För gammal processor för Windows 11, uppdatera ändå?

Permalänk
Medlem

För gammal processor för Windows 11, uppdatera ändå?

Tjenare!

Jag tänkte försöka uppdatera till windows 11 och ser att min processor inte sttöds.
I5-6600k på 3.5 ghz

Jag har förstått att detta har med vissa funktioner att göra.
Windows själva har en guide att ta bort kravet

Är det värt?
Finns det risker?

Prestandan är inte problemet tänker jag men kommer funktionerna jag saknar i min processor ställa till det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

Tjenare!

Jag tänkte försöka uppdatera till windows 11 och ser att min processor inte sttöds.
I5-6600k på 3.5 ghz

Är det värt?
Finns det risker?

Prestandan är inte problemet tänker jag men kommer funktionerna jag saknar i min processor ställa till det?

Tack på förhand!

Om du gör en clean install behöver du inte göra något med installationsprogrammet. Jag installerade Windows 11 på samma sätt som jag installerade Windows 10 på en dator med i5-6300u. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU kravet och min dator har stöd för TPM 2.0

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sitter på samma gen processor som dig fast en i7 6700K och det jag märkte av efter ett tag som andra också nämnt att systemet känns slött på nåt sätt.

Inte slött i sig utan när man ska öppna menyer och dylik känns de som att det tar en aning lång tid eller att man får trycka igen, och kanske framför allt "alla" extra klick man måste göra för att komma till önskad meny.

Men på det stora hela lira ändå Win 11 på fint, men valde ändå att gå tillbaka till Win 10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Min dator har inte stöd för TPM 2.0 i BIOS. Möjligen kan man köpa till en modul, men skulle löpa lika stor risk att bli utkastad från uppdateringssystemet med som utan.

Har någon något mer att säga i ämnet? Såg på Reddit att det verkar flyta på bra för de flesta med föråldrade processorer.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

Tjenare!

I5-6600k på 3.5 ghz

Är det värt?
Finns det risker?

Tack på förhand!

Den främsta risken är väl att kommande uppdateringar kan komma att göra nyttjandet av hårdvarufunktionerna du saknar viktigare för Windows.

De verkar ju långsamt röra sig i riktningen att integrera dessa säkerhetsfunktioner mer, så jag utesluter inte att de i något läge når till punkten där de specade hårdvarukraven inte längre i praktiken bara är ett krav för att kunna använda de *rekommenderade* inställningarna (där vi är nu) utan att dessa inställningar blir ett faktiskt krav och att det då inte längre fungerar på äldre hårdvara.

OM detta inte är en särskilt viktig dator och du tycker det är kul med Windows 11 så kan du ju förmodligen leka runt med den. Så som Windows 11 är nu så verkar det ju fungera "lika bra som 10" (dvs med en del säkerhetsfunktioner avstängda) på äldre hårdvara.

TL;DR: 10 har garanterad livstid till oktober 2025, 11 kan visa sig få kortare livstid på osupportad hårdvara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304