Beställa fast bredband ifrån Tele2/ComHem

Permalänk
Medlem

Beställa fast bredband ifrån Tele2/ComHem

Tjenare!

Lite dum fråga kanske, men det är så att vi ska flytta nu i slutet av december och tänkte fixa internet till nya lägenheten. Det jag är lite fundersam på, är själva beställningen av bredbandet. Vi ska som sagt flytta till en lägenhet, men den enda adressen man kan skriva in innan man bekräftar beställningen, är själva adressen till lägenhetshuset. Inget specifikt lägenhetsnummer eller dylikt.
Hur vet leverantören vilken exakt lägenhet det rör sig om, ifall "huvudadressen" är det enda man kan skriva in? Eller är det något man får specificera senare?

Vet att det går att kontakta Tele2 direkt och fråga, men har lite svårt att kunna avvara tid på dagarna just nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När du beställer något anger du ditt namn/personnummer, ditt LGH-nummer är kopplat till det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fikaknugz:

Tjenare!

Lite dum fråga kanske, men det är så att vi ska flytta nu i slutet av december och tänkte fixa internet till nya lägenheten. Det jag är lite fundersam på, är själva beställningen av bredbandet. Vi ska som sagt flytta till en lägenhet, men den enda adressen man kan skriva in innan man bekräftar beställningen, är själva adressen till lägenhetshuset. Inget specifikt lägenhetsnummer eller dylikt.
Hur vet leverantören vilken exakt lägenhet det rör sig om, ifall "huvudadressen" är det enda man kan skriva in? Eller är det något man får specificera senare?

Vet att det går att kontakta Tele2 direkt och fråga, men har lite svårt att kunna avvara tid på dagarna just nu.

Har du kollat om du kan välja operatör fritt elerl om det finns nån begränsning av vilka som har tillgång till nätet eller om det möjligen är en gruppanslutning i huset ?

Skrivet av tcntad:

När du beställer något anger du ditt namn/personnummer, ditt LGH-nummer är kopplat till det?

Nej operatören kan inte koppla de uppgifterna på det sättet innan nån blivit kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om du kan välja operatör fritt elerl om det finns nån begränsning av vilka som har tillgång till nätet eller om det möjligen är en gruppanslutning i huset ?

Nej operatören kan inte koppla de uppgifterna på det sättet innan nån blivit kund.

Det är ett nybygge i Nyköping där Riksbyggen är hyresvärd. Det enda jag vet är att Tele2/ComHem är det vi kan ha i lägenheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fikaknugz:

Det är ett nybygge i Nyköping där Riksbyggen är hyresvärd. Det enda jag vet är att Tele2/ComHem är det vi kan ha i lägenheten.

Det är uppenbarligen en BRF så är du säker på att det inte är en gruppanslutning för hela föreningen som du själv inte kan påverka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är uppenbarligen en BRF så är du säker på att det inte är en gruppanslutning för hela föreningen som du själv inte kan påverka ?

Det är en hyresrätt, inte en bostadsrätt.

Permalänk
Medlem

Det finns olika typer av fast bredband:

  • DSL via telefonuttaget (på väg att dö ut)

  • Fiber direkt till lägenheten

  • Koppar med RJ45-uttag i lägenheten

  • Via runda TV-uttaget/Koaxial

De tre första kopplas till enskilda uttag i lägenheter, tjänsteleverantören måste därför veta exakt vilken lägenhet det avser för att kunna leverera tjänsten.

Tele2:s Comhem-nät som går via TV-uttaget fungerar däremot inte så. Det är istället den inkluderade låneboxen som är kopplad till ditt abonnemang och man kan bokstavligen ta med sig den till en annan Comhemansluten fastighet och få det att fungera som om du var hemma.

Vilket nät det handlar om i det här fallet borde framgå av sökresultatet på deras hemsida (titta exempelvis på erbjudna hastigheter och den inkluderade routern). Det borde även stå om det finns gruppavtal eller ej, men där har jag sett att deras söktjänst ibland inte visar hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det finns olika typer av fast bredband:

  • DSL via telefonuttaget (på väg att dö ut)

  • Fiber direkt till lägenheten

  • Koppar med RJ45-uttag i lägenheten

  • Via runda TV-uttaget/Koaxial

De tre första kopplas till enskilda uttag i lägenheter, tjänsteleverantören måste därför veta exakt vilken lägenhet det avser för att kunna leverera tjänsten.

Tele2:s Comhem-nät som går via TV-uttaget fungerar däremot inte så. Det är istället den inkluderade låneboxen som är kopplad till ditt abonnemang och man kan bokstavligen ta med sig den till en annan Comhemansluten fastighet och få det att fungera som om du var hemma.

Vilket nät det handlar om i det här fallet borde framgå av sökresultatet på deras hemsida (titta exempelvis på erbjudna hastigheter och den inkluderade routern). Det borde även stå om det finns gruppavtal eller ej, men där har jag sett att deras söktjänst ibland inte visar hela sanningen.

Pratade med Riksbyggen och dom sa att det är ett eget abonnemang på ComHem som man måste teckna. Dom visste inte heller varför man inte kunde skriva in lägenhetsnummer.

Permalänk
Medlem

Troligen är det så enkelt att Tele2 inte behöver veta lägenhetsnummer eftersom deras bredband fungerar lite annorlunda än andras, åtminstone historiskt. De aktiverar mac-adressen på den router som blir din, och i princip spelar det då ingen roll var i huset du kopplar in den. Det är inte den enskilda fibern som avgör vem du är alltså. Så när du kontaktar dom så skickar dom ut en router, och så fort den kopplas in så är du uppe och snurrar. Precis som Warp skriver ovan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fikaknugz:

Pratade med Riksbyggen och dom sa att det är ett eget abonnemang på ComHem som man måste teckna. Dom visste inte heller varför man inte kunde skriva in lägenhetsnummer.

Apropå lägenhetsnummer, du antyder att det är ett nybygge så är du säker på att adressättningen redan är gjord ? Det är ju inget man brukar börja med vid start av byggprocessen så det kanske helt enkelt inte existerar några lägenhetsnummer ännu utan "bygget" sker på fastighetsbeteckning och en gatuadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apropå lägenhetsnummer, du antyder att det är ett nybygge så är du säker på att adressättningen redan är gjord ? Det är ju inget man brukar börja med vid start av byggprocessen så det kanske helt enkelt inte existerar några lägenhetsnummer ännu utan "bygget" sker på fastighetsbeteckning och en gatuadress.

Lägenheten stod klar 2020 och vi har ett lägenhetsnummer. Men det kanske är som ovan skrev, att dom inte behöver veta själva lägenhetsnummret utan går på själva routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Troligen är det så enkelt att Tele2 inte behöver veta lägenhetsnummer eftersom deras bredband fungerar lite annorlunda än andras, åtminstone historiskt. De aktiverar mac-adressen på den router som blir din, och i princip spelar det då ingen roll var i huset du kopplar in den. Det är inte den enskilda fibern som avgör vem du är alltså. Så när du kontaktar dom så skickar dom ut en router, och så fort den kopplas in så är du uppe och snurrar. Precis som Warp skriver ovan.

koax ja , fiber nej.

Är det fiber så måste porten som lägenheten är kopplad till reserveras till den specifika användaren och det görs hos nätägaren som inte alltid är samma som operatören tjänsten beställs hos.

Permalänk
Medlem

Ja, som många säger så i ett Coax nät så behöver inte Comhem exakt veta vilken lgh du bor i. Så länge de vet huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja, som många säger så i ett Coax nät så behöver inte Comhem exakt veta vilken lgh du bor i. Så länge de vet huset.

Kontaktade fastighetsförvaltaren och tydligen så kunde man inte beställa bredband ifrån deras hemsida, utan man var tvungen att ringa. Fick veta då att det är fiber och att det är 250/250, inte 100-250 som det stod på deras hemsida.

Så nu verkar allting vara fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja, som många säger så i ett Coax nät så behöver inte Comhem exakt veta vilken lgh du bor i. Så länge de vet huset.

Det enda jag är lite fundersam över är att vi inte behövde signera något. Vi ringde Tele2, uppgav personnummer, adress lägenhetsnummer, hastighet och vilket inflyttningsdatum det var. Sen var allting klart. Det enda han sa var att vi skulle få ett sms när routern fanns att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Det enda jag är lite fundersam över är att vi inte behövde signera något. Vi ringde Tele2, uppgav personnummer, adress lägenhetsnummer, hastighet och vilket inflyttningsdatum det var. Sen var allting klart. Det enda han sa var att vi skulle få ett sms när routern fanns att hämta.

Du borde ha fått ett sms som du behöver godkänna, det skickades iallafall ut när sambon jobbade där annars borde det bara vara att logga in på Tele2´s hemsida med BankID och kolla om tjänsten finns där (Dock smsen skickade ibland inte kundservice arbetarna ut utan godkände själv via länken vilket kunde bli problematiskt om kunden ångrade sig) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Det enda jag är lite fundersam över är att vi inte behövde signera något. Vi ringde Tele2, uppgav personnummer, adress lägenhetsnummer, hastighet och vilket inflyttningsdatum det var. Sen var allting klart. Det enda han sa var att vi skulle få ett sms när routern fanns att hämta.

Du borde få en orderbekräftelse , det är vad som står i den som gäller i slutändan , oavsett vad som (du säger/tror) sagts i samtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du borde få en orderbekräftelse , det är vad som står i den som gäller i slutändan , oavsett vad som (du säger/tror) sagts i samtalet.

Hmm. Det här är konstigt. Jag har inte fått något sms och det enda jag hittar när jag loggar in på Tele2, är ett avslutat ärende gällande en "Abonnemangsfråga" som hade startdatum 2021-12-03, 16:47 och slutdatum exakt samma tid.