen. Är det verkligen värt besväret att krångla med detta?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror dig inte, du har väl inte DP på en crt skärm ?
Det finns inte heller vga till dvi adaptrar men dvi-a (dvi-i är också möjligt) till vga kan kopplas via en kontaktadapter.

Signalriktningen är viktig och du letar en DP till vga omvandlare, det måste vara en aktiv enhet med elektronik i för att omvandla signalen för signalformaten är inte det minsta kompatibla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror dig inte, du har väl inte DP på en crt skärm ?
Det finns inte heller vga till dvi adaptrar men dvi-a (dvi-i är också möjligt) till vga kan kopplas via en kontaktadapter.

Signalriktningen är viktig och du letar en DP till vga omvandlare, det måste vara en aktiv enhet med elektronik i för att omvandla signalen för signalformaten är inte det minsta kompatibla.

Drar en vild gissning här... VGA är på hans CRT och DP är grafikkortet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zpnk:

Drar en vild gissning här... VGA är på hans CRT och DP är grafikkortet

Ja men frågan var om nått med omvänd signalriktning och signalriktningen är kritiskt viktig när man ska omvandla en signal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trots att folk inte trodde på mig och ifrågasatte mina ambitioner till att få igång min CRT så lyckades jag, Funkade fint med en HDMI till VGA, tack för tipset.