Prestanda i spel med olika kärnantal

Permalänk
Medlem

Någon som testat Star Citizen med mer än 6C/12T? Jag frågar pga alla mina 6C/12T var nära på 100 procent när testade.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Men vad är detta? 4 kärnor skulle ju vara fullt tillräckligt för maximal spelprestanda i flera decennier framåt hette det ju när Ryzen lanserades...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sitter lugnt i båten med 8/16. Kul test @guesswho och @jonast !

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad klassas som många som har 3080, det kanske är en något större andel på Sweclockers men med priser och hur tillgången var på 3080 som ändå lätta först trots färre enheter har jag svårt att se att det skulle vara många. Beror självklart på om man ser till antal eller andelar mm troligen.

Jo och att köpa en 4k skärm och sedan sänka settings är ett rimligt test, när ger olika cpus upp men att jämföra AMD mot AMD, klart skeva testet mot fler cores i ett scenario som inte direkt är det vanliga och sedan skriva att "så här många cores behövs"
Intressant nog är även CPU namn borta från grafer, bara cores och trådar, speciellt som om du bara kollar på 1440p ändras det kraftigt och Intels 12 serie ger en annan bild med.

3080 har varit ute i snart ett och ett halvt år så lite kort borde finnas därute även om det gått segt. många ville dessutom ha ett specifikt 3080 kort som de väntade på medan mindre attraktiva kort ramlat in lite här och där hela tiden.

Detta är ju mer ett test för hur spelen utvecklats med hur de hanterar mängden cores och då spelar cpun mindre roll och det är därför de testat som det gjort. Så fokus här ligger på själva spel motorerna och inte hårdvaran i detalj.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De spel som var aktuella på C2D-tiden var långt "simplare" än spelen idag, så den tidens spel gick inte att skala lika väl som dagens spel. Arbetet som utfördes där för helt enkelt "för litet".

En viktig faktor till den grava eftersläpningen av spelens hårdvarukrav är antagligen att spelutvecklare är obenägna att utveckla spel som kräver hårdvara som en för liten andel av användarna har. När man tittar på rekommenderad hårdvara för spel så är det ju oftast 3-4 år gamla grejer de få gånger kraven kan betecknas som "höga", och annars rena museiföremålen för godtycklig entusiast.

Aktuell statistik från Steam ger följande andelar av fysiska kärnor:

2 CPUs 12.47%
4 CPUs 35.53%
6 CPUs 31.43%
8 CPUs 17.12%
10 CPUs 0.95%
12 CPUs 1.28%
16 CPUs 0.40%

96,55% av Steam-användarna har alltså åtta kärnor eller färre idag, samtidigt som knappt var femte ens har åtta kärnor. Det är nästan fem gånger fler som sitter med två kärnor än som har fler än åtta kärnor, och då blir det också tämligen meningslöst att försöka optimera koden i spelen till att dra nytta av jättemånga kärnor.

Statistiken är samtidigt ett exempel på varför antalet kärnor är en tämligen värdelös information om man inte vet vilken generation av CPUer det handlar om, då en "6-kärnig CPU" i den här statistiken kan vara en i5-12400 från november 2021 ELLER en AMD Phenom II:a från 2010, som är totalt oanvändbar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad är detta? 4 kärnor skulle ju vara fullt tillräckligt för maximal spelprestanda i flera decennier framåt hette det ju när Ryzen lanserades...

Frågeställningen är ju mer vilken som stod sig bäst av en 7700K och 1800X. vilken skulle man köpa? Jag har en 7700k som "familjedator", ja jag är så feg så jag köper intel för att jag vet att det fungerar. Hursom, jag tycker nog den fortfarande går att spela på. Brukar spela Cyberpunk, den har ett 1080ti.

Nu tror jag ju inte man köpte "fel" vilken man än valde av dom. Bägge går nog fortfarande att spela alla spel på. Kan inte hitta något test på vilken som är snabbast med moderna spel tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kalastest även om det fick mig att blänga lite surt på min sprittans nya 6/12 Core 5 12400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Frågeställningen är ju mer vilken som stod sig bäst av en 7700K och 1800X. vilken skulle man köpa? Jag har en 7700k som "familjedator", ja jag är så feg så jag köper intel för att jag vet att det fungerar. Hursom, jag tycker nog den fortfarande går att spela på. Brukar spela Cyberpunk, den har ett 1080ti.

Nu tror jag ju inte man köpte "fel" vilken man än valde av dom. Bägge går nog fortfarande att spela alla spel på. Kan inte hitta något test på vilken som är snabbast med moderna spel tyvärr.

Vore kanske lite intressant att jämföra 7700K och 1800X idag och se hur de står sig i moderna spel jämfört med 2017.
Många (däribland jag) som köpte Ryzen vid lanseringen var dock medvetna om att spelprestandan var något lägre än Intel, men det vägdes upp av att man fick dubbelt så många kärnor, vilket är användbart i väldigt mycket utanför spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

I princip säger lagen: för varje specifikt program finns en hård gräns för hur mycket prestanda man kan få genom att öka antalet CPU-kärnor. Lagen beskriver högsta möjliga utfall, ofta finns andra flaskhalsar som gör att skalningen helt upphör vid något läge.

Otroligt många har misstolkat Amdahls lag. Och använda ordet program tycker jag är fel.
Man ska istället använda den på ett pyttelitet problem. Som att man har en matrix som man ska sortera. Ju längre utanför detta lilla problem man går, ju fler alternativa sätt finns det att lösa problemet på. Och dessa lösningar kan också ge olika resultat, där resultatet man vill ha inte är självklart. Ofta är det så att ens resultat begränsas till vad för datakraft som finns.
Så har man tillgång till mer datakraft så vill man inte ens ha samma lösning.

Detta leder till att man bör hålla Amdahls lag utanför spel, förutom då spel som i sin natur är begränsade, jag tänker t.ex. på 4 i rad.

Folk använde till Amdahls lag på bildbearbetning. Där man går emot att man använder Ai som analyserar bilden och behandlar den. Man kan ha ett datacenter typ hela Facebook i Luleå som analyserar bilden.
Good lock för den som tar fram Amdahls lag och räknar vilken hårdvara som prestadaökningen stagnerar med på detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack för uppslaget @GuessWho! Hoppas det var något i den här stilen du tänkte dig.

*rodnar*

Ja men absolut!
Tack @JonasT för ett välgjort test!!

Bra att du tog med prestandaindex också för att göra snittet mer överskådligt.

Citat:

Detta har varit ett väldigt intressant test att genomföra

Kul att du tyckte det och att det finns andra som också tyckte att det var intressant att läsa!

Permalänk
Medlem

Varför SMT har betydelse, inte minst vid lägre kärnantal, beror på att spelen i lägre grad behöver dela på resurserna med bakgrunds-/sidoaktiviteter. Är nog snarare det än att spelen verkligen kan nyttja fler kärnor effektivt.

Intressant test oavsett.

Ett annat, något mer subjektivt, test skulle även kunna vara att börja nerifrån och testa mer allmän användning av OS osv.
Kan nog vara svårt att mäta ja, men målet där bör vara att hitta vilken konfiguration av CPU & minne där dessa inte direkt utgör någon märkbar begränsning för mer vardaglig användning.
Det här är ju något som måste göras över tid på någon dator som ni regelbundet använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Frågeställningen är ju mer vilken som stod sig bäst av en 7700K och 1800X. vilken skulle man köpa? Jag har en 7700k som "familjedator", ja jag är så feg så jag köper intel för att jag vet att det fungerar. Hursom, jag tycker nog den fortfarande går att spela på. Brukar spela Cyberpunk, den har ett 1080ti.

Nu tror jag ju inte man köpte "fel" vilken man än valde av dom. Bägge går nog fortfarande att spela alla spel på. Kan inte hitta något test på vilken som är snabbast med moderna spel tyvärr.

Ja det hade varit intressant. Men tyvärr hittar jag inget heller.

Å ena sidan är 4c8t för lite för att få ut maximalt ur spel idag, men å andra sidan så hade 1800X inte jätteimponerande single core-prestanda, så det skulle vara riktigt intressant att se en jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Otroligt många har misstolkat Amdahls lag. Och använda ordet program tycker jag är fel.
Man ska istället använda den på ett pyttelitet problem. Som att man har en matrix som man ska sortera. Ju längre utanför detta lilla problem man går, ju fler alternativa sätt finns det att lösa problemet på. Och dessa lösningar kan också ge olika resultat, där resultatet man vill ha inte är självklart. Ofta är det så att ens resultat begränsas till vad för datakraft som finns.
Så har man tillgång till mer datakraft så vill man inte ens ha samma lösning.

Detta leder till att man bör hålla Amdahls lag utanför spel, förutom då spel som i sin natur är begränsade, jag tänker t.ex. på 4 i rad.

Folk använde till Amdahls lag på bildbearbetning. Där man går emot att man använder Ai som analyserar bilden och behandlar den. Man kan ha ett datacenter typ hela Facebook i Luleå som analyserar bilden.
Good lock för den som tar fram Amdahls lag och räknar vilken hårdvara som prestadaökningen stagnerar med på detta problem.

Ligger mycket i det du säger. Lite kort skulle man kunna säga att folk ser ett nuvarande bildbehandlingsprogram som inte skalar med antal kärnor, och säger att bildbehandling då inte går att skala med kärnor.

Närmare sanningen hade varit att säga att just den bildbehandlingsalgoritmen i sin nuvarande form helt enkelt inte skalar med fler kärnor.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket bra och informativt test!
Sådant här diskuteras ju flitigt här på forumet och det är grymt najs att ni bistår med fakta.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Otroligt många har misstolkat Amdahls lag. Och använda ordet program tycker jag är fel.
Man ska istället använda den på ett pyttelitet problem. Som att man har en matrix som man ska sortera. Ju längre utanför detta lilla problem man går, ju fler alternativa sätt finns det att lösa problemet på. Och dessa lösningar kan också ge olika resultat, där resultatet man vill ha inte är självklart. Ofta är det så att ens resultat begränsas till vad för datakraft som finns.
Så har man tillgång till mer datakraft så vill man inte ens ha samma lösning.

Detta leder till att man bör hålla Amdahls lag utanför spel, förutom då spel som i sin natur är begränsade, jag tänker t.ex. på 4 i rad.

Folk använde till Amdahls lag på bildbearbetning. Där man går emot att man använder Ai som analyserar bilden och behandlar den. Man kan ha ett datacenter typ hela Facebook i Luleå som analyserar bilden.
Good lock för den som tar fram Amdahls lag och räknar vilken hårdvara som prestadaökningen stagnerar med på detta problem.

Fast gör inte du just typexemplet på att missförstå Amdahls lag nu? Vad den säger är: för ett specifikt problem (d.v.s. både storlek och vad man gör) beskriver denna lag maximal potentiell skalning med CPU-kärnor. Varje specifik speltitel har ju en definierad värld (och därmed fixerad problemstorlek) och spellogik, så den begränsas av Amdahls lag m.a.p. skalning med kärnor.

Råder inget tvivel om att maskininlärning hittat in i både video- och bildredigering. Men det gör inte att man kan skala saker man gjorde (och fortfarande gör) bättre, utan det har möjliggjort helt nya typer av funktioner som inte var praktiskt möjliga tidigare (inte tillräckligt med beräkningskraft). Fast dessa coola saker görs ju inte på multicore CPUer (de är sällan tillräckligt snabba), utan det görs på GPGPU eller NPUer.

De som designar moderna spelmotorer visar att de definitivt förstår problematiken kring multicore-programmering, de tänker i termer av Gustafsons lag. Då specifikt: vilken del i spel är dels möjligt att effektivt köra på flera kärnor och framförallt är möjligt att skala uppåt m.a.p. problemstorlek?

I de flesta spelmotorer körs själva spellogiken på en enda tråd. Är enklast att se i Unity och UE4/UE5 då dessa enkelt kan laddas ned och används av vem som helst.

Det man relativt effektivt kan skala är saker som animeringar av modeller, rendering/kommunikation med GPU (som i.o.f.s. inte använder speciellt många kärnor, men det är en annan tråd än huvudtråden) och i viss mån fysik. Finns andra saker som ljud, nätverkskod etc som också kör på egen trådar, men inget av detta är speciellt CPU-tungt.

Just animering är något som kan använda hyfsat många kärnor, exakt hur många skalar rätt väl med hur många animerande modeller som i genomsnitt finns i scenen. Jämför spel idag med spel för 10 år sedan, detta är nog den punkt där vi ser den största skillnaden.

Hur avancerad spellogik som kan användas har skalat betydlig sämre, det skalar tyvärr fortfarande rätt mycket med prestanda per kärna.

Skrivet av Ozzed:

Ja det hade varit intressant. Men tyvärr hittar jag inget heller.

Å ena sidan är 4c8t för lite för att få ut maximalt ur spel idag, men å andra sidan så hade 1800X inte jätteimponerande single core-prestanda, så det skulle vara riktigt intressant att se en jämförelse.

Hittar inte heller något aktuellt test mellan 1800X och 7700K, däremot visar detta test hur mycket viktigare prestanda per CPU-kärna är jämfört med fler kärnor.

i3 12100F är en Alder Lake baserad 4C/8T CPU (bara "stora kärnor") som trots att den är relativt lågt klockad (max turbo 4,4 GHz) är snabbare än t.ex. 3600 och även 3700X.

Klicka för mer information
Visa mer

i3-10100F är också med i testet, det är en CPU som är rätt identisk med 7700K (den förra är marginellt lägre klockad). Visst hamnar den sist, men det är i 1920x1080 med ett Radeon 6900XT. Debatten kring 1800X och 7700K handlade väl primärt om huruvida 1800X skulle vara "mer framtidssäker då spel skulle använda fler kärnor i framtiden"?

Problemet med att "framtidssäkra" på ett sådan sätt är att även om mer komplexa spel visade sig använda fler kärnor (d.v.s. följa Gustafsons lag) spelar det inte en avgörande roll för äldre CPUer då de också har för dålig prestanda per kärna.

Dessa två saker är inte frikopplade. Det är faktiskt lättare att använda fler kärnor på ett system som i alla fall har ett par riktigt "starka" kärnor då potentiell användbar parallellism dikteras av första flaskhals man slår i. Det fanns väldigt tidigt system med väldigt många svaga CPU-kärnor, bl.a. försökte ju Arm-tillverkarna slå sig in på servermarknaden på det sättet redan på 32-bit Arm tiden. Det misslyckades horribelt då dessa system bara fungerade vettig på väldigt nischade fall (rätt mycket de fall vi idag ser GPGPU ta över, GPUer är på flera sätt extremfallet av väldigt många och svaga kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

COD:MW är väl över 10 år nu? Eller COD4.MW var det, är detta det första då? Förbjuda denna typ av namngivning från utvecklare kanske vore på sin plats. Liksom att låta en vettig människa bestämma vad grafikkort, moderkort, skärmar skall heta MOT konsument, internt får ni tillverkare förstöra era hjärnor bäst ni vill <3

Nice att mina båda datorer med 4 fysiska/8 logiska kärnor faktiskt på pappret gett allt nu, dags att lägga pengar på hög och spela backlogg tillsvidare. ^_^

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast gör inte du just typexemplet på att missförstå Amdahls lag nu? Vad den säger är: för ett specifikt problem (d.v.s. både storlek och vad man gör) beskriver denna lag maximal potentiell skalning med CPU-kärnor. Varje specifik speltitel har ju en definierad värld (och därmed fixerad problemstorlek) och spellogik, så den begränsas av Amdahls lag m.a.p. skalning med kärnor.

Råder inget tvivel om att maskininlärning hittat in i både video- och bildredigering. Men det gör inte att man kan skala saker man gjorde (och fortfarande gör) bättre, utan det har möjliggjort helt nya typer av funktioner som inte var praktiskt möjliga tidigare (inte tillräckligt med beräkningskraft). Fast dessa coola saker görs ju inte på multicore CPUer (de är sällan tillräckligt snabba), utan det görs på GPGPU eller NPUer.

De som designar moderna spelmotorer visar att de definitivt förstår problematiken kring multicore-programmering, de tänker i termer av Gustafsons lag. Då specifikt: vilken del i spel är dels möjligt att effektivt köra på flera kärnor och framförallt är möjligt att skala uppåt m.a.p. problemstorlek?

I de flesta spelmotorer körs själva spellogiken på en enda tråd. Är enklast att se i Unity och UE4/UE5 då dessa enkelt kan laddas ned och används av vem som helst.

Det man relativt effektivt kan skala är saker som animeringar av modeller, rendering/kommunikation med GPU (som i.o.f.s. inte använder speciellt många kärnor, men det är en annan tråd än huvudtråden) och i viss mån fysik. Finns andra saker som ljud, nätverkskod etc som också kör på egen trådar, men inget av detta är speciellt CPU-tungt.

Just animering är något som kan använda hyfsat många kärnor, exakt hur många skalar rätt väl med hur många animerande modeller som i genomsnitt finns i scenen. Jämför spel idag med spel för 10 år sedan, detta är nog den punkt där vi ser den största skillnaden.

Hur avancerad spellogik som kan användas har skalat betydlig sämre, det skalar tyvärr fortfarande rätt mycket med prestanda per kärna.

Hittar inte heller något aktuellt test mellan 1800X och 7700K, däremot visar detta test hur mycket viktigare prestanda per CPU-kärna är jämfört med fler kärnor.

i3 12100F är en Alder Lake baserad 4C/8T CPU (bara "stora kärnor") som trots att den är relativt lågt klockad (max turbo 4,4 GHz) är snabbare än t.ex. 3600 och även 3700X.

i3-10100F är också med i testet, det är en CPU som är rätt identisk med 7700K (den förra är marginellt lägre klockad). Visst hamnar den sist, men det är i 1920x1080 med ett Radeon 6900XT. Debatten kring 1800X och 7700K handlade väl primärt om huruvida 1800X skulle vara "mer framtidssäker då spel skulle använda fler kärnor i framtiden"?

Problemet med att "framtidssäkra" på ett sådan sätt är att även om mer komplexa spel visade sig använda fler kärnor (d.v.s. följa Gustafsons lag) spelar det inte en avgörande roll för äldre CPUer då de också har för dålig prestanda per kärna.

Dessa två saker är inte frikopplade. Det är faktiskt lättare att använda fler kärnor på ett system som i alla fall har ett par riktigt "starka" kärnor då potentiell användbar parallellism dikteras av första flaskhals man slår i. Det fanns väldigt tidigt system med väldigt många svaga CPU-kärnor, bl.a. försökte ju Arm-tillverkarna slå sig in på servermarknaden på det sättet redan på 32-bit Arm tiden. Det misslyckades horribelt då dessa system bara fungerade vettig på väldigt nischade fall (rätt mycket de fall vi idag ser GPGPU ta över, GPUer är på flera sätt extremfallet av väldigt många och svaga kärnor).

Ja det är det jag är ute efter. 2022 är väl "framtiden" jämfört med när det var 1800X mot 7700K. Alltså vilken av de två klarar sig bäst om de testas med dagens spel. Att jämföra 4c8t Alder lake mot 7700K blir inte rättvist då både klockfrekvens och IPC är rätt mycket förbättrat jämfört med skylake. Men skulle jag gissa så kanske ändå 7700K klarar sig bättre då den är både högre klockad och har bättre IPC än 1800X. Men det skulle ändå vara intressant att se då de flesta spel idag verkar vilja ha minst 8 kärnor för att sträcks ordentligt på benen. Så I realiteten kanske de två turas om att vara bäst i olika speltitlar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hmmm, en sak jag funderar på är att vi startade med att se skillnaden i prestanda mellan mer core och mindre. Men när vi väl kommer till staplarna så pratas det om prestanda tapp. Summeringen blir att 4C suger... typ.
Men det var väl egentligen inte det vi skulle kolla på?

När man tittar på staplarna så slår det mig att det går att se dom på 2 olika sätt. Jämna staplar kan ses som något bra,, då spelet ej "tappar prestanda", eller så kan man konstatera att spelet inte kan dra nytta av flera cores.
Det som iallafall jag tycker är intressant när man gör ett sånt här test, är ju hur pass mycket mer prestanda fler kärnor kan ge, så från mitt sett att titta på staplarna så börjar vi på 4C och ser om det går att få mera prestanda med fler cores. (så därför snacket om prestanda tapp får mig fundersam....)

nått att fundera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det skulle ändå vara intressant att se då de flesta spel idag verkar vilja ha minst 8 kärnor för att sträcks ordentligt på benen.

Det där får du nog ta och plocka fram ett konkret exempel på.

Som jag skrev ovan så är den övervägande majoriteten av gamingsystem långt ifrån åtta kärnor i genomsnitt. Den stora skillnaden med fler kärnor idag är högst sannolikt hur systemets bakgrundsprocesser kan avlastas på andra kärnor, än att spelen i sig drar nytta av så många kärnor.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast gör inte du just typexemplet på att missförstå Amdahls lag nu? Vad den säger är: för ett specifikt problem (d.v.s. både storlek och vad man gör) beskriver denna lag maximal potentiell skalning med CPU-kärnor.

Man ska ha specificerat exakt vad problemet är och exakt vilket resultat man vill ha ut, sedan kan man på olika sätt räkna ut vad bästa hårdvaran för att uppnå detta är. Ju längre ifrån väldigt basic saker man sysslar med, ju längre ifrån kommer de villkoren som jag gav ovanför.

Skrivet av Yoshman:

Varje specifik speltitel har ju en definierad värld (och därmed fixerad problemstorlek) och spellogik, så den begränsas av Amdahls lag m.a.p. skalning med kärnor.

Jag ser det som argument som kreationister har att hur otroligt liten är sannolikheten att universum ser ut exakt som idag.
Nej spel har ingen definierad värld. Den blir vad den blir. Historisk sett har tillgänglig datakraft och spelmotorer påverkat esultatet. Spelmotorer utvecklas hela tiden och ofta anpassas efter lite efter vad för hårdvara som finns.

Skrivet av Yoshman:

De som designar moderna spelmotorer visar att de definitivt förstår problematiken kring multicore-programmering, de tänker i termer av Gustafsons lag. Då specifikt: vilken del i spel är dels möjligt att effektivt köra på flera kärnor och framförallt är möjligt att skala uppåt m.a.p. problemstorlek?

I de flesta spelmotorer körs själva spellogiken på en enda tråd. Är enklast att se i Unity och UE4/UE5 då dessa enkelt kan laddas ned och används av vem som helst.

Spelmotortveckling är en annan sak och det beror på en mängd saker. Men i huvudsak så är ett mål att göra en motor som gamers vill ha i sina spel. Det handlar ofta om att det ska flyta på bra och vara snyggt, genvägar kan tas till på ett eller andra sätt för att få något ser bättre ut än vad det är.

Min poäng är om vi tar spel som FPS, racingspel och annat så finns det så mycket detaljer som de kan lägga till så det kan upplevas som oändligt. Hur mycket detaljer de ska ta med beror på flera saker och det är ju logisk att de fokuserar på det som är viktigast. Dessa spel är inte på något sätt låsta till vad resultatet ska vara. Utan resultatet ut påverkar av mängder med faktorer där vi ju längre fram i tiden går så önskar gamer mer. Denna last kan sedan läggas på en drös olika hårdvaror, som grafikkort, Ai, små eller stora kärnor. Det finns en tendens just nu att fokusera på Ai delar i cpuer.

*edit*
Inom de flesta programvaror så är det så att om man får en superdetaljerad kravspec på vad som ska lösas och vad resultatet ska vara. Så kommer ändå inte denna lösning vara samma idag som om 20år. Resultatet ut ser ofta annorlunda ut om vi inte pratar om extremt hård-dragen kravspecifikation för något otroligt viktigt.

Permalänk
Medlem

Bra test. Tydlig slutsats då ni har med snitt och lägsta värde bra gjort

Men man bör informera att testet körs med inga andra saker i bakgrunden något som 99,9% av alla kör med på sina hemdatorer. Så värdena blir än sämre för de CPU tester med få kärnor. Sedan blir skillnaden än större med ett snabbare grafikkort/mindre skillnad med ett långsammare grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Frågeställningen är ju mer vilken som stod sig bäst av en 7700K och 1800X. vilken skulle man köpa? Jag har en 7700k som "familjedator", ja jag är så feg så jag köper intel för att jag vet att det fungerar. Hursom, jag tycker nog den fortfarande går att spela på. Brukar spela Cyberpunk, den har ett 1080ti.

Nu tror jag ju inte man köpte "fel" vilken man än valde av dom. Bägge går nog fortfarande att spela alla spel på. Kan inte hitta något test på vilken som är snabbast med moderna spel tyvärr.

https://www.youtube.com/watch?v=yh6NvJZjLI0

7700K ser ut att vara den du vill ha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det där får du nog ta och plocka fram ett konkret exempel på.

Som jag skrev ovan så är den övervägande majoriteten av gamingsystem långt ifrån åtta kärnor i genomsnitt. Den stora skillnaden med fler kärnor idag är högst sannolikt hur systemets bakgrundsprocesser kan avlastas på andra kärnor, än att spelen i sig drar nytta av så många kärnor.

Ska man spela på en PC så kommer man ju inte ifrån att massa skit ska köras i bakgrunden. Men ska man pyssla med semantik och hårklyverier så var det klumpigt formulerat av mig. Vill du ha exempel så är det väl bara läsa artikeln, eller titta på andra liknande tester som gjorts.

Det är fullt möjligt att om det gick isolera spelen från resten av systemet så hade färre kärnor räckt för att få full prestanda. Men nu går ju inte det så det är inte relevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man spela på en PC så kommer man ju inte ifrån att massa skit ska köras i bakgrunden. Men ska man pyssla med semantik och hårklyverier så var det klumpigt formulerat av mig. Vill du ha exempel så är det väl bara läsa artikeln, eller titta på andra liknande tester som gjorts.

Det är fullt möjligt att om det gick isolera spelen från resten av systemet så hade färre kärnor räckt för att få full prestanda. Men nu går ju inte det så det är inte relevant.

Poängen är att när en sexkärnig budget-CPU från Intel presterar i paritet med AMDs toppmodeller som har tio kärnor ytterligare så utnyttjar spelen generellt inte flera kärnor på något vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

Uppskattar såna här tester! Ger en ett bra hum om vad som gäller idag - särskilt bra när ens vänner och kollegor frågar vad de ska uppgradera till. Tack!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Poängen är att när en sexkärnig budget-CPU från Intel presterar i paritet med AMDs toppmodeller som har tio kärnor ytterligare så utnyttjar spelen generellt inte flera kärnor på något vettigt sätt.

Antar att du också tittat på prestandaindexet och att vi bara gör olika tolkningar av vad som är en signifikant skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

3080 har varit ute i snart ett och ett halvt år så lite kort borde finnas därute även om det gått segt. många ville dessutom ha ett specifikt 3080 kort som de väntade på medan mindre attraktiva kort ramlat in lite här och där hela tiden.

Detta är ju mer ett test för hur spelen utvecklats med hur de hanterar mängden cores och då spelar cpun mindre roll och det är därför de testat som det gjort. Så fokus här ligger på själva spel motorerna och inte hårdvaran i detalj.

Som sagt beror på vad man anser är många men klart det finns folk med kortet, tror dock det är långt från vad de flesta har.

Jag kan köpa att man kanske kan ge en viss fingervisning för hur spelmotorerna hanterar fler trådar/cores i extrem fall men slutsatsen är missvisande enligt mig. Titeln är "Prestanda i spel med olika kärnantal" och tar därmed bort flera parametrar som påverkar. Nu kan man ju säga "Ja, exakt det som testas" och det är sant men hur överförbart är det egentligen? Om slutsatsen är att 8C är där gräsen går för att inte tappa prestanda, detta gäller ju bara i 1080p och med ett 3080 som kan trycka ut extremt mycket FPS i det läget. Du kan troligen inte föra över det på ett 3070 eller 3060 etc, inte heller på andra upplösningar eller liknande. Jag medger att jag kan ha fel, det kan vara så att även ett 3060 eller annat kort förlorar 15% lows i 1080p när man går från 12C till 6C men jag skulle inte dra den slutsatsen av att titta på hur ett 3080 agerar.

Det är även en avsaknad av belastningen på GPU och CPU i testerna, så exempelvis för Metro, ska man anta att GPU ligger på 100% konstant och isf visar det att Metro är dåligt trådat eller visar det att det är effektivt nog även för färre trådar? Eller är taket pga CPU och 4C ligger på 100% låst medan 12C ligger på 25% av cores på 100% eller är det 25% jämt fördelat? Om så är fallet, ligger GPU under 100%?

Känns lite för mig som att det är mer en argumentation för att köpa AMD med fler cores än faktiskt se när och hur antal cores påverkar prestandan i spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antar att du också tittat på prestandaindexet och att vi bara gör olika tolkningar av vad som är en signifikant skillnad.

Om en tre gånger så dyr CPU med tio kärnor ytterligare ger 8% högre lägsta FPS så känner jag personligen att det är svårt att påstå att det gör en signifikant skillnad med fler kärnor.

Jag ifrågasätter inte faktumet att det är snabbare, utan påpekar hur försvinnande liten prestandavinsten är ställd mot hur många fler CPU-kärnor som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om en tre gånger så dyr CPU med tio kärnor ytterligare ger 8% högre lägsta FPS så känner jag personligen att det är svårt att påstå att det gör en signifikant skillnad med fler kärnor.

Jag ifrågasätter inte faktumet att det är snabbare, utan påpekar hur försvinnande liten prestandavinsten är ställd mot hur många fler CPU-kärnor som finns tillgängliga.

Jag har heller inte påstått att ett oändligt antal fler kärnor ger oändligt mycket mer prestanda, så du angiper det hela från fel vinkel. Naturligtvis finns det vid varje given tidpunkt en övre gräns varefter det blir diminishing returns av det hela, men den gränsen är inte huggen i sten, precis som den inte var när det var 1800X mot 7700K.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om en tre gånger så dyr CPU med tio kärnor ytterligare ger 8% högre lägsta FPS så känner jag personligen att det är svårt att påstå att det gör en signifikant skillnad med fler kärnor.

Jag ifrågasätter inte faktumet att det är snabbare, utan påpekar hur försvinnande liten prestandavinsten är ställd mot hur många fler CPU-kärnor som finns tillgängliga.

Tre gånger så dyr är ju inte hela sanningen dock, man borde se hur mycket dyrare hela systemet blir om resten är samma, inte så lite som 8% såklart, men ändå inte tre gånger