Aktiva högtalare till hemmastudio?

Permalänk

Aktiva högtalare till hemmastudio?

Jag är ute efter ett par hyfsat billiga studiomonitorer som ändå har relativt rättvist ljud. Rummet jag spelar i är inte särskilt stort - ~12m^2, så det behövs säkert inte varken jätteelement eller jätteeffekt för att få tillräcklig fart på luften där inne.

Är det dumt att nöja sig med något i 2000-2500-kronors-klassen, eller var börjar man få "diminishing returns"? Finns det märken jag bör föredra - och varför?

Permalänk
Medlem

Har ett par Tannoy Reveal Active (som jag inte använder just nu).
Med sina 6.5" basar så får man såklart inte techno-dunket, men nog kan man få grannarna att banka i väggarna om man vill vad gäller kraft.
Pensionerades då dom inte spelade så bra med min sub.

Skulle jag handlat idag så blev det Genelec.
Dyra som attan men dom verkar ha en makalös byggkvalitet och ett ljud som passar massor av proffs studios.
OBS: tänk på att priser på monitorer ofta är per stycket

Och fundera på om du vill ha aktiva eller passiva.
Många modeller finns i både och.
Aktivt är ju bra om du har långt (eller bara behöver långa kablar) från källan till högtalarna.
En balanserad signal klarar ju rätt långa sträckor.
Men för ett stereopar på normalt avstånd så fungerar ju passivt precis lika bra.
Och då kan du ju välja förstärkare efter tycke och smak.
Aktiva slipper ju inte undan den delen helt, du behöver ju en förförstärkare.
Och skall den ha balanserat så är det oftast en extra kostnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker du ska leta nått med 8" basar för de brukar gå så djupt att man inte hela tiden upplever dem som baslösa (<40Hz) och de är oftast ändå bara kring 20 liter i volym och ganska lättplacerade. Behringer Truthserien är prisvärda.
https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor...
https://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor...
Ska du ha bättre högtalare hoppar priset iväg och du tjänar troligen mer ljudkvalitet för lite pengar på att se över akustiken och skaffa en bra eq och lära dig använda den på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara för medlyssning när du spelar instrument? Vad spelar du i så fall? Ska du mixa låtar och vad mixar du för något? Väldig skillnad på baskrav om du mixar hip-hop, edm med 808'or, gitarrmusik? Man kommer i många fall långt med 5-6,5" om man tar lite hjälp av spectrum analys och kontrollyssnar på annan utrustning som på en stereo i vardagsrum, i bilen och ett par bra hörlurar. Kör du bastunga grejer tycker jag du ska komplettera med en sub som du enkelt kan stänga av och på för att kontrollera spåren. Finns ett antal basar som har fotpedal för av/på vilket är smidigt. Oavsett vad du skaffar så måste du lära känna just dina monitorer i din miljö för att kunna mixa bra.

Permalänk

+1 på att genren spelar stor roll. Mixar själv mestadels rock/pop/metal och där är subbas inte superviktigt. Därför har jag varit jättenöjd med mina Yamaha HS7:or på 6.5" i snart 10 år. Dessa dyker rätt ofta upp beggat för 3k paret men har sett ända ner till 2000. I övrigt har jag hört en del gott om Behringer Truth för pengen men har inte testat själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

+1 på att genren spelar stor roll. Mixar själv mestadels rock/pop/metal och där är subbas inte superviktigt. Därför har jag varit jättenöjd med mina Yamaha HS7:or på 6.5" i snart 10 år. Dessa dyker rätt ofta upp beggat för 3k paret men har sett ända ner till 2000. I övrigt har jag hört en del gott om Behringer Truth för pengen men har inte testat själv.

Yamaha HS7 är riktigt bra. Gillar de skarpt. Det samma kan inte sägas om HS5 så de brukar jag aldrig rekommendera om man tittar efter 5". Med det sagt, så om skulle jag köpa ett par överkomligt prissatta 6,5" idag så skulle jag köpa ett par Kali Audio LP-6. De är nya budgetkungen bland 6,5".
Själv sitter jag nu bokstavligen i en garderob och spelar och mixar och får bara plats med 5". Kör med ett par Fluid Audio F5 och är nöjd med dem. Med tanke på omständigheterna så går det väldigt bra. Tittar på nytt boende så ser iofs fram emot att ha lite mer utrymme och större grejer igen, och framförallt bättre möjligheter till akustikförbättringar.

Permalänk

Tack för svaren hittills! Då har jag lite att utgå från när jag nördar vidare. 😁 Jag har inte extrema behov av bra basåtergivning längst ner i frekvensbanden, men naturligtvis är det bra att få så mycket för pengarna som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ljudbehandla rummet också!

Bygg ett par basfällor av 45-reglar, mineralull och tyg från IKEA. Ju tjockare desto bättre, 100-300mm typ 1-2 meter höga, bredd förslagsvis efter ullformat. Ställ dem i bakre hörnen (förutsätter att du sitter mot kortsidan av rummet.) Kostar en bråkdel av Trutarna eller HS7:or, och ger så mycket mer tillbaks.

Kanske något på väggarna också om de är kala, så tonar du ner lite av allt mellanregister och diskant som studsar och ringer. Usch!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic