Framtidssäker gaminglaptop?

Permalänk
Medlem

Framtidssäker gaminglaptop?

Tjo
Är den här något så när framtidssäkrad vad gäller prestanda? Noteras bör att jag inte är ute efter max inställningar vad gäller grafik osv, nöjer mig ofta på medium/high med vad jag använder i dagsläget (som för övrigt syns i signatur).
Främsta tanken för användning är inte ens gaming, snarare vardagligt bruk, filmtittande o dyl. Men alltid skönt veta att ens dator pallar diverse spel.

Har inte satt någon direkt budget då jag och sambon skall ha den tillsammans. Men <15000 SEK vore trevligt iallafall.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Framtidssäker är alltid svårt. Den kommer säkert vara bra i 3-4 år

Jag hade dock tagit den med 3060 kortet

https://www.tomshardware.com/news/mobile-rtx-3050-ti-terrible...

// LZ

Permalänk
Medlem

Köp inte den, för de pengarna är det bättre att lägga på en Legion 5 med ett 3060, Netonnet har en i lager för 10990, för pengarna finns det inget som slår den. Sval och relativt tyst med fullgod prestanda.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Köp inte den, för de pengarna är det bättre att lägga på en Legion 5 med ett 3060, Netonnet har en i lager för 10990, för pengarna finns det inget som slår den. Sval och relativt tyst med fullgod prestanda.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Valde den pga skärmstorlek samt 1 TB hdd, alltid fint med extra utrymme.
Skall kika på den du länkade dock!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Allting beror på vad du ska spela och på vilken upplösning, samt grafik preset.

Jag är extremt nöjd med min 1660 ti / i5 Legion 5. Dock använder jag inte den som primär rig utan har den som portabel gaming maskin medans jag spelar främst på min stationära.

Jag hade kollat på Legion maskiner framförallt annat, i många fall får du inte ens en hel 3060 i vissa gaming laptops utan en ner slimmad variant. Från vad jag sett från majoriteten av Legions GPU alternativ har dom mycket mer power draw än de andra alternativen.

Denna video är väldigt intressant som visar ett 1660 ti kan vara ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

Den här är mycket bättre och håller sig inom budgeten.

https://www.komplett.se/product/1181582/gaming/speldator/barb...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Legion 5 (RTX 2060) och är väldigt nöjd så jag kan rekommendera den. När det gäller hårddisk så kan man alltid lägga till, installerade nyligen 1TB SSD utan problem.

Permalänk
Skrivet av arvidh:

Tjo
Är den här något så när framtidssäkrad vad gäller prestanda? Noteras bör att jag inte är ute efter max inställningar vad gäller grafik osv, nöjer mig ofta på medium/high med vad jag använder i dagsläget (som för övrigt syns i signatur).
Främsta tanken för användning är inte ens gaming, snarare vardagligt bruk, filmtittande o dyl. Men alltid skönt veta att ens dator pallar diverse spel.

Har inte satt någon direkt budget då jag och sambon skall ha den tillsammans. Men <15000 SEK vore trevligt iallafall.

Jag skulle vänta 2-3 veckor då en ny generation av gaminglaptops håller på att släppas. Det är ett lite större steg CPU-mässigt medans grafikkorten inte utvecklats enormt. Det borde pressa ner priserna på förra årets modeller ytterligare, så även om du inte vill ha en av den nya generationen borde de laptops du tittar på nu pressas i pris ytterligare.

Annars skulle jag följa råden från tidigare skribenter i tråden och titta på 3060 och legions laptops.