Återställa raderad mapp på datorn, hur?

Permalänk

Återställa raderad mapp på datorn, hur?

Tjenare.

har tydligen råkat radera en mapp på datorn som jag inte skulle. finns de nått sätt / program för att kunna återställa den tro? jag kör med windows 10 om de spelar nån roll

tack på förhand

Permalänk
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

har tydligen råkat radera en mapp på datorn som jag inte skulle. finns de nått sätt / program för att kunna återställa den tro? jag kör med windows 10 om de spelar nån roll

tack på förhand

Hej,
Det går ofta att fixa, men det beror på hur du raderade den.

Den har inte bara hamnat i papperskorgen?

Annars finns det div. recovery software som brukar kunna fixa tillbaka filer.
När man raderar något från lagringen på datorn så tas det inte riktigt bort innan man skrivit över just den platsen på hårddisken med ny information kan man säga.

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Det går ofta att fixa, men det beror på hur du raderade den.

Den har inte bara hamnat i papperskorgen?

Annars finns det div. recovery software som brukar kunna fixa tillbaka filer.
När man raderar något från lagringen på datorn så tas det inte riktigt bort innan man skrivit över just den platsen på hårddisken med ny information kan man säga.

papperskorgen är tömd så behöver få tag i nått bra program för att återställa de i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

papperskorgen är tömd så behöver få tag i nått bra program för att återställa de i så fall

Du kan testa något program som t.ex. Recuva. Men om filerna låg på en SSD så är det troligtvis redan kört, särskilt om du använt datorn ett tag.

Handlar det däremot om en mekanisk disk så kan det finnas en chans att återställa filer, givet att de inte skrivits över av ny data. Första steget är därför alltid att omedelbart sluta använda datorn, och sen helst göra en avbild av disken eller sätta disken i en annan dator så att du inte riskerar att mer data skrivs över.