ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows
Z490 ute?
Senast redigerat
Visa signatur
Är moderkortet Z490 för gammalt att bygga en dator med? Jag tänker främst på att det inte stödjer pci-e 4.0 utan bara 3.0. Ångrar man sig framöver om man inte tar ett som har stöd för pci-e 4.0? Nästa generation, Z590, har det jag funderar på samt en del andra fördelar, skulle jag tro. Jag har ett Z490 men har börjat tveka nu med anledning av detta. Att köpa ett Z590 lär kosta ett antal tusenlappar, det finns olika prisklasser, från under 2 000 till över 5 000 kr. Vad skiljer dem åt?
Det kanske bara blir dyrare att bygga något själv, i alla fall om man behöver hjälp med bygget av en verkstad. Jag har aldrig sysslat med datorbyggande tidigare. Datorn måste klara att jobba med Adobes programvaror, alltså bildredigering och layout. Videoredigering ej aktuellt.
Är moderkortet Z490 för gammalt att bygga en dator med? Jag tänker främst på att det inte stödjer pci-e 4.0 utan bara 3.0. Ångrar man sig framöver om man inte tar ett som har stöd för pci-e 4.0? Nästa generation, Z590, har det jag funderar på samt en del andra fördelar, skulle jag tro. Jag har ett Z490 men har börjat tveka nu med anledning av detta. Att köpa ett Z590 lär kosta ett antal tusenlappar, det finns olika prisklasser, från under 2 000 till över 5 000 kr. Vad skiljer dem åt?
Det kanske bara blir dyrare att bygga något själv, i alla fall om man behöver hjälp med bygget av en verkstad. Jag har aldrig sysslat med datorbyggande tidigare. Datorn måste klara att jobba med Adobes programvaror, alltså bildredigering och layout. Videoredigering ej aktuellt.
z590 är väl bara kompatibelt upp till 11xxx serien vill du ha 12xxx serien som är senaste med ny sockel så är de z690 som gäller med lga 1700 sockel
sen är frågan om äns de värsta korten behöver fulla bandbrädden i pci-e 4 eller om 16 banor pci-e 3.0 är good enough, samma bandbredd som pci-e 4.0 x8 har jag för mig.
vet att tidigare så har x8 pci-e 3.0 gett typ 95-100% tillräcklig bandbredd till grafikkkort men kan ev ha ändrats med de nyare grafikkorten vet inte säkert.
Edit:
https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-perfo...
jämförelse nvidia 3080 pci-e 3 vs 4
ingen jätteskillnad i spel lite men igen dealbreaker enligt mig att uppdatera resten om övriga hårdvaran klar av vad man ska göra utan problem.
och som sagt ett 3080 kort har du något längre ner i hirarkin så kommer skillnaden vara ännu mindre.
kan dock inte svara på hur stor skillnad det skulle göra i ps men har svårt att tro att ett modernt grafikkort oacsett pci-e version ska va ett problem.
ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.