Nvidia Geforce 479.29 WHQL Game Ready

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nvidia Geforce 479.29 WHQL Game Ready

This new Game Ready Driver provides the best day-1 gaming experience for the latest new tittles including GTFO as well as the latest update for Horizon Zero Dawn which utilizes NVIDIA DLSS to improve performance by up to 50%.

Fixed Issues in this Release:

- [Microsoft Flight Simulator]: The game may crash to the desktop during gameplay. [3454519]
- [Microsoft Flight Simulator]: Purple/blue artifacts appear on ground textures in the game. [3454530]
- [Supreme Command:Forged Alliance/Supreme Commander 2]: Performance drop occurs when there is mouse movement. [3405920]
- Desktop may stutter after extended period when mouse cursor is moved. [3443235]
- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]
- [NVIDIA Control Panel]: Spelling error in the German language NVIDIA Control Panel -> Manage 3D Settings -> Shader Cache Size default option. [3442310]

Download: https://us.download.nvidia.com/Windows/497.29/497.29-desktop-...

PDF: https://us.download.nvidia.com/Windows/497.29/497.29-win11-wi...

Windows 10/11 Issues:

- [Deathloop][HDR]: TDR/corruption occurs in the game with Windows HDR enabled. [200767905] If this issue occurs, toggle the Windows HDR setting.
- Sonic & All-Stars Racing Transformed may crash on courses where players drive through water. [3338967]
- [HDR][G-Sync]: Mouse pointer gets stuck after turning on HDR from the Windows Control Panel or after toggling G-Sync from the NVIDIA control panel. [200762998] To work around, click the mouse (right or left button). The mouse cursor will be sluggish for a few seconds before returning to normal operation.
- [NVIDIA Advanced Optimus][NVIDIA Control Panel]: After setting the display multiplexer type to “dGPU”, the setting is not preserved across a reboot or resume from S4. [200779758]
- [NVIDIA Image Scaling][Desktop]: The screen moves to the upper left corner on cold boot when Image Scaling is applied to the desktop. [3424721] Do not apply NVIDIA Image Scaling to the desktop. It is intended only for video upscaling or for games which do not run with a scaling resolution unless the same Image Scaling resolution is applied on the desktop.
- [NVIDIA Image Scaling][DirectX 11 video apps]: With Image Scaling enabled, video playback is corrupted or results in a system hang after performing an HDR transition. [3431284] If HDR is required to be toggled from the Microsoft Control Panel, be sure to switch to a different Image Scaling resolution.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ragnarok:

- [NVIDIA Control Panel]: Spelling error in the German language NVIDIA Control Panel -> Manage 3D Settings -> Shader Cache Size default option. [3442310]

Asså, snacka om att dom fick gräva som fan för att hitta saker att lista i release-nötterna den här gången. Ett stavfel djupt inne i en meny om Shader Cache. På tyska.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

- Desktop may stutter after extended period when mouse cursor is moved. [3443235]

Undrar om detta kan vara orsaken till att jag upplevt stutters då jag flyttat fönster mellan mina monitorer, upplever inte samma sak med ett 6800xt i burken, enbart med 3080.

- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]

Har haft problem med detta sedan Ampere släpptes mer eller mindre med var och varannan driver, först med ett 2070s, sedan med ett 3080. Inga problem när 6800xt sitter i burken och driver samma monitorer.
Ska genast installera och se om drivern verkar bra, vore skönt om framför allt flickers är ett minne blott efter mer än ett år av problem till och från.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående NVIDIA Control Panel, så vore det väl bättre om dom fick tummen ur med ett moderniserat UI.
Men det kommer väl att se likadant ut några årtionden till ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Undrar om detta kan vara orsaken till att jag upplevt stutters då jag flyttat fönster mellan mina monitorer, upplever inte samma sak med ett 6800xt i burken, enbart med 3080.

Har haft problem med detta sedan Ampere släpptes mer eller mindre med var och varannan driver, först med ett 2070s, sedan med ett 3080. Inga problem när 6800xt sitter i burken och driver samma monitorer.
Ska genast installera och se om drivern verkar bra, vore skönt om framför allt flickers är ett minne blott efter mer än ett år av problem till och från.

För mig stuttrar skrivbordet/musen ofta efter jag avslutar ett spel eller en film som använder GPU avkodning. Får alltid trycka CTRALTDEL och sen avbryt så blir det normalt igen. Undrar om det är detta den fixar också. Får testa.

Permalänk
Skribent

Tror det kom roligare nyheter i och med Geforce Experience 3.24, där det bland annat tillkom stöd för DSR-screenshots med GPU-skalning, utöver möjlighet att komma åt DSR/skärpefilter smidigt genom GFE-overlay. Ytterligare 83st spel fick dessutom stöd för automatisk optimering av inställningar.

Även 88st titlar fick Ansel/Freestyle-stöd. Vilket är kul för oss som tycker om att pilla med skärmdumpar och skapa egna bakgrunder eller snygga bilder att dela på Discord bara

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Inte fixat och till och med borttaget som fix från "release notes" nu, ska tydligen bli åtgärdat med drivrutin i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Asså, snacka om att dom fick gräva som fan för att hitta saker att lista i release-nötterna den här gången. Ett stavfel djupt inne i en meny om Shader Cache. På tyska.

Runt 130 miljoner pratar tyska i över 40 olika länder.
Vad är så konstigt med att rätta stavfel?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av meanh:

Inte fixat och till och med borttaget som fix från "release notes" nu, ska tydligen bli åtgärdat med drivrutin i januari.

Ah, jävlar. Jag har tillomed köpt en ny DP 1.4-kabel i hopp om att lösa det problemet. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Angående NVIDIA Control Panel, så vore det väl bättre om dom fick tummen ur med ett moderniserat UI.

Bryr mig inte om hur modernt det ser ut.
Önskar bara att kontroll panelen inte var så otroligt seg!!!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Falcon:

Runt 130 miljoner pratar tyska i över 40 olika länder.
Vad är så konstigt med att rätta stavfel?

Inget konstigt med att rätta stavfel, men det kan gå under "Various small fixes" snarare än en punkt brevid "FS2020 krashade, vi fixade det." som är en riktig bugg som påverkar folk.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

GTFO, Get The Fuck Out?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Inget konstigt med att rätta stavfel, men det kan gå under "Various small fixes" snarare än en punkt brevid "FS2020 krashade, vi fixade det." som är en riktig bugg som påverkar folk.

Min gissning är att det har rapporterats. Nvidia skapar en issue för att spåra felet så att det inte glöms bort. Sedan vid release listas alla issues som fixats denna patch.

Jag skulle inte tolka in särskilt mycket i det tbh. De har inget att vinna på att lista extra fluff i release notes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Min gissning är att det har rapporterats. Nvidia skapar en issue för att spåra felet så att det inte glöms bort. Sedan vid release listas alla issues som fixats denna patch.

Jag skulle inte tolka in särskilt mycket i det tbh. De har inget att vinna på att lista extra fluff i release notes.

Ja, precis. Det är ju inte så att det där är något de lyfter fram på nedladdningssidan eller liknande.

Men om man nu laddar ned release notes-dokumentet så listar de vilka tickets som lösts i denna version, och ticket 3442310 som väl förmodligen rapporterats av någon tysktalande användare är löst, så det står med.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

GTFO, Get The Fuck Out?

Jo, jag förmodar att det är hur spelets namn skall utläsas...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Men.. Varför..? Det är en kontrollpanel, den behöver inte ögongodis. Använd ett standard bibliotek för att rendera fönster (så passar ser det enhetligt ut med resten av operativsystemet) och lägg fokus på att det ska vara lättnavigerat istället. Alla dessa moderna UIn orsakar allt för ofta förvirring, förlorad funktionalitet etc, och fragmentering när alla gör på sitt vis.

Permalänk
Medlem

NVidia har alltså inte enbart brist på kretsar utan nu också flyt. Trist för dem.