Moccamaster kaffemått för stort, är detta fel vanligt?

Permalänk
Medlem

Moccamaster kaffemått för stort, är detta fel vanligt?

Hallå! Jag har haft min Moccamaster kaffebryggare sedan 2014. För cirka 2-3 år sedan (alltså när jag haft bryggaren några år) upptäckte jag att jag doserat fel under flera års tid.

Jag har alltid blivit fostrad till att man tar lika många kaffemått som kaffekoppar som ska bryggas + 1-2 mått för smak. Alltså ska det bryggas 5 koppar tar man 6 mått och ska det bryggas typ 10 koppar tar man 12 mått. Det finns säkert tusentals åsikter kring detta men det är så jag kör.

För då 2-3 år snubblade jag över ett fint kaffemått på en marknad och tänkte att det kanske är dags att byta ut standardmåttet! När jag kommer hem ser jag ganska snabbt att det här kaffemåttet är ju cirka hälften så stort som mitt Moccamaster kaffemått? Wtf, kaffemått är ju näst intill SI-enhet tänker jag och undersöker saken. Till min stora förvåning läser jag mig då till att Moccamaster måttet är dubbelt så stort som ett vanligt kaffemått. Det står till och med i beskrivningen av måttet, "lämplig för 2 koppar kaffe".

https://www.24.se/hem-fritid/koksprodukter/reservdelar-kokspr...

Jag har alltså kört med dubbel mängd kaffe under flera års tid (inte undra på att man varit sur i kistan). När jag gjort 6 koppar kaffe har jag satt i kaffe för närmare 14 koppar?! Jag har efter detta pratat med ett tiotal vänner och INGEN har vetat om detta? Alla har bryggt kaffe på mer eller mindre samma sätt som jag gjort, alltså med på tok för mycket kaffe.

Det kanske är jag och mina vänner som är fruktansvärt kassa men jag blev ändå nu på söndagen nyfiken på hur vanligt detta är. Så hur doserar ni eran Moccamaster? Gör ni rätt eller är det någon annan här på SweC som gjort eller kanske än idag gör samma misstag som jag gjort?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk

Jag konstaterade lyckligtvis ganska snabbt att Moccamasters mått var deras eget, och har därför testat ut vad som passar mig istället: 5,5 g kaffe / deciliter vatten.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Skrivet av kreekill:

Hallå! Jag har haft min Moccamaster kaffebryggare sedan 2014. För cirka 2-3 år sedan (alltså när jag haft bryggaren några år) upptäckte jag att jag doserat fel under flera års tid.

Jag har alltid blivit fostrad till att man tar lika många kaffemått som kaffekoppar som ska bryggas + 1-2 mått för smak. Alltså ska det bryggas 5 koppar tar man 6 mått och ska det bryggas typ 10 koppar tar man 12 mått. Det finns säkert tusentals åsikter kring detta men det är så jag kör.

För då 2-3 år snubblade jag över ett fint kaffemått på en marknad och tänkte att det kanske är dags att byta ut standardmåttet! När jag kommer hem ser jag ganska snabbt att det här kaffemåttet är ju cirka hälften så stort som mitt Moccamaster kaffemått? Wtf, kaffemått är ju näst intill SI-enhet tänker jag och undersöker saken. Till min stora förvåning läser jag mig då till att Moccamaster måttet är dubbelt så stort som ett vanligt kaffemått. Det står till och med i beskrivningen av måttet, "lämplig för 2 koppar kaffe".

https://www.24.se/hem-fritid/koksprodukter/reservdelar-kokspr...

Jag har alltså kört med dubbel mängd kaffe under flera års tid (inte undra på att man varit sur i kistan). När jag gjort 6 koppar kaffe har jag satt i kaffe för närmare 14 koppar?! Jag har efter detta pratat med ett tiotal vänner och INGEN har vetat om detta? Alla har bryggt kaffe på mer eller mindre samma sätt som jag gjort, alltså med på tok för mycket kaffe.

Det kanske är jag och mina vänner som är fruktansvärt kassa men jag blev ändå nu på söndagen nyfiken på hur vanligt detta är. Så hur doserar ni eran Moccamaster? Gör ni rätt eller är det någon annan här på SweC som gjort eller kanske än idag gör samma misstag som jag gjort?

Jag doserar sedan ett tag på vikt och smakar mig till detaljerna baserat på kaffetyp. Min tumregel vid bryggning är ca 15g kaffe per 250 ml vatten för mellanrost; någonstans runt 12g kaffe till lika mycket vatten för mörkrost. För surt - skruva ner kaffemängden. För smaklöst - skruva upp den.

Men ja: utan att minnas manualen exakt har jag för mig Moccamaster rekommenderade typ 6 av sina mått per liter vatten.

Permalänk
Medlem

Jag har använt deras mått och kör i lika många mått som kaffekoppar på vattenbehållaren, jag är ingen som helst nörd så har verkligen inte koll. Tycker det smakar bra men om det är som du säger så kanske man gör rätt starkt kaffe.

För de som vill nörda ner sig har jag sparat en länk från ett mail från moccamaster där de förklarar hur de vill att man ska göra kaffe.
https://www.moccamaster.com/se/anvandning-och-underhall/sa-ha...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem

Kör hälften antal moccamaster-mått vs. vatten så når vattnet 4:an så kör jag 2st mått. Lite skumt att kaffemått inte är standardiserat.

Permalänk
Medlem

Mått och mått, vill man ha nån sorts ordning på det hela är det nog mer lämpligt att väga både kaffe och vatten.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag brygger inte något speciellt kaffe i min Moccamaster ärligt talat, är mest kaffe att slänga i termosen och när det är överflöd av gäster... Så jag höftar i 90% av fallen då det ändå bara är något Zoega eller Arvid-kraffs som köpts billigt. Den gör ju dock riktigt hyggligt kaffe, är snygg, driftsäker och snabb.

Finkaffet körs med pourover för hand eller som någon espresso-variant.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Mått och mått, vill man ha nån sorts ordning på det hela är det nog mer lämpligt att väga både kaffe och vatten.

Vattnet är väl lite ambitiöst att väga... *tycker*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vattnet är väl lite ambitiöst att väga... *tycker*

Man behöver inte väga det om man tar tempen på det. 🙃
Nej, det ska nog mycket till att man lyckas känna skillnad mellan smaken på kaffe som bryggts efter att tanken fyllts med 250 ml ”kallt vatten”, respektive 250 gram vatten om 4 grader C.

Till dem som väger det färdiga kaffet från filtret på en kaffebryggare säger jag lycka till - hade ni varit audiofiler hade jag haft en uppsättning extra bra HDMI-kablar att sälja er. 😁

Permalänk
Medlem

Jag brukar dosera lite olika beroende på vad jag har för kaffe då jag tycker det kan skilja en hel del beroende på sort, oftast gör jag två eller tre koppar (enligt bryggarens mått) och då är ett mindre mått enklare att dosera rätt än Moccamasters egna så det använde jag nog knappt alls (haft bryggaren i 15 år)

Det där med 1 mått/kopp + en för kannan har jag också hört men använder inte det utan jag har ett standardmått (tror jag) och kör bara något rågade till mitt mellanrost jag kör för det mesta.
Blir perfekt.

Så rätt enligt mig själv fick det bli då

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 7 gram / kopp och Moccamaster måttet är ungefär 10, så är jag lat så tar jag bara 3 McM mått för 4 koppar vatten

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl helt enkelt att pröva sig fram? Min bryggare visar 7 koppar, jag tar 4 stora skopor kaffepulver (ungefär som rågade matskedar). Får 3 stora koppar gott kaffe.

Jag tror ärligt talat du märker om du gör jättestarkt kaffe?

Du kan ju på skoj brygga tre olika, en för svag, en vad du tror är lagom och en för stark och se vad du föredrar.

Jag minns att jag också sett ett jättelitet mått nånstans, men då ska man ju dosera betydligt fler skopor också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vet ej vad för exakt mängd kaffe jag sätter i gram men lärt mig man sätter samma mängd skopor som antalet kaffekoppar enligt vattenmåttet. Kör med nån annan skopa som ser lite mindre ut än den från Moccamaster och kör lika många skopor som mängd vatten, brukar bli riktigt lagom smak (både en skopa för mycket och en skopa mindre brukar va snäppet sämre eller så har jag bara blivit van med den mängden kanske).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

På min MoccaMaster kör jag "antalet koppar + 1" skopor, tror det är mer kaffepulver i MM's skopa än i den jag hade innan, men har vant mig nu

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Asså, den är ju dubbelt så stor som ett vanligt kaffe mått. Ok om det är ens första bryggare och familjen bara drack te under uppväxten. Annars tycker jag man borde sett det rent visuellt
Och om man inte sett det så borde man smakat det!

Men kul att det löste sig tillslut

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har alltid använt annat mått än deras eget, så har inte åkt i fällan 😁
Kör ett mått per kaffekopp, med standardmått då 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Sedan några år tillbaka använder jag bara "ögonmåttet"... eller går på "känsla", kalla det vad man vill. Häller bara upp en skvätt kaffe ifrån påsen alltså.

Permalänk
Rekordmedlem

Att väga är ganska enkelt, sätt en våg under bryggaren bara och läs av. Fyll på vatten, tarera vågen och fyll på kaffe i rätt proportion till vattenvikten.
Har haft en Philipsbryggare som hade en inbyggd våg, man hade ett reglage på den som justerade proportionen mellan vatten och kaffe, man hällde först i vatten och så hade man en skala som visade typ andel kaffe mot vattenmängden, ville man ha den intrimmade smaken fyllde man kaffe till man nådde 0 markeringen på vågskålen, väldigt enkelt att dosera och vill men ändra proportionerna så skruvade man bara på vågen.

Konceptet med inbyggd våg är i vart fall väldigt praktiskt så det är underligt att inte flera tillverkare bytgger in en våg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har använt deras mått och kör i lika många mått som kaffekoppar på vattenbehållaren, jag är ingen som helst nörd så har verkligen inte koll. Tycker det smakar bra men om det är som du säger så kanske man gör rätt starkt kaffe.

För de som vill nörda ner sig har jag sparat en länk från ett mail från moccamaster där de förklarar hur de vill att man ska göra kaffe.
https://www.moccamaster.com/se/anvandning-och-underhall/sa-ha...

Skrivet av phoenix96:

På min MoccaMaster kör jag "antalet koppar + 1" skopor, tror det är mer kaffepulver i MM's skopa än i den jag hade innan, men har vant mig nu

Jag rekommenderar er båda att prova halvera antalet skopor + 1, det började jag köra med efter min upptäckt. Alltså vid 4 koppar blir det 2+1 skopor. Kaffet smakar fortfarande bra och framförallt så räcker ett paket kaffe betydligt längre. Förr brände jag mig igenom kaffepaketen, men nu räcker de hur länge som helst, så det är bra för den snåle

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Blev fundersam över måttet när jag köpte min MOccamaster och läste i manualen, sen dess doserar jag "rätt". Dvs 1 mått per 2 koppar kaffe.

Dock om jag brygger 6 koppar eller fler så är det ett mått "för filtret" som ni mormor alltid sa

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Aldrig tänkt på det själv men det förklarar varför vårat kaffe var svinstarkt i början när vi körde lika många skopor som koppar.
Nu väger vi både bönor (innan vi maler) och vatten varje gång vi ska brygga för att få det exakt som vi vill ha det. Blir väldigt gott kaffe!

Permalänk
Medlem

jag och frugan fick en moccamaster i brölloppspresent för några år sen. Vi fattade inte varför kaffet var så fruktansvärt starkt när enligt tester osv skulle moccamaster brygga bästa kaffet.
Bytte ut kaffeskopan mot en billig från Ica då vi såg att den vi fick med i paketet var enorm.
Har använt Icas mått sedan dess och nu har vi världens goaste bryggkaffe (förutsatt att det är Maria Zoegas skånerost).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Upp till 5 koppar tar jag antal koppar minus 1 och kör tratten på "halvöppet" så det rinner sakta igenom. För 6 koppar eller mera kör jag samma antal moccamaster-mått som antal koppar och kör tratten på fullt flöde. Tänker att det krävs mindre mängd kaffe om det rinner igenom långsammare men man vill inte ha översvämmning i tratten heller.

Permalänk
Medlem

"En skopa kaffe per kopp vatten" har ju funnitshur länge som helst. Förr drack man nu kaffe i små söta koppar, kaffekoppar.

Idag dricks kaffe ur muggar som rymmet dubbelt så mycket. Så hade man kör ett gammalt mått så skulle ju kaffet bli för svagt då koppens storlek ökat. Så MM hävdar säkert att man anpassat skopans storlek till dagens koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

"En skopa kaffe per kopp vatten" har ju funnitshur länge som helst. Förr drack man nu kaffe i små söta koppar, kaffekoppar.

Idag dricks kaffe ur muggar som rymmet dubbelt så mycket. Så hade man kör ett gammalt mått så skulle ju kaffet bli för svagt då koppens storlek ökat. Så MM hävdar säkert att man anpassat skopans storlek till dagens koppar.

Är skalan för antal koppar när man fyller på vatten justerad på samma sätt?

Permalänk
Medlem

Brukar köra 1:1 men med hela bönor, tycker det blir ganska lagom. Starkt, men inte för starkt.

Visa signatur
Permalänk

Skalan på Moccamaster säger att en kopp = 1,25 dl.

Jag vet inte om det bara är i min egen tradition, eller det är en svensk "standard", men jag har sedan barnsben fått lära mig att en kopp i Sverige = 1.5 dl.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Jag väger alltid mitt kaffe. Volymmått är en styggelse.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag väger alltid mitt kaffe. Volymmått är en styggelse.

Korrekt. En annan grej som stör mig vid t ex. bakning är "3st ägg" .

Permalänk
Inaktiv

Kaffemått? Jag vänder på kaffepåsen tills det ser tillräckligt ut och så trycker jag på start.