Incheckningssystem för modulbyggnader?

Permalänk
Avstängd

Incheckningssystem för modulbyggnader?

Tjo! Jag är ute i "googledjungeln" i jakt på företag som erbjuder olika inchecknings- och passersystem(?) för byggarbetare som bor vid tillfälliga modulbyggnader. Problemet är att jag söker på "incheckningssystem", "passersystem" och "bokningsystem" samt "modulbyggnader" men jag hittar inte företag som verkar erbjuda detta? Det är en så udda bransch att Google inte fattar vad den skall visa.

Det verkar vara jag som inte kan ange min sökning korrekt - säkert. Vad sjutton kallas dessa system vid tillfälliga modulbyggnader där byggarbetare checkar in med någon blipp eller kanske mobilen med hjälp av QR-kod för att sedan gå till sin tilldelade byggmodul? Jag fattar inte hur företag hittar dessa när jag själv knappt hittar dem. Jag har ju skrivit C-uppsats så jag ska kunna hitta det jag söker efter!

Sökordet "bokningssystem" gör att jag hittar bokningar för allt annat möjligt än det specifika jag letar efter. Google prioriterar bokningsystem för typ hotell, klipptider, och sådant mer vanligt. Det närmsta jag hittat hittills är: https://www.partnersec.se/passersystem/ vilket är i närheten av vad jag söker men jag tror det är lite för högteknologiskt att ha implementerat i tillfälliga modulbyggnader?

Någon byggarbetare här som ofta brukar arbeta på annan ort som varit i närheten av dessa passagesystem och vet vad de heter?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Annars är det nog inte så svårt att koda ihop ett eget med rifid/nfc-brickor/mobilen

Permalänk
Medlem

Sökte på "Passersystem":
https://www.safeguard.se/passersystem/
https://safeteam.se/vi-erbjuder/passersystem/
https://www.axema.se/produkter-system/vaka-passersystem/
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkte...

Finns hur många som helst. Kolla igenom vad som passar dig bäst och begär en offert.

Ska du ha någon automatisk bokning där man får en modul tilldelad till sig själv så vet jag däremot inte vad du ska kika efter. Kanske något bokningssystem (tänk tvättstuga?). Men det bästa är nog helt enkelt att kontakta något företag som hanterar passersystem och se om de har någon vettig lösning som kan passa dig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Är det mer tidrapportering du är ute efter kan du testa "Stämpelklocka"

Eller kanske Bokatvättid appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syttz:

Är det mer tidrapportering du är ute efter kan du testa "Stämpelklocka"

Eller kanske Bokatvättid appen.

Detta. "Time & Attendance" kallas oftast sådana system på engelska.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det personalbodar och ID06 du är ute efter?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph33r:

Är det personalbodar och ID06 du är ute efter?

Jag vet inte om just ID06 är det exakta passersystemet men det rör sig som sagt var om personalbodar, dvs., tillfälliga hopsatta byggnader (varav namnet modulbyggnader) för yrkesarbetare som arbetar på annan ort under en längre tid. Då kan det vara olika yrkesarbetare som använder samma modulbyggnad, och kanske att vissa yrkesarbetare måste bytas ut.

Jag funderar på om det kanske finns branschstandarder för detta ("boknings- och passersystem för yrkesarbetare på annan ort") inom byggbranschen precis som IT-branschen har standarder såsom WiFi, Bluetooth, HDMI, med mera.

Det verkar som om en hel del har hänt sedan simpla blipps användes för att checka in och ut på arbetsplatser på annan ort till biometriska avläsningar när jag snokat runt mer på webben nu.

Tanken är att om det finns vedertagna standarder så kan dessa möjligen nyttjas och framförallt skräddarsys till egna önskade behov, lite som när det finns Open Source inom IT-världen som kan ändras i efterhand efter egna önskemål.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Läste du mitt senaste svar eller är ID06 helt enkelt vanligt använt bland personalbodar i Sverige?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Läste du mitt senaste svar eller är ID06 helt enkelt vanligt använt bland personalbodar i Sverige?

Är detta personal som utför arbete i något projekt där det sammanlagda projektvärdet överstiger fyra prisbasbelopp? Är dessa personalbodar placerade i anslutning till projektet?

ID06 är en standard som är framtagen för bl.a. byggarbetsplatser, oavsett om man har invandrad eller lokal arbetskraft. Tillsammans med ID06 kort så kan man föra personalliggare, låsa upp dörrar, öppna grindar, gå igenom vändkors, köra hissar, starta elektriska maskiner som kräver certifiering(t.ex. liftar), hålla koll på om någon kan finnas kvar på området efter en viss tid m.m.

ID06 används även på platser som inte är byggarbetsplatser men där det sker förändringar i lokalerna jämt och ständigt. Flertal använder enbart ID06 korten tillsammans med fristående passagesystem som inte har någon koppling till ID06 systemet, men där deras kunder har krav på ID06 kort vilket gjort att entreprenörerna då använder ett och samma kort till allt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.