Permalänk
Medlem

En fråga om Access Point

Jag försöker skapa en 'Access Point' för bättre wifi-täckning med hjälp av ett gammalt modem, 'kedja' ser ut som följer: Vägguttag --- Technicolor MediaAccess TG799vac --- D-Link DSL-3682 --- Dator.

Slår jag på Wifi på min mobiltelefon i Närheten av 'huvudmodem' Technicolor kopplas mobilen till denna wifi, om jag då går till mitt andra modem (D-link) en bit bort så blir min Technicolor wifi-uppkoppling svag men den 'behålls' tills den bryts helt och först därefter kopplas min mobil upp till D-links wifi. (och Vice versa)

Är detta korrekt? Ska inte Technicolor och D-link tillsammans fungera som en enhet med två antenner istället för två olika wifi-nätverk?

Jag följde denna video: https://www.youtube.com/watch?v=REiL6r00GC8 Och har alltså bytt D-Link's 192.168.1.1 mot 192.168.1.2 samt stängt av DHCP Server. Fick tips från Telia att slå på DMZ men gör jag detta på Routerhemsida 192.168.1.1 (Technicolor) går det inte att öppna varken denna sida eller D-links hemsida (192.168.1.2) på min dator. Det går konstigt nog fortfarande tack och lov i mobilen.

Permalänk
Medlem

Det är två olika enheter som dessvärre saknar möjligheten att samsas om anslutningar. En del leverantörer har ett eget system för att hantera det men dina enheter kommer inte fixa det. (Kallas ibland roaming, Zero-handoff, etc)

Går det att dra ner signalstyrkan på din Telia router skulle jag börja med det. I bästa fall hittar du en nivå där den släpper taget i de delar som D-Linken är bättre lämpad.

DMZ har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

@warp64 Okej då vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Jag försöker skapa en 'Access Point' för bättre wifi-täckning med hjälp av ett gammalt modem, 'kedja' ser ut som följer: Vägguttag --- Technicolor MediaAccess TG799vac --- D-Link DSL-3682 --- Dator.

Slår jag på Wifi på min mobiltelefon i Närheten av 'huvudmodem' Technicolor kopplas mobilen till denna wifi, om jag då går till mitt andra modem (D-link) en bit bort så blir min Technicolor wifi-uppkoppling svag men den 'behålls' tills den bryts helt och först därefter kopplas min mobil upp till D-links wifi. (och Vice versa)

Är detta korrekt? Ska inte Technicolor och D-link tillsammans fungera som en enhet med två antenner istället för två olika wifi-nätverk?

Jag följde denna video: https://www.youtube.com/watch?v=REiL6r00GC8 Och har alltså bytt D-Link's 192.168.1.1 mot 192.168.1.2 samt stängt av DHCP Server. Fick tips från Telia att slå på DMZ men gör jag detta på Routerhemsida 192.168.1.1 (Technicolor) går det inte att öppna varken denna sida eller D-links hemsida (192.168.1.2) på min dator. Det går konstigt nog fortfarande tack och lov i mobilen.

Hur är sakerna konfigurerade?
Första enheten (Technicolor) skall vara router och andra (D-Link) skall stå i accesspunkt mode, därefter skall SSID och PW vara samma på enheterna.
Om D-Link inte har ett AP mode får du ställa in den manuellt genom att stänga av DHCP och NAT, sen får du kolla i vilken port den skall anslutas mot första enheten, normalt brukar man ansluta den i en LAN portarna när man ställer den som AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur är sakerna konfigurerade?
Första enheten (Technicolor) skall vara router och andra (D-Link) skall stå i accesspunkt mode, därefter skall SSID och PW vara samma på enheterna.
Om D-Link inte har ett AP mode får du ställa in den manuellt genom att stänga av DHCP och NAT, sen får du kolla i vilken port den skall anslutas mot första enheten, normalt brukar man ansluta den i en LAN portarna när man ställer den som AP.

Jag kan inte speciellt mycket när det kommer till detta, är det något specifikt du tänker på när du skriver konfigurerade? Det är väldigt många inställningar på Routrarnas "hemsidor".

Technicolor är huvudrouter, jag testade att döpa D-link's SSID till samma som Technicolor samt byta till samma password (dock bara på 2.4G Wireless). D-link verkar inte ha AP mode men jag stängde av 'Enable DHCP Server', NAT hittar jag inte? (Enable DNS Relay var dock fortfarande ikryssad?)

Teliasupporten sa om att kabeln till D-Link ska sitta i uttag 4, vilket den alltså gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Jag kan inte speciellt mycket när det kommer till detta, är det något specifikt du tänker på när du skriver konfigurerade? Det är väldigt många inställningar på Routrarnas "hemsidor".

Technicolor är huvudrouter, jag testade att döpa D-link's SSID till samma som Technicolor samt byta till samma password (dock bara på 2.4G Wireless). D-link verkar inte ha AP mode men jag stängde av 'Enable DHCP Server', NAT hittar jag inte? (Enable DNS Relay var dock fortfarande ikryssad?)

Teliasupporten sa om att kabeln till D-Link ska sitta i uttag 4, vilket den alltså gör.

Det jag var ute efter var det du svara på
Alltså att DHCP var avstängd på D-Linken, NAT brukar finna under säkerhet eller firewall, går det att stänga av så gör det.

Port 4 säger du, men då menar du från Telia routern, var ansluter du den i D-Link?
Det är här jag menar att kabeln från Telia routern skall vara ansluten i en av LAN portarna på D-Link när den agerar AP.

För att anslutna enheter skall kunna hoppa över till starkare sändare måste SSID och lösenord vara samma på alla sändare (router och AP), man kan separera 2,4 och 5 GHz banden om man vill, men respektive band skall ha samma SSID och lösen på alla sändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det jag var ute efter var det du svara på
Alltså att DHCP var avstängd på D-Linken, NAT brukar finna under säkerhet eller firewall, går det att stänga av så gör det.

Port 4 säger du, men då menar du från Telia routern, var ansluter du den i D-Link?
Det är här jag menar att kabeln från Telia routern skall vara ansluten i en av LAN portarna på D-Link när den agerar AP.

För att anslutna enheter skall kunna hoppa över till starkare sändare måste SSID och lösenord vara samma på alla sändare (router och AP), man kan separera 2,4 och 5 GHz banden om man vill, men respektive band skall ha samma SSID och lösen på alla sändare.

Hittar tyvärr inte NAT, bara valet 'WPA/WPA2 Mixed' - endast WPA2 eller None.
Från Lan 4 i Technicolor till Lan 4 i D-Link (och från Lan 1 i D-Link går en sladd till datorn)
Namn och lösenord på T och D's 2,4 var samma.

Det finns inställningar för AP i både T som D men det kanske är som warp64 skrev att de inte passar ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Från Lan 4 i Technicolor till Lan 4 i D-Link (och från Lan 1 i D-Link går en sladd till datorn)

Det finns inställningar för AP i både T som D men det kanske är som warp64 skrev att de inte passar ihop?
https://i.imgur.com/8Y8YFTY.jpg

Han pratar om roaming vilket är vad överlämning kallas och det stämmer att det inte finns något i ditt nätverk som styr denna.
Men normalt brukar det inte vara några problem när enheten tappar signalstyrka från en router/AP så tar nästa över, dock styrs detta då av den anslutna enheten där vissa har en tendens att hålla kvar även svaga signaler.
Se om det finns någon inställning i dom enheterna som inte hoppar över om att den skall släppa svaga signaler.

Själv upplever jag inte det problemet i en lgh som är strax över 80 kvm där jag har 3 AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Inställningarna som nämnts ska göras i D-Linken, bilden du har skickat är från Telias router.

Hur som helst, för att lösa problemet att enheten är kvar på det gamla nätverket så har du några alternativ.

1. Sänk styrkan som Telia-routern skickar. Om du har tur så räcker det.
2. Skaffa ett Mesh-system. Då hanterar meshen övergångarna så att dom blir smidiga.
3. Skaffa accesspunkter + kontroller. Då hanterar kontrollern övergångarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Börjar misstänka att du inte satt upp sakerna rätt, som @nu1mlock säger så skall AP inställningarna vara i D-linken, Telian skall vara inställd precis som vanligt för att vara en router.
Vet inte heller om det blivit rätt med SSID, står det "Telia wifi" som som SSID i Telian skall det står "Telia wifi" även i D-linken, därefter skall lösenord och krypteringsnyckel (säkerheten) vara samma också.

Har du både 2,4 och 5 GHz band i båda så kan man ge dom olika SSID om man vill tvinga in enheter att ansluta till ett särskilt band, men även dessa skall alltså ha samma namn i båda, t.ex. Telia wifi (för det vanliga ) och Telia wifi 5 (för 5GHz bandet).
SSID måste alltså ha exakt samma namn och du kan döpa dom till vad du vill.

Om du redan gjort alla inställningar helt rätt och fortfarande har problemet du beskriver så kan det vara att din mobil håller kvar wifi fast där finns starkare signal från annan AP, men problemet låter nästan som det blivit något fel i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Han pratar om roaming vilket är vad överlämning kallas och det stämmer att det inte finns något i ditt nätverk som styr denna.
Men normalt brukar det inte vara några problem när enheten tappar signalstyrka från en router/AP så tar nästa över, dock styrs detta då av den anslutna enheten där vissa har en tendens att hålla kvar även svaga signaler.
Se om det finns någon inställning i dom enheterna som inte hoppar över om att den skall släppa svaga signaler.

Själv upplever jag inte det problemet i en lgh som är strax över 80 kvm där jag har 3 AP.

Ska försöka se om det finns något val för att släppa när signalen är svag. Det ända jag hittat är Band Steering Enabled men detta kanske inte har något med saken att göra.

Skrivet av nu1mlock:

Inställningarna som nämnts ska göras i D-Linken, bilden du har skickat är från Telias router.

Hur som helst, för att lösa problemet att enheten är kvar på det gamla nätverket så har du några alternativ.

2. Skaffa ett Mesh-system. Då hanterar meshen övergångarna så att dom blir smidiga.

Jag har gjort ändringarna i D-Link! skickade Telia bilden bara för att visa att det finns poster i den som heter AP (alltså den borde vara 'AP kompatibel').

D-Link:

1. 'Problemet' är åt båda hållen stänger jag av wifi på mobiltelefonen och slår på den vid D-Link så kopplas telefonen till D-link och behåller denna uppkoppling även om jag skulle knalla iväg och lägga telefonen ovanpå Telia-routern.

2 & 3 Nja, Det kostar mer än vad det smakar för min del.

Skrivet av MacAllan:

Börjar misstänka att du inte satt upp sakerna rätt, som @nu1mlock säger så skall AP inställningarna vara i D-linken, Telian skall vara inställd precis som vanligt för att vara en router.
Vet inte heller om det blivit rätt med SSID, står det "Telia wifi" som som SSID i Telian skall det står "Telia wifi" även i D-linken, därefter skall lösenord och krypteringsnyckel (säkerheten) vara samma också.

Har du både 2,4 och 5 GHz band i båda så kan man ge dom olika SSID om man vill tvinga in enheter att ansluta till ett särskilt band, men även dessa skall alltså ha samma namn i båda, t.ex. Telia wifi (för det vanliga ) och Telia wifi 5 (för 5GHz bandet).
SSID måste alltså ha exakt samma namn och du kan döpa dom till vad du vill.

Om du redan gjort alla inställningar helt rätt och fortfarande har problemet du beskriver så kan det vara att din mobil håller kvar wifi fast där finns starkare signal från annan AP, men problemet låter nästan som det blivit något fel i inställningarna.

Som jag skrev till nu1mlock ändringarna är gjorda på D-Link och inte på Telia routern, (skulle möjligtvis vara om jag ändrade något innan jag skrev här på SC men inget jag kommer ihåg.)

Se bild ovan för D-Link

Jag såg först nu att Telias Routernamn på 2,4 och 5 är samma! Alltså typ 'Telia-123' för båda, kan detta ha nåt att göra med dilemmat? Till skillnad från Guest där namnen är typ Guest-123 och Guest5GHz-123

Ska dubbelkolla (imorgon får det bli) att jag missat någon bokstav eller nåt i SSID Samt PW när jag döpte D-link till Samma som Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Ska försöka se om det finns något val för att släppa när signalen är svag. Det ända jag hittat är Band Steering Enabled men detta kanske inte har något med saken att göra.

Jag har gjort ändringarna i D-Link! skickade Telia bilden bara för att visa att det finns poster i den som heter AP (alltså den borde vara 'AP kompatibel').

D-Link:
https://i.imgur.com/HZhXJI5.jpg

1. 'Problemet' är åt båda hållen stänger jag av wifi på mobiltelefonen och slår på den vid D-Link så kopplas telefonen till D-link och behåller denna uppkoppling även om jag skulle knalla iväg och lägga telefonen ovanpå Telia-routern.

Som jag skrev till nu1mlock ändringarna är gjorda på D-Link och inte på Telia routern, (skulle möjligtvis vara om jag ändrade något innan jag skrev här på SC men inget jag kommer ihåg.)

Se bild ovan för D-Link

Jag såg först nu att Telias Routernamn på 2,4 och 5 är samma! Alltså typ 'Telia-123' för båda, kan detta ha nåt att göra med dilemmat? Till skillnad från Guest där namnen är typ Guest-123 och Guest5GHz-123
https://i.imgur.com/OG4p27j.jpg

Ska dubbelkolla (imorgon får det bli) att jag missat någon bokstav eller nåt i SSID Samt PW när jag döpte D-link till Samma som Telia.

AP inställningen från Telia innebär att den sättas upp som AP, inte att den är kompatibel med en AP, men det kanske var det du menade

1. Kan vara att enheterna (router och AP) står för nära varandra och att signalen inte hunnit bli så dålig att mobilen släpper.

2. Har du samma namn på både 2,4 och 5 GHz bandet kommer anslutande enheter att själv välja bästa bandet, det kan påverka själva överlämningen till nästa node, prova sätt olika SSID för 2,4 resp 5 GHz bandet.

Sen hade det varit betydligt enklare om du inte maskat allt i dina bilder, endast lösenorden/pre-shared key behöver du maska, resten av sakerna är betydelselösa ur ett säkerhetsperspektiv och ingen information man kan utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Må så vara, men det är alternativen du har för att lösa ditt problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

AP inställningen från Telia innebär att den sättas upp som AP, inte att den är kompatibel med en AP, men det kanske var det du menade

1. Kan vara att enheterna (router och AP) står för nära varandra och att signalen inte hunnit bli så dålig att mobilen släpper.

2. Har du samma namn på både 2,4 och 5 GHz bandet kommer anslutande enheter att själv välja bästa bandet, det kan påverka själva överlämningen till nästa node, prova sätt olika SSID för 2,4 resp 5 GHz bandet.

Sen hade det varit betydligt enklare om du inte maskat allt i dina bilder, endast lösenorden/pre-shared key behöver du maska, resten av sakerna är betydelselösa ur ett säkerhetsperspektiv och ingen information man kan utnyttja.

Nu har jag dubbelkollat att Telias och D-links 2,4GHz samt 5GHz heter exakt samma samt har samma lösenord.
I skrivande stund är jag vid D-link men mobiltelefonen är uppkopplad mot Telias router (slog på wifin vid den routern). Wifi-Solfjädern är på ett streck samtidigt som jag kan se att D-links 5GHz signal som nu alltså heter exakt samma som Telias 5GHz är full.

Okej jag visste inte vad som skulle maskas, var det nåt speciellt jag maskerade som hade varit av nytta?

Jag börja nästan ge upp, det finns värre och viktigare saker när det kommer till teknikstrul än detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Nu har jag dubbelkollat att Telias och D-links 2,4GHz samt 5GHz heter exakt samma samt har samma lösenord.
I skrivande stund är jag vid D-link men mobiltelefonen är uppkopplad mot Telias router (slog på wifin vid den routern). Wifi-Solfjädern är på ett streck samtidigt som jag kan se att D-links 5GHz signal som nu alltså heter exakt samma som Telias 5GHz är full.

Okej jag visste inte vad som skulle maskas, var nåt speciellt jag råkade maskera som hade varit av nytta?

Jag börja nästan ge upp... Det finns värre öden när det kommer till teknikstrul än detta...

Vad jag inte riktigt förstår är hur du kan se båda signalstyrkorna, eller du kollar med en app?

Hur stort bor du och hur långt är det mellan Telian och D-Linken?

Finns två saker du kan prova.
1. Se om det går att sänka Telians signalstyrka.
2. Se om du har något i mobilens wifi inställningar som gör att den droppar dåliga nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag inte riktigt förstår är hur du kan se båda signalstyrkorna, eller du kollar med en app?

Hur stort bor du och hur långt är det mellan Telian och D-Linken?

Finns två saker du kan prova.
1. Se om det går att sänka Telians signalstyrka.
2. Se om du har något i mobilens wifi inställningar som gör att den droppar dåliga nät.

I mobilen kan jag se olika Wifi-nätverk, mina egna och grannens. När jag slår på Wifi i mobiltelefonen så kopplas den upp mot antingen Telias 2,4GHz Wifi 'Telia123' eller D-links 2,4GHz Wifi 'Telia123' beroende på vilken router jag är närmast. När jag skrev sist var jag uppkopplad på Telia routern men satt framför D-link och kunde då samtidigt se D-links 5GHz Wifi nätverk, och att denna hade full Wifi-solfjäder medans Telias 2,4 som jag var uppkopplad mot bara hade en.

Inte speciellt stort men tillräckligt för att Telias router inte ska räcka till sovrummet där D-link står. Eller rättare sagt utan D-link bryts Teliakontakten till och från.

Men om jag sänker Telia styrkan resulterar väl bara det i att kontakten bryts, låt oss säga på dörrtröskeln till rummet där D-Link står istället för i rummet? Vilket skulle resultera i att Telefonen blir utan wifi i en sekund för att därefter istället kopplar upp mot D-Links Wifi. Det jag vill är att T och D ska agera som en antenn för samma wifi, inte koppla bort och koppla upp och koppla bort och koppla upp. Detta lyxdilemma funkar ju åt båda hållen så om jag vänder på klacken och knallar tillbaka till Telia routern kommer telefonen att hålla fast vid D-link vilket innebär att jag måste sänka D-link styrkan tills jag fått wifi-fri lucka mitt mittemellan Telia och D-Link.

Kanske är det mobilen! Jag laddade en gammal iphone4 för att se, och denna behöll full wifi-solfjäder!
Vet dock inte vilken inställning i Samsungen det skulle vara testade Statisk istället för DHCP. 'Uppmätt Nätverk' 'Hot spot2'

Permalänk
Medlem

Jag har läst dina ytterligare inlägg och kan fortsatt tillägga att du endast har några enstaka alternativ. Du har alltså redan fått rätt svar i tråden sedan tidigare.

Du har (minst) en enhet som håller kvar och är fortsatt ansluten till en accesspunkt med dålig signal - trots att det finns en annan accesspunkt med jättebra signal i närheten.

För att lösa detta problem så har du egentligen enbart tre alternativ:

I ett tidigare svar så skrev du att alternativ 2 och 3 kostade mer än vad du tyckte att det var värt att lägga på ett fungerande nätverk hemma. Då återstår enbart alternativ 1, vilket är det sämsta och minst troliga att fungera.

Får du inte alternativ 1 att fungera tillfredsställande så får du helt enkelt välja alternativ 2 eller 3. Eller behålla nuvarande konfiguration.

Det finns tyvärr inget annat trolleri som någon kan komma på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

I mobilen kan jag se olika Wifi-nätverk, mina egna och grannens. När jag slår på Wifi i mobiltelefonen så kopplas den upp mot antingen Telias 2,4GHz Wifi 'Telia123' eller D-links 2,4GHz Wifi 'Telia123' beroende på vilken router jag är närmast. När jag skrev sist var jag uppkopplad på Telia routern men satt framför D-link och kunde då samtidigt se D-links 5GHz Wifi nätverk, och att denna hade full Wifi-solfjäder medans Telias 2,4 som jag var uppkopplad mot bara hade en.

Jo men det är här jag menar, du skall inte kunna se skillnad på vilken av Telian och D-Linken du är uppkopplad mot, du skall endast se vilka SSID som finns tillgängliga.
Du kan inte heller få den till att byta band om dom har olika SSID, vill du att telefonen själv skall välja mellan 2,4 och 5GHz banden så måste båda banden ha samma SSID på båda enheterna så du har endast ett SSID, ex mitt_wifi för både 2,4 och 5GHz bandet på både Telian och D_Linken.

Lägg upp bilder på SSID inställningarna för både Telia och D-Linken utan maskning, maska endast lösenordet/key, dock förutsätter jag att du har samma lösen/key på båda så att du endast ett lösen/key för alla banden oavsett enhet signalen kommer från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det är här jag menar, du skall inte kunna se skillnad på vilken av Telian och D-Linken du är uppkopplad mot, du skall endast se vilka SSID som finns tillgängliga.
Du kan inte heller få den till att byta band om dom har olika SSID, vill du att telefonen själv skall välja mellan 2,4 och 5GHz banden så måste båda banden ha samma SSID på båda enheterna så du har endast ett SSID, ex mitt_wifi för både 2,4 och 5GHz bandet på både Telian och D_Linken.

Lägg upp bilder på SSID inställningarna för både Telia och D-Linken utan maskning, maska endast lösenordet/key, dock förutsätter jag att du har samma lösen/key på båda så att du endast ett lösen/key för alla banden oavsett enhet signalen kommer från.

Det spelar ingen roll. Enheten kommer fortsätta hålla kvar vid den första accesspunkten, även om han går till den andra, oavsett om dom har samma SSID eller inte.

Jag förstår precis hur du tänker och du tänker rätt, men i det här fallet spelar det ingen roll.

Edit: Telefonen är lika dålig på att hantera byte mellan olika SSID som den är att hantera byten med samma SSID. Anslutningen måste hoppa till en annan accesspunkt och enheten är lika dålig på att hoppa över oavsett om det är samma SSID eller inte.

Edit 2: Telia-routern och D-Link-routern har ingen kommunikation mellan varandra även med samma SSID. Enheten bestämmer vilken accesspunkt den ansluter till. Utan Mesh eller utan accesspunkter + kontroller så kommer denna enhet fortsätta ha lika dålig handoff som den har.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ap's utan överlämning(roaming) blir alltid problematiska såvida inte enheterna som kopplas upp kan sköta det själva. hade en gammal mobil, minns inte vilken och nya kanske också har det? Där så fanns det en funktion som letade efter en starkare signal om den primära blev för dålig och det fungerade hyfsat.
Tycker moderna AP's sköter det rätt bra. Var länge sedan min platta "fastnade" i AP'n i trädgården av någon konstig anledning...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det spelar ingen roll. Enheten kommer fortsätta hålla kvar vid den första accesspunkten, även om han går till den andra, oavsett om dom har samma SSID eller inte.

Jo men om det överhuvudtaget skall kunna fungera måste dom ha samma SSID, annars gör det inte det alls oavsett mesh eller controller.

Citat:

Edit: Telefonen är lika dålig på att hantera byte mellan olika SSID som den är att hantera byten med samma SSID. Anslutningen måste hoppa till en annan accesspunkt och enheten är lika dålig på att hoppa över oavsett om det är samma SSID eller inte.

En telefon kan inte hantera alls att hoppa mellan olika SSID förrän signalen bryts helt, men har du samma så kan den klara det.

Jag har själv 3 AP i min 3-rums lgh och min mobil har inga problem att hoppa mellan de olika AP beroende på var jag befinner mig och det är varken mesh eller controller inblandad.
Samma sak i min mammas hus, router + AP i varsin del av huset och mobilen + hennes laptop hoppar hoppar utan problem.

Sen är det som du säger att man kan hamna i det läget att det inte funkar av någon anledning, men man måste iaf ge det rätt förutsättningar innan man kastar in handduken.
Det som jag tycker är märkligt är att TS säger sig se vilken (router eller AP) han är ansluten mot och det skall man inte kunna om det är rätt konfigurerat eftersom man endast ser vilka SSID som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Går det verkligen inte att ändra signalstyrkan på Teliaroutern? Det kanske kallas radio i gränssnittet, brukar mätas i dB.

Syns det inget i adminsidorna - fråga Telia.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf och @warp64

@nu1mlock alt 4 är att jag lyfter på fingret och slå av Wifin i telefonen för att därefter slå på den igen. (Detta gäller ett sovrum och framförallt en säng, det var därför jag skrev att det kostar lite för mycket för mig att skaffa mesh )

Skrivet av MacAllan:

Nej jag kan inte -se- vilken av dom jag är uppkopplad mot men jag -vet- ju att om jag slår på Wifi vid Telia routern så kopplas telefonen till dess 2,4GHz signal med Nätverksnamn 'Telia123', om jag därefter går till D-Link samtidigt som jag ser att signalstyrkan minskar för att bli nästan obefintlig framför D så vet jag ju att det är Telia jag är uppkopplad mot (och Vice Versa). Skulle jag då slå av Wifi på telefonen för att därefter slå på den igen framför D så kommer telefonen automatiskt kopplas upp till Telia123 som nu framför (& tack vare) D har full teckning.

Japp jag har samma lösenord för alla 4 banden (2 x 2,4GHz aka: Telia123 och 2 x 5GHz aka: Telia123_5GHz).
Det verkar inte gå att byta namn på D-Links 5GHz till endast Telia123 (att alltså tar bort _5GHz) utan det kommer det upp 'name repeated!' (men som sagt både T och D's 5GHz heter Telia123_5GHz). Visst kan jag posta SSID det men läs först nedan.

Jag tror att jag kommit på vad det är som strular, jag testade som sagt en Iphone4 genom att slå på dess Wifi vid Telia för att därefter gå till D-Link och jag kunde då se att solfjädern behöll styrkan. Idag kom jag på iden att stänga av D-link för att därefter slå på I-4 vid Telia och sedan gå till den avstänga D-linken där I-4 tappade Wifi. (Därefter jag stängde av I-4 startade D-link gick till Telia routern, väntade ett tag, och slog på I-4 och gick sedan tillbaka till (den påslagna) D utan att denna gång förlora teckning eller styrka i signal.)

Det är kanske min Samsung Galaxy A7 strular!?

Permalänk
Medlem

Kanske.
Jag lutar mer mot att Samsungen har lite bättre antenn, så den lyckas hålla kontakten med Teliaroutern trots den svaga signalstyrkan.

Det du beskriver styrker dock att det handlar om signalstyrkan och inte någon felkonfigurering, så kan du sänka den en smula...
Det kanske räcker att flytta den lite längre bort, eller ställa något i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Jag tror att jag kommit på vad det är som strular, jag testade som sagt en Iphone4 genom att slå på dess Wifi vid Telia för att därefter gå till D-Link och jag kunde då se att solfjädern behöll styrkan. Idag kom jag på iden att stänga av D-link för att därefter slå på I-4 vid Telia och sedan gå till den avstänga D-linken där I-4 tappade Wifi. (Därefter jag stängde av I-4 startade D-link gick till Telia routern, väntade ett tag, och slog på I-4 och gick sedan tillbaka till (den påslagna) D utan att denna gång förlora teckning eller styrka i signal.)

Det är kanske min Samsung Galaxy A7 strular!?

Absolut, så kan det vara eftersom det är den anslutna enheten som själv styr när den skall hoppa över till nästa AP.
Har du kollat inställningarna i mobilen, brukar ibland finnas något i stil med att ignorera dåliga anslutningar?

Men då verkar det som vi vet att nätverket iaf funkar som det skall

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Kanske.
Jag lutar mer mot att Samsungen har lite bättre antenn, så den lyckas hålla kontakten med Teliaroutern trots den svaga signalstyrkan.

Det du beskriver styrker dock att det handlar om signalstyrkan och inte någon felkonfigurering, så kan du sänka den en smula...
Det kanske räcker att flytta den lite längre bort, eller ställa något i vägen.

Ja men då måste jag sänka både T och D såpass att de förlorar kontakten någonstans mittemellan? (D-Link Håller också kvar kontakten fast jag står framför T).

@MacAllan nej jag har inte hittat någon sådan inställning i mobilen.
Ska dubbelkolla med någon annans telefon vid tillfälle så jag vet bestämt att det är min Samsung som strular!

Kudos till samtliga som gett tips!

Permalänk
Medlem

Precis, sänk på bägge.