Hårddisk "försvunnen" (men syns i Disk Management) - partitionsproblem?

Permalänk
Medlem

Hårddisk "försvunnen" (men syns i Disk Management) - partitionsproblem?

* Win 10 Pro 21H1

Det tog längre än vanligt att väcka datorn i morse, kanske 3-4 minuter i stället för det normal (15-20 sek?).

När jag väl kommit in saknade jag en hårddisk (WD Red 12TB). Inget felmeddelande. De övriga fyra diskarna syntes som vanligt, med samma enhetsbokstäver.

I Disk Management syns disken, men till skillnad från tidigare syns den som två partitioner (tidigare var det en enda partition. ):
* En på 2048 GB (Healthy (GPT Protective Partition)
* En på 9 128 GB (Unallocated)

Hur går jag vidare här? Spontant känns det som att det bara är en partitionsfråga, men är lite för nervös för att gå in och rota utan att få lite råd

PS. Japp, jag har backup, men det försvinner någon veckas arbete, så vore skönt att reparera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle kolla hälsan på den disken i ett tredjepartsprogram om du inte kan i diskhanteraren, UEFI kan eventuellt göra det också.
Varför är det en 2TB stor GPT-partition?

Dra ur/sätt i kablarna, pröva disken i annan dator också.
Se om återställningsprogram hittar filerna

Permalänk
Medlem

hur stor meddelar disken sig själv i OS (inte partitionerna) - om disken själv tycker att den är 2 TB stor och inte 12 TB stor längre så är det troligen relaterat till disken och dess diskkontroller själv och du kan troligen då säga goodbye till dina filer.

Prova på annan dator eller via diskdocka - det finns som redan sagt återtällningsmjukvara som kan identifiera de vanligaste partitionerna och återskapa partitions-tabellen igen - vet man att det bara är en enda partition så går det att i värsta fallet återskapa den manuellt.

vad säger cryststal disk info ??

Permalänk
Medlem

Tack för input, båda.

Skrivet av tcntad:

Skulle kolla hälsan på den disken i ett tredjepartsprogram om du inte kan i diskhanteraren, UEFI kan eventuellt göra det också.
Varför är det en 2TB stor GPT-partition?

Dra ur/sätt i kablarna, pröva disken i annan dator också.
Se om återställningsprogram hittar filerna

Bra fråga om varför det är en 2TB stor GPT-partition. Vet inte varför det blivit så, det var inte så när jag stängde av datorn igår kväll.

Skrivet av xxargs:

hur stor meddelar disken sig själv i OS (inte partitionerna) - om disken själv tycker att den är 2 TB stor och inte 12 TB stor längre så är det troligen relaterat till disken och dess diskkontroller själv och du kan troligen då säga goodbye till dina filer.

Prova på annan dator eller via diskdocka - det finns som redan sagt återtällningsmjukvara som kan identifiera de vanligaste partitionerna och återskapa partitions-tabellen igen - vet man att det bara är en enda partition så går det att i värsta fallet återskapa den manuellt.

vad säger cryststal disk info ??

Disk Manager anger disken till 11176,00 GB så jag inbillar mig att det finns hopp.

Några tips på återställningsmjukvara? Förra gången jag höll på var det lost&found, men det har gått ett par decennier sedan dess.

Permalänk
Medlem

kör diskpart i prompten o kolla hur den listar partitionerna

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administratio...

Låter ju onekligen som den gått sönder! men som andra säger, testa disk-docka. Testa annan sata kabel o annan sata port på moderkortet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Låter ju onekligen som den gått sönder! men som andra säger, testa disk-docka. Testa annan sata kabel o annan sata port på moderkortet

// LZ

Magkänslan säger att det är något med partitionerna som knasat. Nu är det två partitioner - en GPT och en "unallocated".
Skulle vilja "merga" dem till en, men är rädd för att ställa till med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

// LZ

Den listar inga partitioner alls på den disken.

Såg förresten nu att det inte bara var en GPT-partition, utan en "GPT Protective Partition"... Bad news, I guess.

Permalänk
Medlem

Spammar min egen tråd i takt med framsteg (?)
Jag fick bort GPT Protective Partition.
Nu syns disken som Healthy (Basic Data Partition) med ca 12TB unallocated space.
Jag inbillar mig att alla filerna ligger kvar på disken, men vet inte vilket program som är bäst att återställa disken med. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att bara rädda filerna och sedan formatera om så skulle jag köra i linux - med grep hitta "NTFS_____" där "_" för 4 mellanslag - få fram vilken byte strängen startar på och sedan räkna 3 byte bakåt och sedan losetup montera denna med offset och sedan montera den skapade loop-filen till en mapp och däri sedan kopiera ut det du vill ha - kräver dock en viss linuxvana.

varför jag skriver på detta sättet att när man väl börja kunna linux så använder man inte obskyra program man hittar i desperation med okänd härkomst på Internet (då det kan vara dropper för otrevligheter senare) utan löser det mesta själv via linux - är filsystemet riktigt trasigt och delvis överskrivet så har man dock inte mycket annat val än att använda respekterade mjukvaror som R-studio mfl. - men det är inte gratisvaror

en tråd jag skrev om liknande grejor och då gäller främst andra halvan i inlägget när det gäller att hitta början på NTFS-partitionen på en disk som förlorat/korruperats sin paritionstabell - dock värdet som redovisas (i antal byte) kan också användas för att sätta startpunkt för en ny partition förstås omräknat till aktuella för diskens blockstorlek

där

cat [sökväg till raw-disk läsning som /dev/sdb eller diskimage] | grep -a -o -b "NTFS "

(under linux )

(bryt med Ctrl-C när de första raderna har skrivit ut)

ger:

524291:NTFS
126677916:NTFS
314879600:NTFS
535166206:NTFS
535226276:NTFS
1174170136:NTFS

ta 524291 - 3 = 524288 - dela sedan 524288 med 512 om disken har 512-bytes sektorer (vanligast idag, men det finns diskar med 4K-sektorer också, då främst serverdiskar) = 1024 sektorer in på disken - dvs. NTFS startar på sektor 1024 på disken.

och om man med partitionmagick eller motsvarade gör en partition som startar på just block 1024 och sedan tar hela disken till slut och markerar den som NTFS så finns det en chans att windows hittar den senare.

men som vanligast - görs bäst under Linux på en uppstartad USB-sticka och är filerna väldigt viktiga så gör man först en diskimage på _hela_ disken - när man mecka med sådant här så är din disk-innehåll alltid i potten i det här spelet om du inte gjort en diskimage innan!

tillägg:

Efter att titta på några externa USB-diskars partitioner med default NTFS-filsystem från 'fabrik' så är ofta startpunkten för NTFS vid 2048 block/512-bytes sektorer

Är du modig kan du prova blint med 2048 sektor som startpunkt för NTFS när du raderar den befintliga och skapar en ny partitions-tabell från början på disken - det skall inte skada din NTFS-filsystem om du meckar partitioner och antingen hittar windows partitionen eller så gör den det inte... - reservationen igen att det är på din egen disk - det är dina data!

Har du bitlocker eller liknande på disken så måste du jaga efter andra magick-words och rätt offset för dem - men skulle tro att de också startar på jämna 1024 eller 2048 block/512-bytes sektorer i partitionstabellen och man kan alltid chansa - dock det farligaste momentet är att windows kan tycka sig känna igen filsystemet och börja reparera - men är det fel header (från tex tidigare partition med annan offset för ett annan NTFS-filsystem) så kan skadan av det bli helt destruktiv av den filsystemet du vill ha och du kan inte stoppa det då det drar igång automatiskt! - också en av anledningarna att inte prova under windows utan att man monterar manuellt i Linux första gången och då i Read-only mode!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ta 524291 - 3 = 524288 - dela sedan 524288 med 512 om disken har 512-bytes sektorer (vanligast idag, men det finns diskar med 4K-sektorer också, då främst serverdiskar) = 1024 sektorer in på disken - dvs. NTFS startar på sektor 1024 på disken.

Jag bara älskar linux

(inget ont menat till varken xxargs eller linux)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om det handlar om att bara rädda filerna och sedan formatera om så skulle jag köra i linux - med grep hitta "NTFS_____" där "_" för 4 mellanslag - få fram vilken byte strängen startar på och sedan räkna 3 byte bakåt och sedan losetup montera denna med offset och sedan montera den skapade loop-filen till en mapp och däri sedan kopiera ut det du vill ha - kräver dock en viss linuxvana.

varför jag skriver på detta sättet att när man väl börja kunna linux så använder man inte obskyra program man hittar i desperation med okänd härkomst på Internet (då det kan vara dropper för otrevligheter senare) utan löser det mesta själv via linux - är filsystemet riktigt trasigt och delvis överskrivet så har man dock inte mycket annat val än att använda respekterade mjukvaror som R-studio mfl. - men det är inte gratisvaror

en tråd jag skrev om liknande grejor och då gäller främst andra halvan i inlägget när det gäller att hitta början på NTFS-partitionen på en disk som förlorat/korruperats sin paritionstabell - dock värdet som redovisas (i antal byte) kan också användas för att sätta startpunkt för en ny partition förstås omräknat till aktuella för diskens blockstorlek

där

cat [sökväg till raw-disk läsning som /dev/sdb eller diskimage] | grep -a -o -b "NTFS "

(under linux )

(bryt med Ctrl-C när de första raderna har skrivit ut)

ger:

524291:NTFS
126677916:NTFS
314879600:NTFS
535166206:NTFS
535226276:NTFS
1174170136:NTFS

och om man med partitionmagick eller motsvarade gör en partition som startar på just block 1024 och sedan tar hela disken till slut och markerar den som NTFS så finns det en chans att windows hittar den senare.

men som vanligast - görs bäst under Linux på en uppstartad USB-sticka och är filerna väldigt viktiga så gör man först en diskimage på _hela_ disken - när man mecka med sådant här så är din disk-innehåll alltid i potten i det här spelet om du inte gjort en diskimage innan!

tillägg:

Efter att titta på några externa USB-diskars partitioner med default NTFS-filsystem från 'fabrik' så är ofta startpunkten för NTFS vid 2048 block/512-bytes sektorer

Är du modig kan du prova blint med 2048 sektor som startpunkt för NTFS när du raderar den befintliga och skapar en ny partitions-tabell från början på disken - det skall inte skada din NTFS-filsystem om du meckar partitioner och antingen hittar windows partitionen eller så gör den det inte... - reservationen igen att det är på din egen disk - det är dina data!

Har du bitlocker eller liknande på disken så måste du jaga efter andra magick-words och rätt offset för dem - men skulle tro att de också startar på jämna 1024 eller 2048 block/512-bytes sektorer i partitionstabellen och man kan alltid chansa - dock det farligaste momentet är att windows kan tycka sig känna igen filsystemet och börja reparera - men är det fel header (från tex tidigare partition med annan offset för ett annan NTFS-filsystem) så kan skadan av det bli helt destruktiv av den filsystemet du vill ha och du kan inte stoppa det då det drar igång automatiskt! - också en av anledningarna att inte prova under windows utan att man monterar manuellt i Linux första gången och då i Read-only mode!

Wow. Snyggt inlägg!

Dock. Varje gång jag närmar mig i Linuxvärlden känner jag att jag ger mig ut på djupt vatten. Jag har försökt tre-fyra gånger, men det är uppenbart att det inte är för mig. Men tack för en supertydlig guide - önskar att jag vore tillräckligt klipsk för att fatta. Jag löste problemet med Disk Drill, vilket kostade mig några hundralappar, men sparade mig mycket tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Wow. Snyggt inlägg!

Dock. Varje gång jag närmar mig i Linuxvärlden känner jag att jag ger mig ut på djupt vatten. Jag har försökt tre-fyra gånger, men det är uppenbart att det inte är för mig. Men tack för en supertydlig guide - önskar att jag vore tillräckligt klipsk för att fatta. Jag löste problemet med Disk Drill, vilket kostade mig några hundralappar, men sparade mig mycketdu fick tid.

Du fick tillbaks all data?

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du fick tillbaks all data?

Mvh Lazze

Japp! Det var något knas med partitionerna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Japp! Det var något knas med partitionerna bara.

Nice! Verkligen stort grattis!

Du fick köpa disk drill för 1000?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Nice! Verkligen stort grattis!

Du fick köpa disk drill för 1000?

// LZ

Tack! Knappt 1000, bor utomlands och här var det lite billigare.