Handhållen emulator-konsoll - Tips?

Permalänk
Medlem

Handhållen emulator-konsoll - Tips?

Är lite sugen på att skaffa en handhållen emulator-konsoll för att spela lite klassiker från barndomen, framförallt rör det sig kanske om SNES (Secret of Mana, Chrono Trigger etc), Master System (Phantasy Star) och kanske lite Playstation 1.

Blickarna har då rört sig mot ANBERNIC RG351M som verkar gå för strax över tusenlappen.
Den bör klara upp till, och en del PS1 och N64 verkar det som.
Finns tex här:
https://www.aliexpress.com/item/4000893667817.html?spm=a2g0o....

Ett annat alternativ är Retroid Pocket 2+ som säljs för 99$ (plus postnords avgifter och moms då).
Dock levereras dessa först om 35 dagar.

Verkar vara lite rappare och klarar en del PS2 och Dreamcast med.
https://www.goretroid.com/products/retroid-pocket-2-plus-hand...

Eller ska man köpa en Steam Deck istället? Dessa är ju dock betydligt större, dyrare och tyngre. Men kan samtidigt även spela AAA spel på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är lite sugen på att skaffa en handhållen emulator-konsoll för att spela lite klassiker från barndomen, framförallt rör det sig kanske om SNES (Secret of Mana, Chrono Trigger etc), Master System (Phantasy Star) och kanske lite Playstation 1.

Blickarna har då rört sig mot ANBERNIC RG351M som verkar gå för strax över tusenlappen.
Den bör klara upp till, och en del PS1 och N64 verkar det som.
Finns tex här:
https://www.aliexpress.com/item/4000893667817.html?spm=a2g0o....

Ett annat alternativ är Retroid Pocket 2+ som säljs för 99$ (plus postnords avgifter och moms då).
Dock levereras dessa först om 35 dagar.

Verkar vara lite rappare och klarar en del PS2 och Dreamcast med.
https://www.goretroid.com/products/retroid-pocket-2-plus-hand...

Eller ska man köpa en Steam Deck istället? Dessa är ju dock betydligt större, dyrare och tyngre. Men kan samtidigt även spela AAA spel på Steam.

Om du har en vettig telefon så kanske det kan vara idé att köpa någon kontroll med hållare till den istället? En någorlunda ny smartphone borde klara både n64 och ps1.

Permalänk
Medlem

Vill ha riktiga kontroller, och just att det är en separat enhet med eget batteri.

Sen kör jag tyvärr ingen vettig telefon heller, utan en iPhone

Permalänk
Medlem

Hur gick det här, blev det något köp?

Är själv sugen på något liknande, men med 2023 modeller in mind.

Gällande prestanda vill jag att Majoras Mask skall flyta på bra, det är enda kravet. Utöver det kommer jag bara lira GB/GBC/GBA.

Kikat på Anbernic RG353M och Retroid Pocket 3+ där sistnämnde verkar safe card för att garantera att Majoras Mask funkar felfritt. Hade så gärna önskat att någon kunde bekräfta att RG353M räcker dock, dels pga priset, men också pga storleken.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men blev en RG351M som jag sen ersatte med en PS Vita som jag sen kompletterade med en Miyoo Mini Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Gammal tråd, men blev en RG351M som jag sen ersatte med en PS Vita som jag sen kompletterade med en Miyoo Mini Plus.

Haha classic att det blev mer än ett köp.

Jag beställde precis en RG405M med förhoppning om att få den inom 2v då jag har en 40h flight framför mig.

Får hoppas att den fungerar när den kommer fram också. Sett lite skräckscenarion där skärmen ramlat ur caset osv. 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Skrivet av Mansion:

Jag beställde precis en RG405M med förhoppning om att få den inom 2v då jag har en 40h flight framför mig.

Har funderat jag med, är du nöjd?

Permalänk

Jag hade länge varit nyfiken på sonys flopp, playstation vita. Nyligen kom jag över en och det är ju en rätt härligt byggd produkt. Om den är världens mest flexibla emulatormaskin vet jag inte men en del klarar den iaf, speciellt ps1/psp grejer. Communityn verkar rätt aktiv fortfarande och den har blivit mer intressant med åren. Kanske kan vara nåt att överväga. Lycka till vad du än väljer!

Edit: Oj, såg visst inte hela tråden och missade att du beställt. Hoppas det blev bra. Go kväll!

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av cupofjoakim:

Har funderat jag med, är du nöjd?

Extremt nöjd. Det var lite meck att lösa en go custom firmware, konfigurera launcher osv. Men när det var done var det en dröm. Dock lirat igenom alla nostalgiska gameboy lir nu så nu har den legat i lådan sen dess.

Klipp min om du är sugen! Ett bra exemplar utan obehagliga överraskningar x)

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz