Permalänk
Medlem

Mitt moderkort brinner! (110 °C)

Hej!
Haft lite problem med min FPS när jag spelar spel på datorn. Först trodde jag det var på grund av att jag hade för höga grafik inställningar men efter att ha bytt till bland annat performance mode på fortnite och lägsta grafik inställningarna (kör till och med stretched 1650x1080) insåg jag att något var fel. Ligger på cirka 70-100 fps ingame och det kan även bli mindre. Har dessutom en NVIDIA GeForce GTX 1070 och en Intel Core i5 7400 @ 3.00GHz, kan verkligen inte datorer så bra men vad jag hört är det ändå helt okej och när jag kollade lite gameplay från en kille på youtube som körde Performance mode fortnite med en GTX 1070 låg han på runt 300 FPS ingame, något känns lurt. Har dock bara 8GB ram men det bör funka ändå? Men då till själva problemet jag såg. Jag testade Speccy för att lätt se mina specs och såg då att värmen på mitt moderkort var 110 grader °C. Fick panik. Men datorn känndes inte så varm utanpå själva skalet. Så tänkte först att det var ngn typ av bugg men vet faktiskt inte. Undrar om ni har några tips på vad jag kan göra. Skulle gärna vilja uppgradera min dator men har ingen aning om hur jag ska ta mig till. Så om det finns någon schysst själ där ute som ser den här tråden, Snälla hjälp mig har fan ingen koll XD. Så om du har någon tanke eller ngt tips skulle det betyda super mycket! (OBS: Kunde inte skapa en tråd på "moderkort" av någon anledning så tog denna )

MVH En upprörd snubbe som behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Troligtvis försöker Speccy läsa av en temperatursensor som inte existerar och får ett skräpvärde tillbaka, det är rätt vanligt att såna program visar 110°C+ på olika sensorer som moderkortet inte ens har.

Permalänk
Medlem

Kolla vad du får för temp med t.ex HWMonitor, låter som problem med programmet

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden ett moderkort som varnade att det va 143 grader varmt varje gång man starta datorn vid första "post" bilden 😂

Va något fel där efter grafikkortet sa poff och börja lukta brandrök. Är över tio år sen idag men minns det än idag

Permalänk
Medlem

Ett av mina visar runt 118 grader trots att inget överhuvud taget går att mäta upp till mer än 45 med infraröd termometer, nån felaktig eller saknad sensor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort brinner föreslår jag att du släcker elden innan den sprider sig.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att processorn är lite trött för att kunna leverera så hög fps?
Och ram är nog i underkant med.
Kolla hur mycket Ram som används när du har spelet igång. Det kan du göra i "Aktivitets hanteraren".
Du kan även se hur mycket processorn jobbar där.

Du kan ladda ner MSI afterburner och installera med.
Där har du en monitor ruta som visar temp och hur mycket grafik/processor osv jobbar.
Kanske kan man få en uppfattning om vad som flaskar, om allt går på max, eller om en del gör det..

Mitt GTX 1060 levererar 100-250fps i "performance mode" i fortnite grafikinställningarna. Dessutom på en 1440p skärm. så det är högre upplösning.
Det svajar dock kraftigt mellan högsta och lägsta fps beroende vad som visas i skärmen.
Då har jag kört det på en 6 kärning processor 4,1ghz+, och 16gb Ram.

Ett tips är att testa äldre Geforce drivrutiner. Dom från september förra året fungerar bäst för mig i CSGO iaf.
Kör din skärms "native" upplösning.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren!

Kollade lite på det du sa och kan vara mitt ram minne som ligger i underkant. Har bara 8gb ram och tror jag behöver mer. Såhär stod det på Speccy när jag kollade vad min ram hette. 8,00GB Single-Channel Unknown @ 1197MHz (17-17-17-39) ingen aning vad det betyder men ser det ut som den är långsam? Och om jag nu skulle behöva uppgrader med mer ram, hur gör jag? Behöver jag en till likadan som jag redan använder?

Och återigen, tack för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

@Alf2000: Single channel betyder att du endast har en RAM-sticka, eller två som sitter i fel portar. Det gör att du bara får ut halva minnesbandbredden, vilket brukar påverka just CS väldigt mycket. Om du bara har en sticka så kan du köpa en till. Vad du har nu verkar vara DDR4-2400, så det skulle troligtvis fungera fint att komplettera med t.ex. en sån här sticka.

Permalänk
Medlem

För det första, använd gärna radbryt lite oftare så det blir mer lättläst.
Det blir fruktansvärt grötit och svårt att läsa ut informationen när allt är skrivet i en klump.

Då ingen frågat och du inte gett information så är frågan:

Vad är det för dator?
Stationär? Bärbar?
Märkesdator?
"Hemmabygge"?

Sedan, Om du har 8GB i Single Channel, har du EN eller TVÅ minnesmoduler?
Om du har EN så kan du bara få Single Channel.
Om du har TVÅ så är den ena monterad i fel minneskanal.

Ur ett prestandaperspektiv är Dual Channel att föredra då det har relativt stor prestandapåverkan.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Alf2000: Single channel betyder att du endast har en RAM-sticka, eller två som sitter i fel portar. Det gör att du bara får ut halva minnesbandbredden, vilket brukar påverka just CS väldigt mycket. Om du bara har en sticka så kan du köpa en till. Vad du har nu verkar vara DDR4-2400, så det skulle troligtvis fungera fint att komplettera med t.ex. en sån här sticka.

du får fortfarande ut full bandbredd däremot får du dubbla bandbredden med dualchannel då arbetet delas upp mellan stickorna paralellt istället för att sticka 2 inte ska börja jobba förrän sticka 1 är fulllastad.

sen hur stor skillnad det gör i verkligheten är svårt att säga kört både dual och single och har ärligt aldrig märkt någon direkt skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

CPU

100% av min CPU används när jag spelar (3,29GHz).
Hur dåligt är detta XD?

Har en stationär dator som var färdig byggd när jag köpte den. Kan se om jag kan leta fram något gammalt kvitto på vad datorn hette om de hjälper.

Har 4 kärnor i min Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @3.00GHz.

Vad borde jag uppgradera på min dator?
Funderar på o köpa två stycken nya 8gb ram stickor.
Borde jag uppgradera processorn också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf2000:

100% av min CPU används när jag spelar (3,29GHz).
Hur dåligt är detta XD?

Har en stationär dator som var färdig byggd när jag köpte den. Kan se om jag kan leta fram något gammalt kvitto på vad datorn hette om de hjälper.

Har 4 kärnor i min Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @3.00GHz.

Vad borde jag uppgradera på min dator?
Funderar på o köpa två stycken nya 8gb ram stickor.
Borde jag uppgradera processorn också?

Börja alltid med att byta ut dom saker som du använder 100% av. Dom blir sällan snabbare av att du byter ut andra saker.

Permalänk
Medlem

kolla först vad ditt moderkort har stöd för.
googla på moderkorts modellen.

den skulle säkert må bra av en bättre processor med.
eftersom du har en 7th gen processor så gissar jag på att du kan använda upp till i7 7700 på det moderkortet.
men du bör kolla upp det innan.

Vad innebär färdigbyggt? är det nån märkesdator?

Jag skulle inte spendera för mycket pengar på den gamla datorn.
en bättre processor gör säkert nytta. Du lär dock vara begränsad till 7th gen Intel.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Skrivet av Alf2000:

100% av min CPU används när jag spelar (3,29GHz).
Hur dåligt är detta XD?

Har en stationär dator som var färdig byggd när jag köpte den. Kan se om jag kan leta fram något gammalt kvitto på vad datorn hette om de hjälper.

Har 4 kärnor i min Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @3.00GHz.

Vad borde jag uppgradera på min dator?
Funderar på o köpa två stycken nya 8gb ram stickor.
Borde jag uppgradera processorn också?

Grejerna du sitter på är inte värda att uppgradera.
Du behöver en helt ny dator.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk

Du behöver mer än 8gb för att få en bra spelupplevelse i csgo, speciellt om du har discord, spotify, chrome, utforskaren eller vad_som_helst uppe i bakgrunden.
Här har du lite grejer du kan göra i mjukvara/inställnings-väg
De-bloater med guide: https://www.youtube.com/watch?v=NhitETZb8s0
MAXXA FPS guide: https://readtldr.gg/blog/ultimate-cs-go-fps-boost-guide

Om du ska byta processor beror ju såklart på din ekonomi, om ditt mål är 144hz osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf2000:

100% av min CPU används när jag spelar (3,29GHz).
Hur dåligt är detta XD?

Har en stationär dator som var färdig byggd när jag köpte den. Kan se om jag kan leta fram något gammalt kvitto på vad datorn hette om de hjälper.

Har 4 kärnor i min Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @3.00GHz.

Vad borde jag uppgradera på min dator?
Funderar på o köpa två stycken nya 8gb ram stickor.
Borde jag uppgradera processorn också?

Kvitto är inte så intressant, det som är mer intressant är om det är en märkesdator eller en färdigbyggd av tex Komplett/Webhallen/Inet/etc.

Är det en märkesdator typ Dell, Acer, HP, etc så finns det risk att du springer på andra problem.
Det brukar inte vara några större problem att byta CPU eller att addera RAM, det är dock värt att hålla lite koll på nätaggregatets storlek om man börjar addera andra saker som kräver mer ström.
Beroende på vad det är för chipset på moderkortet så kan eventuellt även Intels 8000-serie passa.

Hur är det med temperaturen på CPU och GPU? Du nämner bara temperatur på moderkortet.
Är dessa två temperaturer relativt höga så kan det vara en fråga om dålig luftcirkulation även om "skalet" på datorn inte känns speciellt varmt.

Förövrigt är det smidigare att skaffa två ersättningstickor än att försöka hitta en som matchar den man redan har.

Permalänk
Medlem

Dator

Datorn är från MSI. Köpte den från någon hemsida minns inte.
Kom färdig byggd.

Sitter i en lite klurig sits här. Funderar på om det är värt att lägga en rejäl slant på en ny dator eller om man borde uppgradera den gammla.

Spelar inte särskilt krävande spel men ser framemot Elden Ring som jag antar kommer kräva en del..

Hur resonerar ni kring beslutet av att köpa ny dator? Kollade på den här datorn. Va tycker ni?

https://sharkgaming.se/max-bite-predator-v2

Och tror ni det går att få den gammla datorn såld? Eller delar till datorn sålda isåfall vilka?

Återigen tack för snabba och bra svar, kan verkligen inte mycket om detta men ni förklarar bra o detaljerat vilket göra hela processen lättare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf2000:

Datorn är från MSI. Köpte den från någon hemsida minns inte.
Kom färdig byggd.

Sitter i en lite klurig sits här. Funderar på om det är värt att lägga en rejäl slant på en ny dator eller om man borde uppgradera den gammla.

Spelar inte särskilt krävande spel men ser framemot Elden Ring som jag antar kommer kräva en del..

Hur resonerar ni kring beslutet av att köpa ny dator? Kollade på den här datorn. Va tycker ni?

https://sharkgaming.se/max-bite-predator-v2

Och tror ni det går att få den gammla datorn såld? Eller delar till datorn sålda isåfall vilka?

Återigen tack för snabba och bra svar, kan verkligen inte mycket om detta men ni förklarar bra o detaljerat vilket göra hela processen lättare!

Ger mig inte helt in på diskutionen angående byte av delar och felsökning. Men denna är värd mer mer än den du länkade. En gen bättre GPU för några hundringar mindre och från en bra butik. Du kan alltid hålla utkik efter reor, men precis missat flera stora.

https://www.inet.se/produkt/1978455/acer-nitro-n50-620-i5-16g...

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att moderkortet rapporterar fel värden på vissa sensorer, ex. temperatur eller fläkthastighet. HWMonitor visar gärna att det inte är något fel på luftflödet med en sån här hastighet på chassifläkten

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av dbxxx:

Ganska vanligt att moderkortet rapporterar fel värden på vissa sensorer, ex. temperatur eller fläkthastighet. HWMonitor visar gärna att det inte är något fel på luftflödet med en sån här hastighet på chassifläkten

https://i.imgur.com/DGMourG.png

Haha, gav mig ett gott garv.
Hoppas att du sitter med hörselskydd på
Kanske ögonskydd också om fläkten är nära ditt huvud....

Permalänk
Medlem

8 GB RAM är väldigt lite år 2022. Använder själv 7 GB just nu utan något spel igång. Att du ligger på 100 % CPU-användning indikerar att din CPU flaskar. Vet inte vad din budget är på men jag drog ihop ett prisvärt bygge som ändå blir en enorm uppgradering för dig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Plocka ut ihop ett uppgraderings kitt som ovan exempel.
Kan du behålla chassi, nätaggregat och grafikkort. Så kan du uppgradera grafikkortet senare när det finns tillgängligt och du vet vad dina spela kräver.
Du ska nog satsa på en 1Tb M2 hårddisk med.

ditt befintliga grafikkort presterar lite sämre än ett 3060, men jag skulle satsa på minst ett 3060Ti om du ändå ska köpa nytt.
här kan du jämföra lite:
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3060-vs-Nvid...

Det ända som är värt något i din befintliga burk är grafikkortet.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU