Cooler Master avtäcker två nya Mini LED-skärmar

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master avtäcker två nya Mini LED-skärmar

GP27-serien får tillskott av två nya Mini LED-skärmar med quantum dot-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju lite sugen att uppgradera till 4K

Permalänk
Medlem

Bra om priset hamnar där.

Dock bör artikeln uppdateras med informationen att båda paneler är de olika företagens IPS-typ av panel.

Permalänk
Medlem

SÅ nu kör swecl pixelart för nyhetsbilder ... ok X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Bra om priset hamnar där.

Dock bör artikeln uppdateras med informationen att båda paneler är de olika företagens IPS-typ av panel.

Jag retar mig på företag som skriver "IPS type panel" eftersom dom är snarlika IPS, men ändå rätt annorlunda. Det var många som inte gillade LG:s "IPS type" paneler när dom ändrade ordningen utav färgerna från RGB till BGR, men det var omöjligt att veta om man köpte en sån panel från andra tillverkare.
Alltså föredrar jag att representera produkter för vad dom är, när tillverkarna är ärliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

SÅ nu kör swecl pixelart för nyhetsbilder ... ok X)

Det är från en CM grej, inget vi gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Jag retar mig på företag som skriver "IPS type panel" eftersom dom är snarlika IPS, men ändå rätt annorlunda. Det var många som inte gillade LG:s "IPS type" paneler när dom ändrade ordningen utav färgerna från RGB till BGR, men det var omöjligt att veta om man köpte en sån panel från andra tillverkare.
Alltså föredrar jag att representera produkter för vad dom är, när tillverkarna är ärliga.

Samtidigt så kan folk få för sig (och får för sig) att AUO:s AHVA är en VA-panel. Så ett förtydligande om att båda är av IPS-typ men kan ha variationer kan vara på sin plats anser jag.

Oavsett så är det kul att tillverkaren släpper två olika varianter med snarlika specifikationer men olika paneler. Spännande att se tester på dessa!

Permalänk
Medlem

Gått inflation i skärmstorlekar. Nu kallas visst 27 tum för mini?
Förväntade mig någon 12-tums skärm eller något när jag läste rubriken.

Permalänk
Medlem

Borde inte mini-LED förbättra kontrasten, 1000:1 är ju lika dåligt som alla LCD-skärmar? Är inte tanken att bakgrundsbelysningen ska kunna stängas av? Eller har dom bara ett fåtal zoner?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gått inflation i skärmstorlekar. Nu kallas visst 27 tum för mini?
Förväntade mig någon 12-tums skärm eller något när jag läste rubriken.

Mini LED är en ny teknik för bakgrundsbelysningen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Borde inte mini-LED förbättra kontrasten, 1000:1 är ju lika dåligt som alla LCD-skärmar? Är inte tanken att bakgrundsbelysningen ska kunna stängas av? Eller har dom bara ett fåtal zoner?

1000:1 är hela skärmen. Kontrasten blir bara bättre lokalt med HDR på. Precis som dom "bara" klara 600 nits i SDR läge, men 1200 nits lokalt i HDR läge.

Permalänk
Medlem

4K-skärmen kan nog klassa in som en möjlig kandidat för mig, men recensioner får som vanligt avgöra.

Visa signatur

5950X, 3090