Partitionsordning vid säkerhetskopiering med Windows Server Backup?

Permalänk
Medlem

Partitionsordning vid säkerhetskopiering med Windows Server Backup?

Hej alla sweclockare!
Jag har gjort en säkerhetskopiering med Windows Server Backup (2019), nu behöver jag göra en systemåterställning men det som gör mig osäker är denna gåta (se bild)

När man gör en systemåterställning så (måste?) alla partitioner vara i en viss ordning:
1. Windows Recovery Environment (partition på 500 MB default storlek)
2. EFI System Partition (100 MB partition för EFI)
3. Microsoft Reserved Partition (oftast 16 MB i storlek reserverat för systemdisken antar jag?)
4. Microsoft Basic Data Partition (själva OS:et finns på denna partition)

Rätta mig gärna om jag har missförstått något, såvitt jag vet så måste partitionerna vara i en bestämd ordning eller har jag fel? Mysteriet som dyker upp när man säkerhetskopierar med WSB är att WSB skapar nya MRP partitioner för varje ovan nämnda partitioner efter säkerhetskopieringen vilket jag tycker är märkligt. Dessa nya MRP partitioner fanns inte innan och det förvirrar mig och gör mig osäker när man ska göra en systemåterställning. Läs gärna frågeställningen i bilden, jag skulle vara tacksam om någon vänlig själ kunde besvara gåtan med MRP partitionen. Tack på för hand.

Rubrik §3.1
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Mr. Vico: Jag har uppdaterat din rubrik till något mer beskrivande. Om du vill ha någon annan rubrik så återkopplar du bara.
Lycka till.
/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

hmm, gör du inte saker i fel ordning - en backup måste provas att återställas (på annan disk och helst helt annan maskin) och frågeställningar som ovan utredas och dokumenteras med lycklig resultat innan det kan räknas som en fungerande backup. Det är speciellt viktig att prova första gången att det fungerar hela vägen - du kommer heller inte ihåg proceduren 1 år senare och då är det bra att ha en skriven procedurlista med varje moment skriven och förväntad respons.

2. återställ inte på en kraschad disk - återställ på en ny disk - din kraschade disk är din hopp om ingen av återställningarna fungerar och skriver du över innehållet i en återställningsförsök på den kraschade disken så är det goodbye med den informationen. Ett alternativ är att göra en full RAW diskimage med clonezilla eller motsvarande först innan återställningen och den vägen säkrar innehållet på den kraschade disken

3. Till sist att göra den typen av övning och fundera ut vilken partition som hör till vad är något du skall redan veta av tidigare tester, att göra det i samband med en återställning som måste göras och ofta under tidspress är att bädda för jobbiga och tidsödande misstag...

---

PS. om server tillåts vara nedstängd en stund så gör jag hellre en diskimage-kopia med clonezilla, norton ghost eller live-Ubuntu på USB-sticka än att använda MS interna verktyg - givetvis kan man göra både också, och att man tar en riktig RAW-diskimage i allafall 1 ggr per 6 månader med tex clonezilla.